Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

18 minuten geleden, Ambreville zei:

Ik ben net geraakt aan de spacebabies en het ruimtestation dat zich met een scheet voortbeweegt. Ik heb toch wel wat twijfels over deze jaargang.

Terecht. Sommige dingen konden veel beter. En ze lijken de minste episodes vooraan in het seizoen gestoken te hebben.

 

Link naar reactie

Tijdens het lezen van de tweede nieuwe Kiekeboes moest ik denken aan het concept van de four-quadrant movie. De meeste grote Vlaamse familiestrips voldoen hier wel aan denk ik. Ze hebben protagonisten in alle vier quadranten.

 

Four-quadrant_movie_aspects.png.5bbfe88a4b95fe29f2761794e38b5a99.png

 

Mannen onder 25 - Lambik, Marcel Kiekeboe, Xavier Waterslaeghers, Nero, Teofiel, Cesar

Vrouwen boven 25 - Sidonia, Charlotte Kiekeboe, Carmen Waterslaeghers, Madam Nero, Marie, Eufrazie

Mannen onder 25 - Suske, Konstantinopel Kiekeboe, Marc Vertongen, Petoetje, Jommeke, Urbanus

Vrouwen onder 25 - Wiske, Fanny Kiekeboe, Paulien Vertongen, Petatje, de Miekes, Juffrouw Pussy

 

De originele Kiekeboes appeleerden aan zowel mannen als vrouwen en aan alle leeftijden doordat elk van de vier hoofdpersonages een verschillend segment van de markt aansprak. Marcel voor de mannen, Charlotte voor de vrouwen, Fanny voor meisjes en Nopel voor jongens. Met deze reset hebben ze in feite (bewust of onbewust) drie van de vier kwadranten overboord gegooid om zich alleen nog maar te richten op vrouwen onder de 25. Ze hebben in feite van een familiestrip een meidenstrip gemaakt. Van een massaproduct een nicheproduct. Of zie ik het verkeerd?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Four-quadrant_movie

Link naar reactie

Je hebt nog het Vrouwen boven 70-sextant waar de Moemoe in zit.

Die doet dan ook het meest logische voor een oudere, alleenstaande vrouw. Een loft nemen op het hoogste verdiep van een oud gebouw dat geen lift heeft. Ik hoop dat ik die knieën mag hebben op die leeftijd.

 

 

 

Link naar reactie
2 minutes ago, Ambreville said:

Je hebt nog het Vrouwen boven 70-sextant waar de Moemoe in zit.

Die doet dan ook het meest logische voor een oudere, alleenstaande vrouw. Een loft nemen op het hoogste verdiep van een oud gebouw dat geen lift heeft. Ik hoop dat ik die knieën mag hebben op die leeftijd.

 

Ik denk niet dat veel vrouwen van boven de 70 strips lezen, dus dat segment van de markt is verwaarloosbaar.

Link naar reactie
11 minutes ago, Ambreville said:

Op de gemiddelde Vlaamse stripbeurs vormen de 70-plussers toch een statisch relevant aandeel.

 

Mannen hé, geen dames. En deze nieuwe Kiekeboes rekenen op een nogal radicale manier af met mannen. En vermits het grootste aandeel striplezers nog altijd mannen zijn lijkt me dat een vreemde strategie.

 

Screenshot2024-06-23at09_50_53.thumb.jpg.06ce6e6bd063fdea059a40070222dc8b.jpgScreenshot2024-06-23at09_52_01.thumb.jpg.06d49090507863c1a290d72ccc5b698e.jpg2024-06-23-0003.thumb.jpg.064ba61b84440cf7ac95332c475a5d7d.jpg

Link naar reactie

Het mannelijk geslacht maakt geen goede beurt in deze nieuwe Kiekeboes. Ofwel zijn het losers

 

Screenshot2024-06-23at10_56_50.thumb.jpg.569c354a88b420661878231991d86a67.jpgScreenshot2024-06-23at11_07_28.thumb.jpg.4fab8458b18c9b7d435a525f83329b38.jpgScreenshot2024-06-23at11_02_27.thumb.jpg.8415deec2fa3cb07470c373f295be27b.jpg

 

creeps en freaks...

