Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Folies Bergère , one-shot , Dargaud :

Jawadde , dijk van een strip.De rauwheid van de tekeningen van de mijn onbekende Porcel en het sublieme scenario van Zidrou (ja , weer hij )maakten dat deze strip aan mijn ribben kleefde.Met voorsprong de beste strip van 2014 tot nu toe.

 

Lijst 66 , nrs.1-5 , Medusa :

Net als de eerste delen van Reiziger is het tekenwerk van Stalner ondermaats en dan herpakt hij zich in de volgende delen en zitten de tekeningen weer op vertrouwd niveau.Het verhaal laat zich lezen maar ook niet meer dan dat.

 

Loopgravenoorlog , one-shot ,Casterman :

Herlezen , blijft goed maar die 'Folies Bergère' plaats ik alvast hoger in het lijstje best of oorlogsstrips.

 

Zombies ,nrs.0-3 , Daedalus :

Niet verwacht , maar ik vind dit beter dan WD.Waarom ?Het kleurgebruik doet de gruwel beter tot zijn recht komen ,tekeningen gewoon beter dan het haastwerk van Adlard en een sterk uitgekiend scenario.Die Peru hou ik in de gaten.

 

De laatste van de Schoenfelds ,nrs.1-2 ,Glénat :

Vroegtijdig stopgezet maar wel afgerond.Terecht, zwak verhaal en dito tekeningen.B-reeksje.

Link naar reactie

Blake en Mortimer: het gedroomde avontuur

Speciale uitgave op oblong formaat. Het betreft een briefwisseling van de helden terwijl ze al zwaar op leeftijd zijn. Leuk voor de liefhebbers en verzamelaars. Maar als je hem niet koopt mis je niets.

 

Hermann: helden en koeien

Een mooie uitgave van Saga met een ex libris er bij. Hermann vertelt iets over een aantal van zijn personages terwijl zij op elke afbeelding staan vergezeld van een koe. Hermann fans zullen dit zeker willen hebben. Temeer daar het een beperkte oplage schijnt te hebben. Maar hier geldt hetzelfde voor als voor de Blake en Mortimer uitgave. Leuk voor je verzameling maar je mist niets als je hem niet hebt.

 

Piraten van Barataria 1 tm 4

Lekkere B-reeks die prima wegleest. Verhaal staat bol van ontwikkelingen en is makkelijk te volgen. Tekenaar Bonnet was beter op dreef in Atilla mijn Geliefde. Er schijnt voorlopig geen herdruk van te komen. En dat is best jammer. Dus als je tegen de eerste delen aanloopt tegen een normale prijs dan koop ze meteen.

Link naar reactie

hé, blij dat ik met die gedachte niet alleen sta !

 

Folies Bergère , one-shot , Dargaud :

Jawadde , dijk van een strip.De rauwheid van de tekeningen van de mijn onbekende Porcel en het sublieme scenario van Zidrou (ja , weer hij )maakten dat deze strip aan mijn ribben kleefde.Met voorsprong de beste strip van 2014 tot nu toe.

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Eerlijke lui gelezen deze week. Zeer onder de indruk en blij dat ik deze reeks heb aangeschaft na de lovende woorden op stripinfo.be. Ik had het ook over de reeks met mijn stripboer nadat ik alleen nog deel 1 had gelezen en hoe het boek in een genre te classificeren. En ondanks dat ik het niet zou weten - een soort mix tussen vriendschap, avontuur, filosofie, of gewoon het leven - was met name het derde deel een echt pareltje en zeker het beste dat ik tot nu toe dit jaar heb gelezen. Ik kijk uit naar het vierde en laatste deel dat Gibrat en Durieux ons nog gaan brengen.

