Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

7 minutes ago, TDPB said:

Een personage dat iemand anders neerschiet kan wel?

Maar iemand die iets racistisch zegt niet?

 

Er zijn nu eenmaal triggers die maken dat mensen afhaken. Geweld wordt aanvaard, racistische praat niet. Jongeren knappen af op zo'n dingen (en niet alleen zij). Ik zie dat aan mijn nichtje van 13. Daar moet je met zoiets niet afkomen. Met seksisme ook niet trouwens. De tijden veranderen hé en we moeten mee, of we nu willen of niet. Anders zijn we dinosauriërs, en die is het ook niet goed vergaan.

Link naar reactie

het is het personage dat iets zegt, niet de schrijver die iets zegt. Dat is toch niet hetzelfde?

 

Maar je hebt gelijk. Voor tieners zonder enig historisch besef is dat ene woord zeer beladen worden (dat heb ik vorig weekend ook nog gemerkt in mijn familie). Als je problemen wil vermijden pas je beter retroactief dat soort dingen aan. Alhoewel de oudere fans dan weer zullen vinden dat er censuur wordt gepleegd of dat de strip te woke is geworden. Er zal altijd wel iemand zijn die ergens een probleem mee heeft.

Link naar reactie

Je kan een personage vanalles laten zeggen en doen, maar er zijn nu eenmaal woorden die zo beladen zijn dat je ze beter niet gebruikt. Mijn grootouders en mensen van hun generatie refereerden vaak naar migranten met een woordenschat die zelfs mij indertijd shockeerde en die ik hier niet ga herhalen. Je zou zo'n personage in een strip kunnen steken en die woorden in de mond van dat personage leggen, maar dat zou niet verantwoord zijn denk ik, tenzij misschien in een strip met een educatieve opzet, en dan nog mits de nodige omkadering—en dan nog is dat nauwelijks te verantwoorden. Enfin, het is zeker een interessante discussie.

 

Ik verkoop mijn boeken vooral aan Amerikanen en die zijn nog veel gevoeliger voor zo'n dingen. Ik moet echt oppassen met de taal die ik gebruik of ik wordt direct bedolven onder negatieve reviews. Zo leert een mens snel :).

Link naar reactie
1 hour ago, Jos Van Brussel said:

Ja, dat weet ik, maar als dat mijn reeks was zou ik dat woord toch vervangen door een minder emotioneel geladen substituut. Zoiets hoort niet meer thuis in onze maatschappij. Vroeger wisten we niet beter, maar nu wel, dus er is geen excuus.

Volgens de laatste peiling is neger nog altijd heel populair bij minstens 25% van Vlaanderen. Het is gewoon een woord dat bij bepaalde mensen hoort en vanwege uit Amerika overgewaaide gevoeligheden nu vermeden wordt. Ik maak me daar niet druk over. Eerder over overdreven lange tenen.

 

 

 

Link naar reactie
5 minutes ago, Ambreville said:

Volgens de laatste peiling is neger nog altijd heel populair bij minstens 25% van Vlaanderen. Het is gewoon een woord dat bij bepaalde mensen hoort en vanwege uit Amerika overgewaaide gevoeligheden nu vermeden wordt. Ik maak me daar niet druk over. Eerder over overdreven lange tenen.

 

Als die 25% in de loop der jaren verder afkalft zal het gebruik van dat woord vanzelf wel uitsterven. Zo'n dingen lossen zichzelf op met het wisselen van de generaties.

Link naar reactie
7 minutes ago, Jos Van Brussel said:

 

Als die 25% in de loop der jaren verder afkalft zal het gebruik van dat woord vanzelf wel uitsterven. Zo'n dingen lossen zichzelf op met het wisselen van de generaties.

Gewoon leven en laten leven. Door te hard er tegen te pushen krijg je juist het omgekeerde. Ironisch genoeg denk ik dat in veel staten in de US zoals Alabama, Florida,... het racisme veel erger is dan hier. Gewoon afwachten en aftellen. Van 10 kleine tot er geen meer is.

 

 

 

Link naar reactie
23 minutes ago, Ambreville said:

Gewoon leven en laten leven. Door te hard er tegen te pushen krijg je juist het omgekeerde. Ironisch genoeg denk ik dat in veel staten in de US zoals Alabama, Florida,... het racisme veel erger is dan hier. Gewoon afwachten en aftellen. Van 10 kleine tot er geen meer is.

