Ga naar inhoud

Ergernissen - Laat Hier De Vitriool Uit Uw Pen Vloeien.


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

jij mag jouw geloof hebben en iemand anders het zijne.

 

Jij gelooft dat wat de wetenschap tot op heden bedacht heeft ook een sluitend bewijs is voor wat jij wil geloven, namelijk het niet bestaan van een kennishebbende hogere macht. En je staving haal je uit het feit dat wat de wetenschap bewezen heeft, ook zo beschreven wordt en werkbaar is. Nochtans zeggen wetenschapsfilosofen al jarenlang dat het gepubliceerde wetenschappelijk materiaal maar een fractie is van het werkelijk geteste materiaal en dat voor elke geslaagde test er een veelvoud van ongeslaagde tests zijn. Je hebt andere figuren die een stap verder gaan en dingen bewijzen zonder dat er een verklaring voor gekend is of een verklaring die nog niet mogelijk is (Sheldrake met zijn morfische velden bvb, of dinges die Indiër met zijn "rasa" theorie, enz ... )

 

Waar jij nogal fundamentalistisch tegen van leer trekt is een theorie van een manifestatie. Het religieuze model. Dan smijt je daar gemakkelijkheidshalve nog wat culturele evoluties bij die uit naam van de religie er bij worden begrepen (ook door de gelovigen, helaas) en je kennis is klaar. Je hebt genoeg kennis om het te verketteren. De domme ongelovigen in de theorie van Bonte.

 

tja ...

 

Wetenschap is veranderlijk, als ze ontdekken dat Darwin verkeerd was dan is dat zo, dan is het weer een andere theorie die in de plaats komt. Dat doet er in wezen niet toe, gelovigen beweren daarentegen het antwoord te hebben op onbeantwoordbare vragen en het ontstaan van alles, dan is het voor mij makkelijk uit te maken wat de sprookjes zijn.

 

Je kunt geloven dat er iets is, elk mens heeft dat soms denk ik, maar er sprookjes en antwoorden aan vast hangen is iets heel anders.

 

We hebben het hier wel over gods-dienst, het dienen van god, bang zijn van god, straf na de dood, enz. Spiritueel zijn er veel andere zaken en daar heb ik niets tegen, dat is meer persoonlijk en meditatief, geen religie.

Link naar reactie

Dus mensen mogen wel aan new age en andere spirituele activiteiten ondernemen van bonte maar ze mogen niet nederlands hervormd zijn ? VREEMD

 

Zolang het geen religie wordt is dat in feite gewoon meditatie, maar handopleggingen, kaarten, homeopathie, dimentiezoekers en weet ik wat voor rotzooi allemaal is natuurlijk even erg,dat is in dezelfde categorie als een religie.

Link naar reactie

Ik zie totaal niet in waarom het enkel de fysici, (of de chemici, of ...) zouden zijn die ons de enige juiste en waarachtige verklaring voor de wereld kunnen geven.

 

Maar het is fascinerend om Steiners theorie van het menselijk denken hier zo in de praktijk te mogen aanschouwen.

 

post-5-0-38678700-1398265723_thumb.jpg

Link naar reactie
Jij gelooft dat wat de wetenschap tot op heden bedacht heeft ook een sluitend bewijs is voor wat jij wil geloven, namelijk het niet bestaan van een kennishebbende hogere macht. En je staving haal je uit het feit dat wat de wetenschap bewezen heeft, ook zo beschreven wordt en werkbaar is. Nochtans zeggen wetenschapsfilosofen al jarenlang dat het gepubliceerde wetenschappelijk materiaal maar een fractie is van het werkelijk geteste materiaal en dat voor elke geslaagde test er een veelvoud van ongeslaagde tests zijn. Je hebt andere figuren die een stap verder gaan en dingen bewijzen zonder dat er een verklaring voor gekend is of een verklaring die nog niet mogelijk is (Sheldrake met zijn morfische velden bvb, of dinges die Indiër met zijn "rasa" theorie, enz ... )

 

Het is heel moeilijk, als het al niet onmogelijk is, om te bewijzen dat iets niet bestaat. Dat geldt ook voor de vele duizenden goden die de mensheid heeft gekend. Wat je wel kan aantonen is de verhaaltechnische evolutie van al die goden, een beetje zoals je dat met sprookjes of bijvoorbeeld Santa Claus ook kan. Hoe monotheïsme is ontstaan uit polytheïsme. Hoe de god Jahweh bijvoorbeeld een samensmelting is van andere goden uit de Israelische regio, als ik me niet vergis was El een van die vroegere goden. El was de hoofdgod, zeg maar de Zeus, van de Kanaanieten. En hoe die goden dan weer geëvolueerd zijn uit andere plaatselijke geloofjes. Ik vind het vreemd hoe alle gelovigen zonder probleem toegeven dat de goden uit de oertijd, of de vele goden uit de Romeinse, Griekse, Noorse of Indische mythologie verzinseltjes en verhaaltjes zijn, maar dat hun god (welke dat ook is), dat niet is.

