Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Eigenlijk wel ja. Meer en meer heb ik een onvoldaan gevoel als ik een strip lees met een mega cliffhanger en waarvan je weet 'come and see next year, and the year after again...'. Prometheus bvb vind ik op zich geweldig (ben fan van Bec), alleen moet dat écht 13 albums, en vooral +/- 13 jaar duren om te weten hoe de vork in de steel zat? Stel dat elke film in de filmzalen op die manier zou eindigen van kom volgend jaar maar eens terug, en binnen 10 jaar ga je eindelijk weten hoe en wat... is een beetje hetzelfde.

Zoals Harry Potter?

 

 

Conquistador was ook 2 delen, en ze gaan ook verder.

 

Wees gerust: na deel 4 is het definitief gedaan. Ook Kruistocht loopt op zijn einde.

 

Een update van januari laatstleden. Let op Xaviers eindconclusie...

"In een recent interview verklaarde tekenaar Philippe Xavier, die makkelijk twee hoogwaardig realistische albums (92 pagina's) per jaar kan tekenen, dat het einde in zicht is voor de twee reeksen Kruistocht en Conquistador die hij met Jean Dufaux maakt. Van Conquistador verschijnt in februari deel 3, het eerste deel van het tweede tweeluik. Deel 4 wordt dan het laatste album. Ook Kruistocht houdt ermee op, en wel na deel 8. Het hele verhaal zal dan verteld zijn, de spiegel, de Quadj, de liefde van Syria en de sultan, de fragiele vrede tussen de christenen en de Musulmannen. Xavier heeft uiteraard al andere toekomstprojecten in het vizier. In 2015 werkt hij samen met Nathalie Sergeef (van het briljante one-shot Juárez) aan een tweeluik. Hij duikt hiervoor opnieuw in het verleden want het speelt zich af in de achttiende eeuw. Er zijn ook nog andere plannen, zolang het beperkt blijft tot tweeluiken of one-shots. Aan langere reeksen wil hij liever niet meer werken. Dat past tegenwoordig ook niet meer in wat uitgevers en lezers willen, weet hij."

Link naar reactie

Gelezen: MW (Tezuka)

MW is een gifgas van het Amerikaanse leger. Tijdens de oorlog in Vietnam stockeren ze dat goedje op een basis op een Japans eiland. Door een lek wordt de hele bevolking van het eiland gedood, behalve twee jongens. De ene ondervind later de gevolgen van het gas dat hij inademde. Hij verliest zijn geweten en slaat aan het moorden. Maar dat gebeurt niet lukraak.

MW beslaat twee boeken van zo'n 300 bladzijden, maar het leest als een trein. Tezuka laat je voortdurend in het ongewisse over de ware bedoelingen van zijn hoofdfiguren. Is het wraak, of speelt er nog iets anders? En zijn degenen die het kwade willens en wetens laten gebeuren niet even erg als de daders? De tekeningetjes vallen me wat tegen, maar dat heb ik vaker bij manga. Het verhaal compenseert dat ruimschoots. Zeer goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Neem USA empire. Dat begint best wel ferm, je weet op voorhand dat het 6 delen zal worden. Het einde vond ik héél wat minder dan het begin, maar kom. Maar plots blijkt dat er nog een 2e cyclus zal komen. Met nog eens 6 delen... idem voor Kruistocht. Ben ik ook mee gestopt. Conquistador was ook 2 delen, en ze gaan ook verder.

Maar Empire USA zat altijd al heel veel potentieel in voor een tweede cyclus en naar mijn mening is cyclus 2 nog beter dan cyclus 1.

 

Kruistocht - cyclus 1 had een akelig onbevredigend einde dus ik ben blij dat daar nog een cyclus 2 van is gekomen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
Gast Natte aap

Eigenlijk wel ja. Meer en meer heb ik een onvoldaan gevoel als ik een strip lees met een mega cliffhanger en waarvan je weet 'come and see next year, and the year after again...'. Prometheus bvb vind ik op zich geweldig (ben fan van Bec), alleen moet dat écht 13 albums, en vooral +/- 13 jaar duren om te weten hoe de vork in de steel zat? Stel dat elke film in de filmzalen op die manier zou eindigen van kom volgend jaar maar eens terug, en binnen 10 jaar ga je eindelijk weten hoe en wat... is een beetje hetzelfde.

