cinco Geplaatst: 1 augustus Share Geplaatst: 1 augustus Op 15/7/2024 om 11:08, cartoonesk zei: Voorpublicaties zijn zelden nog èchte voorpublicaties zoals vroeger in Robbedoes/Spirou. Met de voorpublicatie van Robbedoes 57 beginnen ze volgende week. Quote Link naar reactie
MarcusK Geplaatst: 2 augustus Share Geplaatst: 2 augustus 16 uren geleden, cinco zei: Met de voorpublicatie van Robbedoes 57 beginnen ze volgende week. Die begon toch al begin dit jaar (in de dubbelnummer 100 jaar Franquin & Morris). Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 2 augustus Share Geplaatst: 2 augustus 1 uur terug, MarcusK zei: Die begon toch al begin dit jaar (in de dubbelnummer 100 jaar Franquin & Morris). https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/voorpublicatie-robbedoes-en-kwabbernoot-57-start-spirou Quote Link naar reactie
Ambreville Geplaatst: 2 augustus Share Geplaatst: 2 augustus Niet alles geloven wat SSZ schrijft. De helft heeft er inderdaad al in gestaan. Het verhaal was imho geen hoogvlieger. Scenaristen die zich in een hoek gedraaid hebben en er niet goed uit geraakten. Die wordt ook uitgegeven in twee cahiers. Zou Schwarz op voorhand betaald moeten worden? Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 2 augustus Share Geplaatst: 2 augustus Wat is er eigenlijk gekomen van die team-up tussen Ijzerlijm en Kwabbernoot die na het verschijnen van album 56 in 2022 was aangekondigd? Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 2 augustus Share Geplaatst: 2 augustus 55 minuten geleden, cinco zei: Wat is er eigenlijk gekomen van die team-up tussen Ijzerlijm en Kwabbernoot die na het verschijnen van album 56 in 2022 was aangekondigd? Robbedoes is dood, he. Dus dat was het (zogezegde) logische vervolg. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 2 augustus Share Geplaatst: 2 augustus 1 uur terug, Ambreville zei: Zou Schwarz op voorhand betaald moeten worden? Ik ga ervanuit dat het tijdschrift Spirou zijn auteurs nog altijd betaalt voor ze hun werk publiceren. Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 2 augustus Auteur Share Geplaatst: 2 augustus Er wordt zelfs betaald voor strips die niet werden gepubliceerd. In die zin is de klacht van sommige auteurs dat hun werk niet werd uitgebracht, soms onzinnig. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
cinco Geplaatst: 2 augustus Share Geplaatst: 2 augustus 1 uur terug, TDPB zei: Robbedoes is dood, he. Dus dat was het (zogezegde) logische vervolg. Dat dacht ik ook: een album waarin de helft van het verhaal de indruk wekt dat het vanaf nu (tegen de zin van Kwabbernoot) Ijzerlijm is die het voortouw neemt met dan in de tweede helft de terugkeer van de dood gewaande Robbedoes. Het lijkt alsof dat oorspronkelijk ook de bedoeling was, maar dat men achteraf besloten heeft een andere richting uit te gaan met album 57. Quote Link naar reactie
MarcusK Geplaatst: 2 augustus Share Geplaatst: 2 augustus Nu was ik korte tijd verwaard voordat ik hier de oplossing heb gevonden (Let op! Spoilers!): het is gewoon de tweede deel van de voorpublicatie. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 2 augustus Share Geplaatst: 2 augustus 2 uren geleden, MarcusK zei: Nu was ik korte tijd verwaard voordat ik hier de oplossing heb gevonden (Let op! Spoilers!): het is gewoon de tweede deel van de voorpublicatie. Marilyn is mad. Spoiler Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 7 augustus Share Geplaatst: 7 augustus hopen cameo's te spotten Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 8 augustus Share Geplaatst: 8 augustus meer preview uit het komende album Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 15 augustus Share Geplaatst: 15 augustus Op 2/8/2024 om 12:32, cinco zei: Op 2/8/2024 om 13:46, Ambreville zei: Niet alles geloven wat SSZ schrijft. Ondertussen hebben ze dat artikel alsook de titel ervan aangepast. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 17 augustus Share Geplaatst: 17 augustus Twee zeldzame keren dat Fournier de marsupilami tekende (uit zijn autobiografie). Lestat 1 Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 5 september Share Geplaatst: 5 september Marsupilami in Robbedoes 57 Spoiler Quote Link naar reactie
