Ga naar inhoud

Amoras 2047


Recommended Posts

 

 

Wie bepaalt wat goed is? 

In mijn opinie het publiek... ergo volgens die logica zijn het de producten die financieel scoren die goed zijn. :)

 

 

Om te bepalen of iets dan wel slecht is moet je toch een beetje zicht hebben op wat je kan kopen. Van wijn bij voorbeeld ken ik niets. Op het oog kan ik een witte van een rode onderscheiden, en van twee verschillende kan ik je ook wel vertellen welke ik het lekkerst vind, maar zeggen of een bepaalde wijn goed, dan wel te duur of van een goede prijs/kwaliteitverhouding is kan ik niet.

Voor strips gaat dat ook op. Er zijn vrij veel mensen die al eens een sus&wis in hun winkelkarretje mikken omdat ze dat op hun toilet graag lezen. Ze kunnen waarschijnlijk wel vertellen of ze dat graag lezen of niet, maar al bij al zijn die mensen niet in staat om een zinnig woord mee te praten over die strip. Maar vraag niet aan die mensen om nog vijf andere stripreeksen op te noemen, want dat kunnen ze niet. De hoge verkoop van dat soort strips vloeit voort uit het feit dat ze op de grootste gemene deler van de stripkoper mikken en goed verkrijgbaar zijn in supermarkten en dergelijke, maar over hun waarde als strip zegt het niets.

Ik schat mezelf hoger in als stripkenner dan als wijnkenner, al hou ik het meestal bij de omschrijving 'liefhebber', en voor de strips die op de grootste gemene deler van de stripkoper mikken haal ik doorgaans mijn neus op. Ik heb genoeg strips gelezen om te weten dat de oogst van 2013 van Kiekeboe, S&W en FCdK voor het stripverhaal zijn wat een diepvriesfrikadel is voor de voedingsindustrie: smaakloze eenheidsworst die mikt op een deel van het publiek dat niet weet wat lekker is.

Damn, heb ik me weer aan die oude koe van Tom MetDePet laten vangen?

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Dus iemand die snel iets degelijks aflevert staat hoger in de rangschikking als het om kwaliteit gaat dan een meesterwerk dat er lang over gedaan heeft.

Wonderlijke redenering.

 

Tuurlijk.

 

Bedenk eens wat een een Hec Leemans + Tom Bouden zouden kunnen maken als ze dezelfde tijd zouden krijgen als een Franstalig auteur?

Of evengoed, stel je voor dat een Francois Schuiten even weinig tijd kreeg als een Merho.

 

Volgens mij zouden de auteurs die het label "eenheidsworst" opgespeld krijgen er in beide gevallen beter vanaf komen.

Link naar reactie

Tuurlijk.

 

Bedenk eens wat een een Hec Leemans + Tom Bouden zouden kunnen maken als ze dezelfde tijd zouden krijgen als een Franstalig auteur?

Of evengoed, stel je voor dat een Francois Schuiten even weinig tijd kreeg als een Merho.

 

Volgens mij zouden de auteurs die het label "eenheidsworst" opgespeld krijgen er in beide gevallen beter vanaf komen.

 

Ik denk het niet. Je noemt nu net twee voorbeelden van tekenaars met een beperkt tekentalent. Ook al zitten ze een jaar langer achter hun tekentafel dan zou de kwaliteit niet beter worden. Bovendien zijn er genoeg tekenaars die snel werken én kwaliteit afleveren. Je moet snelheid niet verwarren met talent.

Link naar reactie

Tuurlijk.

 

Bedenk eens wat een een Hec Leemans + Tom Bouden zouden kunnen maken als ze dezelfde tijd zouden krijgen als een Franstalig auteur?

Of evengoed, stel je voor dat een Francois Schuiten even weinig tijd kreeg als een Merho.

 

Volgens mij zouden de auteurs die het label "eenheidsworst" opgespeld krijgen er in beide gevallen beter vanaf komen.

 

Daarmee geef je aan dat de vlaamse veeltekenaars (objectief gezien) een mindere kwaliteit afleveren dan de luxe franse tekenmannetjes. Meer tijd zou dan leiden tot een sterke verbetering van niveau, hoe weet je dat ?

Link naar reactie

Uiteraard geef ik dat aan, dat is toch het hele uitgangspunt?

 

Stel je krijgt een 5 minuten om een handgeschreven brief te schrijven of je krijgt een uur.