 

Dat boek is ondertussen ook van titel veranderd :).

Link naar reactie
10 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

In Kiekeboes 4 (De Dorpstiran van Boeloe Boeloe) gebruikt Van der Neffe foute taal.

 

Screenshot_2024-05-24-17-18-46-916_be.standaarduitgeverij.digitale_strips.thumb.jpg.4cd1ddf5322040c3ca711e05e1bcd345.jpg

 

8 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

 Zo'n woordenschat is niet meer van deze tijd.

 

Nochtans in 2013 toen we ook al in deze tijd zaten...

 

afbeelding.thumb.png.4dab522131cb83629b7f090484fc7cfc.png

 

7 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

Ik verkoop mijn boeken vooral aan Amerikanen en die zijn nog veel gevoeliger voor zo'n dingen. Ik moet echt oppassen met de taal die ik gebruik of ik wordt direct bedolven onder negatieve reviews.

 

Gelukkig werk je onder een pseudoniem. :P

Dan kunnen ze alvast je privéleven niet overhoop gooien mocht er iets in het verkeerde keelgat schieten.

 

Link naar reactie
4 hours ago, cinco said:

Gelukkig werk je onder een pseudoniem. :P

Dan kunnen ze alvast je privéleven niet overhoop gooien mocht er iets in het verkeerde keelgat schieten.

 

Amerikanen zijn niet echt geïnteresseerd in wat zich afspeelt buiten hun eigen land. De meeste van mijn lezers weten allicht niet dat België bestaat of waar het zich bevindt. En ze zijn al helemaal niet geïnteresseerd in Vlaamse stripverhalen :).

Link naar reactie
6 hours ago, cinco said:

 

 

Nochtans in 2013 toen we ook al in deze tijd zaten...

 

afbeelding.thumb.png.4dab522131cb83629b7f090484fc7cfc.png

 

Dat was de tijd dat Alanis zo'n enorme hekel had aan Tomboy. In de nieuwe Kiekeboes zijn ze de allerbeste vriendinnen. Ik zou wel graag eens de scenes zien waar ze zich verzoenden. Er moet toch iets gebeurd zijn waardoor ze dichter tot elkaar kwamen. In de klassieke reeks zijn ze nooit vriendinnen geworden dacht ik. Zelfs in het laatste album was er frictie tussen die twee.

 

Screenshot2024-05-25at09_31_05.thumb.png.9a95ce260cb3b2df9a807dec2838d077.png

Link naar reactie

Ik weet niet of dit hier al eens gepost is, maar het allereerste Kiekeboe stripverhaal dateert van 1973 en heette Kiekeboe in het Circus. Dus toen Merho in 2023 zijn pensioen aankondigde bestond de reeks exact 50 jaar. Het verhaal werd indertijd niet gepubliceerd dacht ik, en behalve de eerste 8 platen niet afgewerkt. Het overzetten van het personage van poppenkast naar strip werkte niet zo goed, en het zou nog tot 1977 duren voor Merho een tweede poging waagde, deze keer met succes en de officiële start van de reeks. Deze scans komen van De Grote Vlaamse Tekenaars Deel 1, gepubliceerd in 1995.

 

1.thumb.jpg.44bdce10c97dcf17e774c603d39440a4.jpg2.thumb.jpg.1e536dba3fc0acdf9788265aaa41097b.jpg3.thumb.jpg.736737de9df0cbd1b8c99b22cea96576.jpg4.thumb.jpg.b179b9f059ed914a0f7842f5dd92ef69.jpg5.thumb.jpg.a03ca02f693fd871075194b11d9b796e.jpg6.thumb.jpg.4239b361470a0adb2160bfd2d2ad894e.jpg7.thumb.jpg.6f1f582a4063228211796eee9d1a10ec.jpg8.thumb.jpg.48569308987729ff782bd88202c8419b.jpg

 

 

Link naar reactie
20 uren geleden, SPeeDy zei:

“Neger” betekent blijkbaar oorspronkelijk “Afrikaanse slaaf”. Zodra je dat weet kijk je toch anders naar het gebruik van dat woord.