mister o Geplaatst: 5 september Share Geplaatst: 5 september Verschijnt 13/11 Quote Link naar reactie
Lestat Geplaatst: 6 september Share Geplaatst: 6 september Korte inhoud van Robbedoes 57 staat op Stripspeciaalzaak. "Terwijl wij dachten dat het voorgoed gedaan was met Robbedoes toen hij onder water verdween, ontwaakt de groom in 1958, midden in Robbedoes en de Bobbelmannen nadat hij is neergeslagen in het salon van Herbert Hoeps. Alle avonturen die hij nadien heeft beleefd, zijn dus hersenschimmen. en de onderzeese stad Korallion, de bobbelstad, heeft nooit bestaan. Robbedoes beleeft zijn hoogdagen opnieuw. In het jaar van de Wereldtentoonstelling in Brussel. Op die tentoonstelling zie je de toekomst zoals hij toen werd voorgesteld. Maar Robbedoes weet dat de toekomst er heel anders zal uitzien, want hij heelt die al gezien in een droom. Terwijl Kwabbernoot zich steeds vreemder gaat gedragen, slaat ook bij Robbedoes de twijfel toe." Ofwel: Hoe men de kritiek op het einde van Terug naar Z al vergeten is. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 6 september Share Geplaatst: 6 september 1 minuut geleden, Lestat zei: Ofwel: Hoe men de kritiek op het einde van Terug naar Z al vergeten is. Hangt er helemaal vanaf hoe ze dit laten eindigen. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 6 september Share Geplaatst: 6 september Mag ik zeggen dat ik niet onder de indruk ben van deze cover? Het eerder verschenen cahier2 had een veel boeiender ontwerp: Mag ik ook zeggen dat ik het verschil tussen de hoofdreeks en de zogezegde classic reeks niet begrijp? Het nieuwe album ziet er meer classics uit dan het classic album. Quote Link naar reactie
Lestat Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september Op 6/9/2024 om 13:10, TDPB zei: Mag ik ook zeggen dat ik het verschil tussen de hoofdreeks en de zogezegde classic reeks niet begrijp? Het nieuwe album ziet er meer classics uit dan het classic album. Doe maar gerust, want dat dacht ik ook al. Ze zijn in die spin-offs wat de draad aan het verliezen. Quote Link naar reactie
Ambreville Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september On 9/6/2024 at 1:10 PM, TDPB said: Mag ik zeggen dat ik niet onder de indruk ben van deze cover? Het eerder verschenen cahier2 had een veel boeiender ontwerp: Mag ik ook zeggen dat ik het verschil tussen de hoofdreeks en de zogezegde classic reeks niet begrijp? Het nieuwe album ziet er meer classics uit dan het classic album. Het nieuwe deel voelt meer aan als een hommage-aflevering. Zo'n episode uit een soap waar nog eens acteurs van de vorige jaren mogen komen opdraven. Ze hadden Schwarz een veel beter scenario mogen geven. Quote Link naar reactie
Michie Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september Die cover doet mij denken aan iemand die net photoshop ontdekt Quote Link naar reactie
bouncer Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september 1 uur geleden, Ambreville zei: Het nieuwe deel voelt meer aan als een hommage-aflevering. Zo'n episode uit een soap waar nog eens acteurs van de vorige jaren mogen komen opdraven. Ze hadden Schwarz een veel beter scenario mogen geven. Tja, Schwarz en scenario's, Atom Agency is eigenlijk volledig naar de kloten geholpen vanwege de mistige verhaallijnen van Yann, doe je als tekenaar zo je best, maakte Yann er echt een potje van. Quote Link naar reactie