Wat zou het mooiste geschrift zijn?

 

Hoe meer tijd je tot je beschikking krijgt, hoe beter je het kan uitwerken.

Fouten zijn er bij elke auteur. 

Maar het gros van de veeltekenaars hebben geen tijd om hun fouten te verbeteren omdat ze onder een moordende deadline zitten.

 

Stel dat Ken Broeders 2 apostata's per jaar zou moeten afleveren, dan zou de kwaliteit van zijn uitmuntend schilderwerk dalen per album. Dus waarom is het zo'n gekke redenering om dat in de omgekeerde richting te doen.

 

 

 

 

Ik denk het niet. Je noemt nu net twee voorbeelden van tekenaars met een beperkt tekentalent. Ook al zitten ze een jaar langer achter hun tekentafel dan zou de kwaliteit niet beter worden. Bovendien zijn er genoeg tekenaars die snel werken én kwaliteit afleveren. Je moet snelheid niet verwarren met talent.

 

Een beperkt tekentalent, tuurlijk, maar hun prioriteit zit bij het entertainend vertellen, niet zo zeer op mooie plaatjes maken. 

Je moet tekentalent niet verwarren met instant goede strip. :)

Link naar reactie

 

Een beperkt tekentalent, tuurlijk, maar hun prioriteit zit bij het entertainend vertellen, niet zo zeer op mooie plaatjes maken. 

Je moet tekentalent niet verwarren met instant goede strip. :)

Maar dan begrijp ik je eerdere constatering niet wat Bouden en Leemans wel niet zouden kunnen maken als ze meer tijd hadden.

Link naar reactie

Bon, we zijn het dus eens dat Bouden en Leemans en consoorten goed verkopende eenheidsworst maken die mikt op de grootste gemene deler van de stripkoper maar daarom nog niet de titel 'goede strip' verdient. Blij dat we daar van af zijn.

 

Neen, mijn punt is dat goed verkopende eenheidsworst die mikt op de grootst gemene deler van de stripkoper om die reden niet de titel "slechte strip" verdient. 

Link naar reactie

Prima wat mij betreft haal je het hele traject erbij, maar de vraag blijft: wat zouden ze dan meer kunnen als ze meer tijd hadden?

 

Geen idee, maar ik zou het graag te weten komen :)

Maar meer dan een theoretisch model gaat het momenteel helaas niet.

(Tenzij er een collecte bij de puristen wordt gedaan om het te financieren natuurlijk :))

Link naar reactie

+ het gouden paard + de twee tijl uilenspiegels + 4 albums aan prinske gags.

 

(+ een wekelijkse snoek + Bessy + rode reeks sus en wis)

 

Toen ik een kleine naieve striplezert was vond ik vandersteen een superman, zoals die man veel strips kon tekenen. Dat moest wel een geweldenaar zijn......... Nu lees ik dat hij op 5 jaar 74 albums maakte, ik sta versteld, wat een produktie, volgens Tom kwalificatie was den Willy de beste tekenaar op heel de aarde......

Link naar reactie

Toen ik een kleine naieve striplezert was vond ik vandersteen een superman, zoals die man veel strips kon tekenen. Dat moest wel een geweldenaar zijn......... Nu lees ik dat hij op 5 jaar 74 albums maakte, ik sta versteld, wat een produktie, volgens Tom kwalificatie was den Willy de beste tekenaar op heel de aarde......

 

als we zo gaan beginnen = 74 albums X 46 pag = 3400 paginas op 5 jaar, dat is nog geen 2 pagina's per dag.

 

Osamu Tezuka, the godfather of manga, tekende 43 jaar lang. Zijn oeuvre wordt op 150.000 pagina's geschat.

150.000 / 43 = 3488 pagina's per jaar. Dat is een gemiddelde van bijna 10 pagina's per dag.

 

En zo kan produktie toch een maatstaf zijn als jullie op zoek gaan naar de grootste stripmaker.

Link naar reactie

als we zo gaan beginnen = 74 albums X 46 pag = 3400 paginas op 5 jaar, dat is nog geen 2 pagina's per dag.

 

Osamu Tezuka, the godfather of manga, tekende 43 jaar lang. Zijn oeuvre wordt op 150.000 pagina's geschat.

150.000 / 43 = 3488 pagina's per jaar. Dat is een gemiddelde van bijna 10 pagina's per dag.

