Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Een collega zei me gisteren nog dat hij twijfelde bij het lezen van Blast 1. Hij hield meer van De Dagelijkse Worsteling. Nu deel 4 is verschenen, heb ik 'm opgedragen de reeks een tweede kans te geven. Hij zal het doen ook.

Link naar reactie

Mijn vader heeft de reeks gisteren ook uitgelezen, en mailde me dat hij helemaal niet akkoord was met de lage sterrennotering in Focus Knack. Hij vond het een viersterrenstrip. 

 

Oh ja, mijn vader krijgt iedere 2 maanden een klein metertje strips van me om te lezen. Dat varieert tot gouwe ouwes tot nieuw spul. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Een collega zei me gisteren nog dat hij twijfelde bij het lezen van Blast 1. Hij hield meer van De Dagelijkse Worsteling. Nu deel 4 is verschenen, heb ik 'm opgedragen de reeks een tweede kans te geven. Hij zal het doen ook.

 

Ik heb het na deel 1 ook voor bekeken gehouden met Blast.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Het Zotte Geweld: Zeer mooi! De mix van humor en drama is perfect, ook de 'spanning' die af en toe opgebouwd wordt is erg goed gedaan. Fijne tekeningen ook.

 

Hector Umbra 1 t/m 3: Ook erg goed! Tekenstijl vind ik persoonlijk erg gaaf, verhaal is ook lekker vreemd. De sfeer klopt helemaal. Eén van de beste dingen die ik de laatste tijd las. Voor die €14,95 is dit een tiendubbele aanrader voor degene die het nog niet in huis hebben.

Link naar reactie

 

 

Hector Umbra 1 t/m 3: Ook erg goed! Tekenstijl vind ik persoonlijk erg gaaf, verhaal is ook lekker vreemd. De sfeer klopt helemaal. Eén van de beste dingen die ik de laatste tijd las. Voor die €14,95 is dit een tiendubbele aanrader voor degene die het nog niet in huis hebben.

 

 

Dacht ik het niet!  ;)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Lemuria 1:

dit veel heel goed mee. Verhaal is goed, mooie opener van de reeks. Tekeningen zijn schilderijtjes. Als ik toch iets van kritiek mag geven: LyAnn zit nog niet helemaal vlotjes in het penseel. Soms is het net een ander personage op sommige prenten. De ogen zijn ook niet steeds helemaal in orde.

Maar ik hoop dat dit de komende delen nog verbeterd. Meestal is dat zo (ik raad iedereen aan om 'ns Kiekeboe deel 1 te lezen en dan bv. deel 50. Enorm verschil).

***1/2

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Een collega zei me gisteren nog dat hij twijfelde bij het lezen van Blast 1. Hij hield meer van De Dagelijkse Worsteling. Nu deel 4 is verschenen, heb ik 'm opgedragen de reeks een tweede kans te geven. Hij zal het doen ook.

Ik vond De Dagelijkse Worsteling saai en eigenlijk onleesbaar. Blast heb ik deel 1 proberen lezen maar ik ben er niet door geraakt.

De tekeningen vind ik wel zeer mooi. Misschien moet ik het toch nog eens proberen...

Link naar reactie

 

Zidrou does it again.  Er valt niet veel actie te bespeuren in deze strip, het leest als een lange introductie van de personages.  Dit wordt echter met zoveel charme, een snuifje humor en een flinke dosis poëzie gedaan dat ik niet anders kan dan van deze strip te houden, zelfs al zou het vervolg eventueel tegenvallen. Zidrou is toch wel DE stripauteur van het moment, gezien het aantal stripparels die we de laatste jaren van hem onder ogen kregen.  
Één van die juweeltjes, 'Lydie' was getekend door Lafebre.  Toen ik de pagina's van 'La Mondaine' voor de eerste keer zag in mijn stripspeciaalzaak wist ik het al : dit is weer een feest voor het oog.  Wat kan die kerel tekenen.
Samen met 'Les Folies Bergères' heeft Zidrou twee van de beste strips van 2014 geschreven. Merci !

 

Over Les Folies Bergères kan ik me (nog) niet uitspreken maar wat La Mondaine betreft geef ik je helemaal gelijk.