Link naar reactie

Vinland Saga Vol 1

Timhardt geeft nogal hoog op over deze reeks en naar mijn mening is al die lof niet echt verdiend. Begrijp me niet verkeerd: Vinland Saga is zeker niet slecht maar het is nu ook bepaald geen meesterwerk. Het verhaal is zeer goed. Niet alleen is het vrij historisch accuraat, het is ook nog eens boeiend en met de nodige diepgang. De personages zijn uiterst goed ontwikkeld. Geen van hen is echt goed of echt slecht. De held is bepaald geen lievertje en de schurk heeft ook wel degelijk een morele code. Het dagelijks leven van de Vikingen is goed weer gegeven en het coming of age verhaal van dit eerste deel werkt goed. De dialogen echter zijn van nogal varierende kwaliteit. Soms zijn ze messcherp en uiterst treffend, op andere moment juist dan weer tenenkrommend slecht. Historische fictie neemt altijd enige personages in deze strip neigt af en toe eerder naar dat van een stel hangjongeren dan historische figuren. De auteur probeert het te verbloemen door de personages af en toe in een oorspronkelijke taal te laten spreken maar dat helpt weinig. Echter het grootste probleem van deze reeks is toch wel het tekenwerk: niemand verwacht fel realisme bij een manga reeks maar de auteur van deze reeks gaat een stap te ver. De achtergronden zijn allemaal prima maar de personages zijn veeeel te karikaturaal getekend wat je af en toe volledig uit het verhaal haalt. Zeker in combinatie met het belachelijke taalgebruik. Dus tja: een nogal wisselende reeks. De ene helft is heel erg goed: donker, genuanceerd en diepzinnig. De andere helft is verschrikkelijk irritant. Het is alsof de auteur nu niet kon keizen wat voor reeks hij wilde maken: een volwassen, realistische reeks, of een komische tienerreeks. Mogelijk heeft dit wel te maken met het feit dat deel 1 nog als Shonen (jongens) geclassificeerd stond en pas bij deel 2 de reeks Seinen(mannen) werdt. Ik ben op zich ook wel enigszins geneigd het volgende deel ook nog wel te kopen maar ik denk dat ik eventjes wacht op wat meer reacties. Er is tenslotte nog genoeg anders te lezen.

Scenario: ***1/2

Tekenwerk: **1/2

Eindscore: ***

vinland-saga-136940.jpg

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Gelezen: Een rustige vakantie (Dossieruitgave)

Weer een kort Rob & Kwab-verhaal dat uitgegeven wordt met een fac simile-weergave van de platen zoals Franquin die afleverde bij de drukker, verse kleurtjes en achtergrondinformatie. Vooral de originele platen zijn zeer de moeite. Franquin leefde zich uit op de vele auto's in het verhaal. Wie de uitgaves kent weet ondertussen wel wat ze waard zijn. 

 

Prins Boerke

Boerke is een opportunistische klootzak en een zielige loser die door zijn schepper, Pieter De Poortere, in grappen van één pagina steeds weer gestraft wordt voor zijn wandaden. Bijzonder geestig vind ik dat. De Poortere inspireerde zich voor dit album op sprookjes, en ook op de Bijbel. Het boek zit vol referenties naar kunst, cultuur en media waardoor het ook een leuk zoekboek wordt. Zijn dikke lijnen en vrolijke kleuren laten het er van ver uit zien als een kinderboek, maar dat is niet zo. Aanrader.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Toevallig ben ik ook weer bezig in vinland saga. Deel 3 nu (deel 2 van de bundelingen). Ik blijf dit geweldig vinden. De sfeer, de personages, de diepgang. In tegenstelling tot dio zie ik weinig stereotypen. Voor één keer zijn de vikingen geen barbaren (nietwaar Mitton?), maar een intelligent volk met een rijke cultuur. Het is allemaal erg uitgebalanceerd met veel aandacht voor relaties, net zoals planetes eigenlijk (zijn eerdere reeks) maar je voelt dat dit een werk van lange adem wordt. Beginsetup is net dezelfde als blade of the immortal eigenlijk. terwijl daar een meisje op zoek gaat wraak op de moordenaar van haar vader, gaat hier de jonge Thorfinn op zoek naar gerechtigheid. DIt alles is maar de aanzet tot een groots vikingepos.

 

Dat het verteld is door een Japanner en niet door een Europeaan zal me een worst wezen. Elke europeaan zou zich ook op boeken moeten baseren om dit volk weer tot leven te wekken.

Link naar reactie

Prins Boerke 'gelezen' - zoals steeds weer fijne 1-pagina gags van PDP.

Het fijne aan dit soort albums is dat er een duidelijke 'rode draad' is - niet zomaar een samenraapsel van voorpublicaties. PDP heeft zich deze keer geïnspireerd op alle gekende sprookjes, waarbij onze favoriete looser (nog maar eens) op zoek is naar de vrouw van zijn dromen. Hoewel we de sprookjes(figruen) allemaal goed kennen, weet PDP toch dikwijls een leuke twist/pointe te verzinnen, waardoor er toch regelmatig op z'n minst een glimlach/grijns en zelfs af en toe een schaterlach te zien/horen valt tijdens het lezen...

 

Boerke blijft op niveau!

