Ga naar inhoud

Ergernissen - Laat Hier De Vitriool Uit Uw Pen Vloeien.


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

en ziehier de reden van de frustratie :D

 

 

 

Ach, als 16 jarige had ik ook een hekel aan Frans. Dat Engels was veel en veel gemakkelijker. Je zag dat overal op TV. En iedereen spreekt toch wel Engels zeker. Hahaha, ja hoor, iedereen spreekt een soort Engels dat nog slechter is dan Pidgin.

 

Maar goed, je kent mijn mening. Schaf het Nederlands alstublief af als officiële taal. Je zou er onze regio een groot plezier mee doen op lange termijn. Neem een van de wereldtalen en laat het Nederlands voor wat het is, een folkloretaal die in je eigen regio gesproken wordt. Je hoeft dat niet te verbieden, het kan een omgangstaal zijn, maar neem aub Frans, Engels, Chinees, Russisch of Spaans als officiële taal.

 

Over dat west-vlaams, dat is niet beter of slechter dan eender welk ander dialect, ik wordt er alleen mega-giftig van dat onze mensen niet weerhouden worden omdat hun Nederlands niet perfect is (ze begrijpen de veiligheidsvoorschriften, maar spreken het wat moeilijk uit) door een of andere idioot die zelf niet in staat is een juiste zin zonder dialect uit zijn/haar strot te persen.

Die klappe gin Neiderlangs ei menjier.

 

Zelfs met jou logica moet er geen Frans op het menu staan, alles is gewoon Engels dus waarom blijven ze dat Frans door onze strot duwen? Scheepvaart, ruimtevaart, luchtvaart, internet, programmeertalen, universiteiten, grote bedrijven, enz zijn allemaal standaard Engels als basis taal. het Frans is echt nutteloos geworden tenzij je moet werken met een Franstalige die geen engels kan, ja dan heb je Frans nodig.

 

Het West-Vlaams is onze Geuzetaal geworden, tegenwoordig is het geen schande meer en het is onze geheimtaal. Als het moet spreken we dan wel Nederlands, we zijn geen onmensen. :)

Link naar reactie

Jeeeez Bonte, ik verwacht je echt op tv te zien komende ronde van Vlaanderen, zwaaiend met een Vlaams strijdvlag.

 

Ik heb daar niets mee, ik ben gewoon eerder wiskundig ingesteld en zie echt het nut niet om ons Frans op te dringen, er is geen enkele logische reden meer. Veel keuze is er echter niet want alle andere partijen zien het Frans (samen met de roder duivels) als een soort bindmiddel om België bijeen te houden wat pervers is op zichzelf en ook geen logisch nut heeft.

 

Het is nu hip om kinderen aan het programmeren te zetten op jonge leeftijd maar met Frans gaat dat niet lukken hoor, totaal nutteloos. Het is zo duidelijk dat Engels de Westerse wereldtaal is en toch blijven we hier baggeren in het Frans omdat het vroeger zo was. 

 

Frustrerend, tegen dat we zo ver gaan zijn is m'n dochter van school. We need change!

 

 

barack-obama-change-we-need-small.jpg

Link naar reactie
Gast Natte aap

Zelfs met jou logica moet er geen Frans op het menu staan, alles is gewoon Engels dus waarom blijven ze dat Frans door onze strot duwen? Scheepvaart, ruimtevaart, luchtvaart, internet, programmeertalen, universiteiten, grote bedrijven, enz zijn allemaal standaard Engels als basis taal. het Frans is echt nutteloos geworden tenzij je moet werken met een Franstalige die geen engels kan, ja dan heb je Frans nodig.

 

Het West-Vlaams is onze Geuzetaal geworden, tegenwoordig is het geen schande meer en het is onze geheimtaal. Als het moet spreken we dan wel Nederlands, we zijn geen onmensen. :)

 

ik pleit ook niet om Frans de universele taal te maken. Van mij mag dat Engels zijn, maakt mij niet uit. Van mij mag het Chinees of Arabisch zijn ook (liefst niet, maar soit). Niet belangrijk. Als we de lokale talen maar lokale contacttalen laten zijn en de officiële taal 1 taal voor die ganse welt.