 

Mocht zich dat nu beperken tot een paar reeksen, no problem, maar nu is zowat 99% dit soort reeksen.

 

Neem USA empire. Dat begint best wel ferm, je weet op voorhand dat het 6 delen zal worden. Het einde vond ik héél wat minder dan het begin, maar kom. Maar plots blijkt dat er nog een 2e cyclus zal komen. Met nog eens 6 delen... idem voor Kruistocht. Ben ik ook mee gestopt. Conquistador was ook 2 delen, en ze gaan ook verder.

 

Maar dat is allemaal een persoonlijke mening / gevoel. Ik kan me heel goed voorstellen dat anderen dit juist leuk vinden.

 

ik volg je ergens wel. Ik wacht zelf ook meestal tot het hele verhaal verteld is om het dan in 1 ruk uit te lezen. Maar dat gaat natuurlijk goed voor series uit het verleden (djinn, scalped, monster, ... ), nieuwe series is moeilijk omdat dan de reeks misschien gestopt wordt als iedereen wacht. Da's ne moeilijke hoor.

 

Maar er zijn wel een paar obstakels in dat systeem die ik dan weer erg jammer vind.

 

Stel dat je een serie als monster of scalped of djinn of schemerwoude of apostata of ... in één dik of twee dikke albums vertelt. Dan mis ik toch wel wat diepgang. En dat is tegelijkertijd ook de reden dat ik geen films meer koop of naar de cinema ga, gebrek aan diepgang in 75% van de films. Best leuk en aardig en ik zal ze wel eens bekijken, maar als ik er geld aan moet geven dan hoeft het niet. Dan hoven ze voor mijn part niet gemaakt te worden, ik kan zonder.

 

Welke tekenaar gaat drie jaar aan een dik boek werken om dan 1 keer betaald te krijgen voor drie jaar? Welke uitgeverij? En kom niet af met de graphic novels want dat zijn voor het grootste deel ofwel vertalingen uit een andere markt ofwel zijn dat gesubsidieerde tekenaars (door dop of vlaamse subsidiecommissie). Blast heeft Larcenet ook maar kunnen maken omdat hij eerst al andere dingen had gemaakt. idem dito voor aama. Ik zeg dus voor alle duidelijkheid niet dat er geen goeie one shots zijn, au contraire, er zijn er zelfs veel hele goeie. Maar ik zou het erg jammer vinden als er alleen nog maar one shots (hoe goed dan ook) gemaakt worden. Sommige dingen kan je niet vertellen op 150 pagina's.

 

En hoe lang gaan sommige stripmakers dan niet bezig zijn aan dat album?

 

De kostprijs voor one shots is een stuk hoger dan het gespreid betalen bij gewoon albumformaat. Stel dat je Fables in één trek moest kopen? Thorgal in één groot album?

 

allemaal nogal moeilijke materie vind ik. Maar ik volg wel dat als je belooft dat je een cyclus van 6 delen maakt, dat ook moet waarmaken. Maar als je dan toch de vergelijking naar film maakt, hoeveel police academy's, indiana jones, superman, harry potter, ... zijn er wel niet uitgebracht? Zo lang het verkoopt, worden die dingen gemaakt.

Link naar reactie

@Natte aap: I know, de economische realiteit, en je hebt volkomen gelijk. Natuurlijk kun je niet verwachten dat een verhaal à la Thorgal, de schorpioen of Murena in één keer kunt kopen. Maar ik heb wel het recht om het jammer te vinden dat je telkens een jaar moet wachten om weer een (klein) stukje van de puzzel te weten te komen.

 

Thorgal is wel min of meer één lang doorlopend verhaal, maar de meeste albums (toch tot voor kort) waren echte lossttaande keigoeie verhalen. Denk aan Alinoë of de boogschutters. Soms werd het wel in een klein cyclusje gestopt van een paar albums (verhaallijn ogen van Tanatloc), maar er was tenminste echt een einde (en het voldaan gevoel...)

 

En je haalt Indiana Jones aan, maar dat waren echt wel schitterende films hé (behalve die laatste). én met een echt einde!

Link naar reactie
Gast Natte aap

 

En je haalt Indiana Jones aan, maar dat waren echt wel schitterende films hé (behalve die laatste). én met een echt einde!

