Ga naar inhoud

Film Thread: Hanzo The Celluloid Slicer


Recommended Posts

Gisteren TOAD ROAD gezien. Het wordt ingedeeld onder horror, maar dat is de film maar van heel ver.

 

Je kan het eerder vergelijken met films zoals Kids of Gummo. Low-budget drama waar alles heel erg naturalistisch is, de grens tussen realiteit en fictie is dus heel dun en soms zelfs onbestaand (veel van het drugsgebruik is echt). Pijnlijke film om te zien, temeer omdat de hoofdactrice Sara Anne Jones niet lang na de opnames (meer improvisaties en observaties) overleed aan een overdosis. Het personage dat ze speelt zit op eenzelfde ramkoers... Opnieuw, de grens tussen realiteit en fictie is heel erg dun in deze film.

Toad Road maakte ongelooflijk veel indruk op mij. 

 

Ik heb de film via iTunes gekocht omdat de film enkel via MOD (manufactured on demand) Blu-ray (regiovrij blijkbaar) te verkrijgen is. De dvd is regio 1, dus dat is ook geen optie. 

MOD nog nooit uitgeprobeerd, dus ik sta daar wat meewarig tegenover. Toch eens proberen.

 

post-624-0-87181200-1473769332_thumb.jpg

Link naar reactie

Gisteren naar de avant premiere geweest van Hell or High Water. Kort gezegd gaat het over 2 broers (Pine en Foster) die banken overvallen om een hypotheek te betalen, terwijl een pensoengerechtige Texas Ranger (Bridges) jacht op hen maakt. Een moderne Western dus. Er is echter meer aan de hand dan enkel dit simpel uitgangspunt. Een slim scenario, enkele geweldige dialogen, knappe beelden, goeie acteerprestaties: deze film was een aangename verassing en een serieuze aanrader. 

 

hell-or-high-water-uk-quad-poster.jpg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Dit ga ik bekijken op het filmfestival van Gent:

 

A monster Calls by JA Bayona

Certain Women by Kelly Reichardt

Train To Busan by Sang-ho Yeon

The Wave by Roar Uthaug

Voyage of Time (90 min cut) by Terrence Malick

Personal Shopper by Olivier Assayas

Paterson by Jim Jarmusch

Light between the oceans by Derek Cianfrance

The wailing by Hong-Jin Na

Grave aka Raw by Julie Ducorneau

Link naar reactie

Gisteren gezien en die was inderdaad erg goed.

 

Heb het filmfestival Gent programma in magazine vorm nog eens bekeken. Heb nog twee films over het hoofd gezien. De nieuwe van Sion Sono, the whispering star, en de nieuwe van Shinya Tsukamoto, fires on the plain. Ach een mens kan niet alles zien. Ooit komen die wel op Blu-ray uit.

Link naar reactie

Gisteren naar de avant premiere geweest van Hell or High Water. Kort gezegd gaat het over 2 broers (Pine en Foster) die banken overvallen om een hypotheek te betalen, terwijl een pensoengerechtige Texas Ranger (Bridges) jacht op hen maakt. Een moderne Western dus. Er is echter meer aan de hand dan enkel dit simpel uitgangspunt. Een slim scenario, enkele geweldige dialogen, knappe beelden, goeie acteerprestaties: deze film was een aangename verassing en een serieuze aanrader. 

 

hell-or-high-water-uk-quad-poster.jpg

Vandaag gezien en inderdaad een aanrader. Het scenario zit slim in elkaar (en daarmee bedoel ik niet ingewikkeld), weigert om zich te beperken tot een simpel goed-tegen-kwaad-verhaal en is daardoor uiterst doeltreffend. De prachtige, bijna poëtische beelden van Texas en de geweldige country-muziek op de achtergrond neem je er dan maar bij ;)

Link naar reactie

Afgelopen weken bekeken:

 

The House at the End of Time: intelligente haunted house thriller met goede plot-twist

 

Safety not Guarantied: boring

 

In Bruges: leuke film. Brugge wordt wel te kakken gezet :e007:

 

Tucker and Dale vs Evil: zeer goede plezante onzin

 

The Guard: heel goed

 

Dead Rising the Watchtower: middelmatig maar ok

 

And Soon the Darkness: sfeervolle thriller uit 70.

Link naar reactie

Heel wat films (her)bekeken laatst:

 

Lord of War (2005): Beter dan gedacht. Mooi geregisseerde film met een getormenteerde en piekerende Nicolas Cage in een van zijn betere vertolkingen.
De intro die het traject van een kogel volgt is best origineel.

 

Coyote Ugle (2000): Onderhoudende romcom zonder meer, met Piper Perabo.