Nah. Je hebt dat wellicht ook op wikipedia gelezen. Maar dat lijkt me een hedendaagse herinterpretatie van de feiten.

Wiki zegt daarover dit:

Neger is afgeleid van het Latijnse niger (zwart) en recenter van het Spaanse en Portugese negro. In de 15e en 16e eeuw brachten Spanjaarden en Portugezen hun zwarte huisslaven mee naar handelssteden in de Spaanse Nederlanden zoals Antwerpen en Brugge.[3][4] Het eerste gedocumenteerd voorkomen van het woord in de Nederlandse taal was in 1602. Ook kwam het voor in een document uit 1644 ter beschrijving van de lading van een slavenschip.[5] Voor die tijd was het woord moriaan gebruikelijk. De term neger werd daarop door Europeanen gebruikt om zowel tot slaaf gemaakte Afrikanen als vrije inwoners van Zwart-Afrika aan te duiden. Vrij gemaakte slaven en hun afstammelingen werden door hen als vrije negers omschreven. Marrons, zwarte slaven die naar de oerwouden konden ontsnappen werden bosnegers genoemd. De term hield stand na afschaffing van de slavernij en bleef gangbaar in de 19e en 20e eeuw

 

Het was dus een term die voor zowel slaven als vrije afrikanen werd gebruikt. Met andere woorden: voor afrikanen in het algemeen ofte zwarte mensen in het algemeen.

De laatste 200 jaar was er wellicht geen enkele Nederlandstalige die bij gebruik van het woord dat automatisch associeerde met het begrip 'slaaf'.

 

Dit staat ook op wikipedia:

Verandering woordenboekdefinities

In 2002 probeerde de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij in Suriname de woorden neger en creool[15] uit de Nederlandstalige woordenboeken te laten verwijderen, omdat zij deze als beledigend beschouwde.[16] Van Dale en andere woordenboek-instituten zijn hier, na een uitspraak van de Commissie gelijke behandeling, niet op hoeven ingaan omdat de functie van een woordenboek niet meer is dan het registreren van de betekenis van woorden in overeenstemming met het feitelijk woordgebruik.

 

En dat is dus mijn punt: een woord kan je niet verbannen alsof het niet bestaat. Een woord zelf is op zich ook niet slecht, het is gewoon een combinatie van letters. De Van Dale is geen slecht boek omdat er woorden instaan die beledigend of onwelvoegelijk zouden zijn, net zoals een strip geen slecht boek is als er in de dialogen dingen staan waar grote groepen mensen zich aan storen. Een verhaal geeft gewoon een bepaalde situatie weer. Soms schemert de mening van de maker door, en in het geval van dat Kiekeboe-verhaal is de mening van Merho duidelijk dat Vanderneffe verkeerd bezig is. Komt daarbij dat het verhaal gesitueerd is in de jaren '70 en dat je dus de geschiedenis geweld aandoet door dingen weg te laten alsof ze nooit bestaan hebben.

 

Maar dat gezegd te hebben: ik zou het zelf wellicht ook wel vervangen door een ander woord, gewoon om geen miserie te krijgen. Het is uiteindelijk een Vlaamsche familiestrip, geen Tarantino film.

 

 

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

Dat was de tijd dat Alanis zo'n enorme hekel had aan Tomboy. In de nieuwe Kiekeboes zijn ze de allerbeste vriendinnen. Ik zou wel graag eens de scenes zien waar ze zich verzoenden. Er moet toch iets gebeurd zijn waardoor ze dichter tot elkaar kwamen. In de klassieke reeks zijn ze nooit vriendinnen geworden dacht ik. Zelfs in het laatste album was er frictie tussen die twee.

 

 

Alanis en Tomboy lijken heel andere karakters in de nieuwe reeks te hebben.

Alanis was de grootste mannenverslindster van het drietal, maar in dat eerste album zit ze te klagen dat ze geen 'vent' kan vinden. En Tomboy leek me buiten haar werk eerder terughoudend qua seks en relaties maar nu heeft ze trio's.