 

ik haalde dat maar aan om te zeggen dat waar je het dan niet zo leuk vindt dat er een vervolg komt op empire usa en die vampiers (ok, voor vampiers is zelfs een half deel van 1 pagina nog te veel, maar soit ;) ), het dan wel ok is voor een film om onaangekondigd een vervolg te maken. Niemand heeft ooit gezegd dat indiana jones uit 4 delen zou bestaan.

 

Of het schitterende films zijn of niet, dat laat ik in het midden, Mijn jeugdsentiment vertroebelt mijn mening :) Als kind en puber vond ik die in elk geval geweldig.

 

nu bon, het gaat hier niet om "jij hebt dat gezegd maar dat kan niet want ..."  ik wou gewoon zeggen dat het niet eenvoudig is voor een uitgever en een stripmaker. In een ideale wereld krijgt elk verhaal de lengte, de tijd en de aandacht die het verdient. Maar in een wereld waar de poolkappen smelten door de warmte en de mensen daarom nog meer deo gaan spuiten krijgt niet elk verhaal wat het verdient :)

Link naar reactie

misschien een kleine rechtzetting, ik heb nul komma nul problemen met lange en grote reeksen, zolang de verhalen per stripboek maar een afgesloten geheel zijn (zoals bvb Alinoë of de boogschutters van Thorgal), of dat de cyclussen van een album of 2-4 écht afgeronde verhalen zijn. Dus van Indiana Jones mogen ze er van mijn part nog 10 maken (maar dan wel beter dan de laatste)

 

om op topic te blijven: gisteren het laatste deel van Chapman gelezen. Als F1 freak vind ik dit een geweldige strip, maar ik vraag me écht af wie dit eigenlijk koopt. Want het is uiteindelijk niet meer dan een soort documentaire in stripvorm. Heeft er nog iemand dit gelezen?

Link naar reactie

 

om op topic te blijven: gisteren het laatste deel van Chapman gelezen. Als F1 freak vind ik dit een geweldige strip, maar ik vraag me écht af wie dit eigenlijk koopt. Want het is uiteindelijk niet meer dan een soort documentaire in stripvorm. Heeft er nog iemand dit gelezen?

 

Ik heb, als liefhebber van Britse wagens, het eerste deel gekocht en gelezen. Als liefhebber van strips vond ik het maar mager. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

 

om op topic te blijven: gisteren het laatste deel van Chapman gelezen. Als F1 freak vind ik dit een geweldige strip, maar ik vraag me écht af wie dit eigenlijk koopt. Want het is uiteindelijk niet meer dan een soort documentaire in stripvorm. Heeft er nog iemand dit gelezen?

 

Ik heb alle deeltjes gekocht en gelezen. Prachtige covers en die griek (Papazoglikas) kan erg goed tekenen (heb een paar dedies van de man en hij pende ze vlot en kundig). Het vreemde (aan mij dus) is dat  het  documentaireachtige/historisch chronologische correcte karakter van de strip me wel beviel. Ik zou het zeer storend gevonden hebben als er een avonturen strip uitgekomen zou zijn. Met Chapman als een soort papa Vaillant en Graham Hill en Jim Clark als Michel Vaillant en Steve Warson. Het leven van Chapman en de hele F1 geschiedenis is uitentreure beschreven dus veel afwijken van de werkelijkheid kun je natuurlijk nooit.

Link naar reactie

 

maar toch hield die meneer niet zo héél hard van Chapman:

 

Op zich is Chapman een razend interessante figuur, maar een vlot leesbare strip levert dit niet op. De auteurs maken voortdurend gebruik van grote tekstvakken om technische details en wedstrijdverslagen mee te geven. Anders dan Ring is Chapman geen strip voor wie niet geïnteresseerd is in autosport. Daarvoor ligt de nadruk te zeer op de technische kant, en niet op de ontwerper en zijn piloten.

Link naar reactie

Gelezen: Kronieken van de Zwarte Maan, de complete reeks (14 delen, zonder de 2 specials)

 

Zeer sterk. Ik zal de naam al maar direct laten vallen: Game of Thrones. Vaak moest ik spontaan aan GoT denken en een beter compliment is haast niet mogelijk natuurlijk. Het begint wel een beetje aarzelend, de auteurs lijken nog zoekende in de eerste 2 à 3 delen, maar daarna ontspint zich een heel intrigerend en spannend epos. Ergens halverwege wordt van tekenaar gewisseld, wat ik in eerste instantie zelfs niet onmiddellijk doorhad, dus van een stijlbreuk is geen sprake. Beide tekenaars zijn op hun sterkst als ze zich mogen uitleven op een volledige (dubbel)pagina. In de laatste 2 albums schakelt tekenaar Pontet zowaar nog een versnelling hoger. Eindigen op een hoogtepunt.