 

ik wil ook niet zeggen dat we dan geen Nederlands meer mogen spreken, maar het onderwijs zal in de wereldtaal zijn, alle officiële communicatie zal in die wereldtaal zijn en de TV zal in die wereldtaal zijn. dat maakt alles zo veel simpeler.

Link naar reactie

OMG, nu zit ik met dat liedje in m'n kop, frustratie frustratie, het stopt niet.  :castle:

 

Nou  ;)

 

Bonte je kan je kinderen ook als koortje het liedje laten zingen voor de franse les. Dat maakt je aanval op de franse lerares weer een beetje goed:

 

Comment ca va

Comme ci comme ci comme ci comme ca

Tu ne comprend rien a l'amour

Restez la nuit, restez toujours

Comment ca va

Comme ci comme ci comme ci comme ca

Tu ne comprend rien a l'amour

Restez la nuit, restez toujours

 

's Avonds aan de Seine

In een discotheek

Zag ik toen die kleine

Die lachend naar me keek

Zij liep plots in mijn richting

Dat was toen mijn kans

Ik zocht snel naar mijn woorden

Zei toen in m'n beste Frans:

 

Link naar reactie

Dan nog kan de lerares van je dochter het niet helpen dat Frans in de eindtermen zit, natuurlijk.

 

Dan moet ze daarvoor nog niet liegen, in de klas en tegen mij heeft ze letterlijk gezegd dat alle Waalse kinderen ook Nederlands moeten leren. Als leraar doe je dat toch niet?

Link naar reactie

ik pleit ook niet om Frans de universele taal te maken. Van mij mag dat Engels zijn, maakt mij niet uit. Van mij mag het Chinees of Arabisch zijn ook (liefst niet, maar soit). Niet belangrijk. Als we de lokale talen maar lokale contacttalen laten zijn en de officiële taal 1 taal voor die ganse welt.

 

ik wil ook niet zeggen dat we dan geen Nederlands meer mogen spreken, maar het onderwijs zal in de wereldtaal zijn, alle officiële communicatie zal in die wereldtaal zijn en de TV zal in die wereldtaal zijn. dat maakt alles zo veel simpeler.

 

Als je met 10 in een kamer zit en ze spreken allemaal hun wereldtaal of hun streek dialect maat niet uit hoor, ze verstaan elkaar toch niet.

 

Het is wachten op die ene wereldtaal maar als zelfs de Russen overstappen van het Frans naar het Engels en alle programmeertalen zijn Engels, dan lijkt me dit ook de meest logische taal om mee te beginnen in de kleuterklas. Ik zou niet weten waarvoor het Frans zo belangrijk zou kunnen zijn, echt niet.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Dan moet ze daarvoor nog niet liegen, in de klas en tegen mij heeft ze letterlijk gezegd dat alle Waalse kinderen ook Nederlands moeten leren. Als leraar doe je dat toch niet?

 

er zijn twee facetten aan deze uitspraak.

1. ik ken een aantal Walen die wel degelijk Nederlands hebben gekregen op school. Sterker nog, ik ken niet één Waal die geen Nederlands op school heeft gekregen (maar ik ken dan voorlopig nog maar 3 Luikenaars goed genoeg, dat zal straks veranderen als we wat meer met de broer van mijn vrouw op stap gaan, die woont in Luik)

 

2. Stel dat het echt zo is (op basis van die 3 Walen kan je natuurlijk geen hele gemeenschap beoordelen), misschien denkt die lerares echt dat het zo is. Dat wordt toch zo gezegd in het onderwijs, hier Frans, ginder Nederlands. Zij is misschien nog niet zo verzuurd dat ze elke stap over de taalgrens met een vergrootglas gaat bekijken.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Als je met 10 in een kamer zit en ze spreken allemaal hun wereldtaal of hun streek dialect maat niet uit hoor, ze verstaan elkaar toch niet.

 

Het is wachten op die ene wereldtaal maar als zelfs de Russen overstappen van het Frans naar het Engels en alle programmeertalen zijn Engels, dan lijkt me dit ook de meest logische taal om mee te beginnen in de kleuterklas. Ik zou niet weten waarvoor het Frans zo belangrijk zou kunnen zijn, echt niet.

