Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Niet alles geloven wat SSZ schrijft.

 

image.thumb.png.71d44e9a2162625561f70b5db9d1aa5a.png

 

De helft heeft er inderdaad al in gestaan. Het verhaal was imho geen hoogvlieger. Scenaristen die zich in een hoek gedraaid hebben en er niet goed uit geraakten.

 

Die wordt ook uitgegeven in twee cahiers. Zou Schwarz op voorhand betaald moeten worden?

 

image.thumb.png.ed7a08a63dd41f03ba727d8d670e18c9.png

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Robbedoes is dood, he. Dus dat was het (zogezegde) logische vervolg.

 

Dat dacht ik ook: een album waarin de helft van het verhaal de indruk wekt dat het vanaf nu (tegen de zin van Kwabbernoot) Ijzerlijm is die het voortouw neemt met dan in de tweede helft de terugkeer van de dood gewaande Robbedoes.

 

Het lijkt alsof dat oorspronkelijk ook de bedoeling was, maar dat men achteraf besloten heeft een andere richting uit te gaan met album 57.

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Korte inhoud van Robbedoes 57 staat op Stripspeciaalzaak.

 

"Terwijl wij dachten dat het voorgoed gedaan was met Robbedoes toen hij onder water verdween, ontwaakt de groom in 1958, midden in Robbedoes en de Bobbelmannen nadat hij is neergeslagen in het salon van Herbert Hoeps. Alle avonturen die hij nadien heeft beleefd, zijn dus hersenschimmen. en de onderzeese stad Korallion, de bobbelstad, heeft nooit bestaan. Robbedoes beleeft zijn hoogdagen opnieuw. In het jaar van de Wereldtentoonstelling in Brussel. Op die tentoonstelling zie je de toekomst zoals hij toen werd voorgesteld. Maar Robbedoes weet dat de toekomst er heel anders zal uitzien, want hij heelt die al gezien in een droom. Terwijl Kwabbernoot zich steeds vreemder gaat gedragen, slaat ook bij Robbedoes de twijfel toe."

 

Ofwel: Hoe men de kritiek op het einde van Terug naar Z al vergeten is.

Link naar reactie

Robbedoes-57.thumb.jpg.1576f498ec1732e508ac628cebbb0aa8.jpg

 

Mag ik zeggen dat ik niet onder de indruk ben van deze cover?

Het eerder verschenen cahier2 had een veel boeiender ontwerp:

 

Spirou-Cahier-2.thumb.jpg.b27cde1c918fe00aa3823203de866176.jpg

 

 

Mag ik ook zeggen dat ik het verschil tussen de hoofdreeks en de zogezegde classic reeks niet begrijp? Het nieuwe album ziet er meer classics uit dan het classic album.

 

Link naar reactie
Op 6/9/2024 om 13:10, TDPB zei:

Mag ik ook zeggen dat ik het verschil tussen de hoofdreeks en de zogezegde classic reeks niet begrijp? Het nieuwe album ziet er meer classics uit dan het classic album.

 

 

Doe maar gerust, want dat dacht ik ook al. Ze zijn in die spin-offs wat de draad aan het verliezen.

Link naar reactie
On 9/6/2024 at 1:10 PM, TDPB said:

Robbedoes-57.thumb.jpg.1576f498ec1732e508ac628cebbb0aa8.jpg

 

Mag ik zeggen dat ik niet onder de indruk ben van deze cover?

Het eerder verschenen cahier2 had een veel boeiender ontwerp:

 

Spirou-Cahier-2.thumb.jpg.b27cde1c918fe00aa3823203de866176.jpg

 

 

Mag ik ook zeggen dat ik het verschil tussen de hoofdreeks en de zogezegde classic reeks niet begrijp? Het nieuwe album ziet er meer classics uit dan het classic album.

 

Het nieuwe deel voelt meer aan als een hommage-aflevering. Zo'n episode uit een soap waar nog eens acteurs van de vorige jaren mogen komen opdraven. Ze hadden Schwarz een veel beter scenario mogen geven.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Ambreville zei:

Het nieuwe deel voelt meer aan als een hommage-aflevering. Zo'n episode uit een soap waar nog eens acteurs van de vorige jaren mogen komen opdraven. Ze hadden Schwarz een veel beter scenario mogen geven.

 

Tja, Schwarz en scenario's, Atom Agency is eigenlijk volledig naar de kloten geholpen vanwege de mistige verhaallijnen van Yann, doe je als tekenaar zo je best, maakte Yann er echt een potje van.

 

 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, bouncer zei:

 

Tja, Schwarz en scenario's, Atom Agency is eigenlijk volledig naar de kloten geholpen vanwege de mistige verhaallijnen van Yann, doe je als tekenaar zo je best, maakte Yann er echt een potje van.