 

Een mijlpaal is toch wel deel 10, dat quasi volledig bestaat uit een veldslag. Bij de stripspeciaalzaak wisten ze er een grappige en herkenbare recensie over te schrijven.

Wij staan in de spionkop met ons vlaggetje van De Zwarte Maan, zenuwachtig het startsignaal af te wachten en hebben al enkele projectielen naar de supporters van het keizerrijk gegooid, als plots de strijd op het slagveld losbarst. Het wordt een spannende slag, waarbij voortdurend de kansen keren en het bodycount-scorebord verscheidene malen tilt slaat. Vooral onze favoriete spelers Ghorghor Bey (stormram op het middenveld) en Kop-of-Munt (verfijnde aanvaller) onderscheiden zich met verve. De strijd blijft spannend tot het bittere einde en net voor affluiten beleven we een huiveringwekkende tweestrijd tussen de sterspelers van beide teams: de keizer zelf en Wismerhill, aanvoerder van de Zwarte Maan. Wie ook de winnaar is, wij wachten met ongeduld op de terugmatch in deel 11, waar het bloed alweer bij beken zal vloeien. James, leg de zakjes O-positief alvast klaar!

 

Ook ben ik fan van de covers en het daarbij horende kleurgebruik, stuk voor stuk pareltjes. De beschikbaarheid is wel een probleem bij deze reeks, ik heb niet alle delen kunnen kopen maar wel alles kunnen lezen via de bib en aanverwanten. Een paar mooie integrales van deze reeks uitgeven zou misschien geen slecht idee zijn.

Link naar reactie

Gelezen: Kronieken van de Zwarte Maan, de complete reeks (14 delen, zonder de 2 specials)

 

Zeer sterk. Ik zal de naam al maar direct laten vallen: Game of Thrones. Vaak moest ik spontaan aan GoT denken en een beter compliment is haast niet mogelijk natuurlijk. Het begint wel een beetje aarzelend, de auteurs lijken nog zoekende in de eerste 2 à 3 delen, maar daarna ontspint zich een heel intrigerend en spannend epos. Ergens halverwege wordt van tekenaar gewisseld, wat ik in eerste instantie zelfs niet onmiddellijk doorhad, dus van een stijlbreuk is geen sprake. Beide tekenaars zijn op hun sterkst als ze zich mogen uitleven op een volledige (dubbel)pagina. In de laatste 2 albums schakelt tekenaar Pontet zowaar nog een versnelling hoger. Eindigen op een hoogtepunt.

 

Een mijlpaal is toch wel deel 10, dat quasi volledig bestaat uit een veldslag. Bij de stripspeciaalzaak wisten ze er een grappige en herkenbare recensie over te schrijven.

 

Ook ben ik fan van de covers en het daarbij horende kleurgebruik, stuk voor stuk pareltjes. De beschikbaarheid is wel een probleem bij deze reeks, ik heb niet alle delen kunnen kopen maar wel alles kunnen lezen via de bib en aanverwanten. Een paar mooie integrales van deze reeks uitgeven zou misschien geen slecht idee zijn.

 

 

nog een fan! Hoera voor de troepen van de zwarte maan! Echt een reeks die je in één ruk moet lezen!

Link naar reactie
Gast Natte aap

Bij mij waren het twee rukken... heb een tijdje moeten wachten op de laatste 3 delen.

 

ik ben ook aan het snuffelen tot ik de reeks volledig heb (tweedehands is goed genoeg voor mij) en dan herlees ik deeerste delen nog eens en lees dan de rest ineens verder. Nu wacht ik nog eventjes tot ik alles heb.

Link naar reactie

Gelezen: Kronieken van de Zwarte Maan, de complete reeks (14 delen, zonder de 2 specials)

 

Zeer sterk. Ik zal de naam al maar direct laten vallen: Game of Thrones. Vaak moest ik spontaan aan GoT denken en een beter compliment is haast niet mogelijk natuurlijk. Het begint wel een beetje aarzelend, de auteurs lijken nog zoekende in de eerste 2 à 3 delen, maar daarna ontspint zich een heel intrigerend en spannend epos. Ergens halverwege wordt van tekenaar gewisseld, wat ik in eerste instantie zelfs niet onmiddellijk doorhad, dus van een stijlbreuk is geen sprake. Beide tekenaars zijn op hun sterkst als ze zich mogen uitleven op een volledige (dubbel)pagina. In de laatste 2 albums schakelt tekenaar Pontet zowaar nog een versnelling hoger. Eindigen op een hoogtepunt.

