Ga naar inhoud

Ergernissen - Laat Hier De Vitriool Uit Uw Pen Vloeien.


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Anderzijds, toen ik vroeger naar school ging, zeiden mijn ouders dat zij het in hun vroegere tijd toch allemaal veel moeilijker hadden.

Is dat niet wat men verstaat onder vooruitgang: dat het allemaal gemakkelijker wordt in plaats van moeilijker? Anders is het een achteruitgang.

Ja iedereen zegt altijd wel dat het vroeger beter was. Wat er wel verschillend is tov vroeger is het inschakelen van de rechtbank als middel om je kroost erdoor te sleuren. Wees maar zeker dat er nu veel studenten doorgelaten worden uit schrik voor processen.

Link naar reactie

Anderzijds, toen ik vroeger naar school ging, zeiden mijn ouders dat zij het in hun vroegere tijd toch allemaal veel moeilijker hadden.

Is dat niet wat men verstaat onder vooruitgang: dat het allemaal gemakkelijker wordt in plaats van moeilijker? Anders is het een achteruitgang.

Er zijn verschillende soorten gemakkelijker. Het lesmateriaal en de studieboeken zijn beter geworden, maar dat wil niet zeggen dat de stof gemakkelijker geworden is.

Link naar reactie

Ja iedereen zegt altijd wel dat het vroeger beter was. Wat er wel verschillend is tov vroeger is het inschakelen van de rechtbank als middel om je kroost erdoor te sleuren. Wees maar zeker dat er nu veel studenten doorgelaten worden uit schrik voor processen.

 

Wel, als je de mensen aan het verstand kunt brengen dat het éne diploma niet meer respect verdient dan een ander, dan is er geen nood meer om toch maar alles uit de kast te halen om dat éne diploma te behalen. Die hautaine uitspraak van Oosterlinck zorgt er wel voor dat veel mensen een bevestiging vinden in hun ontbreken van respect voor de onderwijzers.

Link naar reactie

Met het grote verschil dat het ook duidelijk aan het worden is dat het niveau van onderwijzers aan het zakken is, terwijl ik die indruk niet heb van dokters.

 

Dat zal dan eerder komen omdat uw medische kennis niet uitzonderlijk groot is.

Link naar reactie

Ik zie niet in waarom er meer respect zou moeten zijn voor een universitair geschoolde.

Verder stel ik mij de vraag of het gebrek aan respect voor de onderwijzer iets te maken heeft met het diploma. Voor een huisarts is er ook minder respect tegenwoordig dan vroeger, en dat zijn wel universitairen. Het is gewoon een teken van de tijd dat er vandaag de dag voor vele beroepen minder respect is in vergelijking met 50 jaar terug.

 

In nederland heb je in het voortgezet onderwijs twee leraren opleidingen:

 

-Hoge school (HBO) die levert docenten tweede graad op;

-Universiteit: daar doe je een studie en een kopstudie didactiek/lesmethoden: levert docenten eerste graad op.

 

In beginsel mogen alleen eerste graders de eindexamen klassen begeleiden. Het verschil tussen beide opleidingen en vaak ook beide graders is immens, zowel qua kennis als inventiviteit, zelfredzaamheid, oplossend vermogen is de eerste grader veel beter dan de tweede grader. De teloorgang van het voortgezet onderwijs is ingezet toen er nauwelijks eerste graders waren te vinden die tegen een zeer laag loon een zeer zware baan wilden vervullen. En het respect is ook ver te zoeken op veel scholen.

 

Door een aantal vreemde beleidsregels (HOS) bleek ook nog eens dat universitair geschoolden 2 keer minder verdienden dan oudere tweede graders alleen omdat de laatsten simpelweg langer in dienst waren. Het gevolg was een exodus van universitair geschoolden uit het onderwijs naar het bedrijfsleven en een erosie van het voortgezet onderwijs.

