Ga naar inhoud

Yoko Tsuno


Recommended Posts

Ik heb nog nooit een Yoko Tsuno-strip gelezen, maar ik heb begrepen dat album 5 het beste is.

Dus dat zal ik in het achterhoofd houden als de gelegenheid zich voordoet.

 

Ik merk trouwens dat de huidskleur kan verschillen afhankelijk van de uitgave.

Voor latere herdrukken is die aangepast.

 

afbeelding.png.762fd6da9e68075c3c07d14d2aa8628e.pngafbeelding.png.d2894528f4601e60c3d0db102782f01c.png

Link naar reactie
54 minuten geleden, Peter Motte zei:

Die gele huidskleur is gewoon stupid. Een cliché dat nergens op sloeg.

Rechts is inderdaad beter.

Maar dat het een cliché is dat nergens op slaat is ook niet helemaal waar. Ik heb genoeg aziatische vrienden en kennissen om te weten dat hun huidtint anders is dan die van de doorsnee belg. Beiger. En in beige zit er toch wel wat geel.

Dat felgele dat je in sommige strips ziet is inderdaad ferm overdreven, maar een subtiele gele toets is zeker niet fout.

Alhoewel lichtbeige gewoon het beste is. Zonder dat roze tintje dat je een Europeaans personage zou geven.

 

Tenzij het zo'n aziaat is die alle moeite van de wereld doet om er blanker uit te zien, met witmaakcrèmes of make-up natuurlijk. Of een die graag in de zon ligt. Dan is hij of haar gewoon bruin.

 

In strips heeft iedereen van een bepaald ras meestal dezelfde huidskleur. Allemaal dezelfde tint. Terwijl dat in werkelijkheid natuurlijk niet zo is. Iemand als Haddock bvb (een donkerharige zeekapitein) zou eigenlijk een iets bruinere huidskleur moeten hebben dan Kuifje (een roodharige journalist) . Er zijn maar weinig stripinkleurders die daar rekening mee houden.

Link naar reactie
30 minuten geleden, TDPB zei:

Kuifje (een roodharige journalist)

 

Ah, heeft hij rood haar? Dat is ook iets dat varieerde afhankelijk van de tijdsperiode.

Soms leek het eerder lichtbruin, dan weer was het eerder in de richting van blond.

afbeelding.png.3f4a2fd5e2018f93e488752b405d30aa.png

 

Eén ding is zeker, die inhammen op zijn jonge leeftijd suggereren dat vroegtijdige kaalheid in zijn nabije toekomst zou gelegen hebben.

 

afbeelding.png.0f6ed384d5b2272ba4fe79db47758f6c.png

 

 

Volgens de interpretatie van Xavier Marabout hield dat hem in ieder geval niet tegen om subtiel te flirten met Yoko Tsuno, ook al haalt Moulinsart er de rechtbank bij om deze stripoverschrijdende romance kordaat de kop in te drukken vooraleer-ie ook maar de kans heeft om tot bloei te komen.

 

 

Kuifje-Hopperextra3.thumb.jpg.0dd66945bfd4a61075f72f40ca186317.jpg

Link naar reactie
28 minuten geleden, cinco zei:

Ah, heeft hij rood haar? Dat is ook iets dat varieerde afhankelijk van de tijdsperiode.

Soms leek het eerder lichtbruin, dan weer was het eerder in de richting van blond.

 

Het is iets minder donker oranje dan Robbedoes, dat is waar, maar Kuifje valt toch binnen de groep van wat we de roodharigen noemen, niet?

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

 

Het is iets minder donker oranje dan Robbedoes, dat is waar, maar Kuifje valt toch binnen de groep van wat de roodharigen noemen, niet?

 

Hij heeft in ieder geval al eens zijn haar laten verven.

 

 

afbeelding.png.f41863b1d5b95d9a811c241839edb21e.pngafbeelding.png.1e030e6cf354382512cb540e30e06a9e.png

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

Rechts is inderdaad beter.

Maar dat het een cliché is dat nergens op slaat is ook niet helemaal waar. Ik heb genoeg aziatische vrienden en kennissen om te weten dat hun huidtint anders is dan die van de doorsnee belg. Beiger. En in beige zit er toch wel wat geel.

Dat felgele dat je in sommige strips ziet is inderdaad ferm overdreven, maar een subtiele gele toets is zeker niet fout.