 

Wat ondertussen ook langzaam maar zeker bewezen wordt is dat er een religieus gebied in de hersens ligt. Hoe kleiner dat gebied, hoe minder je gelooft in goden.

 

Over godsbewijzen en niet-godsbewijzen meer hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Godsbewijs#Onbewijsbaarheid

 

Het kan natuurlijk altijd dat ons heelal ontstaan is na een mislukt experiment in de keuken van ons onbekende levensvorm.

Link naar reactie

Hoe anders zou ons leven zijn als er op al die andere planeten ook dingen leefden.

 

Zolang we niet naar elkaar kunnen reizen niet zo veel anders. Zolang de Indianen niet wisten dat er op de andere continenten nog andere mensen woonden werd hun leven door het bestaan van die andere mensen niet beïnvloed. Hetzelfde zou hier gebeuren.

En al die mensen die ervan overtuigd zijn/waren dat er andere wezens leven op de maan/mars/andere planeten leefden hun leven net als dat van de rest van de wereldbevolking.

Vanaf we zeker weten dat er elders ook leven is, gaan we hoogstens ons wereldbeeld een klein beetje moeten bijstellen. (en ik denk dat de wetenschap langzaam maar zeker overtuigd wordt van leven buiten de aarde, dus dat zal niet zo lang meer duren).

Link naar reactie

 (en ik denk dat de wetenschap langzaam maar zeker overtuigd wordt van leven buiten de aarde, dus dat zal niet zo lang meer duren).

 

Dat is een mathematische zekerheid. :)

 

Ik ben benieuwd hoe religieuzen daar weer op zullen reageren want meestal gaan ze ervan uit dat de mens ergens een speciale rol heeft in het geheel. Daarom ook dat ze Darwin zo verfoeien, als we dezelfde voorvader hebben als de apen en gelijk wel ander wezen dan zijn we niet zo speciaal hé.

Link naar reactie

Zolang we niet naar elkaar kunnen reizen niet zo veel anders. Zolang de Indianen niet wisten dat er op de andere continenten nog andere mensen woonden werd hun leven door het bestaan van die andere mensen niet beïnvloed. Hetzelfde zou hier gebeuren.

En al die mensen die ervan overtuigd zijn/waren dat er andere wezens leven op de maan/mars/andere planeten leefden hun leven net als dat van de rest van de wereldbevolking.

Vanaf we zeker weten dat er elders ook leven is, gaan we hoogstens ons wereldbeeld een klein beetje moeten bijstellen. (en ik denk dat de wetenschap langzaam maar zeker overtuigd wordt van leven buiten de aarde, dus dat zal niet zo lang meer duren).

 

Je hebt wetenschappers en wetenschappers. Sommige takken van de wetenschap zijn zo esoterisch geworden (theoretische fysica) dat ze zelf bijna een religie geworden zijn.

 

Sommige wetenschappen zijn eigenlijk ook niets anders dan wiskundige modellen van wat men denkt dat er gaande is. Als je zelf al wat bezig geweest bent met wiskundige modellen dan weet je dat er een verschil is tussen een wiskundig model en de realiteit.

Link naar reactie

Ongelovigen geloven dat er geen leven na de dood is. Weten kunnen ze dat niet.

 

Je kan veronderstellen, afgaand op wat je weet. En wat weten we: alle bouwstenen waaruit een mens bestaat worden afgebroken (of beter gezegd: hergebruikt) tot er van het leven wezen helemaal niets meer overblijft. Wat zou er dan precies moeten verder leven na de dood?

Ik veronderstel dat een bioloog zou zeggen dat je na je dood verder leeft als voeding voor nieuw plantleven (zeker als je begraven wordt) of als je pech hebt als voeding voor dierlijk leven. Ongeveer 100.000.000.000 mensen zijn ondertussen begraven op onze wereldbol. Dat betekent dat je dagelijks moleculen van je voorvaderen inademt of opeet of drinkt. Dàt gebeurt er met zekerheid na je dood. In die zin leef je inderdaad verder tot in de eeuwigheid.

 

Er is héél weinig reden om te denken dat je onbewezen ziel verder leeft in een onbewezen plaats dat blijkbaar ergens in een onbewezen ander universum moet liggen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat men die Zedenleer en Godsdienst eens verving over een objectieve en kritische 'Geschiedenis van de Godsdiensten'.

 

Dat zou pas interessant zijn :e011:

2!

Link naar reactie

Aks kind-puber-vond ik godsdienst altijd leuk: de perfecte mengeling van geschiedenis, moraal, sociale powerplay en ongelooflijk uit je nek lullen (maar wel ifv met wie je praat).

 

Van de grote godsdiensten lijkt me enkel boedhisme de enige die geen werelds machtskader heeft. Voor mij zegt het al veel...

 

Voor zover ik de dingen begrijp (valt lelijk tegen) is godsdienst gewoon je wereldbeeld. Het is het beekd van wat je waarneemt en wat je hieruit afleidt. Voor mijn part is het wetenschap, islam, christendom of atheisme. Uiteindelijk hebben ze geen werkelijke waarde.

