Ga naar inhoud

Ergernissen - Laat Hier De Vitriool Uit Uw Pen Vloeien.


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Met wat die onnozelaars zich daar bezighouden. Konden ze de N-VA niet op hun inhoud pakken? Alles is tot op het bot af te kraken bij de N-VA, maar neen. Men heeft het over het aantal foto's...

Link naar reactie

Ja, die bureau's sturen soms de grootste idioten die volgens hen toch 'een fantastisch profiel' hebben. 

 

Dat is enkel om hun redelijke kandidaat er beter te doen uitzien. Of waarom denk je dat je altijd 2 of 3 kandidaten ziet...

Ik heb dit opgelost door te zeggen dat als we hun kandidaat 1 maand in dienst houden, we ze een maand langer bij hen op interim houden. Zo kregen we direct hun beste kandidaten, en hebben we nauwelijks verloop meer. Soit, alle partijen tevreden. Interimburo, wij en kandidaat ( heeft langere werkzekerheid ). De meerkost spaar ik uit door de kwalitatievere interimmer én minder opleidingskosten. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Waarom kan onderwijs niet vrij zijn zoals opensource? Iedereen heeft er baat bij. Veel meer ROI.

Goed opgeleide mensen die voor zichzelf kunnen zorgen: niet bepaald de natte droom van een groot deel van de politieke kaste. Waarom denk je dat ze blijven sleutelen aan het onderwijs? Toch niet om meer van dat soort mensen te bekomen, zeker?

Link naar reactie

Dat is structureel geweld. Misdadig eigenlijk.

 

Natuurlijk. Maar ongeïnformeerde, kritiekloze mensen zijn gemakkelijk bang te maken, en bange mensen zijn gemakkelijk te manipuleren. Kijk maar naar Amerika, met zijn waardeloze onderwijs, en naar alles waar de elite mee wegkomt. Het onderwijs om zeep helpen is een politieke langetermijninvestering.

In België zijn de traditionele partijen 'goed' bezig: de eindtermen zijn poepsimpel, de lerarenopleiding beneden alle peil, het is politiek incorrect geworden om te vinden dat intelligente kinderen onderwijs van op hun eigen niveau verdienen, en met een beetje 'geluk' schaffen ze straks het A.S.O. af

Link naar reactie

Tja, al die, door de ouders zelfbenoemde, hoogbegaafde kinderen, daar zou het van wemelen. Je telt niet meer mee wanneer je kind niet hoogbegaafd is. En dan maar pushen en klagen dat het onderwijsbestel niet ingericht is op de specifieke eisen van hun engeltjes. Een goed onderwijsstelsel waar "slimme" kinderen kunnen uitblinken en iets minder snelle/ontwikkelde kinderen zich kunnen ontplooien. Dat is voor veel ouders te normaal, veel te saai. Hun engeltjes verdienen beter !

Link naar reactie

Tja, al die, door de ouders zelfbenoemde, hoogbegaafde kinderen, daar zou het van wemelen. Je telt niet meer mee wanneer je kind niet hoogbegaafd is. En dan maar pushen en klagen dat het onderwijsbestel niet ingericht is op de specifieke eisen van hun engeltjes. Een goed onderwijsstelsel waar "slimme" kinderen kunnen uitblinken en iets minder snelle/ontwikkelde kinderen zich kunnen ontplooien. Dat is voor veel ouders te normaal, veel te saai. Hun engeltjes verdienen beter !

Jep, "als mijn kleine dat allemaal niet geleerd krijgt, mag niemand het nog mogen geleerd krijgen". 

Link naar reactie

Ik weet niet hoe het in Vlaanderen is maar Nederland kent een onderwijs stelsel met een grote keuzevrijheid, zowel qua richting/denominatie als wat betreft onderwijsmethode. Je kan kiezen voor klassikaal, montessori, iederwijs, jenaplan, dalton methode. Je kan kiezen voor strenge of juist minder strenge scholen. Er zijn exclusieve categorale gymnasia, technasia (iets voor Yncke) en scholen focussen op sport, toneel, kunsten. Brede scholengemeenschappen bieden de mogelijkheden om binnen de school door te schuiven naar het best matchende niveau. Toch blijven hele volksstammen zeuren, klagen en verwijten maken.....

Link naar reactie

In België is de opleiding (inhoudelijk) vrij strikt bepaald. Je hebt wel elitairdere scholen (meestal katholiek, waar ze de instroom zelf nog kunnen manipuleren).

 

Er is eigenlijk niks mis mee, maar elke nieuwe minister van Onderwijs wil zonodig zijn stempel voor de eeuwigheid doorvoeren en alles eens grondig door mekaar gooien. En het onderwijspersoneel zijn hoofdzakelijk welopgevoede, vreedzame mensen die alles maar laten passeren. Met spoorwegarbeiders zou zoiets niet mogelijk zijn.

