Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

Het verhaal van Nero en Van Zwam kan je ook zo zien.

 

Yoko Tsuno was eerst ook als bijfiguur bedoeld in een stripreeks genaamd Paul en Ben. Het verhaal Trio in het Onbekende was geschreven als een "Paul en Ben"-verhaal, maar Yoko bleek het populairst te zijn.

Link naar reactie

De "A Certain Scientific Railgun" manga is zo populair dat mensen vaak niet weten dat het een spin-off is van Index.

 

Nanoha begon als bijfiguur en groeide uit tot haar eigen reeks. 

 

Great teacher Onizuka (GTO) is een spin-off van een eerdere manga "Shonan Junai Gumi". 

Link naar reactie

Geslaagde spin-offs van populaire bestaande reeksen zouden dus kunnen zijn:

 

Vertongen & Co (FC De Kampioenen)

Trollen van Troy (Lanfeust van Troy)

Smurfen (Johan en Pirrewiet)

Marsupilami (Robbedoes en Kwabbernoot)

Game Over (Kid Paddle)

Idefix (Asterix)

Jerom (Suske en Wiske)

Dagobert Duck (Donald Duck)

[Kleine Robbe (Robbedoes en Kwabbernoot)]

[Guust (Robbedoes en Kwabbernoot)]

 

Minder of matig succesvolle spin-offs:

 

Grappen van Lambik (Suske en Wiske)

Schanulleke (Suske en Wiske)

J.Rom (Suske en Wiske)

De Miekes (Jommeke)

Rataplan (Lucky Luke)

Rommelgem (Robbedoes en Kwabbernoot)

Thorgal spin-offs (Thorgal)

XIII spin-offs (XIII)

Fanny K (De Kiekeboes)

Galaxa (Rode Ridder)

Ketje & Co (De Lustige Kapoentjes)

 

Amoras is niet echt een spin-off maar eerder een reimagining vermits alle personages van de originele reeks meespelen maar in een andere vorm. Over manga kan ik niet oordelen want daar ken ik helaas niets van.

Link naar reactie

Ik las dat Jos Vanspauwen vier pagina's van de nieuwe Kiekeboes heeft geinkt om huidig inkter Pedro J. Colombo bij te staan. Toch wel mooi dat zowel de oude als de nieuwe inkter hebben samengewerkt om het album op tijd klaar te krijgen. Het heeft iets symbolisch. Een soort wisseling van de wacht of zo.

Link naar reactie
5 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

Ik vroeg me af of het al ooit is gebeurd dat één figuur van een stripreeks met succes een eigen reeks kreeg. Jerom heeft een tijdje zijn eigen reeks gehad, er waren de Grappen van Lambik, De Miekes, Schanulleke, Rataplan, Marsupilami, Rommelgem, Kleine Robbe, Vertongen & Co, Suske en Wiske Junior, de diverse Thorgal spin-offs... Marsupilami heeft wel succes als alleenstaande reeks denk ik, en Kleine Robbe is blijkbaar meer succesvol dan de hoofdreeks.

 

Interessant artikel over de trend van de spin-offs: 

 

https://9ekunst.nl/2021/08/18/bekende-strips-in-een-nieuw-jasje-makkelijk-verdienen-of-toch-niet/

Jerom een tijdje? van 1962 tot 1991. Da's dertig jaar. En een eigen tijdschrift in het buitenland, met een paar honderd verhalen. Veel succesvoller kan het toch niet meer worden (technisch gezien gaat het niet om één stripfiguur uit S&W maar om drie ). Jerom heeft qua succes de meeste van de reeksen die je opsomde overtroffen.

Suske en Wiske junior en Kleine Robbe vallen ook niet echt onder het concept van één figuur van een stripreeks die eigen reeks krijgt aangezien het in beide gevallen gewoon om een andere versie van de hoofdfiguur(en) gaat.

Link naar reactie
3 uren geleden, linthout zei:

Popeye was in het begin een bijfiguur.

Wellicht het beste voorbeeld van nevenfiguur die het tot hoofdfiguur schopt. Beetje gelijkaardig verhaal als Jerom eigenlijk: een ietwat onbehouwen, sterk personage wordt geïntroduceerd als een nevenpersonage in een reeks die op dat moment al jaren loopt met een vaste cast, maar blijft plakken wegens te populair.

Link naar reactie
8 minutes ago, TDPB said:

Jerom een tijdje? van 1962 tot 1991. Da's dertig jaar. En een eigen tijdschrift in het buitenland, met een paar honderd verhalen. Veel succesvoller kan het toch niet meer worden (maar technisch gezien gaat het niet om één stripfiguur uit S&W maar om drie ).