 

 

 

Klopt. Das was bij hun gezamenlijke Robbedoezen ook al het probleem. Daarom ben ik blij dat Yann niet de nieuwe scenarist van de hoofdreeks werd.

 

Ik denk dat deze "alternatieve realiteit" die Robbedoes in het nieuwe album doorleeft blijkbaar

Spoiler

een vervalste realiteit is die hij als gevangene in een van de bubbles in Korallion gegoocheld krijgt.

 

Link naar reactie
55 minuten geleden, MarcusK zei:

Dat was bij hun gezamenlijke Robbedoezen ook al het probleem.

 

Ik vond die trilogie echt goed.

Vooral het eerste album.

Dat is zowat mijn vaakst herlezen album van Robbedoes door...

 

afbeelding.png.073af941e4fc7f72c16b8106c9368971.pngafbeelding.png.aba834c75ba333a48ef9157475fbb6c3.pngafbeelding.png.71ef409b7c58ed2cdc4d840525de29fd.png

 

Samen met Pacific Palace, Tulpen uit Istanboel, het Licht van Borneo en de Robbedoezen door Emile Bravo vormen dat mijn hoogtepunten van alles rond Robbedoes uit de 21ste eeuw.

 

Daarom vind ik het stopzetten van die hommages een verlies.

Het gaf de makers immers een vorm van carte blanche zowel inhoudelijk als op grafisch vlak.

En met de huidige initiatieven zoals de nieuwe classic reeks zitten ze weer in een keurslijf.

 

Link naar reactie

Persoonlijk heb ik niet echt behoefte aan een copy/paste-Robbedoes zoals die begin jaren '60 getekend werd.

Franquin was trouwens ook van die stijl afgestapt in zijn latere albums.

Dus waarom deze geforceerde regressie?

 

afbeelding.png.436c45e63bb5431b6f1b77c904429304.pngafbeelding.png.537b032a7cf4095fbd8920e4b1a90767.png

 

Zo klinkt het alsof het voornamelijk gemaakt wordt voor degenen die in de jaren '50 en '60 al in leven waren.

Link naar reactie

Dan liever stijlen zoals Schwartz en Emile Bravo die geïnspireerd zijn door vroegere tekenstijlen maar toch met een eigen accent.

 

afbeelding.png.e7cb122a87533bf178164909cd351c90.pngafbeelding.png.6bcac533933d70a2ce3c7da98a6fb6c1.png

 

Maar Elric Dufau hebben ze echt verzocht om de stijl uit de Gevangene van Boeddha zo dicht mogelijk te benaderen.

En dat vind ik dan zonde van creatief talent, zeker voor een personage en een fictieve wereld waarbij ze de artiesten meestal een zekere vrijheid gaven om hun eigen interpretatie te scheppen.

 

afbeelding.png.7afec8089fb74134368e750a58ff60f3.png

 

Link naar reactie

Deze discussie is al eerder gevoerd maar persoonlijk denk ik dat Robbedoes slachtoffer is van teveel verschillende stijlen. 

 

Die spin-off albums vind ik leuk omdat je ze niet hoeft te lezen. Bepaalde albums heb ik overgeslagen omdat de stijl mij niet lag. Hoofdreeks veranderd echter ook teveel van stijl. Helaas kun je die albums niet skippen 

 

Denk ook niet dat het erg is dat de klassieke reeks een bepaalde stijl probeert te imiteren. Het is een stijl die werkt en daarom nog altijd populair is. Verheug mij eerlijk gezegd veel meer op dat album dan op de nieuwe echte Robbedoes. "Dood van Robbedoes" deed mij niets 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Michie zei:

Die spin-off albums vind ik leuk omdat je ze niet hoeft te lezen. Bepaalde albums heb ik overgeslagen omdat de stijl mij niet lag. Hoofdreeks veranderd echter ook teveel van stijl. Helaas kun je die albums niet skippen

 

Waarom zou je die niet kunnen skippen? De meeste albums zijn op zich staande verhalen.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Dan liever stijlen zoals Schwartz en Emile Bravo die geïnspireerd zijn door vroegere tekenstijlen maar toch met een eigen accent.

 

afbeelding.png.6bcac533933d70a2ce3c7da98a6fb6c1.png

 

Op welke vroeger Robbedoes-stijl is Bravo's stijl volgens jou geïnspireerd? Rob-Vel? Jijé? Franquin? Ik herken die er namelijk niet echt in. Bravo gebruikt gewoon zijn stijl waarin hij al altijd tekende.