Link naar reactie

 technasia (iets voor Yncke) 

 

Juist niet, retep. Wat ik zo aangenaam vond aan mijn middelbare opleiding was juist de breedheid van de onderwerpen. Mijn Frans en Engels zijn redelijk goed voor iemand zonder talenknobbel, ik heb gesukkeld met dat Duits maar ik kan er wel iets van lezen, ik heb veel opgestoken in de geschiedenislessen, het schooltoneel was een belevenis,  en d'r passeerde wel eens een interessante gedachte in de estheticalessen. Allemaal dingen waar je aan de unief geen tijd meer voor hebt.

 

Vroeger heette het A.S.O. de humaniora. Dat was een vlag die heel mooi de lading dekte: mensen meer mens maken.

Link naar reactie

Ik weet niet hoe het in Vlaanderen is maar Nederland kent een onderwijs stelsel met een grote keuzevrijheid, zowel qua richting/denominatie als wat betreft onderwijsmethode.

 

Als je de scholen echt zo slecht vindt, hoef je in Vlaanderen je kind zelfs niet naar school te laten gaan.

 

 

Leerplicht is geen schoolplicht

Om aan de leerplicht te voldoen, hebt u 2 mogelijkheden :

  • U schrijft uw kind in in een school.
  • U kiest voor huisonderwijs. Dit moet u vooraf schriftelijk melden aan het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming.
Link naar reactie

Als je de scholen echt zo slecht vindt, hoef je in Vlaanderen je kind zelfs niet naar school te laten gaan.

Wat een beetje is zoals zeggen: als je vindt dat de wegen in België niet goed genoeg zijn, kun je nog altijd met de helikopter gaan. Het is inderdaad een oplossing, maar niet voor iedereen even gemakkelijk uitvoerbaar...

Link naar reactie

Het probleem volgens mij is dat ze per sé iedereen een goed diploma willen afgeven dat ze het niveau zo naar beneden moeten trekken dat het diploma op zich niet veel meer waard is, mijn dochter doet nu technische grafische media maar een staatsschool in de buurt geeft diezelfde richting in beroeps en met 1 jaartje langer studeren en minder algemene vakken krijgen ze hetzelfde diploma. Als ze zich wil opwerken moet ze dus verder studeren wat vroeger niet nodig was.

 

Een voorbeeld uit de praktijk, Catawiki was op zoek voor een public relations persoon met kennis van talen en die vroeger direct al naar een universiteitsdiploma. Hier in België is dat overkill maar in Nederland is dat blijkbaar al de gewoonte omdat lagere diploma's hun waarde hebben verloren. 

Link naar reactie

Een voorbeeld uit de praktijk, Catawiki was op zoek voor een public relations persoon met kennis van talen en die vroeger direct al naar een universiteitsdiploma. Hier in België is dat overkill maar in Nederland is dat blijkbaar al de gewoonte omdat lagere diploma's hun waarde hebben verloren. 

 

Dat is inderdaad zo, in nederland is nu de werkgever de machtige partij geworden: ze willen liefst mensen met een bul die dan betaald worden op een lager niveau. Dat zie je vaak in het onderwijs, docenten met een eerste graad (=universiteit) die betaald worden als ze tweedegraders.

Link naar reactie

Dat is inderdaad zo, in nederland is nu de werkgever de machtige partij geworden: ze willen liefst mensen met een bul die dan betaald worden op een lager niveau. Dat zie je vaak in het onderwijs, docenten met een eerste graad (=universiteit) die betaald worden als ze tweedegraders.

 

Ja maar, nu leg je de schuld weer bij de werkgever. Voor België hebben ze hun voorwaarden zonder probleem aangepast omdat ze niemand vonden en bij ons hebben gewone diploma's nog een waarde (voorlopig toch). Het is toch altijd vraag en aanbod op de arbeidsmarkt? Als een unif diploma een voorwaarde is voor een goeie werknemer dan wordt dat de standaard.

 

Volgende stap is nu om iedereen op wat voor manier dan ook een unif diploma te geven, kunnen ze dat ook weer verpesten.

Link naar reactie

Volgende stap is nu om iedereen op wat voor manier dan ook een unif diploma te geven, kunnen ze dat ook weer verpesten.

 

 

Een tijdje terug kloeg Oosterlinck nog in de karnt dat er geen respect meer was voor onderwijzers vandaag de dag, en dat men dit respect terug zou kunnen verkrijgen wanneer onderwijzer een universitaire opleiding zou worden.

Ik vond dat nogal een tamelijk hautaine redenering.

Link naar reactie

Ze hebben daar ondertussen allemaal een rugzak gekregen, kun je lustig wat mee rondsjoemelen.

 

ik begrijp er niet veel van, is dat geen systeem om de inschrijvingen wat te beperken? Je start met kredietpunten en je verliest er als je niet slaagt bij een opleiding.

Link naar reactie

Een beetje het systeem van Finland dus, waar 'onderwijzer' een gerespecteerd beroep is dat weggelegd is voor the best and the brightest. Ik zie niet echt in wat daar hautain aan is.

 

Zoals ik het lees veranderd de opleiding niet, alleen wordt het nu een universiteitsdiploma in plaats van hogere school. Iedereen unif weet je wel.

