Ga naar inhoud

Ergernissen - Laat Hier De Vitriool Uit Uw Pen Vloeien.


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Gast Natte aap

Een eerste grader doet de zwaarste (eindexamen) klassen. Er is echt een heel groot verschil. Op de school waar mrs Retep lesgaf dacht men dat het zijnvol was om de leerlingen een onderzoekje op te laten zetten. De tweede graders hadden totaal geen benul hoe dat nu toch moest, probleemstelling, onderzoeksvragen, een enquete opstellen, dat was toch chinees....

 

ik wil hoegenaamd de kwaliteiten van mrs Retep niet in vraag stellen hoor, maar lesgeven is uiteraard wel wat meer dan een onderzoekje en misschien is zo'n niet-universitaire leerkracht daar dan beter in. Al ben ik het er ook mee eens, dat onderzoekjes een hele goeie lesmethodiek zijn.

Link naar reactie

Nee hoor, dat is algemeen geaccepteerd, zo'n schoolreisje in het lager onderwijs is niet zo duur natuurlijk. Voor grotere reizen (paar dagen survival, wintersport, uitwisseling) krijgen weinig vermogenden ook een bijdrage van de overheid. Ik zie daar niets vreemds in, die kinderen moeten toch ook met hun kameraadjes dingen bekijken, worden ze alleen maar beter van....

In België gaan ze nu wel naar de USA, China, Australië en zo. Het Zwarte Woud is erg passé.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

oei, en staat dat model niet onder druk? Dat zou in ons huidig maatschappelijk klimaat niet kunnen hoor. Ben je gek? Dat de belastingbetaler moet opdraaien voor het aaien van een kinderboerderijpony? En als het dan toch zo moet zijn dat de belastingbetaler hier voor opdraait, dan wil ik wel zegenschap in de uitstap. Dus we schrappen het museum voor moderne kunst en gaan enkel nog naar het natuurhistorisch museum en het evoluon (bestaat dat nog? of hoe heet dat ook al weer?).

:cheerf2: het evoluon :cheerf2:  Ik meende te hebben vernomen dat het al een tijdje niet meer bestaat...

Link naar reactie

ik wil hoegenaamd de kwaliteiten van mrs Retep niet in vraag stellen hoor, maar lesgeven is uiteraard wel wat meer dan een onderzoekje en misschien is zo'n niet-universitaire leerkracht daar dan beter in. Al ben ik het er ook mee eens, dat onderzoekjes een hele goeie lesmethodiek zijn.

 

Tweedegraders doen alles uit het boekje, eerste graders treden daar buiten: onderzoekjes, veldwerk, verdieping en verbreding van de lesstof....

Link naar reactie
Gast Natte aap

Nee hoor, dat is algemeen geaccepteerd, zo'n schoolreisje in het lager onderwijs is niet zo duur natuurlijk. Voor grotere reizen (paar dagen survival, wintersport, uitwisseling) krijgen weinig vermogenden ook een bijdrage van de overheid. Ik zie daar niets vreemds in, die kinderen moeten toch ook met hun kameraadjes dingen bekijken, worden ze alleen maar beter van....

 

dan ga jij mee betalen voor dat kind van luie ali? Dus op jouw kosten mag dat pestjoch van werkeloze Kevin ook mee? Ik eb ut selluf al so moeielijk meneer, dat ik niet nog es gaat betale voor dat volk dat te lui is om te werreke, toch? (ik denk dat ik hier wat dialecten door elkaar gooi, maar ik hoop dat de ironie duidelijk is :D )

Link naar reactie
Gast Natte aap

Tweedegraders doen alles uit het boekje, eerste graders treden daar buiten: onderzoekjes, veldwerk, verdieping en verbreding van de lesstof....

 

Tja, daar heb ik gemixte ervaringen mee, ik zou dat zo zwartwit niet durven stellen.

Link naar reactie

dan ga jij mee betalen voor dat kind van luie ali? Dus op jouw kosten mag dat pestjoch van werkeloze Kevin ook mee? Ik eb ut selluf al so moeielijk meneer, dat ik niet nog es gaat betale voor dat volk dat te lui is om te werreke, toch? (ik denk dat ik hier wat dialecten door elkaar gooi, maar ik hoop dat de ironie duidelijk is :D )

 

Och, zo gaat dat toch overal. Ik krijg zo dalijk een dikke 2k HRA terug dus wat zal ik over Ali en Kevin klagen.......

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wel de flamins die 2 autootjes ter beschikking hebben (4x4  klasse)  een eigen woning met voortuin en oprit vinden dat dit er teveel aan is. Mensen met een leefloon of die het niet al te breed hebben moeten maar meer verantwoordelijkheid opnemen voor hun daden en zorgen dat ze niet arm zijn. Het is crisis voor iedereen.