 

Screenshot2024-06-23at10_53_58.thumb.jpg.ae6d0a2b7a5b4234af9c977a56ceb899.jpgScreenshot2024-06-23at10_54_25.thumb.jpg.12b56d0897dca840b1c409c2d409331c.jpgScreenshot2024-06-23at10_54_47.thumb.jpg.3d0ea6a57adb032979646aa40b8ee812.jpg

 

of psychopaten en smeerlappen.

 

Screenshot2024-06-23at10_58_24.thumb.jpg.6d9a9e8fecd057e1db7233a121a2a2c8.jpgScreenshot2024-06-23at11_04_41.thumb.jpg.0cadcea210ae50097c879c4f1bbb50fb.jpg

 

Het is wel zo dat Nix hier allicht een realistisch beeld schetst van de man, vermits mannen historisch oververtegenwoordigd zijn als verkrachters, moordenaars, dieven, inbrekers, scammers, psychopaten, dictators, veroveraars etc. En het is waar dat veel mannen kunnen omschreven worden als nietsnutten, dronkelappen, drugsgebruikers, leugenaars, vrouwenkloppers, bedriegers enzv. En in Brussel, waar Fanny nu woont, worden jonge vrouwen wel heel erg vaak lastig gevallen op straat, nageroepen en nagefloten door allerlei krapuul dat zijn handen niet kan thuishouden. Dus het beeld wel dat Nix hier ophangt van de man als gevaarlijk en roofzuchtig dier klopt wel. Het staat alleen wel heel erg ver af van de vriendelijke en vrolijke wereld van de Kiekeboes.

Link naar reactie
37 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

Dus het beeld wel dat Nix hier ophangt van de man als gevaarlijk en roofzuchtig dier klopt wel. Het staat alleen wel heel erg ver af van de vriendelijke en vrolijke wereld van de Kiekeboes.

 

Ik vind dat nogal kort door de bocht. Alsof iedere vent per definitie een roofdier is. Ik heb nog nooit een vrouw ongewenst aangeraakt. Volgens mij is dat nog steeds de standaard en zijn diegenen die geen grenzen hebben de uitzondering. 

Link naar reactie
27 minutes ago, Gilles said:

 

Ik vind dat nogal kort door de bocht. Alsof iedere vent per definitie een roofdier is. Ik heb nog nooit een vrouw ongewenst aangeraakt. Volgens mij is dat nog steeds de standaard en zijn diegenen die geen grenzen hebben de uitzondering. 

 

Nee, dat is wel waar. Ik overdrijf allicht een beetje :). Maar het is ook waar dat vrouwen een kleine minderheid uitmaken van de gevangenisbevolking: 96% van de gevangenen in België zijn mannen en 4% zijn vrouwen.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gevangenissen_in_België

Link naar reactie
30 minutes ago, acor said:

Het is duidelijk dat het label familiestrip niet meer van toepassing is. 

Ik denk dat dat label al lang nergens meer op van toepassing is. Het dateert uit vorige eeuw toen generaties beperkte toegang hadden tot media en strips en boeken deelden. 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Jos Van Brussel zei:

Het mannelijk geslacht maakt geen goede beurt in deze nieuwe Kiekeboes. Ofwel zijn het losers

 

creeps en freaks...

 

of psychopaten en smeerlappen.

 

 

Je vergeet gameverslaafden. :P  (Nopel)

 

De vrouwen vertonen trouwens ook irritant gedrag.

- Fanny zit luidop te vloggen in de het openbaar vervoer. Je zal maar medepassagier zijn.

- Moemoe forceert haarzelf een huurplek boven Fanny terwijl Fanny dat helemaal niet wil.

- Alanis probeert iemand overhoop te rijden die achteraf onschuldig blijkt te zijn. Dat is eigenlijk poging tot doodslag. :ph34r:

 

 En ondertussen zit Kiekeboe nu al twee albums lang in zijn zetel te janken.

 

album 1:432377505_835886581680729_8448069174256923883_n.thumb.jpg.bc739bf8cfa4b86f3df16184bc5d4d4a.jpg.b93b027abee3b839ddc18d1490f8b4e7.jpg.e0d208c94c526152cec98b719b14579f.jpg

 

album 2:  afbeelding.png.3bf459bb97701dad946ff6769547b16a.png

 

Misschien moet hij ook apart gaan wonen om zijn leven een nieuwe boost te geven.