Link naar reactie

ik begrijp er niet veel van, is dat geen systeem om de inschrijvingen wat te beperken? Je start met kredietpunten en je verliest er als je niet slaagt bij een opleiding.

Het laat toe om je studies over verschillende jaren te spreiden. Je moet niet meer jaarlijks slagen in de examens. Je kan vakken uitstellen tot later als je er eens zin in hebt.

Link naar reactie

Een tijdje terug kloeg Oosterlinck nog in de karnt dat er geen respect meer was voor onderwijzers vandaag de dag, en dat men dit respect terug zou kunnen verkrijgen wanneer onderwijzer een universitaire opleiding zou worden.

Ik vond dat nogal een tamelijk hautaine redenering.

Dat brengt meer volk naar d'univ, dus meer subsidies. Bovendien kunnen die ook als gratis personeel voor onderzoek ingezet worden.

Link naar reactie

Een beetje het systeem van Finland dus, waar 'onderwijzer' een gerespecteerd beroep is dat weggelegd is voor the best and the brightest. Ik zie niet echt in wat daar hautain aan is.

 

Ik zie niet in waarom er meer respect zou moeten zijn voor een universitair geschoolde.

Verder stel ik mij de vraag of het gebrek aan respect voor de onderwijzer iets te maken heeft met het diploma. Voor een huisarts is er ook minder respect tegenwoordig dan vroeger, en dat zijn wel universitairen. Het is gewoon een teken van de tijd dat er vandaag de dag voor vele beroepen minder respect is in vergelijking met 50 jaar terug.

Link naar reactie

Het laat toe om je studies over verschillende jaren te spreiden. Je moet niet meer jaarlijks slagen in de examens. Je kan vakken uitstellen tot later als je er eens zin in hebt.

 

Dat klopt niet helemaal hoor. Ze hebben het systeem van kredietpunten ingevoerd zodat een school je kan weigeren als je net te veel rondsjoemelt en niet je best doet. Als ik me niet vergis kunnen ze ook meer geld eisen voor uw inschrijving. Het systeem is in ieder geval zeker niet gemaakt zodat je je studies over verschillende jaren kan spreiden. Dat vind ik trouwens een vreemde opmerking, vóór het systeem van kredietpunten kon je toch net zo lang studeren en "proberen" zoals je maar wou? Nu gaat dat net niet meer

Link naar reactie

Dat klopt niet helemaal hoor. Ze hebben het systeem van kredietpunten ingevoerd zodat een school je kan weigeren als je net te veel rondsjoemelt en niet je best doet. Als ik me niet vergis kunnen ze ook meer geld eisen voor uw inschrijving. Het systeem is in ieder geval zeker niet gemaakt zodat je je studies over verschillende jaren kan spreiden. Dat vind ik trouwens een vreemde opmerking, vóór het systeem van kredietpunten kon je toch net zo lang studeren en "proberen" zoals je maar wou? Nu gaat dat net niet meer

Dat is als je je studiepunten kwijtspeelt en dan moet je het al heel bont maken.

 

Vroeger moest je op het einde van het jaar voor alle vakken slagen of gedelibereerd worden, nu hoeft dat niet meer.

 

Vroeger kon je ook maar 2 maal een jaar herdoen aan 4 zittijden meedoen was en je moest voor het volledige jaar slagen. Nu neem je gewoon de vakken mee waar je al geslaagd bent.

Link naar reactie

Dat is als je je studiepunten kwijtspeelt en dan moet je het al heel bont maken.

 

Vroeger moest je op het einde van het jaar voor alle vakken slagen of gedelibereerd worden, nu hoeft dat niet meer.

 

Vroeger kon je ook maar 2 maal een jaar herdoen en je moest voor het volledige jaar slagen. Nu neem je gewoon de vakken mee waar je al geslaagd bent.

 

 

Anderzijds, toen ik vroeger naar school ging, zeiden mijn ouders dat zij het in hun vroegere tijd toch allemaal veel moeilijker hadden.

Is dat niet wat men verstaat onder vooruitgang: dat het allemaal gemakkelijker wordt in plaats van moeilijker? Anders is het een achteruitgang.

Link naar reactie

Ik zie niet in waarom er meer respect zou moeten zijn voor een universitair geschoolde.

Verder stel ik mij de vraag of het gebrek aan respect voor de onderwijzer iets te maken heeft met het diploma. 

Niet omdat het universitairen zijn, wel omdat een serieuze opleiding de kans op het soort wichten zoals ik er eentje had die beweerde dat er een eindig aantal punten in een lijnstuk zaten, serieus verlaagt. Je kunt geen respect verwachten voor een beroep dat als taak heeft kennis over te dragen, terwijl ze zelf grote onwetendheid tentoon spreiden.

 

 Voor een huisarts is er ook minder respect tegenwoordig dan vroeger, en dat zijn wel universitairen. Het is gewoon een teken van de tijd dat er vandaag de dag voor vele beroepen minder respect is in vergelijking met 50 jaar terug.

De monneer den doctoor tijd was meer een kwestie van klasseverschil dan van respect, denk ik. Het besef is gegroeid dat het ook maar mensen zijn. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...