 

 

(mijn favoriet: die met de draak - lekker plat, zo hoort dat bij Boerke)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Gelezen: Een rustige vakantie (Dossieruitgave)

Weer een kort Rob & Kwab-verhaal dat uitgegeven wordt met een fac simile-weergave van de platen zoals Franquin die afleverde bij de drukker, verse kleurtjes en achtergrondinformatie. Vooral de originele platen zijn zeer de moeite. Franquin leefde zich uit op de vele auto's in het verhaal. Wie de uitgaves kent weet ondertussen wel wat ze waard zijn. 

 

Ik heb Een rustige vakantie ook gekocht. Nog niet alles gelezen maar het is inderdaad een heel mooi boek. Ik ben het helemaal met je eens!

Link naar reactie

Gelezen: Stomp - De spoken van Knightgrave

Hoe word je de grootste schurk ter wereld? Hoe word je een meedogenloze gemaskerde dief? Stomp is de aartsvijand van Baard en Kale die steeds weer door de mazen van het net glipt. Met zijn vreemde helm heeft hij een groteske uitstraling, maar de anonimiteit draagt wel bij aan het mysterieuze aura.

In dit eerste deel van een tweeluik schrijven Colman en Eric Maltaite (zoon van Will, die de meeste albums van Baard & Kale tekende) de ontstaansgeschiedenis. Zoals veel beruchte schurken heeft Stomp een ongelukkige jeugd, ondanks zijn liefhebbende moeder. Colman weeft drie tijdslijnen door elkaar: de relatie van de ouders, de jeugd van Eden Cole (nee, zijn ouders noemden hem niet Stomp) en de gewaagde overval als volwassen leider van een misdaadbende op een euh... waardetransport. 

Door de voortdurende wisseling tussen de verschillende tijdslijnen val je als lezer van het ene extreem in het ander. Enerzijds is er medelijden met de kleine Eden die het slachtoffer is van de tijd en plaats waar hij opgroeit, maar ook van mensen die hun macht misbruiken. Anderzijds illustreren Colman en Maltaite hoe slecht Stomp wel is. Het geweld is prominent aanwezig, en het gaat er bloederiger aan toe dan in de albums van Baard en Kale uit de jaren '50. Stomp gaat letterlijk over lijken om te krijgen wat hij wil.

Dat morele verval maakt dit boek boeiend. Stomp was voordien een echte stripfiguur met een onnozel kostuum. In dit tweeluik krijgt hij een (on)menselijk gelaat.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: Stomp - De spoken van Knightgrave

Hoe word je de grootste schurk ter wereld? Hoe word je een meedogenloze gemaskerde dief? Stomp is de aartsvijand van Baard en Kale die steeds weer door de mazen van het net glipt. Met zijn vreemde helm heeft hij een groteske uitstraling, maar de anonimiteit draagt wel bij aan het mysterieuze aura.

In dit eerste deel van een tweeluik schrijven Colman en Eric Maltaite (zoon van Will, die de meeste albums van Baard & Kale tekende) de ontstaansgeschiedenis. Zoals veel beruchte schurken heeft Stomp een ongelukkige jeugd, ondanks zijn liefhebbende moeder. Colman weeft drie tijdslijnen door elkaar: de relatie van de ouders, de jeugd van Eden Cole (nee, zijn ouders noemden hem niet Stomp) en de gewaagde overval als volwassen leider van een misdaadbende op een euh... waardetransport. 

Door de voortdurende wisseling tussen de verschillende tijdslijnen val je als lezer van het ene extreem in het ander. Enerzijds is er medelijden met de kleine Eden die het slachtoffer is van de tijd en plaats waar hij opgroeit, maar ook van mensen die hun macht misbruiken. Anderzijds illustreren Colman en Maltaite hoe slecht Stomp wel is. Het geweld is prominent aanwezig, en het gaat er bloederiger aan toe dan in de albums van Baard en Kale uit de jaren '50. Stomp gaat letterlijk over lijken om te krijgen wat hij wil.

Dat morele verval maakt dit boek boeiend. Stomp was voordien een echte stripfiguur met een onnozel kostuum. In dit tweeluik krijgt hij een (on)menselijk gelaat.

 

Knap geschreven. Ik was er gisteren ook enorm positief door verrast.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Toevallig ben ik ook weer bezig in vinland saga. Deel 3 nu (deel 2 van de bundelingen). Ik blijf dit geweldig vinden. De sfeer, de personages, de diepgang.

 

Zit in hetzelfde bootje, Bundeling 1 t/m 3 gekocht en net zoals bij veel manga reeksen moet je in het begin in beetje wennen aan de stijl maar vanaf dat je mee bent wordt het alsmaar beter. 