 

Ronin (1998): Degelijke maar intussen wat gedateerde 'heist movie' met Robert De Niro en Jean Reno.

 

Norbit (2007): Gewoon tenenkrullend slecht.  

 

Henry's war (2010): 'Heist movie' waar meer mee aan te vangen was, met zwakke vertolkingen en weinig diepgaand scenario.

 

Out of sight (1998): 'Heist movie' met George Clooney nog voor de grote doorbraak. Veelbelovend scenario dat wat tempo mist en geleidelijk wat verzwakt.

 

The Ladykillers (2004): Humoristische 'heist movie' van the Coen brothers. Remake van de gelijknamige film uit 1955. Met een overtuigende Tom Hanks in de hoofdrol en met een kat als extra komisch element. Niet de sterkste film van Ethan en Joel Coen maar zeker de moeite waard.

 

No Escape (2015): Meeslepende actiefilm waarin Owen Wilson wat verloren lijkt te lopen, wat wel degelijk de bedoeling is.

 

The November man (2014): Goede maar weinig verassende spionagethriller met een op gerechtigheid azende Pierce Brosnan.

 

Juno (2007): Feelgood film over een zwangere tiener. Het ene moment is ze hulpeloos, het andere opvallend vrijpostig. Eenvoudigweg een mooie mix.

 

Midnight in Paris (2011): Een hedendaagse Amerikaanse schrijver op vakantie raakt per toeval verzeild in het Parijs van de jaren 1920. Hoort m.i. bij het betere werk van Woody Allen.

 

Æon Flux (2005): sf-film met weinig diepgang, die me nogmaals doet realiseren dat ik eigenlijk geen liefhebber ben van het genre.

 

After the sunset (2004): Pierce Brosnan en Selma Hayek in de rol van meesterdieven. De plot twists zijn te verwachten maar daarom niet minder leuk.
 

Torn curtain (1966): Een weinig voorbereide Amerikaanse kernfysicus laat het Ijzeren Gordijn achter zich. Klassieke Hitchcock.

 

The Pursuit of Happyness (2006): Het waargebeurde verhaal van een verarmde verkoper die met zijn zoontje probeert te overleven in een grootstad. Oscarwaardige prestatie van Will Smith die samen met zijn zoon acteert.

 

Seven pounds (2008): Een zakenman haalt zijn leven overhoop om dat van zeven andere mensen te verbeteren. Prachtig doorleeft geacteerd door Will Smith.

 

Hector and the search for happiness (2014): Feelgood film met Simon Pegg. Een psychiater trekt op reis om te achterhalen wat gelukkig maakt. Pretentieloze film met heel wat verwijzingen naar Kuifje.  

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Gisteren Premutos (1997) gekeken, heerlijke Duitse splatterbagger, de acteurs (?!) hadden er duidelijk zin in. Heerlijk avondje onzin! Aanrader!

 

premutos1.jpg

Ik heb amper nog geduld voor dat soort films.

Heb hem wel 2 keer gezien, met 10 jaar tussen, want zo ben ik ook wel.

Ik heb thuis nog Garden of Love liggen, I'm dreading watching that. Ik vrees dat dat anderhalf uur zal zijn dat ik nooit meer terugzie.

Link naar reactie

Dat moment waar hetzelfde meisje twee keer opgeschrikt werd door een andere persoon was wel suppergrappig (en het was zo bedoeld 'could everybody stop doing that').

Ja no shit dat het zo bedoeld was maar er waren nog momenten en dat voelt gewoon erg gemakkelijk aan, terwijl blair witch project voor mij voornamelijk die creepy uncanny sfeer is en dat kwam hier pas echt in het laatste stuk tor haar recht. Maar bon, heb er al bij al wel van genoten hoor
Link naar reactie

Wat ik de laatste tijd heb gezien...

 