Aan het pakje te zien (twee rijen knopen) keert Bravo terug naar de aller aller oudste periode van Rob-Vel, maar die Robbedoes had wel een behoorlijk ander karakter en beleefde compleet andere avonturen Dus zelfs inhoudelijk heeft de Robbedoes van Bravo niets met de klassieke Robbedoes-strips te maken. Enkel het tijdsvak komt overeen met vier van de 75 jaar dat R&K bestaat.

 

9782800157061-couv-M800x1600.thumb.jpg.38538e20952b698a0a43e2913b2f0f4d.jpg

Link naar reactie
15 minuten geleden, TDPB zei:

Op welke vroeger Robbedoes-stijl is Bravo's stijl volgens jou geïnspireerd?

 

Je merkt toch een duidelijke echo van het verleden, een retro vibe zonder dat het een directe kopie is.

Een combinatie van verschillende invloeden waaronder de vroege Robbedoes maar ook Kuifje.

 

bravo_emile_spirou.jpg.ef4e48d95342941b5e2c92f92e60026a.jpg

 

Link naar reactie
12 uren geleden, TDPB zei:

 

Waarom zou je die niet kunnen skippen? De meeste albums zijn op zich staande verhalen.

 

Dat klopt maar Yoann en Vehlmann bijvoorbeeld hebben 5 reguliere albums getekend. Bij hun eerste album wist ik eigenlijk al dat ik de stijl niets vond. Een Tulpen uit Istanboel kun je rustig skippen omdat de hoofdreeks er is. Bij de hoofdreeks was de keuze "blijf je albums kopen/lezen die je niet leuk vind" of "stop je met lezen". 

 

Robbedoes is een beetje zoals Final Fantasy. Zoekende naar een publiek zonder echt een eigen stijl te hebben. Final Fantasy X is compleet anders dan XVI. Iemand die Final Fantasy XIV leuk vind heeft mogelijk niets met Final Fantasy VI. Fans van Final Fantasy V hebben mogelijk niets met XV. Wat XVII wordt weet niemand 

 

Link naar reactie
8 minuten geleden, Michie zei:

 Een Tulpen uit Istanboel kun je rustig skippen omdat de hoofdreeks er is.

 

Vond ik een geweldig album, maar je hebt gelijk dat R&K tegenwoordig op de dool is. Dat komt vooral doordat de hoofdreeks nauwelijks nog verscheen, en alle aandacht naar nevenreeksen ging.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
14 uren geleden, cinco zei:

Persoonlijk heb ik niet echt behoefte aan een copy/paste-Robbedoes zoals die begin jaren '60 getekend werd.

Franquin was trouwens ook van die stijl afgestapt in zijn latere albums.

Dus waarom deze geforceerde regressie?

 

afbeelding.png.436c45e63bb5431b6f1b77c904429304.pngafbeelding.png.537b032a7cf4095fbd8920e4b1a90767.png

 

Zo klinkt het alsof het voornamelijk gemaakt wordt voor degenen die in de jaren '50 en '60 al in leven waren.

Dit is nochtans de stijl die me het meest aanspreekt, en ik was in de jaren '60 nog niet in leven, nee.

Link naar reactie

De hoofdreeks ben ik na Tome & Janry wat uit het oog verloren. Nu en dan kocht ik nog eens een album, maar ik was nooit echt enthousiast. Nee, dan liever de Robbedoezen door... Daar zit sterk materiaal tussen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
2 uren geleden, Michie zei:

Dat klopt maar Yoann en Vehlmann bijvoorbeeld hebben 5 reguliere albums getekend. Bij hun eerste album wist ik eigenlijk al dat ik de stijl niets vond. Een Tulpen uit Istanboel kun je rustig skippen omdat de hoofdreeks er is. Bij de hoofdreeks was de keuze "blijf je albums kopen/lezen die je niet leuk vind" of "stop je met lezen".

 

Mjah, de reeks heeft inderdaad geen vaste teken- of vertelstijl. De albums van Cauvin en Broca waren helemaal anders dan die van Tome en Janry, en die van Munuera en Morvan lijken amper op die van Yoann en Vehlmann, dus als de huidige stijl je niet aanstaat heb je inderdaad pech voor een tijdje (beetje zoals de fans van de Bond-films pech hebben als ze de huidige acteur maar niets vinden).

Gelukkig slagen ze er wel in om allemaal trouw aan de karakters te blijven, iets waar de nevenreeks dan weer meer moeite mee had.

De versie van Yoann vond ik persoonlijk heel goed getekend, in een stijl die een verderzetting lijkt te zijn van die van de latere Franquin, Fournier en Janry. Alleen had ik bij de scenario's van Vehlmann telkens het gevoel dat het net niet dat was. Hij is nochtans een heel goeie scenarist. Green Manor bijvoorbeeld is echt héél goed. Misschien waren mijn verwachtingen daardoor gewoon te hoog.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...