 

Een mijlpaal is toch wel deel 10, dat quasi volledig bestaat uit een veldslag. Bij de stripspeciaalzaak wisten ze er een grappige en herkenbare recensie over te schrijven.

 

Ook ben ik fan van de covers en het daarbij horende kleurgebruik, stuk voor stuk pareltjes. De beschikbaarheid is wel een probleem bij deze reeks, ik heb niet alle delen kunnen kopen maar wel alles kunnen lezen via de bib en aanverwanten. Een paar mooie integrales van deze reeks uitgeven zou misschien geen slecht idee zijn.

Ikzelf was minder te spreken over De Zwarte Maan Kronieken. De eerste paar delen vond ik pijnlijk onleuk en niet mooi getekend. Vanaf deel 5 ging het steeds meer omhoog in kwaliteit met als hoogtepunt deel 8 en 9 die ik beide erg goed vond. Maar deel 10 was zo saai dat ik zelfs paginas heb overgeslagen en daarna kwam het nooit echt meer terug op het niveau van deel 8 en 9. Let wel. Behalve de eerste paar delen vond ik het hoogst vermakelijk hoor en het is zeker een leuek reeks maar een topstrip vond ik het toch allerminst. En die vergelijking met GoT gaat voor mij mank. De enige strips die ik een beetje vergelijkbaar vind daarmee is Ravine en tot op zekere hoogte Servitude. Dat vind ik dan beide weer wel topreeksen.

 

Ik heb overigens ook niet alle delen. Ik mis de delen 3 t/m 5.

 

Voor mensen die de reeks nog niet hebben raad ik aan ze in HC aan te schaffen. Die zien er een stuk minder beduimeld uit dan de Arboris SCs en het prijsverschil is niet erg groot.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ikzelf was minder te spreken over De Zwarte Maan Kronieken. De eerste paar delen vond ik pijnlijk onleuk en niet mooi getekend. Vanaf deel 5 ging het steeds meer omhoog in kwaliteit met als hoogtepunt deel 8 en 9 die ik beide erg goed vond. Maar deel 10 was zo saai dat ik zelfs paginas heb overgeslagen en daarna kwam het nooit echt meer terug op het niveau van deel 8 en 9. Let wel. Behalve de eerste paar delen vond ik het hoogst vermakelijk hoor en het is zeker een leuek reeks maar een topstrip vond ik het toch allerminst. En die vergelijking met GoT gaat voor mij mank. De enige strips die ik een beetje vergelijkbaar vind daarmee is Ravine en tot op zekere hoogte Servitude. Dat vind ik dan beide weer wel topreeksen.

 

Ik heb overigens ook niet alle delen. Ik mis de delen 3 t/m 5.

 

Voor mensen die de reeks nog niet hebben raad ik aan ze in HC aan te schaffen. Die zien er een stuk minder beduimeld uit dan de Arboris SCs en het prijsverschil is niet erg groot.

 

kronieken van de zwarte maan is nergens mee te vergelijken vind ik.

Servitude is van een serieux als een rotsblok (ik vind de reeks wel steengoed, no pun intended).

ravine vind ik ook goed maar ook erg diepgaand.

 

kronieken van de zwarte maan beweert nergens serieus te zijn he. Het is vermaak met plezier en vette knipogen. De ideale wereld van de strip zeg maar.

Link naar reactie

misschien een kleine rechtzetting, ik heb nul komma nul problemen met lange en grote reeksen, zolang de verhalen per stripboek maar een afgesloten geheel zijn (zoals bvb Alinoë of de boogschutters van Thorgal), of dat de cyclussen van een album of 2-4 écht afgeronde verhalen zijn. Dus van Indiana Jones mogen ze er van mijn part nog 10 maken (maar dan wel beter dan de laatste)

 

 

 

²

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

421; de gehele reeks

 

geïnspireerd door een andere topic hier heb ik nog eens de volledige  reeks 421 herlezen. En ik heb me er weer goed mee geamuseerd. In het begin een parodie op james bond, met veel invloeden van de Clifton reeks. En daarna wordt het verhaal per verhaal serieuzer en donkerder van toon. 

