Ga naar inhoud

vergeten stripfiguren


cinco

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Hadden we hier nergens een topic over nevenpersonages die hoofdpersonages worden? Of heb ik dat gedroomd?

In Amerika is Nancy van Ernie Bushmiller een heel bekende kranten gagstrip, vol visuele grappen. 

 

nancy-spread.thumb.png.c75d03abd808400db3adc3bffcd70817.png

 

De reeks begon in de jaren '30 en loopt nog steeds, maar is nu een vreselijk getekend ding geworden (alhoewel de grappen vaak wel leuk zijn). 

 

51EMOOHoCTL._AC_SY580_.jpg.08235e6edd7aaf0c8b2efbe896359d01.jpg

 

Maar de strip Nancy begon dus eigenlijk als de reeks Fritzi Ritz, over een knappe, jonge filmactrice. Gestart door een zekere Larry Whittington in de jaren '20.

 

462616880_533211052782827_2343829019625579625_n.thumb.jpg.a7015d4d621028f5c795b3437c4b40d3.jpg

 

Bushmiller nam de reeks in 1925 over. Het was toen hoofdzakelijk een vervolgverhaal. In 1933 introduceerde hij Nancy, het nichtje van Fritzi. Oorspronkelijk bedoeld voor een korte verhaallijn. Maar Nancy bleef plakken en nam al vlug alles over. In 1938 veranderde de reeks zijn naam in Nancy en werd het een dagelijkse gagreeks. Fritzi Ritz is gedegradeerd naar een nevenpersonage dat af en toe nog eens mag opdraven, zoals bvb in deze recente leuk gevonden gag.

 

nancy.thumb.jpg.b286bbc55d318a3aabf47d8f7b939632.jpg

 

Link naar reactie

Het is "Pierre Guilmard", niet "Pierre Guilmand", en er bestaat een Wikipedia-pagina over hem: https://fr.wikipedia.org/wiki/Pierre_Guilmard

Je zocht gewoon op de verkeerde naam. Hij heeft zelfs Chlorophyles gemaakt, en is zeker geen verdwenen onbekende.

Je hebt wel gelijk dat "Wilbur en Mimosa" onbekend zijn gebleven. Er is maar één album van gemaakt.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
45 minuten geleden, Peter Motte zei:

Het is "Pierre Guilmard", niet "Pierre Guilmand", en er bestaat een Wikipedia-pagina over hem: https://fr.wikipedia.org/wiki/Pierre_Guilmard

Je zocht gewoon op de verkeerde naam. Hij heeft zelfs Chlorophyles gemaakt, en is zeker geen verdwenen onbekende.

Je hebt wel gelijk dat "Wilbur en Mimosa" onbekend zijn gebleven. Er is maar één album van gemaakt.

 

Ben blijkbaar toch meer dyslectisch dan ik dacht, bedankt Peter voor de informatie.

Link naar reactie
30 minuten geleden, TDPB zei:

Nope, ik herinner me die nog heel goed.

In de encyclopedie van jouw stripgeheugen kunnen ze wel gegrift staan, maar dat sluit niet uit  dat ze vergeten zijn door het modale strippubliek.

In alle eerlijkheid kan ik zeggen, dat ik dit boekje ooit in bezit had, maar werkelijk niets is blijven

hangen.

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...