 

 

Ik weet alleszins dat mijn Japanse vrienden toch maar vreemd opkijken van die gele tint, en er zelfs aanstoot aan nemen (zonder het te laten merken). Zelf vinden ze dat ze ook een roze huid hebben tenzij ze vaak in de zon komen. Wij zijn volgens hen eerder bleek dan roze 🙂

 

Link naar reactie
54 minuten geleden, Tanuki zei:

 

Ik weet alleszins dat mijn Japanse vrienden toch maar vreemd opkijken van die gele tint, en er zelfs aanstoot aan nemen (zonder het te laten merken). Zelf vinden ze dat ze ook een roze huid hebben tenzij ze vaak in de zon komen. Wij zijn volgens hen eerder bleek dan roze 🙂

 

Goh, ik heb een Chinese vriend die zichzelf probleemloos geel noemt, dus dat bewijst niets.

Maar zoals je zelf zegt, jouw Japanse vrienden vinden ook dat er een verschil zit tussen hun en onze huidtint. De vraag is: hoe geef je dat weer in een vereenvoudigde stripvorm waarin maar een paar basistinten gebruikt worden en nuances quasi onmogelijk zijn? Ik heb het nu over de vroegere strips, tegenwoordig ligt dat anders. 

 

En ook: kleuren en namen daarvoor zijn een raar ding. Wat voor mij roze is, is voor iemand anders misschien een compleet andere kleur. Idem met geel. Of bruin.

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

Goh, ik heb een Chinese vriend die zichzelf probleemloos geel noemt, dus dat bewijst niets.

Maar zoals je zelf zegt, jouw Japanse vrienden vinden ook dat er een verschil zit tussen hun en onze huidtint. De vraag is: hoe geef je dat weer in een vereenvoudigde stripvorm waarin maar een paar basistinten gebruikt worden en nuances quasi onmogelijk zijn? Ik heb het nu over de vroegere strips, tegenwoordig ligt dat anders. 

 

En ook: kleuren en namen daarvoor zijn een raar ding. Wat voor mij roze is, is voor iemand anders misschien een compleet andere kleur. Idem met geel. Of bruin.

 

In manga is dat nooit een probleem

ichigo_kurosaki__manga_colored_by_fuilje_df5lfrs-fullview.thumb.jpg.1dfe40fda86442b0c6886d8202aa8e0a.jpg

(Japans)

Koichi_Profile(1).png.dfb29aab51a59ccb33edf82fe1ff3205.png

(Japans(Jojo))

1200px-Jonathan_Infobox_Manga.thumb.png.92e1899bd1e08f0626527ec585485973.png

(Engels (Jojo))

1dky87uz9z481.thumb.png.f9e91430bda87ff8edbc2c945b507da5.png

(Duits (Evangelion))

 

 

 

Link naar reactie
14 uren geleden, TDPB zei:

Ik heb het nu over de vroegere strips, tegenwoordig ligt dat anders. 

 

 

Manga is zwart/wit maar als er dan toch in kleur gewerkt wordt (bv de cover of een color page in de vele magazines) gebruikt men gewoon dezelfde tint voor Westerse en Aziatische personages. 
De stereotypen liggen dan meestal in de grotere gestalte van Westerlingen, het feit dat ze geen of slecht Japans kunnen, en dat ze lyrisch worden over typisch Japanse zaken als geisha's, sushi en mount Fuji. 

Link naar reactie
24 minuten geleden, Tanuki zei:

De stereotypen liggen dan meestal in de grotere gestalte van Westerlingen, het feit dat ze geen of slecht Japans kunnen, en dat ze lyrisch worden over typisch Japanse zaken als geisha's, sushi en mount Fuji. 

 

Tja, geef ze eens ongelijk.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie

De olifant in de kamer is dat van de meer dan dertig YT's er minder dan de helft de moeite waard is. Zelf hou ik niet zo van de albums met de marsmannetjes Vineanen, maar dat kan een kwestie van smaak zijn. Na pakweg nummer 15 zit de klad er behoorlijk in met erg saaie verhalen. De tekeningen zijn wel nog langer goed gebleven.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik was juist dol op die Vineanen, maar na Vulcanus' Smidse is het inderdaad niet mee wat het geweest is.

Er zit trouwens een patroon in die Vineanen-verhalen: YT en bende komen terecht bij een onbekende maatschappij, waar net enige onrust heerst of het trio door zijn komst onrust veroorzaakt. Ze worden bij die onrust betrokken en lossen het een en ander op, en op het einde heeft YT er weer een vriendje bij.  Al die Vineanen-verhalen hebben dat. Wat dat betreft steunen ze op het klassieke "to boldly go where no-one has gone before"-idee, dat in sf erg sterk staat, en er ook wel veel van de charme van uitmaakt.