 

Nu geeft men de schoolbesturen een lump sum financiering waardoor ze zelf kunnen bepalen of universitair geschoolden meer verdienen dan HBO-ers. Een goede zaak want dan kun je aan de hand van het aantal eerste graders bepalen of de school goed is of niet.

Link naar reactie

In nederland heb je in het voortgezet onderwijs twee leraren opleidingen:

 

Voor alle duidelijkheid: ik heb het in mijn posts over onderwijzers gehad. Dat zijn leraren lager onderwijs : dus voor leerlingen van 6-12 jaar.

Link naar reactie

Het is een beetje dezelfde discussie als bij het verpleegkundig personeel. Daar heb je ook Hogeschool en Univ opleidingen. De univs trachten dat ook naar zich toe te trekken.

 

Ik weet niet of dat wel een goede zaak zou zijn. In beide gevallen gaat het toch om praktijkopleidingen. Om onderwijzer te zijn heb je echt geen hoop theoretische kennis nodig (die toch boven het petje van de leerlingen gaat). Goed les en inspirerend les kunnen geven is veel belangrijker dan theoretische kennnis. Het moeilijkste dat je in het secundair onderwijs krijgt zijn differentialen en integralen...

Link naar reactie

Voor alle duidelijkheid: ik heb het in mijn posts over onderwijzers gehad. Dat zijn leraren lager onderwijs : dus voor leerlingen van 6-12 jaar.

 

OK, universitair geschoolden voor basisonderwijs is belachelijk. Voor het voortgezet onderwijs zouden ze wel meer moeten verdienen dan hogescholers....

Link naar reactie

OK, universitair geschoolden voor basisonderwijs is belachelijk.

 

Dat hoor je me niet zeggen. Ik heb geen idee of het al dan niet een verbetering zou zijn. Wat ik wel belachelijk vind is stellen dat een universitair diploma meer respect zou meebrengen voor een onderwijzer. Alsof de vuilnismannen, wanneer de volgende regering zou beslissen om voor vuilnisman enkel nog maar universitair geschoolde afvalverwerkers aan te nemen, automatisch hierdoor meer respect gaan krijgen wanneer ze achter de vuilniskar lopen.

 

Vanaf het moment dat iemand iets doet dat men zelf ook kan, is er vandaag de dag automatisch minder respect voor hetgeen die doet. (tenzij hij daar veel geld mee verdient. Daar is er wel respect voor)

 

En velen zouden 's avonds denken, wanneer ze het huiswerk van de maaltafels overlopen met hun dochtertje: allez, moet diene kwiet daarvoor universiteit gedaan hebben? Hij kon niks beters vinden zeker?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Niet omdat het universitairen zijn, wel omdat een serieuze opleiding de kans op het soort wichten zoals ik er eentje had die beweerde dat er een eindig aantal punten in een lijnstuk zaten, serieus verlaagt. Je kunt geen respect verwachten voor een beroep dat als taak heeft kennis over te dragen, terwijl ze zelf grote onwetendheid tentoon spreiden.

 

De monneer den doctoor tijd was meer een kwestie van klasseverschil dan van respect, denk ik. Het besef is gegroeid dat het ook maar mensen zijn. 

2

Link naar reactie

Ach ja resssssspect. Dat is heel belangrijk, natuurlijk heeft de vuilnisman mijn respect. Het gaat er om of je je job goed kan doen, een universitair geschoolde docent heeft meer in zijn mars dan een tweede grader. Die zou dus meer moeten verdienen, in geld en in waardering........

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

 

 

Vanaf het moment dat iemand iets doet dat men zelf ook kan, is er vandaag de dag automatisch minder respect voor hetgeen die doet. (tenzij hij daar veel geld mee verdient. Daar is er wel respect voor)

 

 

 

:lachuuh: :lachuuh:

Link naar reactie

OK, universitair geschoolden voor basisonderwijs is belachelijk. Voor het voortgezet onderwijs zouden ze wel meer moeten verdienen dan hogescholers....