Link naar reactie

Ik was ook aangenaam verrast door Stomp. Afgrijselijke cover, maar het tekenwerk v Maltaite is voor de rest geweldig. Ik heb wel een zwak voor Maltaite zijn tekenwerk en zeker in combinatie met dit soort noirachtige verhalen (zie ook 421, mono Jim, zambada)

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Vinland saga 5 (de helft van bundel 3).

 

Waaw, gewoon waaw. Ik las nog niet zover online als dit, eens ik voel dat er iets goed is, stop ik met online lezen en koop ik het. Bij vinland was dat na deel 4. De eerste delen waren voorzal uitzetten van lijnen, setting en karakters. Zo moet ik nu concluderen na lezing van dit 5de deel, dat bol staat van de actie en intriges die eindelijk hun uitbarsting krijgen. Die leest als de opbouw en climax die de eerste cyclus van berserk kenmerkte. Je weet wat je moet doen als je dat goed vond. Snel naar deel 6.

Link naar reactie

Vinland saga 5 (de helft van bundel 3).

 

Waaw, gewoon waaw. Ik las nog niet zover online als dit, eens ik voel dat er iets goed is, stop ik met online lezen en koop ik het. Bij vinland was dat na deel 4. De eerste delen waren voorzal uitzetten van lijnen, setting en karakters. Zo moet ik nu concluderen na lezing van dit 5de deel, dat bol staat van de actie en intriges die eindelijk hun uitbarsting krijgen. Die leest als de opbouw en climax die de eerste cyclus van berserk kenmerkte. Je weet wat je moet doen als je dat goed vond. Snel naar deel 6.

 

uit! geweldig! het knappe is dat - in tegenstelling tot andere vikingstrips - de historische setting en personages primeren boven de gevechten. Pas nadat die setting nauwkeurig is opgebouwd, komt er wat actie. Dan zijn we 800 pagina's ver.

 

*spoilers*

 

knap is ook dat het verhaal steeds groter wordt. dat doet yukimura erg slim door op de lopende queeste nog een queeste bij te bouwen. In het begin volg je thorfinn en zijn vader, daarna thorfinn en zijn wraak tov askeladd, dan de strijd tussen askeladd en de groep rond thorkell the tall om londen en om de deense kroonprins canute. En nu, op het einde van deel 3 verplaatst hij het gewicht naar koning sweys van denemarken, die wel hele speciale plannen voor zijn tweede zoon canute heeft.

 

*end spoiler*

 

en zo komen we aan het einde van deze 3de omnibus, waarin yukimura een zeer boeiend en groeiend universum heeft uitgebouwd. Deze zomer omnibus 4 al. daarna zal het wel snel minderen, want de serie staat in het japans nog maar aan volume 14 (onmi 7 dus). voor één deel neemt yukimura 9 maanden tijd. een eeuwigheid in mangawereld eigenlijk, maar als het dit oplevert wacht ik daar graag op.

Link naar reactie

real 1

manga over rolstoelbasketbal. van dezelfde tekenaar als vagabond en slam dunk.

3 sterke karakters komen samen en trekken zich aan elkaar op (ook door hun gezamelijk traumatische verleden) om carriere te maken in hun sport.

ik hou niet van basket, zelfs niet sport, maar daar gat het niet om. di ga ik verder kopen

Link naar reactie

De afgelopen dagen gelezen:

 

Batman year 100 

 

Door alle goede kritieken die ik hier al las, waren mijn verwachtigen voor dit album duidelijk te hoog. Het is het verhaal van batman een goede 100 jaar na year one. Het verhaal is ok, maar ik heb constant moeite gehad met de krasserige tekenstlijl en de zeer vele geluidsnabootsingen. 

 

Amoras 3

 

Dit blijkt amusant en het verhaal dendert voort als een trein, Blijkbaar wordt er nu ook een bovennatuurlijk element in het verhaal gebracht. Maar ik vind toch dat het meer geweld en occasioneel bloot toch niet kan verhullen dat dit niet de charme en het karakter van de klassiekers onder suske en wiske heeft.

 

Elfen 2: de eer van de boselfen

 

zeer clichematig fantasy verhaaltje, maar toffe tekeningen.

 

Lazarus 1

 

De wereld is overgenomen door enkele rijke families die de wereld maffiagewijs besturen. Enkel wie bijdraagt aan hun rijkdom heeft enkele rechten de rest wordt beschouwd als waste. In elke familie is er een die genetisch gemanupileerd is als ultime commando: De lazarus.