Link naar reactie

 

22465915.jpg
 
Zidrou does it again.  Er valt niet veel actie te bespeuren in deze strip, het leest als een lange introductie van de personages.  Dit wordt echter met zoveel charme, een snuifje humor en een flinke dosis poëzie gedaan dat ik niet anders kan dan van deze strip te houden, zelfs al zou het vervolg eventueel tegenvallen. Zidrou is toch wel DE stripauteur van het moment, gezien het aantal stripparels die we de laatste jaren van hem onder ogen kregen.  
Één van die juweeltjes, 'Lydie' was getekend door Lafebre.  Toen ik de pagina's van 'La Mondaine' voor de eerste keer zag in mijn stripspeciaalzaak wist ik het al : dit is weer een feest voor het oog.  Wat kan die kerel tekenen.
Samen met 'Les Folies Bergères' heeft Zidrou twee van de beste strips van 2014 geschreven. Merci !
 
BDMIAM.jpg

 

 

Ik krijg hier letterlijk honger van door naar te kijken.

 

Winkel sluiten en ik ben naar huis, njam njam. :)

Link naar reactie

La Mondaine : het gebeurt me zelden of nooit, maar ik weet nog altijd niet of het fantastisch is of gewoon gebakken lucht.

 

http://www.stripspeciaalzaak.be/2014_Besprekingen/LaMondaine1.htm

En nu is er het eerste deel van het tweeluik La Mondaine. En voor de allereerste keer weten we het niet. Als een dolgedraaide barometer wippen onze meningen van opgeblazen lucht tot geniaal. Op de slotscène na is dit eerste deel van het tweeluik niet meer dan een fantastische verzameling van knuffelbare vertelselkes en het uittekenen van de verschillende karakters. Maar alleen al die positionering is zo schitterend in haar subtiliteit dat je deze strip wil lezen, en herlezen. En dan ontdek je plots het half verborgen Verboden Vrucht-schilderij in de hall van Aimés moeder en merk je hoe de beroemde appelscène wat verderop impressionant wordt voorgezet als Aimé de krolse Eva ontmoet. Zelden stonden de stukken zo mooi geschikt op een spelbord. We durven het een en ander te verwedden dat Zidrou ons alsnog schaakmat zal zetten, maar — eerlijk gezegd — we zien het nu nog niet.

 

... Tekenaar Jordi Lafebre is enorm gegroeid sinds zijn debuut. Zijn fijn lijnenspel is nu van een extatische vrolijkheid die je vandaag enkel nog bij Alain Dodier, Lax en Michel Plessix opmerkt. Maar de Spanjaard overdrijft wat. Hij slaagt er gewoon niet in om een slecht personage of een triestige scène hard over te brengen waardoor elk plaatje een hoog knuffelgehalte heeft. Zijn tekeningen verdragen gewoonweg geen cynisme.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Laat me zeker weten wat je er van vindt. Ik ben geen zombiefan, maar ik ben wel nieuwsgierig naar deze serie.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

IRS Team 3 en 4

Larry Max en consorten nemen het op tegen de FIFA en de Chineese gokmaffia. Slap verhaal en duidelijk is dat Desberg zich zwaar aan het onderwerp heeft vertild. Veel te veel bijpersonen en een warrige verhaallijn. Onderwerp is ook veel te groot om in vier albums te vertellen. Nee deze spin off kan je beter laten liggen want het is niet al te best. Tekeningen van Bourgne zijn prima. Maar wat bezielt de uitgever om die kindertekeningen van Daniël Koller te publiceren. Zijn personages lijken amper.

Matig, erg matig

 

*

Link naar reactie

Gelezen:

 

Sarah Spits - De zoon van de Inca - Sarah Spits is in de Andes waar ze een man ontmoet die een oud Inca-graf ontdekt heeft. Niet veel later zit ze in een Zuid-Amerikaanse staatsgreep verwikkeld.

Zoals dat gaat met journalisten (Spits is persfotografe) zit onze heldin steevast middenin het gewoel zonder zelf veel grip te hebben op de gebeurtenissen. Toeval speelt altijd een grote rol in de verhalen van Sarah Spits. Toch zijn het leuke verhalen. Voor Wasterlain is Sarah Spits de gids die ons mee neemt naar exotische bestemmingen. Leuke herontdekking.

 

Krasse knarren - Doodgaan kan altijd nog - Worden we milder naarmate de jaren vorderen? Volgens Lupano niet. De drie krasse knarren in dit verhaal hebben het vuur van hun passie niet voelen doven, ook niet nu één van hen zijn vrouw begraven heeft. Als het geheim van de overledene aan het licht komt is het kot te klein. Zeer geestig en fantastisch getekend beeld van de oude dag.