Met voortgezet onderwijs bedoel je vanaf 18 jaar (Hoger onderwijs)? In België heb je daar een universitair diploma (soms zelfs een doctoraat) voor nodig, afhankelijk van het type opleiding.

Link naar reactie

Met voortgezet onderwijs bedoel je vanaf 18 jaar (Hoger onderwijs)? In België heb je daar een universitair diploma (soms zelfs een doctoraat) voor nodig, afhankelijk van het type opleiding.

 

Nee, 12-16/17/18 jarigen. Dit heette vroeger middelbaar onderwijs, nu is het voortgezet onderwijs.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs

 

 

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-in-het-onderwijs/vraag-en-antwoord/welke-onderwijsbevoegdheden-zijn-er.html

Link naar reactie

Dat hoor je me niet zeggen. Ik heb geen idee of het al dan niet een verbetering zou zijn. Wat ik wel belachelijk vind is stellen dat een universitair diploma meer respect zou meebrengen voor een onderwijzer. Alsof de vuilnismannen, wanneer de volgende regering zou beslissen om voor vuilnisman enkel nog maar universitair geschoolde afvalverwerkers aan te nemen, automatisch hierdoor meer respect gaan krijgen wanneer ze achter de vuilniskar lopen.

Misschien kunnen ze wel besparen op de weddes. :)

 

Vuilnisman (in New York)

Hoog tijd voor een iets minder gevaarlijke job: vuilnisman. U hebt ze in alle steden, maar nergens ligt het loon zo hoog als in New York. In deze (behoorlijke vuile) wereldstad mag u rekenen op een jaarloon van minstens 80.000 dollar, net geen 61.000 euro per jaar.

http://www.belg.be/5508/opmerkelijk/acht-goed-betaalde-jobs-die-u-zeker-niet-wilt/

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

ben papa van 2 kinderen in het basisonderwijs.  Als ik het vergelijk met het basisonderwijs uit mijnen tijd (jaren '70) dan wordt er ferm meer gevraagd van zowel leerkrachten als leerlingen.  

Ik vind de maximumfactuur wel een spijtige zaak.  Mensen willen aan de zotste dingen geld uitgeven maar het onderwijs moet beperkt worden qua kosten.

Waterfakturen die een exponentiële groeicurve vertonen. Bouwgrond en huizenprijzen die dezelfde groeicurve vertonen. Energieprijzen die door het dak gaan. Kortom alles wordt duurder en de lonen stijgen niet. Men zal ergens wel iets willen afromen. Helaas is dit dan het onderwijs. Het is de overheid dan nog die bespaart op de middelen. Misdadig.

Link naar reactie

Nee, 12-16/17/18 jarigen. Dit heette vroeger middelbaar onderwijs, nu is het voortgezet onderwijs.

Dat is Secundair onderwijs hier. Daar komen leraars uit zowel Hogescholen als Univs voor in aanmerking, maar met een universitaire (aan de univ) opleiding heb je wel een hoger loon (dacht ik).

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Misschien kunnen ze wel besparen op de weddes. :)

 

Binnenkort zijn het robots die het vuil komen ophalen. Nog iets dat besparend is en waarvoor geen mensen meer moeten ingezet worden om lastig werk uit te voeren.

 

:cheerf2: robots :cheerf2:

Link naar reactie

ben papa van 2 kinderen in het basisonderwijs.  Als ik het vergelijk met het basisonderwijs uit mijnen tijd (jaren '70) dan wordt er ferm meer gevraagd van zowel leerkrachten als leerlingen.  

Ik vind de maximumfactuur wel een spijtige zaak.  Mensen willen aan de zotste dingen geld uitgeven maar het onderwijs moet beperkt worden qua kosten.

Het iedereen gelijk systeem, als iemand die 100 euro schoolreis niet kan betalen dan gaat niemand.

Link naar reactie
Gast Natte aap

 

Ik vind de maximumfactuur wel een spijtige zaak.  Mensen willen aan de zotste dingen geld uitgeven maar het onderwijs moet beperkt worden qua kosten.