 

Zolang je anderen maar respecteert en in hun waarde laat ben ik al wreed content

 

 

Huidig wereldbeeld: niets heeft waarde behalve die waarde die men er aan toekent (of zoiets).

Sommigen vinden dit donker maar eigenlijk is het zeer vrij.

 

 

Voor de volledigheid: godsdiensten evolueren even veel als wetenschap. Hoe vaak heeft men de bibliotheek niet herschikt qua apocrief-canon?

Was het tweede vaticaans concilie geen gigantische breuk in stijl en boodschap?

...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat wel een beetje onnozel is, is dat het elk jaar moet. Dat was vroeger toen auto's na 5 jaar verroest waren misschien nodig, maar nu echt van het goede teveel.

 Hoe denk je dat ze dat gat in hun begroting dichten? Je denkt toch niet dat een keuring dient om de veiligheid op de weg te bevorderen?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik denk dat het een zeer omslachtige manier van keuren is. In NL worden autos van 4 jaar en ouder APK gekeurd bij de erkende garage. Eventuele reparaties kunnen dan direct na de APK  uitgevoerd worden zodat je het blikken beestje weer dezelfde dag kunt ophalen.

Hoeveel dient een Nederlander op te hoesten gemiddeld gesproken bij een keuringbeurt?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De christelijke ethiek zit verweven in onze moraal. Het rechtstelsel is natuurlijk gebaseerd op de tien geboden en veel van wat wel en niet geaccepteerd is in het westen is gebaseerd op de christelijke leer. De bonus die gelovigen (naast een groep gelijkdenkenden)daarnaast krijgen is dat ze "antwoord" krijgen op de aller grootste vragen die ons bezig houden:

 

-hoe is het leven ontstaan;

-waar gaan we na onze dood naar toe.

Vergeet de Ius Romanum niet.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Moest de voornaamste boodschap van geloof 'HEB ELKANDER ONVOORWAARDELIJK LIEF' zijn.... Uit ervaring is het meer : "ik heb jou lief als je voldoet aan mijn enggeestige ideeën".

2!

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ongelovigen geloven dat er geen leven na de dood is. Weten kunnen ze dat niet.

Definieer 'ziel'. Verklaar de energieomzettingen bij het afsterven van een organisme.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

hm, er zijn daar toch ook zeer veel verschillende "wetenschappelijke" theorieën over. En wat die minder fantasie betreft, denk ik dat je meer fantasie moet hebben om sommige theorieën te bedenken dan een theorie over een omnipotent wezen.

2!

 

Bewijs: science fiction. En dan wetenschap. Die de fictie soms doet verbleken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Hoe anders zou ons leven zijn als er op al die andere planeten ook dingen leefden.

Dat weet je niet, of er wel al dan niet leven is. Er zijn bacterien op mars.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Zwendel tot ver na de renaisance waren kloosters de wetenschappelijke centra bij uitstek....

Klopt. Maarrrr...iets teveel afwijken van de dogma's kon wel eens lelijk tegenvallen. Toegegeven, de ene orde en lokale kerkprins was al wat toleranter dan de ander t.o.v wetenschappelijke vorsers die bevindingen poneerden die weinig uitstaans hadden met de bijbelse notullen.

 

Waarschijnlijk omdat de vele bordeelbezoeken en het management van talrijke landerijen veel van hun tijd wegkaapte...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik schreef het al : ik ben het vergeten. Dat is jaren geleden dat ik daar boeken van las.

 

Anderen gaan er van uit dat er ook antimatrie melkwegstelsels zijn.

 

Nog anderen gaan er van uit dat elk zwart gat een volledig heelal bevat. ;)

Met een wit gat als counterpart die dan weer materie uitbraakt. Of was dat iets uit Storm?  Heeft iemand het adres van Marduk?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Mausert grossiert in one liners ipv lappen tekst, zou hij eindelijk tijd voor Rudy vrijmaken?

Ik ben met gelijkgezinden bezig met Plan Mauser uit te werken. Fase 1 van het offensief bestaat uit een batterij houwitsers die de volledige zeedijk gaande van De Panne tot Knokke aan barrels bombarderen. De gerontocratie vermorzelen is een burgerplicht.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Is die niet uitgestorven?

Yep. Maar hij hield het nog steeds langer uit dan de Cro Magnon, wij dus. Hij struinde toch maar even een gezellige 180 000 jaar rond hier in Europa en omstreken.

Link naar reactie

Ik ben met gelijkgezinden bezig met Plan Mauser uit te werken. Fase 1 van het offensief bestaat uit een batterij houwitsers die de volledige zeedijk gaande van De Panne tot Knokke aan barrels bombarderen. De gerontocratie vermorzelen is een burgerplicht.

 

Heb je wel genoeg voertuigen en benzine genoeg om die howitzers te vervoeren. Dat zijn zo van die praktische zaken waar menig revolutie op stukloopt.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...