Link naar reactie

Wel de flamins die 2 autootjes ter beschikking hebben (4x4  klasse)  een eigen woning met voortuin en oprit vinden dat dit er teveel aan is. Mensen met een leefloon of die het niet al te breed hebben moeten maar meer verantwoordelijkheid opnemen voor hun daden en zorgen dat ze niet arm zijn. Het is crisis voor iedereen.

 

Heb jij eigenlijk een oprit of parkeer je den ouwe duitser langs de kant van de weg ? Of in een vervallen garage op zo'n naargeestig terrein ?

Link naar reactie
Gast Natte aap

Oftewel, de vernieling van het onderwijs zit op de 'goede' weg.

 

zo zou je het ook kunnen bezien. Maar ik zie het eerder iets als dat je in andere opleidingen andere skills moet kunnen. Een universitair zal naargelang de opleiding meer materiaal moeten kunnen verwerken, maar dat zegt weinig over je intelligentie eerder over je studieskills. Dus als je goed kan blokken, mag je nog zo dom als het achtereind van een varken zijn, dan haal je dat diploma wel. Ok, nu overdrijf ik een beetje. je moet natuurlijk wel inzicht hebben, doorzettingsvermogen, enz ... om een universitair diploma te halen, maar je kan met een beperkte skillset een univ diploma halen zonder dat je gegeneraliseerd slim bent.

 

Allez, ik wil hier nu ook niet de indruk wekken dat ik universitairen als een bende idioten zie hé. Ik wil gewoon aangeven dat een universitair diploma geen garantie voor "ne slimme mengs" is of iemand die zijn/haar vak verstaat.

 

En wat die vernieling van het onderwijs betreft, ik denk niet dat een universitair vroeger beter af was dan nu of dat er veel verschil zit in de "intelligentie" van de universitairen vroeger en nu. Toen had je ook de fils à papa die zich een diploma kochten en had je ook briljante mensen die een universitaire studie tot een meerwaarde maakten.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Heb jij eigenlijk een oprit of parkeer je den ouwe duitser langs de kant van de weg ? Of in een vervallen garage op zo'n naargeestig terrein ?

Op eigen terrein. Maar ik doe sedert een poosje veel kleine uitjes met de fiets. En verder heb ik ook niks gemeen met eerder beschreven VLDCD&VN-VA stemmende lui die jaloers zijn op iemand die moet rondkomen met een uitkering of een leefloon.

Link naar reactie

dat zegt dan veel over je kennissenkring, lijkt mij. Of over je visie van een goede leerkracht.

 

Of over 23 jaar ervaring in het onderwijs, ervaring zowel met de HBO leraren opleiding als de universiteit. En dan heb ik het nog niet eens over ervaringen van al die bevriende docenten.

 

Ik zeg niet dat tweedegraders slecht les geven, ik stel slechts dat het niveau verschil in vakkennis en het vermogen om buiten de gebaande banen te denken bij eerste graders beter is. En dat is echt zo eigenwijze aap.

Link naar reactie
Gast Natte aap

 

Ik zeg niet dat tweedegraders slecht les geven, ik stel slechts dat het niveau verschil in vakkennis en het vermogen om buiten de gebaande banen te denken bij eerste graders beter is. En dat is echt zo eigenwijze aap.

 

ok, ik ken weinig Nederlandse leerkrachten, dus misschien is de situatie bij jullie anders. Maar puttende uit eigen ervaring (en dat is zo subjectief als de tering natuurlijk) kom ik niet tot die conclusie. ik heb ongeveer 10-15 jaar als free lance vormingstrainer gewerkt en heb via het werkveld in het jeugdwerk veel contact gehad met leerkrachten. In Belgie is die situatie bij mij niet zo overgekomen. Ik zag evenveel gemotiveerde, buiten de lijntjes kleurende, creatieve leerkrachten bij universitairen als niet-universitairen. Qua vakkennis en buiten de gebaande paden treden zag ik weinig verschil. Meer zoiets als, je hebt het of je hebt het niet. En als je het niet hebt, dan mag je nog duizenden opleidingen volgen, dan krijg je het moeilijk als leerkracht.

 

allez, ook goed om weten dat als iemand het niet eens is met jouw stelling, die dan eigenwijs is :D

Link naar reactie

Allez, ik wil hier nu ook niet de indruk wekken dat ik universitairen als een bende idioten zie hé. Ik wil gewoon aangeven dat een universitair diploma geen garantie voor "ne slimme mengs" is of iemand die zijn/haar vak verstaat.

Maar het wekt wel de indruk dat je behoorlijk onderschat wat er allemaal aan te pas komt om een universitair diploma op een niet-toeristenafdeling te halen. De grote merde is dat men al meteen een dikke nek is als men jouw standpunt wilt aanvechten.

