Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

De eerste 15 delen van 20th Century Boys gelezen. Heel erg genoten van deze reeks. Fantastisch gecompliceerd vol rijke en interessante personages, (en Koizumi Kyoko, kan iemand die meid even doodschieten a.u.b.?) en zeer fantasierijk in beeld gebracht. Urasawa bewijst zich wederom een meester van de suspense door 12 delen lang het mysterie van de identiteit van het meesterbrein in stand te houden zonder dat je als lezer interesse verliest. Sterker nog, hij weet de spanning zo goed vast te houden dat je over het mysterie blijft malen. Zo ver ging het zelfs bij mij dat ik lijstjes ging opstellen met verdachten. De laatste paar delen voor de grote onthulling zat ik op het puntje van mn stoel de bladzijden om te slaan met de snelheid van het licht zo graag wilde ik het weten. Maar 20th CB is meer dan alleen een superieure whodunnit. Meer nog dan zelfs Monster is dit echt een epic. Uitgespreid over drie tijdsperiodes is 20th Century Boys een uitermate gecompliceerd heldenepos vol actie, intrigies, grote onthullingen en emotionele momenten. Een vergelijking met series als Battlestar Galactica en Lost is niet uit de lucht gegrepen. En toch sleept de serie nergens voort. Ieder nieuw deel introduceert weer een nieuw en interessant element. Zij het een nieuw, fantastisch ontwikkeld personage die ook echt iets toevoegt aan de verhaallijn. Of een nieuwe grote onthulling. Of in sommige gevallen zelfs een fantastische tussenfinale zoals in deel 5 en 15. Dat gezegd hebbende...ik moet nog wel 7 delen dus misschien dat het nog in niveau een duikvlucht neemt maar ik betwijfel het. Een zeer intelligent, extreem goed geschreven heldenepos van gigantische proporties: 20th CB is een reeks die in geen enkele verzameling mag ontbreken. Bijna alles aan deze reeks is ongelooflijk goed, het plot, de dialogen, de tekeningen, de personages. Nu ja bijna alle personages dan. Had ik Koizumi Kyoko al genoemd? :e012:

 

20th_Century_Boys_v08c04p062_063.jpg?v=1

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Zei ik hier al dat ik enkele weken geleden m'n eerste Kuifje las en dat die me wonderwel goed bevallen is? (De Scepter van Ottokar)

Serieus? Wow! Gaaf dat je er alsnog aan begonnen bent maar verbazingwekkend dat je het zolang hebt kunnen vermijden. Je bent wel meteen met een goeie begonnen: De Scepter van Ottokar is één van de beste albums uit de reeks naar mijn mening. Het album waar ik mee begon zit er net voor: De Zwarte Rotsen. Ook een erg goed album.

 

Eigenlijk zijn alle albums uit de reeks goed tussen De Sigaren van de Farao en Kuifje in Tibet in.

 

Veel leesplezier nog!

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Serieus? Wow! Gaaf dat je er alsnog aan begonnen bent maar verbazingwekkend dat je het zolang hebt kunnen vermijden. Je bent wel meteen met een goeie begonnen: De Scepter van Ottokar is één van de beste albums uit de reeks naar mijn mening. Het album waar ik mee begon zit er net voor: De Zwarte Rotsen. Ook een erg goed album.

 

Eigenlijk zijn alle albums uit de reeks goed tussen De Sigaren van de Farao en Kuifje in Tibet in.

 

Veel leesplezier nog!

 

Kijk - dat is ook zo'n 'onderneming' die nog op mijn lijstje staat. Ik had als kind enkel "De Blauwe Lotus" en vond dat wel goed (eens ik oud genoeg was om zoveel te lezen (vond dat er toch wel veel tekst in stond...). Heb echter nog altijd geen enkele kuifje in mijn eigen collectie, en er maar zeer weinig gelezen...

 

Helaas biedt Moulinsart zelden 'goedkope' deals aan... ;)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie
Gast Natte aap

de vier hoeken van de wereld.