Greg Rucka verteld hier een tof sf/maffia verhaal, met interessante personages en een plot dat je naar meer doet verlangen. De tekeningen van Lark doen heel europees aan vind ik. Ze doen me soms denken aan series als alpha.

 

Green Arrow: year one

 

een hervertelling van hou Oliver Queen op een eiland strand en daar dan green arrow wordt. Zeer tof verhaal, met goede tekeningen en mooie inkleuring. je merkt duidelijk dat dit boek een van de inspiratiebronnen van de tv serie Arrow is.

 

Stomp 1

 

Hier was ik door verrast. Goed verhaal, prachtige tekeningen en het ademt de juiste sfeer uit. Ik vind het dit echt een aanrader.

Link naar reactie

Guardian 1:  ****

ik koop zelden nog "delen 1", maar cover sprak me aan en na doorbladeren toch meegenomen en het me niet beklaagd.

Even opletten: dit is een Nederlandse strip, alhoewel de titel anders doet vermoeden.

Ligt wat in de stijl van Green Manor, maar ik vind er ook elementen in terug van The league of extraordinary Gentlemen en Fog, en de tekeningen (vooral ook de helden met grote ogen) doen we ook wat aan Courtney Crumrin' denken. 3 bovennatuurlijke verhaaltjes in 1 strip. Zeer leuk, op naar deel 2!

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Guardian 1:  ****

ik koop zelden nog "delen 1", maar cover sprak me aan en na doorbladeren toch meegenomen en het me niet beklaagd.

Even opletten: dit is een Nederlandse strip, alhoewel de titel anders doet vermoeden.

Ligt wat in de stijl van Green Manor, maar ik vind er ook elementen in terug van The league of extraordinary Gentlemen en Fog, en de tekeningen (vooral ook de helden met grote ogen) doen we ook wat aan Courtney Crumrin' denken. 3 bovennatuurlijke verhaaltjes in 1 strip. Zeer leuk, op naar deel 2!

 

 

wat een referenties....

Link naar reactie

Gelezen:

Het zotte geweld - Joris Vermassen

Tom is een eeuwige belofte als stand-up comedian. Het uitblijven van een echte doorbraak weegt op hem en zijn relatie. Bovendien is zijn zus, met wie hij een zeer hechte band heeft, zwaar ziek. Met deze elementen brengt Vermassen ons het verhaal van een man die, evenmin als wij, een handleiding kreeg bij het leven en er toch het beste van probeert te maken. Zeer sterk en ontroerend. Mooie tekeningen à la Meneer Johan van Dupuy & Berberian. Jammer van het kleine formaat.

 

Folies Bergère - Zidrou en Porcel

Het is het laatste jaar van de Eerste Wereldoorlog. Een joodse deserteur van het Franse leger wordt tot het executiepeloton veroordeeld, maar overleeft als bij wonder. Welkom in de Folies Bergère, een loopgraaf ergens aan het front. De uitgeputte soldaten hebben elk hun manier om de dag door te komen, al zitten ze allemaal op hun tandvlees. Elders in Frankrijk schildert Monet ondertussen waterlelies.

Geen onderwerp zo verregaand deprimerend als de loopgravenoorlog van '14-'18. Toch weet Zidrou een verrassende insteek te vinden. Zeer sterke tekeningen van Porcel.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Net Amoras 3 gelezen. Het blijft mij verbazen hoe goed deze reeks wel niet is. Trouw aan de oorspronkelijke reeks en nergens al te zwaar maar wel degelijk een stuk meer volwassen dan het origineel. En dan doel ik niet op het bloot en het geweld. Maar eerder op de denkwijze erachter. Amoras schept een wereld waar goed en kwaad niet altijd zo duidelijk aantoonbaar zijn en waar mores je niet erg ver brengen. Het zoekt regelmatig de grijze zone op in termen van ethiek. En het is juist ook deze nuance dat de reeks zo verduiveld interessant maakt. Ook het plot is naar mijn mening echt heel goed. Behoorlijk gecompliceerd vol tijdreisparadoxen. Je hebt zo onderhand een flow-chart nodig om nog oorzaak en gevolg in het plot te kunnen onderscheiden. En daar komt nu nog weer een bovennatuurlijke laag bovenop (hoewel die er er vanaf het begin wel al een beetje inzat) die het denk ik enkel nog interessanter gaat maken. Ook het tekenwerk van Cambré ben ik erg over te spreken. Met name in de actie-scenes weet hij echt uit te blinken dit album en ook de gezichten komen steeds beter over op mij. Ik vind deze reeks echt een schot in de roos. Een dikke pluim voor beide auteurs. Ben heel benieuwd naar het volgende deel.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...