Link naar reactie

Gelezen Noach 1 t/ m 4, een afgerond geheel.

Wat mij betreft een aardig tussendoortje maar zeker geen aanwinst voor de verzameling. De tekeningen zijn niet bijzonder maar dat deert mij niet, tenslotte heb ik voor elke tekenstijl mijn waardering. Het is meer het verhaal dat niet bijster interessant is uitgewerkt. De eerste 3 delen bevatten nog wat spanning, het 4e deel had men ook wel achterwege kunnen laten.

Gezien mijn ruimtegebrek zal deze strip snel in een doos belanden. Jammer!

Link naar reactie

Gelezen Noach 1 t/ m 4, een afgerond geheel.

Wat mij betreft een aardig tussendoortje maar zeker geen aanwinst voor de verzameling. De tekeningen zijn niet bijzonder maar dat deert mij niet, tenslotte heb ik voor elke tekenstijl mijn waardering. Het is meer het verhaal dat niet bijster interessant is uitgewerkt. De eerste 3 delen bevatten nog wat spanning, het 4e deel had men ook wel achterwege kunnen laten.

Gezien mijn ruimtegebrek zal deze strip snel in een doos belanden. Jammer!

 

Ik heb hier wel erg van genoten, goede spanning fantasy mix! En leent zich ook heel goed voor een Hollywood verfilming!

Link naar reactie

Mijn kinderen en ikzelf hebben enorm genoten van de nieuwe Jump. Hoogwaardig getekend en proper afgerond scenario. De rode draad door het verhaal lijken me de cameo's van Franquins helden te zijn.

 

Ook supergoed: Madame Pipi

 

Meer dan aardig: Wezentrein 2

 

Had ik meer van verwacht: Mooie Navels

 

en die andere halve meter moet ik nog lezen....

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Elfen: het krystal van de blauwe elfen.

 

veel in een dozijn fantasy. zwaar beinvloed door de forgotten realms D&D setting. De tekeningen zijn ook niet echt super. De inkleuring redt het geheel wel. 

amusant als je zoals ik wel eens graag cliché fantasy leest.

Link naar reactie

Ook supergoed: Madame Pipi

 

 

Kool Thing, kun je eens vertellen wat  je hier nu goed aan vond? Ik heb het ook gelezen en ik vond de tekeningetjes nog best heel aardig maar de inkleuring ongeïnspireerd en het 'verhaal' toch veel te summier. Bovendien had ik het boekje binnen twintig minuten uit en dat vind ik toch wel heel kort voor een vrij prijzig boek. Ik had het graag goed gevonden want ik vind onderwerp en de tekenaar toch wel sympathiek

Link naar reactie

Kool Thing, kun je eens vertellen wat  je hier nu goed aan vond? Ik heb het ook gelezen en ik vond de tekeningetjes nog best heel aardig maar de inkleuring ongeïnspireerd en het 'verhaal' toch veel te summier. Bovendien had ik het boekje binnen twintig minuten uit en dat vind ik toch wel heel kort voor een vrij prijzig boek. Ik had het graag goed gevonden want ik vind onderwerp en de tekenaar toch wel sympathiek

 

Tsja, het is een typische "vrouwen"strip. Zweverig, teder en toch raak. Niet puur poëtisch want keiharde onderwerpen. Bovendien vind ik het heel goed verteld én origineel qua invulling ( die spuitbussen, de wc-'eend',... ). De tekeningen verrasten me echt en zijn een stuk beter dan haar inzending voor de Plastieken Plunk én de cover deden vermoeden. Schitterende kleuren. Voor mij absoluut een (late) ontdekking.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Tsja, het is een typische "vrouwen"strip. Zweverig, teder en toch raak. Niet puur poëtisch want keiharde onderwerpen. Bovendien vind ik het heel goed verteld én origineel qua invulling ( die spuitbussen, de wc-'eend',... ). De tekeningen verrasten me echt en zijn een stuk beter dan haar inzending voor de Plastieken Plunk én de cover deden vermoeden. Schitterende kleuren. Voor mij absoluut een (late) ontdekking.  

Ok, goed verwoord, duidelijk, toch had ze mijns inziens meer kunnen vertellen of wat dieper kunnen graven in de onderwerpjes die er nu in voor komen. Dan had ik wat langer over het boek gedaan en had het waarschijnlijk wel zijn impact bij mij gehad.