Suske en Wiske junior en Kleine Robbe vallen ook niet echt onder het concept van één figuur van een stripreeks die eigen reeks krijgt aangezien het in beide gevallen gewoon om een andere versie van de hoofdfiguur(en) gaat.

 

Ja, da's waar. Dus Jerom verhuist naar de successen en de kinderversies van Sus & Wis en Robbedoes gaan eruit. En Red Rider is eigenlijk ook een andere versie van het origineel dus die gaat er ook uit.

Link naar reactie
1 uur terug, Jos Van Brussel zei:

Popeye (Thimble Theatre)

 

technisch gezien was Popeye nooit een spin-off van Thimble Theatre. Dat was gewoon dezelfde reeks waarbij de nadruk na een tijdje op andere personages kwam te liggen en waarbij op een gegeven moment de naam veranderd werd (beetje zoals velen Peanuts Snoopy noemen).

Link naar reactie
Just now, TDPB said:

 

technisch gezien was Popeye nooit een spin-off van Thimble Theatre. Dat was gewoon dezelfde reeks waarbij de nadruk na een tijdje op andere personages kwam te liggen en waarbij op een gegeven moment de naam veranderd werd (beetje zoals velen Peanuts Snoopy noemen).

 

Bye bye Popeye :).

Link naar reactie
1 uur terug, Jos Van Brussel zei:

Ik las dat Jos Vanspauwen vier pagina's van de nieuwe Kiekeboes heeft geinkt om huidig inkter Pedro J. Colombo bij te staan. Toch wel mooi dat zowel de oude als de nieuwe inkter hebben samengewerkt om het album op tijd klaar te krijgen. Het heeft iets symbolisch. Een soort wisseling van de wacht of zo.

En Jos deed dat goed want het valt niet op.

Link naar reactie
12 minuten geleden, TDPB zei:

Jerom een tijdje? van 1962 tot 1991. Da's dertig jaar. En een eigen tijdschrift in het buitenland, met een paar honderd verhalen. Veel succesvoller kan het toch niet meer worden (technisch gezien gaat het niet om één stripfiguur uit S&W maar om drie ). Jerom heeft qua succes de meeste van de reeksen die je opsomde overtroffen.

Suske en Wiske junior en Kleine Robbe vallen ook niet echt onder het concept van één figuur van een stripreeks die eigen reeks krijgt aangezien het in beide gevallen gewoon om een andere versie van de hoofdfiguur(en) gaat.

Kleine Robbe en Robbedoes verschillen zo erg van elkaar dat ik denk dat je dat wel als voorbeeld kunt gebruiken in dit geval. 

 

Is Guust een Robbedoes personage/spin-off of telt hij niet?

 

Nog een voorbeeld is denk ik Donald Duck. Dagobert Duck bijvoorbeeld is inmiddels uitgegroeid tot zijn eigen personage inclusief bijbehorende personages 

Link naar reactie
17 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Ik denk het niet want Guust was nooit een personage in een Robbedoes verhaal. Robbedoes en vooral Kwabbernoot kwamen wel in Guust, maar dat was eerder een soort cross-over tussen beide reeksen.

Bravo Brothers, anyone?

Link naar reactie
3 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

Vreemd genoeg heb ik Bravo Brothers altijd gezien als een lang Guust verhaal en niet als een Robbedoes verhaal. Maar het is wel degelijk verschenen in de Robbedoes en Kwabbernoot reeks.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bravo_Brothers

Het was overduidelijk meer een Guust verhaal. Gemaakt in een periode dat Franquin Robbedoes duidelijk beu was en veel liever Guust maakte. Maar de uitgever wou nu eenmaal liever een Robbedoes-verhaal...

 

Maar je kan argumenteren dat Guust begonnen is als een personage in een Robbedoes en Kwabbernoot-spin-off want het andere hoofdpersonage in de eerste Guust strips was wel degelijk Kwabbernoot.

Link naar reactie
4 minutes ago, TDPB said:

Het was overduidelijk meer een Guust verhaal. Gemaakt in een periode dat Franquin Robbedoes duidelijk beu was en veel liever Guust maakte. Maar de uitgever wou nu eenmaal liever een Robbedoes-verhaal...

 

Maar je kan argumenteren dat Guust begonnen is als een personage in een Robbedoes en Kwabbernoot-spin-off want het andere hoofdpersonage in de eerste Guust strips was wel degelijk Kwabbernoot.

 

Oei, het wordt ingewikkeld. Ik zal het tussen haakjes zetten.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...