Maar dat verklaart ook wel eens waarom de niet-Vinenanen-verhalen verrassender kunnen zijn. Ze zijn minder aan het stramien gebonden. Behalve wat betreft het "nieuw vriendje"-idee.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
16 uren geleden, Michie zei:

 

In manga is dat nooit een probleem

ichigo_kurosaki__manga_colored_by_fuilje_df5lfrs-fullview.thumb.jpg.1dfe40fda86442b0c6886d8202aa8e0a.jpg

(Japans)

Koichi_Profile(1).png.dfb29aab51a59ccb33edf82fe1ff3205.png

(Japans(Jojo))

1200px-Jonathan_Infobox_Manga.thumb.png.92e1899bd1e08f0626527ec585485973.png

(Engels (Jojo))

1dky87uz9z481.thumb.png.f9e91430bda87ff8edbc2c945b507da5.png

(Duits (Evangelion))

 

 

 

Ik kan aan die tekeningen absoluut niet zien van welk ras die personages zijn.

Link naar reactie

Je gaat het wel erg ver zoeken. Je moet eens aan de fouten in je redenering denken:

1) alsof ik de enige ben met een wit hemd.

2) alsof ik ALTIJD een wit hemd draag.

En die stem, dat is ook niet zo gemakkelijk herkenbaar als mensen denken die maar weinig verschillende stemmen horen.

 

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
8 minuten geleden, cinco zei:

Ik denk dat mijn bewijs voldoende is om het volk te overtuigen

 

 

Dat bewijst niets. Er zijn ook massa's mensen die geloven dat Trump de verkiezingen heeft gewonnen. En hier in de buurt staat iemand op de lijst van het Vlaams Belang die gelooft dat ze suikerziekte heeft gekregen van een anti-covid-inspuiting.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
26 minuten geleden, cinco zei:

Ik denk dat mijn bewijs voldoende is om het volk te overtuigen. ( + de bewijsvideo was bovendien topic-relevant :P  )

 

De bril, je bent diezelfde bril vergeten! en dat tafelkleed duikt ook op in een uitpakvideo! 😎

Link naar reactie
Op 2/7/2024 om 22:31, Michie zei:

 

In manga is dat nooit een probleem

ichigo_kurosaki__manga_colored_by_fuilje_df5lfrs-fullview.thumb.jpg.1dfe40fda86442b0c6886d8202aa8e0a.jpg

(Japans)

Koichi_Profile(1).png.dfb29aab51a59ccb33edf82fe1ff3205.png

(Japans(Jojo))

1200px-Jonathan_Infobox_Manga.thumb.png.92e1899bd1e08f0626527ec585485973.png

(Engels (Jojo))

1dky87uz9z481.thumb.png.f9e91430bda87ff8edbc2c945b507da5.png

(Duits (Evangelion))

 

 

 

 

De eerste is een Ier.

De tweede is een anti-Vineaan.

De derde is een Italiaan op stereoïden.

En de vierde lijkt me ook een Ier.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
Op 3/7/2024 om 14:33, TDPB zei:

Ik kan aan die tekeningen absoluut niet zien van welk ras die personages zijn.

Precies. Daarom is de kleur geel voor Aziaten een achterhaald cliche. Als ik op familie fotos kijk zie ik weinig verschil tussen mijn broer (Nederlander) en zijn vrouw (Japans) qua huidskleur. Oorsprong van waarom gele kleur gebruikt wordt is mij niet helemaal duidelijk maar wellicht dat het hier mee te maken heeft: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yellow_Peril

Link naar reactie

Ik heb altijd gedacht dat het teruggaat op het feit dat in China alleen de keizer geel mocht dragen, dat geel daardoor symbool begon te staan voor Chinezen (het gele volk), en dat verder evolueerde naar het idee dat ze echt heel waren, wat dan is overgesprongen van de Chinezen naar alle Aziaten.

 

En verder heb je gelijk: je ziet nauwelijks verschil in huidskleur, maar soms wel.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik heb altijd gedacht dat het teruggaat op het feit dat in China alleen de keizer geel mocht dragen, dat geel daardoor symbool begon te staan voor Chinezen (het gele volk), en dat verder evolueerde naar het idee dat ze echt heel waren, wat dan is overgesprongen van de Chinezen naar alle Aziaten.

 

En verder heb je gelijk: je ziet nauwelijks verschil in huidskleur, maar soms wel.