 

La Mondaine - Ook in de eerste helft van de vorige eeuw hadden mensen al seks. Meer zelfs: ook zonder het internet kon je toen met een beetje zoekwerk dingen zien en meemaken die afwijken van de missionarishouding. La Mondaine is de zedenafdeling van de Parijse politie. Aimé (zijn naam is geen toeval!) is een jonge inspecteur die kort voor de Tweede Wereldoorlog bij deze afdeling terecht komt. Samen met zijn collega's gaat hij op onderzoek naar wat de onderbuik van Parijs doet tintelen: de bordelen en theaters, verkopers van vieze plaatjes, exhibitionisten en homo's. La Mondaine kijkt mee onder de lakens.

Zidrou gebruikt de kleurrijke achtergrond van de zedenafdeling alleen om een menselijk verhaal aan op te hangen: taboe's bestaan in veel veel vormen. De tekeningen zijn fantastisch. Zeer goed. Echt, zeer goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: Robbedoes door Yann en Schwartz - De luipaardvrouw

Na de oorlog is Robbedoes een gedecoreerde held. Hij werkt wel nog altijd in hotel Moustique. De deportatie van zijn Joodse vriendin doet hem naar de fles grijpen. Maar dan vindt hij iemand anders om zich over te ontfermen: een gewonde luipaardvrouw. Ze is aangeschoten nadat ze iets probeerde te ontvreemden uit een kamer van het Moustique. Van Brussel trekken Rob en Kwab naar het Parijs van Sartre en Boris Vian.

De documentatiedwang van scenarist Yann wordt niet door iedereen gesmaakt. Ik vind niet dat dit album er onder lijdt. Zeker, Yann hangt het verhaal op aan een zeer concreet tijdperk. Alles wat je associeert met de periode van na de oorlog zit ook in dit verhaal, maar nergens haalt het er de schwung uit. In tegendeel, ik hou er van hoe al die zaken die ik (her)ken de sfeer in het boek ten goede komen. Ik ben fan.

De tekeningen van Schwartz zijn weer om duimen en vingers bij af te likken.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: Paul moves out - Rabagliati

Michel Rabagliati verstript verschillende episodes uit zijn eigen leven. Jammer genoeg zijn niet al die episodes even boeiend. Paul has a summer job was zeer goed, omdat het een sleutelmoment in het leven van de auteur vertelde. Blijkbaar is het gaan samenwonen met zijn vriendin veel minder ingrijpend geweest. Op geen enkel moment heb je in dit boek het gevoel iets speciaal mee te maken. Paul moves out meandert langs enkele voorvallen die Rabagliati zich herinnert, maar die het in se niet waard zijn op papier gebracht te worden.

De tekeningen zijn wel weer zeer goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: Paul moves out - Rabagliati

Michel Rabagliati verstript verschillende episodes uit zijn eigen leven. Jammer genoeg zijn niet al die episodes even boeiend. Paul has a summer job was zeer goed, omdat het een sleutelmoment in het leven van de auteur vertelde. Blijkbaar is het gaan samenwonen met zijn vriendin veel minder ingrijpend geweest. Op geen enkel moment heb je in dit boek het gevoel iets speciaal mee te maken. Paul moves out meandert langs enkele voorvallen die Rabagliati zich herinnert, maar die het in se niet waard zijn op papier gebracht te worden.

De tekeningen zijn wel weer zeer goed.

Mee eens! Maar probeer vooral eens Paul joins the Boyscouts en The Song of Roland (in mindere mate). Vooral Boyscouts was onverwacht aangrijpend, dit boek speelt ook weer in de jeugd van Paul.

Link naar reactie

ik heb deel 1 ook gelezen. Ik vind dat er te weinig variatie in zit.

Zoals bij veel manga's is heel het boek opgehangen aan één idee,

en dat dan uitgewerkt tot in den treure...

Op zich ben ik dat wel met je eens. Ikzelf heb daar geen bezwaar tegen maar dit geldt wel voor veel manga. Heb je Manhole gelezen? Begint als een medische thriller als Outbreak maar ontwikkelt zich tot meer een misdaadthriller als Se7en. En dat in maar drie delen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Dat was gene zever. Maar mijne frank is ondertussen gevallen en ja, dat lezen van beneden naar boven, ik weet niet hoe ik daar bij kwam. Dat kan alleen maar komen omdat ik niet zo direct de juiste volgorde kon vinden tussen die plaatjes denk ik, dus ik blijf wel bij mijn bewering: dat is een verwarrende pagina.

Link naar reactie

Het is mij ook niet helemaal duidelijk in welke volgorde ik die kadertjes juist moet lezen. Ik veronderstel van rechts naar links en van onder naar boven, maar die twee linksonder die boven mekaar staan dan weer van boven naar beneden? Verwarrend.

Rechts naar links. Onder naar boven. Dus onderaan de pagina van rechts naar links boven naar links onder.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...