 

Link naar reactie
Just now, cinco said:

 

- En Alanis probeert iemand overhoop te rijden die achteraf onschuldig blijkt te zijn. Dat is eigenlijk poging tot doodslag. :ph34r:

 

 

En dan de leaps-of-faith. Kerel slaat Alanis een blauw oog. En komt later doodleuk af dat alles wat over hem verteld werd een leugen is. Dus geloven we dat maar zonder bewijs.

 

Als scriptdokter kan je hier een goede dag aan beleven. Toch wel raar voor Nix. Maar het geheel blijft imho leuk en leesbaar.

 

 

 

Link naar reactie
33 minutes ago, cinco said:

Je vergeet gameverslaafden. :P  (Nopel)

 

En ondertussen zit Kiekeboe nu al twee albums lang in zijn zetel te janken.

 

Gameverslaafden classificeer ik onder losers :).

 

Marcel zijn leven is tijdelijk on hold gezet tot de makers beslissen wat ze met hem gaan doen. Als man heeft hij niet echt een plaats in dit nieuwe universum dat wordt gedomineerd door vrouwen. Misschien kunnen ze hem ombouwen tot vrouw en van Charlotte een lesbienne maken, dan hebben ze allebei terug een functie.

Link naar reactie
32 minuten geleden, Ambreville zei:

Ik denk dat dat label al lang nergens meer op van toepassing is. Het dateert uit vorige eeuw toen generaties beperkte toegang hadden tot media en strips en boeken deelden. 

Jommeke, FC De Kampioenen, ...

Link naar reactie
4 uren geleden, Ambreville zei:

Je hebt nog het Vrouwen boven 70-sextant waar de Moemoe in zit.

Die doet dan ook het meest logische voor een oudere, alleenstaande vrouw. Een loft nemen op het hoogste verdiep van een oud gebouw dat geen lift heeft. Ik hoop dat ik die knieën mag hebben op die leeftijd.

Ze is tegenwoordig dan ook een fanatiek jogster (deed ze dat in Merho's versie ook al?)

Link naar reactie

 

47 minuten geleden, cinco zei:

 

 En ondertussen zit Kiekeboe nu al twee albums lang in zijn zetel te janken.

 

album 1:432377505_835886581680729_8448069174256923883_n.thumb.jpg.bc739bf8cfa4b86f3df16184bc5d4d4a.jpg.b93b027abee3b839ddc18d1490f8b4e7.jpg.e0d208c94c526152cec98b719b14579f.jpg

 

album 2:  afbeelding.png.3bf459bb97701dad946ff6769547b16a.png

 

Misschien moet hij ook apart gaan wonen om zijn leven een nieuwe boost te geven.

 

Hij heeft toch al een nieuwe zetel gekocht. Dat is een prima begin om je leven een nieuw elan te geven.

Link naar reactie
54 minuten geleden, Ambreville zei:

En dan de leaps-of-faith. Kerel slaat Alanis een blauw oog. En komt later doodleuk af dat alles wat over hem verteld werd een leugen is. Dus geloven we dat maar zonder bewijs.

 

Als scriptdokter kan je hier een goede dag aan beleven. Toch wel raar voor Nix. Maar het geheel blijft imho leuk en leesbaar.

Of Moemoe gluurt binnen bij iemand en neemt een foto van een man die schijnbaar aan zijn plafond aan het werken is. Ook een beetje raar.

Maar soit. Misschien is dat te wijten aan haar vergevorderde leeftijd en haar ontembare bemoeizucht. Sommige vrouwen doen wel vaker onlogische dingen.

Link naar reactie
25 minuten geleden, acor zei:

Jommeke, FC De Kampioenen, ...

Jommeke een familiestrip? Da's toch eerder een kinderstrip.

Kampioenen en Vertongen en Co wordt nog steeds heel erg voor een jong én oud publiek gemaakt. Net zoals heel veel Dupuis/Robbedoes-reeksen. Robbedoes, Blauwbloezen, dat soort dingen. Cauvin was daar heel goed in. Hij behandelde vaak volwassen thema's, maar altijd op een manier dat een 10-jarige dat ook kon lezen.