We hebben dat gesprek hier al eens gevoerd. Dat van die keizer mag je vergeten. Dit is de werkelijkheid:

 

In “The Travels of Marco Polo,” the people of China are described as “white.” Records left by eighteenth century missionaries also report the skin color of Japanese and other East Asian people as clearly white. Yet in the nineteenth century, this perception quietly gave way to descriptions as “yellow.” In travel books, scientific discourse, and works of art, portrayals of East Asians began presenting them as having yellow skin. What happened in between?

 

The first suspect implicated in applying the “yellow” label to East Asian faces is the famed Carl Linnaeus (1707-78). At first, Linnaeus used the Latin adjective “fuscus,” meaning “dark,” to describe the skin color of Asians. But in the tenth edition of his 1758-9 “Systema Naturae,” he specified it with the term “luridus,” meaning “light yellow” or “pale.”

” National Taiwan University professor Michael Keevak

 

of zoals iemand anders het scrhijft:

Enter Carl Linnaeus, an influential Swedish physician and botanist now known as the "father of modern taxonomy." In 1735, Linnaeus separated humans into four groups, including Homo Asiaticus — Asian Man. The other three categories, European, African and American, already had established — albeit arbitrary — colors: white, black and red. Linnaeus, searching for a distinguishing color for his Asian Man, eventually declared Asians the color "luridus," meaning "lurid," "sallow," or "pale yellow."

 

It was Johann Friedrich Blumenbach (1752-1840) who went beyond the coloring ascribed by Linnaeus to apply the completely different label of “Mongolianness.” Regarded as a founder of comparative anatomy, the German zoologist did more than just use the Latin word “gilvus,” meaning “light yellow,” to describe East Asian skin color: he also implicated the Mongols, a name with troubling and threatening connotations for Europeans with their memories of Attila the Hun, Genghis Khan, and Timur.

While the references remained anomalous at first, travelers to East Asia gradually began describing locals there more and more as “yellow.” By the nineteenth century, Keevak argued, the “yellow race” become a key part of anthropology.

Link naar reactie
12 uren geleden, Michie zei:

Precies. Daarom is de kleur geel voor Aziaten een achterhaald cliche. Als ik op familie fotos kijk zie ik weinig verschil tussen mijn broer (Nederlander) en zijn vrouw (Japans) qua huidskleur. Oorsprong van waarom gele kleur gebruikt wordt is mij niet helemaal duidelijk maar wellicht dat het hier mee te maken heeft: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yellow_Peril

Het punt dat ik wou maken is dit: Als je naar mensen kijkt (in het echt of op foto's) ga je wel degelijk zien wel ras ze zijn (tenzij het om gemengde types gaat, dan begint het moeilijker te worden), ook al ligt de huidskleur dicht bijeen. Maar als ik naar die mangatekeningen kijk, zie ik dat niet. Terwijl je dat wel degelijk zou moeten kunnen weergeven in een tekening. Zelfs in z/w tekeningen.

In vroegere tijden deden ze dat nogal vaak door ietwat te overdrijven in de huidskleuren.

Hergé bijvoorbeeld deed dat niet. Maar desondanks kon je aan zijn personages heel goed zien welke de chinezen en welke de westerlingen waren.

jansen.thumb.jpg.6a841683a90b9d9c0a5bb0df2337f112.jpg

Link naar reactie

Het enige anatomische verschil tussen Japanners en ons zijn de ogen. Knip de ogen weg, en je merkt er niets meer van.

Wat Hergé betreft moet je oppassen met de vbn, omdat het zo vaak werd hertekend.

Als je trouwens naar je vb-plaatje kijkt, zie je bv. dat de kleding van de Chinezen anders is, en de niet-Chinezen op het plaatje zijn duidelijk herkenbare figuren: Chang; Kuifje en J&J.

Als je wat beter naar de gezichten kijkt, zie je dat de Chinezen heel vaak magere wangen hebben, wat nog altijd verwijst naar de "doodskop-Aziaten" die in de vroege strips van H voorkwamen, en die ook bv. erg opvallend zijn in de manier waarop enkele Japanse vertegenwoordigers worden getekend, ook in Lotus.

H's vooroordelen zijn in de hertekeningen niet altijd weggewassen. Niet alle p's werden hertekend. Dat valt in Lotus misschien nog het ergst op: K verandert plots van lichaam: van een gedrongen kereltje uit het begin, naar de slanke jongeman zoals hij later werd getekend.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
22 minuten geleden, Peter Motte zei:

Wat Hergé betreft moet je oppassen met de vbn, omdat het zo vaak werd hertekend.

 

De Blauwe Lotus kent maar twee versies. De originele en de herwerkte waarbij hoofdzakelijk enkel de decors werden uitgebreid en alles ingekleurd.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...