Link naar reactie

Dat is Secundair onderwijs hier. Daar komen leraars uit zowel Hogescholen als Univs voor in aanmerking, maar met een universitaire (aan de univ) opleiding heb je wel een hoger loon (dacht ik).

 

In mijne tijd, in mijn school, gaven regenten les aan het lager middelbaar, en licentiaten aan het hoger middelbaar. Of de leraar Frans uit het vijfde echter beter Frans kon dan mijn leraar Frans uit het derde durf ik te betwijfelen.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Maar het wekt wel de indruk dat je behoorlijk onderschat wat er allemaal aan te pas komt om een universitair diploma op een niet-toeristenafdeling te halen. De grote merde is dat men al meteen een dikke nek is als men jouw standpunt wilt aanvechten.

 

waar haal je de indruk dat ik dat onderschat? Ik ga er niet van uit dat een diploma een determinerende factor voor intelligentie of begrip is. Ik heb nergens iets gezegd dat je dat diploma zomaar gratis bij een pot choco krijgt. Ik zou ze niet te eten willen geven hoor, de universitairen die zich met een trucje door hun opleiding gesleept hebben maar geen idee hadden waar ze mee bezig waren. En dan spreek ik niet alleen over pol&soc of communicatie.

Een universitair diploma halen is niet makkelijk, dat vergt veel opoffering, doorzetting en een bepaalde skillset. En je moet dat cerebraal ook allemaal kunnen stockeren en verwerken op de gevraagde manier. En elke richting is ook anders dus de skillset zal ook anders zijn. Ik wil zeker niet de indruk wekken dat je een universitair diploma zo maar eventjes binnen haalt alsof het niets is.

 

Een diploma is alleen maar een getuigschrift dat verteld dat je beantwoorde aan de verwachting die aan jou gesteld is binnen het kader van de examens en opgelegde puntentaken. het zegt niets over andere kwaliteiten. (of zoals in mijn cursus intelligentietesten stond, een test meet enkel wat een test meet) Waarmee ik nu ook niet wil zeggen dat elke universitair een dwangneuroot is die enkel maar iets weet over zijn/haar vakgebied.

 

Waar ik wel tegen ageer is de aanname dat elke universitair een godenzoon/dochter is die ver verheven is boven het gepeupel met amper een diploma hoger onderwijs. Want het universitair diploma is daar een bewijs van. Ik begrijp wel dat jij dat niet zegt, maar dat kom ik toch vaker tegen dan ik verwacht had hoor, de subtiele geinternaliseerde dedain van een universitair voor een niet-universitair.

Link naar reactie

In mijne tijd, in mijn school, gaven regenten les aan het lager middelbaar, en licentiaten aan het hoger middelbaar. Of de leraar Frans uit het vijfde echter beter Frans kon dan mijn leraar Frans uit het derde durf ik te betwijfelen.

Ik weet het ook niet heel zeker, maar ik denk dat je om in de Derde graad (twee laatste jaren) les te geven een Masterdiploma nodig hebt (aan Hogeschool of Univ behaald, maakt niet uit). Regent en licentiaat bestaat niet meer.

 

Voor 1e en 2e graad heb je dan zeker een bachelordiploma nodig.

Link naar reactie

Ik heb van beide schooltypen mogen genieten en het verschil zit hem in:

 

-het studiemateriaal: op de universiteit was de belasting anderhalf keer hoger dan op de hogeschool;

-de wijze van studeren: op de hogeschool zit je echt in een klasje en als je iets niet weet kon je dat altijd vragen aan een leraar erg schools dus. Op de Uni moest je dat allemaal zelf uitzoeken, tentamen over 3 boeken over een maand en zoek het maar uit.

-de hogeschool was erg gericht op het te volgen lesmatereriaal, bij de Uni kon je zelf zaken aandragen die je ging onderzoeken.

Link naar reactie

Ik heb van beide schooltypen mogen genieten en het verschil zit hem in:

 

-het studiemateriaal: op de universiteit was de belasting anderhalf keer hoger dan op de hogeschool;

-de wijze van studeren: op de hogeschool zit je echt in een klasje en als je iets niet weet kon je dat altijd vragen aan een leraar erg schools dus. Op de Uni moest je dat allemaal zelf uitzoeken, tentamen over 3 boeken over een maand en zoek het maar uit.

-de hogeschool was erg gericht op het te volgen lesmatereriaal, bij de Uni kon je zelf zaken aandragen die je ging onderzoeken.

 

Mwja retep, jij spreekt nu vanuit jouw ervaring natuurlijk. Bij ons hadden ze aan de universiteit nog netjes 3 trimesters, waren de hoeveelheden te verwerken leerstof op die manier beperkt en was er een goede begeleiding door tussentijdse proeven en tussen elk examen voldoende tijd om het volgende examen voor te bereiden , terwijl enkele straten verder aan de hogeschool men met 2 semesters werkte en er geen begeleiding was, en men 2 weken blok had, gevolgd door twee weken examen.