 

En zo kan produktie toch een maatstaf zijn als jullie op zoek gaan naar de grootste stripmaker.

 

plus honderden illustraties, covers, artikels, oh ja... en tientallen tekenfilms waar hij ook nog de storyboards voor tekende... oh ja: en een doktersstudie en doctoraat

Link naar reactie

als we zo gaan beginnen = 74 albums X 46 pag = 3400 paginas op 5 jaar, dat is nog geen 2 pagina's per dag.

 

Osamu Tezuka, the godfather of manga, tekende 43 jaar lang. Zijn oeuvre wordt op 150.000 pagina's geschat.

150.000 / 43 = 3488 pagina's per jaar. Dat is een gemiddelde van bijna 10 pagina's per dag.

 

En zo kan produktie toch een maatstaf zijn als jullie op zoek gaan naar de grootste stripmaker.

 

Zo groot was hij niet. Hij was zelfs vrij klein. Laat staan dat hij dus de grootste zou geweest zijn.

Link naar reactie

Ik denk het niet. Je noemt nu net twee voorbeelden van tekenaars met een beperkt tekentalent. Ook al zitten ze een jaar langer achter hun tekentafel dan zou de kwaliteit niet beter worden. Bovendien zijn er genoeg tekenaars die snel werken én kwaliteit afleveren. Je moet snelheid niet verwarren met talent.

 

Beweren dat Hec Leemans geen tekentalent heeft is bewijzen dat jij geen bal van striptekenaars kent. Geef Leemans ook een vol jaar om een album te tekenen, publiceer het onder een andere naam en jullie prijzen het de hemel in. Net omwille van de naam Hec Leemans denken jullie spontaan aan De Kampioenen. Die mens is meer dan wat hij nu produceert. Maar ja, vooroordelen spuwen is natuurlijk veel gemakkelijker. De literaire cultuurliefhebber die neerkijkt op het plebs dat commerciële bagger koopt van striphoeren als Merho, Leemans of de bende van Studio Vandersteen. Of verval ik nu ook in vooroordelen?

 

Wat voor probleem hebben jullie eigenlijk met commerciële strips? Diezelfde discussie blijft hier altijd maar doorgaan. Als je die strips niet koopt, zwijg er dan over. Ik breek ook jullie 'hoogstaande aanraders' niet af omdat ik ze lelijk getekend en/of slaapverwekkend vind. Ik laat ze links liggen.

Link naar reactie

Beweren dat Hec Leemans geen tekentalent heeft is bewijzen dat jij geen bal van striptekenaars kent. Geef Leemans ook een vol jaar om een album te tekenen, publiceer het onder een andere naam en jullie prijzen het de hemel in. Net omwille van de naam Hec Leemans denken jullie spontaan aan De Kampioenen. Die mens is meer dan wat hij nu produceert. Maar ja, vooroordelen spuwen is natuurlijk veel gemakkelijker. De literaire cultuurliefhebber die neerkijkt op het plebs dat commerciële bagger koopt van striphoeren als Merho, Leemans of de bende van Studio Vandersteen. Of verval ik nu ook in vooroordelen?

 

Wat voor probleem hebben jullie eigenlijk met commerciële strips? Diezelfde discussie blijft hier altijd maar doorgaan. Als je die strips niet koopt, zwijg er dan over. Ik breek ook jullie 'hoogstaande aanraders' niet af omdat ik ze lelijk getekend en/of slaapverwekkend vind. Ik laat ze links liggen.

 

Goed lezen is blijkbaar ook een talent. Ik had het niet over "geen" maar over een "beperkt"  tekentalent en dat houd ik staande gezien de strips die ik van de man ken.  De rest van je tirade gaat over "jullie" dus ik weet niet precies wie je daarmee bedoelt, ik voel me in elk geval niet aangesproken. 

Link naar reactie

Als je een semantische discussie wilt voeren, ga je gang. Beperkt talent staat volgens jou gelijk aan heel weinig talent; vergeleken met wat jij goed vindt geen talent dus. Waarschijnlijk vind je de heer Leemans wel iemand die net geen kopvoeters tekent, maar je braakt van zijn tekenstijl. Dat bewijst dat je zijn werk amper kent en je baseert op één of misschien 2 verschillende reeksen. Wow, ik ben onder de indruk. 