 

Daar zijn mijn medewerkers het dan toch oneens met u. Die zijn maar al te blij dat ze geen al te dure facturen hebben van de school en dit zijn dan niet de mensen die ùet de nieuwste smartphones rondlopen.

(of spreken we over twee totaal verschillende maximumfacturen?)

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ach ja resssssspect. Dat is heel belangrijk, natuurlijk heeft de vuilnisman mijn respect. Het gaat er om of je je job goed kan doen, een universitair geschoolde docent heeft meer in zijn mars dan een tweede grader. Die zou dus meer moeten verdienen, in geld en in waardering........

 

dat begrijp ik niet. Waarom zouden twee mensen die dezelfde taak uitvoeren een ander loon moeten krijgen op basis van diploma? Dat je eventueel differentieert in vaardigheid, ervaring, bewezen feiten, daar kan ik nog bij maar gewoon op basis van diploma is te belachelijk voor woorden.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Het iedereen gelijk systeem, als iemand die 100 euro schoolreis niet kan betalen dan gaat niemand.

 

tja, da's een moeilijke. Wat is een beter systeem?

Diederik, Willem en Elisabeth mogen mee op schoolreis, Kenji, Milan en Macy blijven dan maar hier want die kunnen het niet betalen.

Of we gaan aan Diederik, Willem en Elisabeth het geld vragen voor Kenji en Macy (Milan is al van school gegooid ondertussen)

Of de school betaalt de schoolreis?

De staat betaalt de schoolreis?

Link naar reactie

dat begrijp ik niet. Waarom zouden twee mensen die dezelfde taak uitvoeren een ander loon moeten krijgen op basis van diploma? Dat je eventueel differentieert in vaardigheid, ervaring, bewezen feiten, daar kan ik nog bij maar gewoon op basis van diploma is te belachelijk voor woorden.

 

Maar ze doen juist ander werk, eerste graders geven les aan eindexamenklassen HAVO/VWO, en (bij goede scholen) 4 HAVO en 5 VWO. Eerste graders weten meer en zijn inventiever dan tweede graders. Geloof me nu maar, ik heb zowel universiteit als hogeschool gedaan, het verschil is enorm.

 

Het is nu juist zo dat mensen die lager opgeleid zijn maar langer in dienst zijn meer verdienen dan hoger opgeleiden.

Link naar reactie

Het is nu zo dat door de maximumfactuur de schoolbus ook niet meer kan betaald worden.  De bereidwillige ouders die tijd kunnen vrijmaken worden opgetrommeld om taxi te spelen.  Ik vind dit een triestige evolutie...

 

Ik zie ouders morren wanneer ze een specifieke vulpen voor hun kinderen moeten kopen maar ze gaan dan wel naar de wellness of hebben 2 auto's... de prioriteiten van mensen liggen verkeerd.  Ik geef ook veel geld aan luxe uit maar ik zal niet klagen over de facturen voor onderwijs.  

 

Hoe zit dat dan, is onderwijs niet gratis in Belgie ? Hoe hoog zijn die facturen dan ?

Link naar reactie
Gast Natte aap

Het is nu zo dat door de maximumfactuur de schoolbus ook niet meer kan betaald worden.  De bereidwillige ouders die tijd kunnen vrijmaken worden opgetrommeld om taxi te spelen.  Ik vind dit een triestige evolutie...

 

Ik zie ouders morren wanneer ze een specifieke vulpen voor hun kinderen moeten kopen maar ze gaan dan wel naar de wellness of hebben 2 auto's... de prioriteiten van mensen liggen verkeerd.  Ik geef ook veel geld aan luxe uit maar ik zal niet klagen over de facturen voor onderwijs.  

 

je hebt gelijk hoor Koen, maar ik zie hier ook ouders elke middag rap naar huis fietsen omdat ze anders 1 euro per dag moeten betalen dat het kind in de refter eet. Alleenstaande vrouwen die vragen of ze later mogen beginnen omdat ze geen geld hebben voor de voorbewaking. Die aan mij komen vragen of een schoolreis verplicht is want ze komen amper toe met hun 1100 euro plus kindergeld. Echt veel luxe heb ik bij die mensen ook niet gezien.