Clifton, Leonardo, Lucky Luke, Asterix....

 

In de nieuwe Kiekeboe's zie je inderdaad onderwerpen en teksten die bovenstaande strips niet of anders zouden aanpakken.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Ze is tegenwoordig dan ook een fanatiek jogster (deed ze dat in Merho's versie ook al?)

 

Nee, want zelfs stappen was haar te veel.

 

afbeelding.thumb.png.cf10f509b8eaa4bc8ab22e56fae1458f.png

 

De meeste personages worden heel anders getypeerd.

Alanis was vroeger een type meisje zoals in Mean Girls en soortgelijke films.

 

afbeelding.png.448ed8258fde0f801449028ce0a1ea21.png

afbeelding.png.70ddc43ef80615b2bde4c64e5f4290dc.png

afbeelding.png.4d3b9c4bf74edda191d38dd2e3ef2b74.png

 

 

En nu is ze meer het Zooey Deschanel-type.

 

afbeelding.png.03ce463ce7f1b0dfcbeb16c28697373c.png

Link naar reactie
34 minuten geleden, cinco zei:

 

afbeelding.png.4d3b9c4bf74edda191d38dd2e3ef2b74.png

 

Shoppen in Milaan? Had ze daar het geld voor? (ik moet bekennen dat het personage Alanis nooit is blijven hangen bij mij,  terwijl ik van Tomboy of Jens bvb wel nog alles weet. Daar waren scenariotechnisch gezien precies wat meer mogelijkheden mee)

Link naar reactie
9 minuten geleden, cinco zei:

Ze papte regelmatig aan met rijke mannen.

Ze heeft zelfs even met Van de Kasseien opgetrokken.

 

Hmm, Fanny's vriendinnen hebben blijkbaar beiden (sugar) daddy-issues. En Fanny zelf heeft ook een ietwat dubieuze moraal qua relaties (ze is slecht geplaatst om Alanis de les te lezen). Voor alle drie zijn mannen wegwerpproducten die nuttig zijn zolang ze plezier en/of geld opbrengen. In een volgend album kunnen de meiden misschien eens op groepssessie bij de relatietherapeut gaan.

Link naar reactie
22 uren geleden, TDPB zei:

Bij minder prentjes kan het geen kwaad om economischer te vertellen zodat je meer verhaal in een album kan proppen.

Neem nu bvb deze pagina: 1 en 2 zou je kunnen samenvoegen. 4 en 5 ook. 6 en 7 eventueel ook. 8 en 9 kunnen volledig weggelaten worden.  Dat zou uiteindelijk een halve pagina kunnen schelen.

kiek3.thumb.jpg.6e5a4e7c1e51b1d8d5ad21b987e882bd.jpg

 

 

Ik heb even gezocht hoe Merho zoiets aanpakte.

Hij gebruikte in dat geval kleinere vakjes.

 

afbeelding.png.b76078d78cdf4ce8f25e6180e8fc5b2a.png

 

Dus die jogscène zou dan op deze manier kunnen uitgewerkt worden om ruimte uit te sparen zonder de vakjes te schrappen:

 

afbeelding.png.66fa9b1e90f08f393eda26d36028001e.png

 

Persoonlijk vind ik dat het op die manier zelfs nog meer dynamiek geeft.

 

Vergelijk met de onbewerkte scène zoals die in het album staat:

 

afbeelding.png.738e89a0168cb4a7abdf4e6f843e5447.png

Link naar reactie
16 minutes ago, cinco said:

 

Ik heb even gezocht hoe Merho zoiets aanpakte.

Hij gebruikte in dat geval kleinere vakjes.

 

afbeelding.png.b76078d78cdf4ce8f25e6180e8fc5b2a.png

 

Dus die jogscène zou dan op deze manier kunnen uitgewerkt worden om ruimte uit te sparen zonder de vakjes te schrappen:

 

afbeelding.png.66fa9b1e90f08f393eda26d36028001e.png

 

Persoonlijk vind ik dat het op die manier zelfs nog meer dynamiek geeft.