MarcusK Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september 7 uren geleden, bouncer zei: Tja, Schwarz en scenario's, Atom Agency is eigenlijk volledig naar de kloten geholpen vanwege de mistige verhaallijnen van Yann, doe je als tekenaar zo je best, maakte Yann er echt een potje van. Klopt. Das was bij hun gezamenlijke Robbedoezen ook al het probleem. Daarom ben ik blij dat Yann niet de nieuwe scenarist van de hoofdreeks werd. Ik denk dat deze "alternatieve realiteit" die Robbedoes in het nieuwe album doorleeft blijkbaar Spoiler een vervalste realiteit is die hij als gevangene in een van de bubbles in Korallion gegoocheld krijgt. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september 55 minuten geleden, MarcusK zei: Dat was bij hun gezamenlijke Robbedoezen ook al het probleem. Ik vond die trilogie echt goed. Vooral het eerste album. Dat is zowat mijn vaakst herlezen album van Robbedoes door... Samen met Pacific Palace, Tulpen uit Istanboel, het Licht van Borneo en de Robbedoezen door Emile Bravo vormen dat mijn hoogtepunten van alles rond Robbedoes uit de 21ste eeuw. Daarom vind ik het stopzetten van die hommages een verlies. Het gaf de makers immers een vorm van carte blanche zowel inhoudelijk als op grafisch vlak. En met de huidige initiatieven zoals de nieuwe classic reeks zitten ze weer in een keurslijf. cartoonesk 1 Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september Persoonlijk heb ik niet echt behoefte aan een copy/paste-Robbedoes zoals die begin jaren '60 getekend werd. Franquin was trouwens ook van die stijl afgestapt in zijn latere albums. Dus waarom deze geforceerde regressie? Zo klinkt het alsof het voornamelijk gemaakt wordt voor degenen die in de jaren '50 en '60 al in leven waren. Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september Dan liever stijlen zoals Schwartz en Emile Bravo die geïnspireerd zijn door vroegere tekenstijlen maar toch met een eigen accent. Maar Elric Dufau hebben ze echt verzocht om de stijl uit de Gevangene van Boeddha zo dicht mogelijk te benaderen. En dat vind ik dan zonde van creatief talent, zeker voor een personage en een fictieve wereld waarbij ze de artiesten meestal een zekere vrijheid gaven om hun eigen interpretatie te scheppen. Quote Link naar reactie
Michie Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september Deze discussie is al eerder gevoerd maar persoonlijk denk ik dat Robbedoes slachtoffer is van teveel verschillende stijlen. Die spin-off albums vind ik leuk omdat je ze niet hoeft te lezen. Bepaalde albums heb ik overgeslagen omdat de stijl mij niet lag. Hoofdreeks veranderd echter ook teveel van stijl. Helaas kun je die albums niet skippen Denk ook niet dat het erg is dat de klassieke reeks een bepaalde stijl probeert te imiteren. Het is een stijl die werkt en daarom nog altijd populair is. Verheug mij eerlijk gezegd veel meer op dat album dan op de nieuwe echte Robbedoes. "Dood van Robbedoes" deed mij niets Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september 10 minuten geleden, Michie zei: Die spin-off albums vind ik leuk omdat je ze niet hoeft te lezen. Bepaalde albums heb ik overgeslagen omdat de stijl mij niet lag. Hoofdreeks veranderd echter ook teveel van stijl. Helaas kun je die albums niet skippen Waarom zou je die niet kunnen skippen? De meeste albums zijn op zich staande verhalen. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september 1 uur terug, cinco zei: Dan liever stijlen zoals Schwartz en Emile Bravo die geïnspireerd zijn door vroegere tekenstijlen maar toch met een eigen accent. Op welke vroeger Robbedoes-stijl is Bravo's stijl volgens jou geïnspireerd? Rob-Vel? Jijé? Franquin? Ik herken die er namelijk niet echt in. Bravo gebruikt gewoon zijn stijl waarin hij al altijd tekende. Aan het pakje te zien (twee rijen knopen) keert Bravo terug naar de aller aller oudste periode van Rob-Vel, maar die Robbedoes had wel een behoorlijk ander karakter en beleefde compleet andere avonturen Dus zelfs inhoudelijk heeft de Robbedoes van Bravo niets met de klassieke Robbedoes-strips te maken. Enkel het tijdsvak komt overeen met vier van de 75 jaar dat R&K bestaat. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september De Waalse stripgeschiedenis zou toch helemaal anders geweest zijn indien Rob-Vel de reeks verder zou blijven tekenen zijn. cartoonesk 1 Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september In het Duits hebben ze de Rob_Vel verhalen in gewone albums gepubliceerd. cartoonesk 1 Quote Link naar reactie