 

Wat gaan we dan met die mensen doen? Het zijn wel de mensen die (onder andere) aan de vuilkar staan in Antwerpen. Oh ja, dat moet ik even uitleggen. Vuilkarman is een bedreigd beroep aan het worden. Het huidige stadsbestuur vindt dat je dat net zo goed met mensen in artikel 60 kan doen. Dus mensen die een leefloon krijgen en dan tegen het minimumloon achter de vuilkar moeten lopen. Want waarom nog 1600 euro netto geven voor een klotejob als je dat ook kan laten doen door iemand die je maar 400 euro per maand moet betalen (het verschil op 1100 euro na subsidie moet de werkgever betalen) Dat er daardoor jobs verloren gaan, kan hen natuurlijk weinig boeien want ze hebben een plan.

Link naar reactie

tja, da's een moeilijke. Wat is een beter systeem?

Diederik, Willem en Elisabeth mogen mee op schoolreis, Kenji, Milan en Macy blijven dan maar hier want die kunnen het niet betalen.

Of we gaan aan Diederik, Willem en Elisabeth het geld vragen voor Kenji en Macy (Milan is al van school gegooid ondertussen)

Of de school betaalt de schoolreis?

De staat betaalt de schoolreis?

 

In Nederland betaalt de staat idd indirect de schoolreisjes van Sjonnie, Franklin en Mo. Die hoeven namelijk, als ze het niet kunnen betalen, graties ende voor nix mee...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

je hebt gelijk hoor Koen, maar ik zie hier ook ouders elke middag rap naar huis fietsen omdat ze anders 1 euro per dag moeten betalen dat het kind in de refter eet. Alleenstaande vrouwen die vragen of ze later mogen beginnen omdat ze geen geld hebben voor de voorbewaking. Die aan mij komen vragen of een schoolreis verplicht is want ze komen amper toe met hun 1100 euro plus kindergeld. Echt veel luxe heb ik bij die mensen ook niet gezien.

 

Wat gaan we dan met die mensen doen? Het zijn wel de mensen die (onder andere) aan de vuilkar staan in Antwerpen. Oh ja, dat moet ik even uitleggen. Vuilkarman is een bedreigd beroep aan het worden. Het huidige stadsbestuur vindt dat je dat net zo goed met mensen in artikel 60 kan doen. Dus mensen die een leefloon krijgen en dan tegen het minimumloon achter de vuilkar moeten lopen. Want waarom nog 1600 euro netto geven voor een klotejob als je dat ook kan laten doen door iemand die je maar 400 euro per maand moet betalen (het verschil op 1100 euro na subsidie moet de werkgever betalen) Dat er daardoor jobs verloren gaan, kan hen natuurlijk weinig boeien want ze hebben een plan.

Maar wel een verkeerd plan. Proefondervindelijk bewijs wordt straks aangeleverd.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Maar ze doen juist ander werk, eerste graders geven les aan eindexamenklassen HAVO/VWO, en (bij goede scholen) 4 HAVO en 5 VWO. Eerste graders weten meer en zijn inventiever dan tweede graders. Geloof me nu maar, ik heb zowel universiteit als hogeschool gedaan, het verschil is enorm.

 

Het is nu juist zo dat mensen die lager opgeleid zijn maar langer in dienst zijn meer verdienen dan hoger opgeleiden.

 

ok, als ze ander werk doen en andere taakinhoud hebben, dan is er wel iets voor te zeggen voor het verschil. Maar het idee, ik krijg meer geld want ik heb langer gestudeerd vind ik te belachelijk voor woorden. Je krijgt meer geld omdat je zwaarder werk doet, meer werkt, harder werkt, meer opbrengt voor het bedrijf (wat een school is), beter kan lesgeven, ... dat zijn objectieve criteria, niet het diploma. Ik heb al veel universitairen gezien die nog geen licht kunnen aansteken. Je moet niet intelligent zijn om een universitair diploma te hebben. Maar je moet wel intelligent zijn om te excelleren in je vak, of dat nu een universitair geschoold vak is of een laaggeschoold vak.