Labiano tekent dat niet slecht maar echt wervelend is dat niet geschreven. Het blijft wel boeien, het is niet dat het een saai boek is, maar het is toch geen echte hoogvlieger. Ik kan me wel vinden in de bespreking op de ssz. Geen topper, wel leuk om eens gelezen te hebben.

Link naar reactie

Borgia 1, 2 en 3 : na alle lof op verschillende fora en ook mondeling van medestriplezers ben ik dan toch overstag gegaan en Borgia 1, 2 en 3 gekocht en onmiddellijk gelezen gisterenavond.  Meteen ook mijn allereerste 'Manara'-strips in mijn verzameling.  En het is me héél goed bevallen ! Supergewoon.  Het erotische is aanwezig maar het blijft binnen de perken.  Het verhaal van Jodorowsky leest als een trein.  Heb er echt van genoten.  Het sensuele en bloeddorstige van het verhaal vormt een ideale mix voor een lekkere leeservaring.  Het viel me wel op hoe snel je door de albums heen bent.  Maar het loont zeker de moeite om onmiddellijk nog eens elk album te doorbladeren... en alleen maar naar de plaatjes kijken... Man wat kan die Manara schitterend aquarelleren !!!  Misschien moet ik dan toch maar eens wat meer 'Manara' in huis halen. 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Echt? Damn had ik mij bijna de grote ontknoping niet aangeschaft. :blink:  Wat vreemd ook om speciaal voor de finale een spin off reeks te starten.

Dat kwam zo: na deel 22 en de ontknoping kwam er in japan een ongelofelijke en opophoudelijk golf van protest. Het was wekenlang het hoofdpunt van diverse programmas. Urasawa is bezweken onder de druk en heeft een tweeluik geschreven om de open gebleven vragen gedeeltelijk op te vullen.

Link naar reactie

AHA! OK. I see. Maar als het onverhulde fanseverice is, is het dan wel de moeite waard? Meestal als de artietst zijn persoonlijke visie opzij moet zetten voor het grote publiek is het resultaat minder dan rooskleurig. Zou jij mij de spin off reeks ook aanraden?

 

uiteraard! ik vond beide eindes erg goed!

Link naar reactie

Gelezen:

De wezentrein 2: Kinderen die door hun ouders afgestaan worden voor adoptie, of gewoonweg gedumpt worden, het is gesneden brood voor schrijvers van het betere drama. Dat is dan ook wat de wezentrein is: drama. Van de bovenste plank bovendien, gekruid met een beetje humor om het lichter verteerbaar te maken. De semi-realistische tekeningen zorgen er ook voor dat het verhaal er minder dramatisch uit ziet dan het is. Want het raakt je wel.

 

Omnivisibilis: Wat gebeurt er als plots de hele wereldbevolking kan zien wat jij ziet en horen wat jij hoort. Met deze premisse weet Trondheim wel iets aan te vangen. Hervé is een wat sullige en saaie vent die op een morgen plots merkt dat iedereen inzicht heeft in zijn doen en laten. Vriendschappen en liefdes dragen de verregaande gevolgen. Trondheim heeft het niet alleen over de grote gevolgen op persoonlijk vlak, maar ook over problematische toiletbezoeken, zo kennen we hem wel. De tekeningen van Bonhomme in dit komische boek zijn zeer goed. Leuk boek.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

uiteraard! ik vond beide eindes erg goed!

Aha OK. Nee dan koop ik hem. Ik wil alleen niet dat een magistraal einde verpest wordt door een onnodig vervolg zoals met Zeven Levens van de Sperwer en het onnodige vervolg Wuivende Veder. Dat is een perfect einde dat helemaal verpest werdt door het vervolg.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik moest dit draadje op pagina twee gaan zoeken! Lezen jullie nog strips?

 

Gelezen: Ant Colony - Michael DeForge

Ant Colony is een strip over een kolonie mieren (verrassing) die door allerlei gevaren van buitenaf bedreigd wordt. Er is een vijandige soort rode mieren, maar ook griezelige spinnen en mensen met een vergrootglas. Deforge focust op enkele figuren: een homostel  dat uit elkaar groeit, een jonge mier en zijn vader, een koningin, een onvruchtbaar vrouwtje en een laffe politieman.  Uit het lijden en de existentiële vragen van de mieren distilleert Deforge een soort donkere humor. Het gaat er bijzonder gewelddadig aan toe, maar doordat we naar mieren kijken zijn de slachtingen, de pijnlijke verminkingen en moorden onwerkelijk.