 

Vergelijk met de onbewerkte scène zoals die in het album staat:

 

afbeelding.png.738e89a0168cb4a7abdf4e6f843e5447.png

 

Da's knap gedaan. Zo spaar je inderdaad veel vakjes en oogt het geheel meer dynamisch.

Link naar reactie

Ik zie nu ook dat die dictator van album 3 op die affiche van dat reisbureau staat afgebeeld, inclusief dikke lippen.

Op deze scan zie je het niet zo goed, maar in het album is het duidelijker zichtbaar.

 

afbeelding.png.68c68f3da60c3e25b04c6534ab3d8cb6.png  afbeelding.png.0b7576cfd8e9a91b7f649c770fd7b417.png

 

Gelukkig is het klein genoeg zodat een gelijkaardige media-rel zoals in 2017 met Mami Wata kan voorkomen worden. :ph34r:

 

afbeelding.png.22628fd1999e7848d35cdf86e5df5155.png afbeelding.png.83509350d49e6b35c32a36a37ed5c3b4.png

Link naar reactie

Denk ook eerlijk gezegd dat het in 2024 niet meer kan om een donker iemand af te beelden als een aap. Zelfs vroeger was het twijfel achtig. De mensen die echt talent hebben groeien mee met onze tijd. Eminem bijvoorbeeld neemt zichzelf op de hak in Houdini. 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Michie zei:

Denk ook eerlijk gezegd dat het in 2024 niet meer kan om een donker iemand af te beelden als een aap. Zelfs vroeger was het twijfel achtig. De mensen die echt talent hebben groeien mee met onze tijd. Eminem bijvoorbeeld neemt zichzelf op de hak in Houdini. 

 

Cambré durft de etnische stereotypen nog af en toe te gebruiken.

 

603298.jpg.141697c5ace81a2da174a5981ad95f4b.jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

Cambré durft de etnische stereotypen nog af en toe te gebruiken.

 

603298.jpg.141697c5ace81a2da174a5981ad95f4b.jpg

Ja klopt. Daar was vorig jaar geloof ik discussie over. Komt mij over als een zwakte bod. Stereotype Chinees wat in 2024 echt niet meer kan. Vind het jammer dat Cambré toch nog  achter blijft op dit gebied. 

 

Een Franquin heeft ook karikaturen getekend maar dat was in 1950. Weet zeker dat iemand met talent en verstand van Franquin in 2024 zo'n cover vandaag de dag niet zou tekenen. Zelfs de makers van South Park zijn gegroeid in hun humor. Cambré kan zich ook niet verschuilen achter "het is onderdeel van de Belgische cultuur om Aziaten zo af te beelden". Mijn schoonzus (Japans) was in België en vond het land geweldig. Meeste mensen waren heel hartelijk maar ze had ook met racisme te maken. Dit soort covers helpen niet. 

Link naar reactie
13 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

Ze hebben protagonisten in alle vier quadranten.

Marcel voor de mannen, Charlotte voor de vrouwen, Fanny voor meisjes en Nopel voor jongens.

 

Four-quadrant_movie_aspects.png.5bbfe88a4b95fe29f2761794e38b5a99.png

 

 

 

Ik weet het niet. Als personages goed gekarakteriseerd zijn, kunnen ze iedereen aanspreken.

Ervaringen en identificatie met bepaalde emoties, reacties en situaties overstijgt leeftijd of gender of ras of seksualiteit.

 

De drie problemen die er volgens mij momenteel nog zijn met de huidige vorm van de reeks zijn:

 

- het beperkt aantal hoofd- en nevenfiguren dat gebruikt mag worden

- personages die anders getypeerd zijn dan voordien

- de inkrimping van het aantal beschikbare pagina's

 

Het 1ste probleem zou verdwijnen in komende albums als er weer vrij gebruik gemaakt kan worden van alle personages.

Het 2de probleem kan ook wegebben als de huidige auteurs groeien in hun vertrouwdheid met het Kiekeboe-universum.

Het 3de probleem is iets wat in handen ligt van de uitgeverij.

Link naar reactie
8 hours ago, cinco said:

 

Ik weet het niet. Als personages goed gekarakteriseerd zijn, kunnen ze iedereen aanspreken.

Ervaringen en identificatie met bepaalde emoties, reacties en situaties overstijgt leeftijd of gender of ras of seksualiteit.