Link naar reactie
Gast Natte aap

In Nederland betaalt de staat idd indirect de schoolreisjes van Sjonnie, Franklin en Mo. Die hoeven namelijk, als ze het niet kunnen betalen, graties ende voor nix mee...

 

oei, en staat dat model niet onder druk? Dat zou in ons huidig maatschappelijk klimaat niet kunnen hoor. Ben je gek? Dat de belastingbetaler moet opdraaien voor het aaien van een kinderboerderijpony? En als het dan toch zo moet zijn dat de belastingbetaler hier voor opdraait, dan wil ik wel zegenschap in de uitstap. Dus we schrappen het museum voor moderne kunst en gaan enkel nog naar het natuurhistorisch museum en het evoluon (bestaat dat nog? of hoe heet dat ook al weer?).

Link naar reactie

Een eerste grader doet de zwaarste (eindexamen) klassen. Er is echt een heel groot verschil. Op de school waar mrs Retep lesgaf dacht men dat het zijnvol was om de leerlingen een onderzoekje op te laten zetten. De tweede graders hadden totaal geen benul hoe dat nu toch moest, probleemstelling, onderzoeksvragen, een enquete opstellen, dat was toch chinees....

Link naar reactie
Gast Natte aap

I know what you're talking about, N.A. Mijn (alleenstaande) moeder kon ook veel niet betalen voor ons.  Zo kon ik dan ook niet mee op winterklassen (deden ze toen in het zesde leerjaar, gelukkig zijn het nu 'gewoon' bosklassen) en werden bepaalde facturen te laat (of niet) betaald.  Die ouders komen uit schaamte dan ook vaak niet af bij oudercontacten of schoolfeesten.

 

Bos/winter/zeeklassen was ten huize aap ook niet mogelijk. (wij gingen dan ook elk jaar steevast een week naar Luxemburg op vakantie omdat het goedkoopste land was). Ik ben wel twee keer mee op uitwisseling kunnen gaan (Oostenrijk en Rusland) omdat het bedrag toen door "eigen initiatieven" bij elkaar verdiend werd. Een optredenweekend, een vlaaienslag, auto's wassen e.d. En eerlijk gezegd vind ik dat nog niet zo'n fout systeem dat je de kinderen/jongeren projecten laat uitvoeren om de hele klas te laten gaan.

Link naar reactie

oei, en staat dat model niet onder druk? Dat zou in ons huidig maatschappelijk klimaat niet kunnen hoor. Ben je gek? Dat de belastingbetaler moet opdraaien voor het aaien van een kinderboerderijpony? En als het dan toch zo moet zijn dat de belastingbetaler hier voor opdraait, dan wil ik wel zegenschap in de uitstap. Dus we schrappen het museum voor moderne kunst en gaan enkel nog naar het natuurhistorisch museum en het evoluon (bestaat dat nog? of hoe heet dat ook al weer?).

 

Nee hoor, dat is algemeen geaccepteerd, zo'n schoolreisje in het lager onderwijs is niet zo duur natuurlijk. Voor grotere reizen (paar dagen survival, wintersport, uitwisseling) krijgen weinig vermogenden ook een bijdrage van de overheid. Ik zie daar niets vreemds in, die kinderen moeten toch ook met hun kameraadjes dingen bekijken, worden ze alleen maar beter van....

Link naar reactie

Kinderen gratis eten in een refter, wat een middeleeuwse toestanden ? Hebben jullie geen professionele tussentijdse school opvang, BSO, continu roosters ed ?

Vroeger had elke school hier een keuken en eigen kok. Geen idee nu. Waarschijnlijk besteld bij Sodexo of zo en die werken niet gratis.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...