De tekenstijl is apart: schijnbaar zeer eenvoudig met schreeuwerige kleuren. Vreemd boek. Hier en daar vind je enthousiaste besprekingen, maar ik vond het moeilijk om in de flow van dit boek te geraken. Sommige stukken vond ik wel grappig, maar soms vroeg ik me ook bladzijden lang waar ik mee bezig was.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik ben volop bezig in Torso (Bendis), gebaseerd op waargebeurde feiten over Elliot Ness zijn periode in Cleveland en de eerste (bekende) seriemoordenaar in Amerika. Het is getekend in zwart/wit met veel zwartvlakken, een expirementele layout met weinig details en af en toe een foto van Cleveland uit de jaren dertig. Wel heel sfeervol en een geweldig verhaal tot nu toe.

 

bendis+torso2.jpg

 

TorsoDontComeBack.png

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Gelezen: 100 Bullets - Brother Lono

100 Bullets was een geweldige reeks, spannend en fascinerend. Met Brother Lono is er nu een spin-off. Die is vooral zeer gewelddadig. Voor de rest voegt dit niets van waarde toe aan de hoofdreeks.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Laatste 9 delen gelezen van 20TH CENTURY BOYS. Beetje gemengde gevoelens over. Laat ik alvast met de deur in huis vallen: vergeleken bij het magistrale einde van Monster is dit een beetje een misser. Is het daarom slecht? Nee, niet echt. Het had beter gekund maar het voldoet wel grotendeels. Oké: laat ik eerst het goeie benoemen. Zowat alle personages keren terug en er worden nog een paar nieuwe interessante personages geintroduceerd. Veel van hen hebben ook weer een ontwikkeling door gemaakt wat niet voor allen even goed uitgepakt heeft. En terwijl de gebeurtenisen tot de conclusie lopen zo ook worden de verhaallijnen van de indivduele personages beëindigd. En dit gebeurt op zeer bevredigende wijze. Allen van hen krijgen het einde dat hij of zij verdienen en hoewel het tegen het eind wat sentimenteel wordt, wordt het nooit over the top. Reunie's blijven realistisch en hoewel sommig evan de perosnages geluk vinden blijven ze wel gewoon zichzelf. In dat opzicht heeft 20th CB een perfect einde.

 

Het probleem echter zit m in het plot. Ik weet niet precies wat Naoki Urasawa probeerde te doen met de laatste twist die hij introduceerde maar het werkte niet voor mij. Ik weet dat ik de eerste 12 delen naarstig zat te speculeren over wie nu toch The Friend was maar het boeide mij nu niet veel meer.

De echte Frined was tenslotte toch al dood

Ook de uiteindelijk onthulling was een enorme anti-climax. Op de laatste pagina wordt er nog even een namedrop gedaan van een naam die mij niets zegt.

ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet wie de eerste Friend was. Fukube of die ander?

Voor de rest is het einde ook meer een sisser dan een bang. In plaats van één gigantische climax zoals in Monster kiest Urasawa ervoor de reeks te eindigen op een dubbelle climax die beide hun uitwerking misten op mij.

 

Maar goed: 20th CB was een reeks die toch vooral draaide op de fantastische personages en diens verhaallijnen hebben allen het einde gekregen dat ze verdienen. Al met al dus beslist geen slecht einde. Alleen één dat iets beter had gekund.

01.jpg

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Het is weer zover! De stripkast puilt uit en er dient weer plaats te worden gemaakt. Altijd weer een pijnlijk moment want wat wel en wat niet???

 

Het voordeel is dat ik deze strips dan nog een keer lees en zo vaak weer eens toekom aan lang vervlogen strips.

 

O.a. geselecteerd en weer gelezen.