 

nogmaals Bonte, mijn punt is niet dat iedereen Frans moet leren, dus haal effe diep adem, drink een beetje water en kalmeer wat. Mijn punt is dat Nederlands een folkloretaal moet worden, een contacttaal voor de inheemse gemeenschappen en regio's en dat alle officiële zaken en onderwijs in een wereldtaal moet gebeuren. En als jou dat nou gelukkig maakt dat het dan Engels is, dan is dat Engels; dat lijkt me vanuit ons standpunt ook Logisch, maar uit het standpunt van een oezbeek of een chinees misschien niet?

Link naar reactie

er zijn twee facetten aan deze uitspraak.

1. ik ken een aantal Walen die wel degelijk Nederlands hebben gekregen op school. Sterker nog, ik ken niet één Waal die geen Nederlands op school heeft gekregen (maar ik ken dan voorlopig nog maar 3 Luikenaars goed genoeg, dat zal straks veranderen als we wat meer met de broer van mijn vrouw op stap gaan, die woont in Luik)

 

2. Stel dat het echt zo is (op basis van die 3 Walen kan je natuurlijk geen hele gemeenschap beoordelen), misschien denkt die lerares echt dat het zo is. Dat wordt toch zo gezegd in het onderwijs, hier Frans, ginder Nederlands. Zij is misschien nog niet zo verzuurd dat ze elke stap over de taalgrens met een vergrootglas gaat bekijken.

 

Het ging over verplicht Nederlands in de lagere school, niet het keuzevak in het middelbaar. Dan heb je nog de vrijwillige immersiescholen maar dat is vrijwillig en nog maar 3%, ze was gewoon aan het liegen, Nederlands is niet verplicht zoals hier het Frans.

Link naar reactie

nogmaals Bonte, mijn punt is niet dat iedereen Frans moet leren, dus haal effe diep adem, drink een beetje water en kalmeer wat. Mijn punt is dat Nederlands een folkloretaal moet worden, een contacttaal voor de inheemse gemeenschappen en regio's en dat alle officiële zaken en onderwijs in een wereldtaal moet gebeuren. En als jou dat nou gelukkig maakt dat het dan Engels is, dan is dat Engels; dat lijkt me vanuit ons standpunt ook Logisch, maar uit het standpunt van een oezbeek of een chinees misschien niet?

 

In Nederland begint dat steeds meer door te klinken: de laatste tien-twintig jaar is het engels de dominante taal op universiteiten geworden. Promotie, doctoraal studies en zelfs propedeuses worden in het engels gegeven/gedaan.

Link naar reactie
Gast Natte aap

maar, fair est fair, je hebt wel gelijk dat nederlands niet verplicht is in de lagere school

 

http://www.belgium.be/nl/Leren/onderwijs/kleuteronderwijs_en_lager_onderwijs/

 

 

Talenonderwijs en onderdompelingsscholen

In de Vlaamse Gemeenschap moeten kinderen Frans leren vanaf het vijfde leerjaar in gemeenten in Vlaanderen en vanaf het derde leerjaar in de faciliteitengemeenten in de Brusselse rand.

In de Franse Gemeenschap is het aanleren van een tweede taal verplicht vanaf het vijfde leerjaar van de lagere school in Wallonië en vanaf het derde leerjaar in Brussel en sommige Waalse gemeenten. De aangeboden talen zijn Nederlands, Engels en Duits.

Sommige kleuterscholen en lagere scholen nemen bovendien deel aan onderdompelingsprogramma's. Dat houdt in dat de lessen (ook voor andere vakken dan talen) in een andere taal worden gegeven.

In de Duitstalige Gemeenschap beginnen de lessen Frans (eerste taal) al in het kleuteronderwijs tijdens spelactiviteiten. In de lagere school krijgt dat onderwijs een meer systematisch karakter. Bovendien worden in sommige scholen de lessen lichamelijke opvoeding, plastische opvoeding ... in het Frans gegeven.

 

Wat ik overigens wel verstandig vind van die Walen. Waarom zou je Nederlands leren? dan beter Frans, Engels en Duits. Zouden ze hier ook beter doen. Waarom Nederlands leren, leer ze Frans, Engels en Duits.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...