 

afbeelding.thumb.png.1184ca9f826d0f8970f7c953b8fafd01.png.58f4ea342267211e3ebbcda6ea7f0e39.png

 

Ook qua kledij zijn ze gans veranderd. Tomboy was degene die losse kledij droeg terwijl Alanis altijd gekleed was om op stap te gaan. Nu lijken ze gewisseld te hebben van kledingstijl.

afbeelding.png.8d7f709a57cfa989ac11fb642b23ae65.png afbeelding.png.d1fb16cff81c90915ea5f6211c2109cd.png

 

 

Link naar reactie
11 hours ago, cinco said:

 

Alanis en Tomboy lijken heel andere karakters in de nieuwe reeks te hebben.

Alanis was de grootste mannenverslindster van het drietal, maar in dat eerste album zit ze te klagen dat ze geen 'vent' kan vinden. En Tomboy leek me buiten haar werk eerder terughoudend qua seks en relaties maar nu heeft ze trio's.

 

afbeelding.thumb.png.1184ca9f826d0f8970f7c953b8fafd01.png.58f4ea342267211e3ebbcda6ea7f0e39.png

 

Ook qua kledij zijn ze gans veranderd. Tomboy was degene die losse kledij droeg terwijl Alanis altijd gekleed was om op stap te gaan. Nu lijken ze gewisseld te hebben van kledingstijl.

afbeelding.png.8d7f709a57cfa989ac11fb642b23ae65.png afbeelding.png.d1fb16cff81c90915ea5f6211c2109cd.png

 

 

 

Ja, de drie meiden hebben een 'character reset' gehad. Fanny is ook niet meer de vrolijke meid van voorheen. Maar dat is wel typisch voor de overgangsfase van tiener naar twintiger. Zodra de onbezorgde tienerjaren voorbij zijn en jongeren worden geconfronteerd met de realiteit van werk en gezin en hun plaats moeten vinden in de maatschappij treedt er vaak een shift op. Dat heet volwassen worden hé. De kneusjes van voorheen ontpoppen zich opeens tot gehaaide zakenvrouwen, cheerleaders worden sloofjes en vrolijke Fanny wordt een taaie tante die onrecht bestrijdt.

Link naar reactie
12 uren geleden, cinco zei:

 

Alanis en Tomboy lijken heel andere karakters in de nieuwe reeks te hebben.

Alanis was de grootste mannenverslindster van het drietal, maar in dat eerste album zit ze te klagen dat ze geen 'vent' kan vinden. En Tomboy leek me buiten haar werk eerder terughoudend qua seks en relaties maar nu heeft ze trio's.

 

afbeelding.thumb.png.1184ca9f826d0f8970f7c953b8fafd01.png.58f4ea342267211e3ebbcda6ea7f0e39.png

 

 

 

 

Ik heb de strip niet gelezen, maar dit prentje met de volgende die ik eerder al eens zag vind ik wel een zeer grappige scene. Het moeten je dochters maar wezen!  😉😃 (Als oude vader hoor ik die dingen toch niet van mijn dochters, wat wel ok is, maar je kan dat soms wel eens vermoeden).

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

 

Alanis en Tomboy lijken heel andere karakters in de nieuwe reeks te hebben.

Alanis was de grootste mannenverslindster van het drietal, maar in dat eerste album zit ze te klagen dat ze geen 'vent' kan vinden. En Tomboy leek me buiten haar werk eerder terughoudend qua seks en relaties maar nu heeft ze trio's.

 

 

 

Ook qua kledij zijn ze gans veranderd. Tomboy was degene die losse kledij droeg terwijl Alanis altijd gekleed was om op stap te gaan. Nu lijken ze gewisseld te hebben van kledingstijl.

 

 

 

Uit de interviews met Nix bleek duidelijk dat hij geen flauw benul heeft wie of wat De Kiekeboes zijn en dat het hem ook geen hol interesseert. Dan kan je moeilijk verwachten dat zo iemand een vervolg op een reeks kan schrijven met respect voor de karakters. 

Link naar reactie

Merho zou zoiets als De Checkers gebruikt hebben om een grappig verhaal te maken. Hij zou er eens goed mee gelachen hebben. Nu is het bittere ernst. Het inspireerde me tot de volgende mijmeringen:

 

Fanny is van haar humor verlost. Het was een lange en moeilijke operatie maar het team van chirurgen kwam met het verlossende nieuws dat de humor volledig is verwijderd en dat er geen uitzaaingen zijn in de vorm van satire, woordspelingen, slapstick of sarcasme. Een scan heeft uitgewezen dat de humor haar lichaam volledig heeft verlaten. Het blijft echter oppassen geblazen, want humor heeft de neiging om terug te kop op te steken wanneer je het minst verwacht, maar de hoop is nu dat Fanny eindelijk zal kunnen leven zonder de vrolijke wolk van onbezorgdheid en frivoliteit die gedurende de afgelopen vijf decennia over haar hing. Met andere woorden: het leven lacht haar toe—of juist niet!