 

Middernacht op Rhodos 1 en 2

Een tweedelig reeksje wat eigenlijk de moeite niet waard is, de tekeningen zijn van Behe dus dat zit wel goed maar het verhaal is echt gewoon te slap en veel te ver gezocht. Geen aanrader dus.

 

Ranx 1,2 en 3

Deze strip is echt al oud, de eerste 2 delen zijn nog uitgegeven door uitgeverij Titanic en dat is dus alweer heel wat jaartjes terug. De tekeningen van dit ver over de top verhaal passen prima. Erg ruw en dat is het verhaal ook, hoewel verhaal, dat is misschien een groot woord, het is een aaneenschakelingen van gebeurtenissen die Ranx (een robot) overkomt. Ik kan met name de eerste 2 delen zeer waarderen, het derde deel vond ik minder sterk. Mocht je dit nog eens tegenkomen in de tweedehandsbakken voor een leuk prijsje dan zou ik het aanraden. 

 

Uit liefde voor de kunst 4 delen

Een leuke reeks, niet heel hoogstaand maar zeker onderhoudend. Ook hier zijn de tekeningen van Behe.

 

Fog 1 t/m 8

Deze reeks, bestaande uit 4 tweeluiken, kan ik goed waarderen. Mijn voorkeur ligt niet bij detective verhalen maar deze verhalen  hebben wat mysterieus over zich waardoor ik het nog wel kan hebben. De tekeningen zijn zeer gedetailleerd en zeker de moeite waard. Van alle genoemde reeksen hier, zal Fog waarschijnlijk het meest bekend zijn en het meest gewaardeerd worden.

Link naar reactie

(Ik heb dit al bij comics geplaatst maar wellicht zijn hier ook mensen geïnteresseerd die nooit bij het comicsforum kijken.)

 

804ef11d95b8330be498510bd32c05d7.jpg

Walt Disney's Donald Duck: "Trail of the Unicorn" (Complete Carl Barks Disney Library)

 

Het “vrolijke weekblad” Donald Duck valt nog steeds wekelijks bij mij door de bus maar dat is wel alleen omdat mijn dochters dat willen. Zelf word ik steeds minder vrolijk van de kwaliteit van de verhalen en de tekeningen. Er zijn wel uitzonderingen natuurlijk, maar vaak vind ik het niveau niet zo best.

 

Ik zal niet gaan beweren dat vroeger àlles beter was, maar sommige dingen waren dat wel. Zoals de Donald Duck verhalen door Carl Barks. Daar bestaat volgens mij maar weinig discussie over. Goed vertelde verhalen en fraai getekend. Gelukkig is de onvolprezen uitgeverij Fantagraphics sinds enige tijd bezig met het gebundeld uitbrengen van alle Donald Duck (en Scrooge McDuck) verhalen die Carl Barks ooit heeft gemaakt. En natuurlijk doen ze dat, zoals we dat van Fantagraphics gewend zijn, weer op uiterst verzorgde wijze. In hardcovers op een prettig formaat verzamelen ze steeds een aantal langere verhalen (die zich meestal afspelen op exotische locaties), een aantal kortere verhalen (doorgaans in en rond Duckstad) en wat “one-pagers”. En verder natuurlijk de nodige extra’s zoals commentaar, toelichting bij de verhalen, covertekeningen, enz.

 

Dit deel is net uit. Eerder verschenen al de onderstaande delen. En er is meer in voorbereiding. Waaronder ook de bundelingen van verhalen die Don Rosa maakte!

 

aa69bf1cb7e0c10495d74ab740ae4a81.jpg21ea359d40ea6d245124053862003b93.jpgaf3f40b7c8b4f08e01741b6b22409fd4.jpg

 

 

 

17e74be3b62c695075d370a10c39a661.jpg0dde3b04a11f058e0ff5dacdfdd63c81.jpg

marcelherms.nl

Link naar reactie
Gast Kontiki

Ik volg die reeks ook, met veel plezier trouwens. De bundelingen van Mickey Mosue vind ik wat lastiger om door te geraken. Het kost me veel meer tijd per bundel omdat het slang van Mickey een vlotte lezing verstoort.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...