 

De 'jullie' verwijst naar het elitaire stripliefhebbersclubje dat neerkijkt op alles wat commercieel is. Als ik jouw uitspraken bekijk pas je perfect in dat rijtje. 

 

Hermann bijvoorbeeld maakt volgens mij spuuglelijke tekeningen en kan absoluut geen vrouwen tekenen. Toch wordt zijn tekenstijl door velen de hemel ingeprezen. Heb ik werk van Hermann in huis? Toch wel. De verhalen zitten goed in elkaar. Zou ik zeggen dat de man een beperkt tekentalent heeft? Neen, hij kan tekenen maar zijn stijl bevalt me niet. Ga ik die mens daarom afzeiken? Neen, smaken verschillen. Enrico Marini tekent fantastisch, maar al zijn werk lijkt op elkaar? Ook een beperkt tekentalent?

 

Goed lezen is blijkbaar ook een talent. Ik had het niet over "geen" maar over een "beperkt"  tekentalent en dat houd ik staande gezien de strips die ik van de man ken.  De rest van je tirade gaat over "jullie" dus ik weet niet precies wie je daarmee bedoelt, ik voel me in elk geval niet aangesproken. 

Link naar reactie

Als je een semantische discussie wilt voeren, ga je gang. Beperkt talent staat volgens jou gelijk aan heel weinig talent; vergeleken met wat jij goed vindt geen talent dus. Waarschijnlijk vind je de heer Leemans wel iemand die net geen kopvoeters tekent, maar je braakt van zijn tekenstijl. Dat bewijst dat je zijn werk amper kent en je baseert op één of misschien 2 verschillende reeksen. Wow, ik ben onder de indruk. 

 

De 'jullie' verwijst naar het elitaire stripliefhebbersclubje dat neerkijkt op alles wat commercieel is. Als ik jouw uitspraken bekijk pas je perfect in dat rijtje. 

 

Hermann bijvoorbeeld maakt volgens mij spuuglelijke tekeningen en kan absoluut geen vrouwen tekenen. Toch wordt zijn tekenstijl door velen de hemel ingeprezen. Heb ik werk van Hermann in huis? Toch wel. De verhalen zitten goed in elkaar. Zou ik zeggen dat de man een beperkt tekentalent heeft? Neen, hij kan tekenen maar zijn stijl bevalt me niet. Ga ik die mens daarom afzeiken? Neen, smaken verschillen. Enrico Marini tekent fantastisch, maar al zijn werk lijkt op elkaar? Ook een beperkt tekentalent?

 

Potverdrie, wat een rant, daar hou ik wel van. Maar om nu Krasser een van jullie te noemen. Er zijn veel meer repers die duidelijker onder jullie vallen dan Krasser. De hier gevoerde discussie was juist vrij vriendelijk en, voor een openbaar forum (wat de toevoeging openbaar toevoegt is me een raadsel), vrij genuanceerd. Sowieso en uberhaupt is de reep een vriendelijke en zachte club waar nauwelijks een hard woord valt. Ben ik trouwens ook lid van jullie ? Ik vind Leemans een belabberd tekenaar maar ben ook niet te spreken over Ware en Burns, ik hou van ouwe knarren strips als Guus Slim maar ook van DMZ en Fables. Val ik nu onder jullie, ons of hullie  ? 

Link naar reactie
Gast Natte aap

Had ik nu van Leemans eens niet ergens in een interview gelezen dat ie nogal verzuurd was omdat ie niet genoeg erkenning kreeg? Of beeld ik me dat nu in?

 

Los daar van, als een strip voldoende exemplaren verkoopt om te kunnen overleven of zelfs winstgevend te zijn, dan heeft die strip bestaansrecht. Of het mooi of lelijk getekend is.

 

Ik vind het argument "geef die of die een jaar tijd om een strip te tekenen, dan zal het resultaat ook beter zijn" een onmogelijk argument. Die of die kiest er nu eenmaal voor om x- aantal strips op een jaar te tekenen door met een uitgeverij in zee te gaan die dat vraagt. Die of die kan ook zeggen, ik doe het niet, laat het financieel voordeel of deze kans aan mij voorbij gaan en ga me wel concentreren op dat album per jaar en zoek me een andere uitgeverij. Zoals Broeders bvb nu doet door naar medusa te gaan.

 

Maar goed, daar ging de discussie niet over zeker?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...