Link naar reactie

Folies Bergere ( Zidrou/Porcel) :

 

Een vergeten kompanie verzopen in de loopgraven van WO1, ergens in 1918. Een allegaartje van mensen, allemaal dolgedraaid door die oorlog. Vrouw en kinderen achtergelaten, schijt aan de generaals, desertie omwille van een geweigerd verlof, etc. Allemaal dromen ze van na de oorlog naar de Folies Bergere te gaan. En dan een wonder, een deserteur - een jood dan nog - overleefde zijn eigen executie. Een aalmoezenier wordt naar de kompanie gestuurd. De Generale staf weigert het wonder te zie, en beveelt een her-executie.... Intussen ver van het front schildert Monet er nog maar eens zijn waterlelies, en struikelt over de vraag van een kind waarom er geen kikkers zijn - of leven is -  op zijn schilderijen.

Ik kan het me niet herinneren of ik ooit zo stil ben geweest bij het lezen van een strip. Hier was ik echt door gepakt. Neen, niet door het verhaal of de tekeningen. Beiden zijn echt niet zo speciaal, maar wel door de 'stemming/sfeer' van de strip. Dit is geen getuigen-documentaire zoals Tardi ze maakt, maar een collage van dromen, escapisme en gruwelijke realiteit,... die samensmelten in een boek vol metaforen. Niet evident allemaal, maar ik kreeg er op een bepaald moment de koude rillingen van. Ik kan me heel goed voorstellen dat 80% van de striplezers hier geen zak gaan aan vinden, maar die andere gaan die strip koesteren. Voor mij de strip van 2014.

 

Vorige week stond ik met Porcel onder de Ieperse Menenpoort - een monument met de namen erop van bijna 55.000 vermiste gesneuvelden - wat technische uitleg te geven. De losbol die lyrisch werd bij de eerder bekeken Middeleeuwse gebouwen van de stad, werd er plots stil van, en vertelde me een verhaal over mollen dat ik niet echt verstond of zelfs kon plaatsen. Nu begrijp ik 'm. Ik wou dat ik zijn strip vooraf al had gelezen. Gemiste kans.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Folies Bergere ( Zidrou/Porcel) :

 

Een vergeten kompanie verzopen in de loopgraven van WO1, ergens in 1918. Een allegaartje van mensen, allemaal dolgedraaid door die oorlog. Vrouw en kinderen achtergelaten, schijt aan de generaals, desertie omwille van een geweigerd verlof, etc. Allemaal dromen ze van na de oorlog naar de Folies Bergere te gaan. En dan een wonder, een deserteur - een jood dan nog - overleefde zijn eigen executie. Een aalmoezenier wordt naar de kompanie gestuurd. De Generale staf weigert het wonder te zie, en beveelt een her-executie.... Intussen ver van het front schildert Monet er nog maar eens zijn waterlelies, en struikelt over de vraag van een kind waarom er geen kikkers zijn - of leven is -  op zijn schilderijen.

Ik kan het me niet herinneren of ik ooit zo stil ben geweest bij het lezen van een strip. Hier was ik echt door gepakt. Neen, niet door het verhaal of de tekeningen. Beiden zijn echt niet zo speciaal, maar wel door de 'stemming/sfeer' van de strip. Dit is geen getuigen-documentaire zoals Tardi ze maakt, maar een collage van dromen, escapisme en gruwelijke realiteit,... die samensmelten in een boek vol metaforen. Niet evident allemaal, maar ik kreeg er op een bepaald moment de koude rillingen van. Ik kan me heel goed voorstellen dat 80% van de striplezers hier geen zak gaan aan vinden, maar die andere gaan die strip koesteren. Voor mij de strip van 2014.

 

Vorige week stond ik met Porcel onder de Ieperse Menenpoort - een monument met de namen erop van bijna 55.000 vermiste gesneuvelden - wat technische uitleg te geven. De losbol die lyrisch werd bij de eerder bekeken Middeleeuwse gebouwen van de stad, werd er plots stil van, en vertelde me een verhaal over mollen dat ik niet echt verstond of zelfs kon plaatsen. Nu begrijp ik 'm. Ik wou dat ik zijn strip vooraf al had gelezen. Gemiste kans.

 

Mooie bespreking KT. Een hallucinant, gruwelijk verhaal maar wel prachtig.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...