Ga naar inhoud

covers onder de loep


cinco

Recommended Posts

8 minuten geleden, cinco zei:

Kreeg Jommeke door het wonderdrankje dat onzichtbaar maakt ook extra armen?

Hoe kan hij tegelijkertijd stofzuigen, bier inschenken en een plant dragen?

 

351381.jpg.2e57307c2703c6309786211fb2c5571e.jpg

 

Ik denk niet dat je die cover moet beschouwen als een scène uit het verhaal, maar als een indruk (impressie) van wat er zoal in het verhaal kan voorvallen.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
22 uren geleden, cinco zei:

 

351381.jpg.2e57307c2703c6309786211fb2c5571e.jpg602778.jpg.735f09e964f8ef1fdd051fe1abfbadd3.jpg

 

 

 

Zoals zoveel vernieuwde covers vind ik deze een regelrechte amateuristische miskleun.

 

  1. Daglicht vanuit een raam met geopende gordijnen. De bladeren van kamerplant, het flesje, glas en het gulpende bier glinsteren vrolijk door het daglicht.  
    VERSUS meer toegetrokken gordijnen, met een standpunt waarbij je geen raam meer ziet. Is het nu dag of nacht? Doffe kamerplant, fles, glas en bier glinsteren niet. (het bier is zeker alcoholvrij, daarom misschien, de fles en glas in plastiek, en misschien de plant ook). Maar mijn eerste indruk: nacht.
     
  2. Een plaats met vast tapijt, een zetel en een fragment van een dressoir. Rode muren, groen vast tapijt.De ruimte lijkt niet zo groot hier maar cozy ingericht. Textuur in het tapijt en op de muur, ingekleurde lijnen die het lijnenspel zachter en eleganter maken.
    VERSUS een veel te grote kale ruimte, met vlakken die wat opvulling behoeven. Een schilderijtje kopen in de kringwinkel van Zonnedorp was dat te duur? O gruwel een egale grijze vloer (beton?). Was deze ruimte vroeger een dungeon, het is er alleszins geschikt voor met wat werk. Egale kleuren en harde zwarte lijnen. Enkel een cirkelvormige verbleking van kleur midden.
    Maar wilt iemand echt in zo'n woonplaats vertoeven? Masochistisch en slonzig hoor van Theofiel en Marie. Niet te verwonderen dat Jommeke het grootste deel van zijn (jonge) leven op de hort is om dit niet teveel te zien.
     
  3. Waar de tekenaar niet aan kan doen maar toch een manie bij strips: die enorm hoge banner met Jommeke en titel. Vroeger veel meer bescheiden en de boekjes verkochten blijkbaar ook. Hiermee is er wel een flinke hap uit de belangrijke bovenkant van de tekening.

 

Voor de 2 eerste punten voor de vernieuwde cover:

Tekeningen: zielloos getekend. Rap-rap copy-paste. Niet in staat of niet geïnteresseerd om een gezellige woonplaats te suggereren, terwijl het origineel veel tips geeft hoe het wel kan.

Kleuren: zeer amateuristisch afgeraffeld door een ongeïnteresseerde inkleurder. Plak-plak-plak.Niets van lichtspel, koud, smakeloos.

 

Ik weet niet wie dit tekende en kleurde en het interesseert me geen barst . Enkel: "Shame on you!!¨.  Als je de drang hebt vuilbakkencovers te maken om de stripwinkels te ontsieren en de jeugd te perverteren met wansmaak, doe dan werkstraf vuilbakken ledigen. Je bloed stroomt sneller, mens sana in corpore sano toch? Misschien gaat daardoor die drang wel weg en je doet ondertussen iets nuttig. 

 

Maar ja, een oude zak als ik die heimwee heeft naar de tijd dat strips ook stielkennis hoorde in te houden, dat is te negeren. 😉

Link naar reactie
On 10/14/2023 at 12:19 AM, cinco said:

De originele cover van de Sprietatoom heeft een visuele rijkheid en een uitstraling die de blik vasthoudt.

De latere versies van deze cover hebben dat absoluut niet. De aantrekkingskracht ervan is verloren.

 

 

 

afbeelding.thumb.png.07c23aee2c25795b547f94091a850de8.png

 

550x714.thumb.jpg.e306d39483150ca35f1b9847e874abeb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

is het hele album hertekend met dat nieuw wagentje?

Link naar reactie
  • 1 month later...

Zoek de verschillen. ;)

De hertekende covers van Bollie en Billie zijn misschien al ter sprake gekomen maar deze hertekende cover is wel frappant. De originele cover verwijst naar de gag hier geplaatst. Let op het uithangbord van de opticien linksboven.

 

Originele cover (1987).

 

bollie oud.jpg

 

Definitieve cover (2008).

 

bollie nieuw.jpg

 

Gag.

 

bollie gag.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...