 

De drie problemen die er volgens mij momenteel nog zijn met de huidige vorm van de reeks zijn:

 

- het beperkt aantal hoofd- en nevenfiguren dat gebruikt mag worden

- personages die anders getypeerd zijn dan voordien

- de inkrimping van het aantal beschikbare pagina's

 

Het 1ste probleem zou verdwijnen in komende albums als er weer vrij gebruik gemaakt kan worden van alle personages.

Het 2de probleem kan ook wegebben als de huidige auteurs groeien in hun vertrouwdheid met het Kiekeboe-universum.

Het 3de probleem is iets wat in handen ligt van de uitgeverij.

 

Eigenlijk was de overdracht van de reeks aan de nieuwe ploeg een vergiftigd geschenk door de beperkingen die ze kregen opgelegd. Alleen maar de drie meiden mogen gebruiken, de nieuwe insteek met de focus op Fanny's avonturen en het off-limits verklaren van het rijke universum aan andere personages. En dan toch de reeks verkopen als een doorstart, hetgeen valse verwachtingen creëert bij het vaste publiek met een storm van kritiek wanneer ze niet krijgen waar ze op hopen. En je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken.

 

Volgens mij ligt het probleem niet bij de tekenstijl, de inkleuring of zelfs het scenario maar bij de opzet van de nieuwe reeks. Iedereen dacht altijd dat Fanny de ster van de reeks was, maar neem de rest van het gezin weg, en er blijft niet veel over van haar star power. Misschien schitterde zij alleen in die specifieke context en in die constellatie. Met andere woorden: misschien is zij niet de Robbie Williams van Take That maar de Gary Barlow. Niet de Beyoncé van Destiny's Child maar Kelly Rowland. En niet de Jennifer Aniston van Friends maar Courteney Cox. Zoals veel spin-offs van populaire reeksen of solo-carrières van sterren die in een succesvolle band zaten vind ik Fanny's solo avonturen bijlange niet zo interessant als die waarin de Kiekeboes als gezin terechtkwamen. Ze heeft veel van haar pluimen verloren. En Tomboy en Alanis zijn sowieso niet interessant als personages.

Link naar reactie
3 uren geleden, Tanuki zei:

Ik blijf erbij: ik vind het leuke strips, er zit veel potentieel in,  het enige nadeel is dat het aantal pagina's werd teruggebracht. Je merkt dat de 2 verhalen tot nu toe daar onder lijden. 

't is zeker geen slechte strip, kan ook moeilijk met de ervaring van de makers.

Maar het voelt wel meer als een nieuwe reeks dan een verderzetting aan. Wat je bvb bij Robbedoes veel minder hebt, ook al veranderen ze daar ook continu van tekenstijl en scenaristen.

Link naar reactie

Ik vroeg me af of het al ooit is gebeurd dat één figuur van een stripreeks met succes een eigen reeks kreeg. Jerom heeft een tijdje zijn eigen reeks gehad, er waren de Grappen van Lambik, De Miekes, Schanulleke, Rataplan, Marsupilami, Rommelgem, Kleine Robbe, Vertongen & Co, Suske en Wiske Junior, de diverse Thorgal spin-offs... Marsupilami heeft wel succes als alleenstaande reeks denk ik, en Kleine Robbe is blijkbaar meer succesvol dan de hoofdreeks.

 

Interessant artikel over de trend van de spin-offs: 

 

https://9ekunst.nl/2021/08/18/bekende-strips-in-een-nieuw-jasje-makkelijk-verdienen-of-toch-niet/

Link naar reactie
20 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

Ik vroeg me af of het al ooit is gebeurd dat één figuur van een stripreeks met succes een eigen reeks kreeg. Jerom heeft een tijdje zijn eigen reeks gehad, er waren de Grappen van Lambik, De Miekes, Schanulleke, Rataplan, Marsupilami, Rommelgem, Kleine Robbe, Vertongen & Co, Suske en Wiske Junior, de diverse Thorgal spin-offs... Marsupilami heeft wel succes als alleenstaande reeks denk ik, en Kleine Robbe is blijkbaar meer succesvol dan de hoofdreeks.

 

Nog enkele voorbeelden: de smurfen, Trollen van Troy, Game Over...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...