 

 

Link naar reactie
15 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

Met andere woorden: het leven lacht haar toe—of juist niet!

 

Het leven huilt haar toe, met later de grijze haren, de dikker uitpuilende buik, de hangerige en krimpende borstjes, de menopauze, de knobbels op haar bottom, de rimpels die makeup niet meer kan verhullen, de chagrijn en vitriool die ze van haar moeder erfde en meer en meer de kop zal opsteken. Misschien ook een kankeruitzaaiing?

 

Best zoveel mogelijk triootjes en combinaties uitproberen als ze slim is en voor het te laat is. Ach ja... zij niet hoor, de preutse ziel. Beter wat fastchecken, de afhandeling voor de gestorven ouders, zorgen voor de game-verslaafde jongere broer (ook aan de drugs ondertussen). Alla, je plicht doen.

 

Thema's genoeg zou ik denken. Dat is niet nix.

Link naar reactie
6 minutes ago, sporoi said:

 

Het leven huilt haar toe, met later de grijze haren, de dikker uitpuilende buik, de hangerige en krimpende borsten, de menopauze, de rimpels die makeup niet meer kan verhullen, de chagrijn die ze van haar moeder erfde en de kop zal opsteken.

 

Best zoveel mogelijk triootjes en combinaties uitproberen als ze slim is en voor het te laat is. Ach ja... zij niet hoor, de preutse ziel. Beter wat fastchecken, de afhandeling voor de gestorven ouders, zorgen voor de game-verslaafde jongere broer (ook aan de drugs ondertussen). Alla, je plicht doen.

 

Thema's genoeg zou ik denken. Dat is niet nix.

 

Donkere wolken pakken zich samen boven Fanny Kiekeboe. Het worden moeilijke tijden voor onze heldin...

Link naar reactie

Fanny ergens ambassadrice van maken lijkt low effort marketing.

Gaan ze dat doortrekken naar de andere personages?

- Van de Kasseien ambassadeur van een website voor mannen die willen vreemdgaan.

- Tomboy ambassadrice voor een vereniging die steun verleent aan prostituees die uit het beroep willen stappen.

- Van Der Neffe ambassadeur van een extremistische beweging.

- Goegebuer ambassadeur van een bedrijf dat waterlekkage bestrijdt.

 

afbeelding.png.3867256dd6785e9e37777ea528081421.png

Link naar reactie
Op 30/5/2024 om 19:05, Jos Van Brussel zei:

Fanny is van haar humor verlost. Het was een lange en moeilijke operatie maar het team van chirurgen kwam met het verlossende nieuws dat de humor volledig is verwijderd en dat er geen uitzaaingen zijn in de vorm van satire, woordspelingen, slapstick of sarcasme. Een scan heeft uitgewezen dat de humor haar lichaam volledig heeft verlaten. Het blijft echter oppassen geblazen, want humor heeft de neiging om terug te kop op te steken wanneer je het minst verwacht, maar de hoop is nu dat Fanny eindelijk zal kunnen leven zonder de vrolijke wolk van onbezorgdheid en frivoliteit die gedurende de afgelopen vijf decennia over haar hing. Met andere woorden: het leven lacht haar toe—of juist niet

 

Pas toch op!  Humor is een hardnekkige tumor! 

 

Flauwe woordspeling? Ik weet het, Merho waardig. Maar nix onwaardigs aan. 😁  

Link naar reactie

Misschien heeft Charel nog geen tijd gehad om te werken aan al die merchandising en marketing die bij een lopende reeks horen. Dat komt allemaal nog eens bovenop het werk aan de albums en moet allemaal ingepland en georganiseerd worden. Zelfs voor een harde werker als hem zijn er maar 24 uren in een dag. Voorlopig doen ze allicht nog aan recyclage van oude tekeningen voor zo'n dingen. Er waren wel al magneten met het nieuwe design.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...