Link naar reactie

Ik heb van beide schooltypen mogen genieten en het verschil zit hem in:

 

-het studiemateriaal: op de universiteit was de belasting anderhalf keer hoger dan op de hogeschool;

-de wijze van studeren: op de hogeschool zit je echt in een klasje en als je iets niet weet kon je dat altijd vragen aan een leraar erg schools dus. Op de Uni moest je dat allemaal zelf uitzoeken, tentamen over 3 boeken over een maand en zoek het maar uit.

-de hogeschool was erg gericht op het te volgen lesmatereriaal, bij de Uni kon je zelf zaken aandragen die je ging onderzoeken.

Ja maar dat is toch erg veranderd de jongste 10 jaar.

 

Op Univs besteed men nu ook (verplicht) meer aandacht aan het onderwijs en de Hogescholen zijn ondertussen aangesloten bij groepen (Associaties) met aan het hoofd een Univ en er wordt ook (verplicht) onderzoek gedaan.

 

Binnen 5 jaar zijn de Hogescholen hier in België gewoon een onderdeel van de Univs.

Link naar reactie

, maar dat kom ik toch vaker tegen dan ik verwacht had hoor, de subtiele geinternaliseerde dedain van een universitair voor een niet-universitair.

Onderschat het omgekeerde ook niet. Al die keren dat er neerbuigend gedaan wordt tegenover 'den developer' en dat je braaf moet glimlachen en niets zeggen of je bent weer de dikkenek. (En achteraf mag jij wel de rotzooi oplossen omdat gelijk hebben en gelijk krijgen twee is.)

Link naar reactie

Mwja retep, jij spreekt nu vanuit jouw ervaring natuurlijk. Bij ons hadden ze aan de universiteit nog netjes 3 trimesters, waren de hoeveelheden te verwerken leerstof op die manier beperkt en was er een goede begeleiding door tussentijdse proeven en tussen elk examen voldoende tijd om het volgende examen voor te bereiden , terwijl enkele straten verder aan de hogeschool men met 2 semesters werkte en er geen begeleiding was, en men 2 weken blok had, gevolgd door twee weken examen.

 

In het aardrijkskundeonderwijs in NL is de door mij geschetste situatie niet veranderd. We kennen zowel docenten bij de Univ. als op de hogeschool. Hooguit is de studieduur aan beide instituten verkort. Waar ik nog een propedeuse (1 jaar), basisdoctoraal (1 jaar) en doctoraal (3-4 jaar) moest doorlopen is thans het basisdoctoraal gesneuveld en het doctoraal in studie uren met een derde verminderd....

Link naar reactie

Ik heb me zelfs laten wijsmaken dat er universitairen zijn die hun collega's van de toeristen-afdelingen zomaar straffeloos onderschatten. Wat dat dat ook moge zijn, die toeristen afdelingen.

 

Toeristenafdelingen as in: vrijetijdswetenschappen ed ?

Link naar reactie

Onderschat het omgekeerde ook niet. Al die keren dat er neerbuigend gedaan wordt tegenover 'den developer' en dat je braaf moet glimlachen en niets zeggen of je bent weer de dikkenek. (En achteraf mag jij wel de rotzooi oplossen omdat gelijk hebben en gelijk krijgen twee is.)

Soms hebben ze wel gelijk hoor. Mijn cursus meet en regeltechniek was een kanjer van 500 bladzijden vol met differentiaalvergelijkingen en zeer spectaculaire diagrammen.

 

Toen ik voor het eerst een echte regelaar zag wist ik van toeten noch blazen. Ben dan maar een vakopleiding van een weekje voor technici gaan volgen waar ik echt met die toestellen heb leren werken. Ik wist er dan meer van af dan mijn ex-prof.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Onderschat het omgekeerde ook niet. Al die keren dat er neerbuigend gedaan wordt tegenover 'den developer' en dat je braaf moet glimlachen en niets zeggen of je bent weer de dikkenek. (En achteraf mag jij wel de rotzooi oplossen omdat gelijk hebben en gelijk krijgen twee is.)

 

daar moet ik je gelijk in geven. Als hier op de werkvloer een universitair binnen komt, dan kan die niks kent ie niks en doet ie niks, volgens de collega's. En zeker als die-nog-mor-zjust-vant-school-komt.

Toen ik hier binnen kwam werd ik wel degelijk technisch getest door "de mannen". Maar toen mij naar mijn diploma's gevraagd werd en ik vertelde dat ik mijn master niet afgemaakt heb omdat ik ben gaan werken en geen tijd meer had om verder te studeren was het ineens allemaal in orde. Dus ja, die dedain bestaat er van twee kanten en dat is in een heel beperkt aantal van de gevallen terecht maar in de meeste gevallen onterecht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...