cinco Geplaatst: 9 september Share Geplaatst: 9 september 15 minuten geleden, TDPB zei: Op welke vroeger Robbedoes-stijl is Bravo's stijl volgens jou geïnspireerd? Je merkt toch een duidelijke echo van het verleden, een retro vibe zonder dat het een directe kopie is. Een combinatie van verschillende invloeden waaronder de vroege Robbedoes maar ook Kuifje. Quote Link naar reactie
Michie Geplaatst: 10 september Share Geplaatst: 10 september 12 uren geleden, TDPB zei: Waarom zou je die niet kunnen skippen? De meeste albums zijn op zich staande verhalen. Dat klopt maar Yoann en Vehlmann bijvoorbeeld hebben 5 reguliere albums getekend. Bij hun eerste album wist ik eigenlijk al dat ik de stijl niets vond. Een Tulpen uit Istanboel kun je rustig skippen omdat de hoofdreeks er is. Bij de hoofdreeks was de keuze "blijf je albums kopen/lezen die je niet leuk vind" of "stop je met lezen". Robbedoes is een beetje zoals Final Fantasy. Zoekende naar een publiek zonder echt een eigen stijl te hebben. Final Fantasy X is compleet anders dan XVI. Iemand die Final Fantasy XIV leuk vind heeft mogelijk niets met Final Fantasy VI. Fans van Final Fantasy V hebben mogelijk niets met XV. Wat XVII wordt weet niemand Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 10 september Auteur Share Geplaatst: 10 september 8 minuten geleden, Michie zei: Een Tulpen uit Istanboel kun je rustig skippen omdat de hoofdreeks er is. Vond ik een geweldig album, maar je hebt gelijk dat R&K tegenwoordig op de dool is. Dat komt vooral doordat de hoofdreeks nauwelijks nog verscheen, en alle aandacht naar nevenreeksen ging. Ambreville en Lestat 2 Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Werner Geplaatst: 10 september Share Geplaatst: 10 september 14 uren geleden, cinco zei: Persoonlijk heb ik niet echt behoefte aan een copy/paste-Robbedoes zoals die begin jaren '60 getekend werd. Franquin was trouwens ook van die stijl afgestapt in zijn latere albums. Dus waarom deze geforceerde regressie? Zo klinkt het alsof het voornamelijk gemaakt wordt voor degenen die in de jaren '50 en '60 al in leven waren. Dit is nochtans de stijl die me het meest aanspreekt, en ik was in de jaren '60 nog niet in leven, nee. Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link naar reactie
Waldorf Geplaatst: 10 september Share Geplaatst: 10 september De hoofdreeks ben ik na Tome & Janry wat uit het oog verloren. Nu en dan kocht ik nog eens een album, maar ik was nooit echt enthousiast. Nee, dan liever de Robbedoezen door... Daar zit sterk materiaal tussen. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 10 september Share Geplaatst: 10 september 2 uren geleden, Michie zei: Dat klopt maar Yoann en Vehlmann bijvoorbeeld hebben 5 reguliere albums getekend. Bij hun eerste album wist ik eigenlijk al dat ik de stijl niets vond. Een Tulpen uit Istanboel kun je rustig skippen omdat de hoofdreeks er is. Bij de hoofdreeks was de keuze "blijf je albums kopen/lezen die je niet leuk vind" of "stop je met lezen". Mjah, de reeks heeft inderdaad geen vaste teken- of vertelstijl. De albums van Cauvin en Broca waren helemaal anders dan die van Tome en Janry, en die van Munuera en Morvan lijken amper op die van Yoann en Vehlmann, dus als de huidige stijl je niet aanstaat heb je inderdaad pech voor een tijdje (beetje zoals de fans van de Bond-films pech hebben als ze de huidige acteur maar niets vinden). Gelukkig slagen ze er wel in om allemaal trouw aan de karakters te blijven, iets waar de nevenreeks dan weer meer moeite mee had. De versie van Yoann vond ik persoonlijk heel goed getekend, in een stijl die een verderzetting lijkt te zijn van die van de latere Franquin, Fournier en Janry. Alleen had ik bij de scenario's van Vehlmann telkens het gevoel dat het net niet dat was. Hij is nochtans een heel goeie scenarist. Green Manor bijvoorbeeld is echt héél goed. Misschien waren mijn verwachtingen daardoor gewoon te hoog. Quote Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 10 september Auteur Share Geplaatst: 10 september Zo doen met de nevenreeksen wat ze willen. Dat was ook de bedoeling: wat experimenteren met bekende personages. Maar het probleem is dat de hoofdreeks eraan ging. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.