12 Angry Men
Geweldig geconstrueerde rechtbank-drama.
The Adventures of Tintin
Ongelooflijk, ik vond een Spielbergfilm daadwerkelijk leuk! :e010:
Drinking Buddies
Ik houd wel van praatfilms (Carnage, Before-trilogie...) en dit is een goede!
Sex, Lies and Videotapes
Interessante film, waarin James Spader eens geen schmierende klootzak speelt, alhoewel ik niet echt doorheb wat Soderbergh hier eigenlijk mee wilt zeggen.
Rushmore
Herkijk, zoals als alle films van Wes Anderson: GENI-wait for it-AAL
The Nice Guys
Gosling en Crowe (die steeds meer op John Goodman begint te lijken) hebben een geweldige chemie tezamen en qua sfeer zit het ook goed. Toch is de humor best wel aan de flauwe kant en begint de film te vervelen zodra het plot zijn kop boven water steekt. Al bij al is het zoals een jaren 70' oldtimer, leuk om naar te kijken als het passeert, maar zodra hij de hoek om is ben je hem alweer vergeten.
Room
Sterk, ingrijpend drama, alhoewel het visueel best vlak is. Maar man, wat kan die jongen acteren!
Louder Than Bombs
Dromerige dramafilm met unaniem sterke vertolkingen. Een scène die me bijblijft is toch wel die waar de jongste telg van het gezien zijn love-interest naar huis wandelt, een prachtige sequentie die zowel schattig aandoet als ongemakkelijk is.
Zombieland
Fun, maar toch niet zo origineel als ik verwachtte.
The Life Aquatic with Steve Zissou
Waarschijnlijk het dichtste dat Wes Anderson ooit zal geraken bij een actiefilm.
Demolition
Jake Gyllenhaal is fantastisch, en het begint ook zeer goed, lekker scherp en gevoelig, om naarmate de film vordert steeds gezapiger te worden (een kleine jongen als sidekick, really?) en het einde is gewoonweg cheesy.
Lost in Translation
Herbekeken, een film die zo heerlijk wegkijkt dat je bijna zou vergeten hoeveel prachtige scènes er wel niet inzitten.
Zootopia
Lekker scherp voor een Disneyfilm ook wel leuk dat

er wordt getoond dat beide groepen elkaar discrimineren, maar dan straalt het wel een rare boodschap uit dat gediscrimineerde personen overstappen op radicalisme...


Wendy and Lucy
Lang geleden dat ik nog zo emotioneel aangedaan was door een film.
The Last Boy Scout
Heerlijk Shane Black-vehicle, met een, zoals (bijna) altijd, geweldige Bruce Willis. Duurt misschien net iets te lang, maar elke actiefilm waarin het hoofdrolpersonage helemaal doorzopen in een vlaag van woede bijna de minnaar van zijn vrouw neerschiet, verdient een extra streep bij mij.
The Social Network
In tegenstelling tot de meeste biopics is dit geen adaptie van een wikipedia-pagina
Magnolia
Een fuckin' meesterwerk, het bevalt me zeer moeilijk om hier iets degelijk over te schrijven, dus dat doe ik dan ook niet.
Argo
Wat een sof! Van een oscarwinnaar had ik meer verwachtte. Waar de film op eerste zicht onevenwichtig tussen een hollywoodsatire en een waargebeurd drama met goedkope thrillerelementen, bleek, na opzoekingswerk over de feiten zelf, ook nog eens verdoken propaganda te zijn. Nogal saaie rol van Affleck zelf trouwens, die zowel als acteur als regisseur geen keuzes lijkt te maken. De rest van de cast speelt sterk daarentegen, en John Goodman in grotere Hollywoodproducties is altijd goed.
Anomalisa
Emotioneel aangrijpend op een manier die ik gewoonweg niet kan uitleggen zonder dat het melig klinkt, alhoewel de film zelf dat allesbehalve is.
Ik hoor veel mensen zeggen dat ze niet begrijpen waarom dit per se in animatie en niet in live-action is gemaakt. Maar anders zouden de alledaagse handelingen, waar het verhaal sterk op steunt, geforceerd aanvoelen of zelfs niet opvallen, terwijl ze in animatievorm juist fascineren. Het alledaagse uitgerekt tot het absurde.
Midnight Special
Jeff Nichols laat zich rijkelijk inspireren door verscheidene scifi-klassiekers uit de jaren 70' en 80', maar zal toch niet snel gevraagd worden om een grote blockbuster zoals Star Wars te regisseren, daarvoor is zijn stijl te subtiel (behalve, voor de laatste, teleurstellende act). En voor een film die leent bij Close Encounters of the Third Kind en E.T., rookt het helemaal niet naar Spielberg, dus jeej!
Green Room
Donkerkomisch, bruut, retespannend, alles wat ik zoek in een horrorfilm dus.
Hell Or High Water
Ik hou ervan hoe dit zo slim is zonder ingewikkeld te zijn. Het verhaal ontvouwt zich gewoon en gaat dan verder. Gewoon direct en rechtdoorzee, zoals echte cowboys.
In tegenstelling tot het plot zijn de personages zelf gecompliceerde, echt aanvoelende mensen. Ook al geeft geen enkele acteur een teleurstellende vertolking weten vooral Ben Foster en uiteraard Jeff Bridges erbovenuit te steken. Vooral die laatste zuigt het scherm naar zich toe.
Maar het meest fascinerende personage blijft toch wel Texas zelf.Met al de prachtige shots doorheen het zonovergoten landschap, krijgen stof en vuiligheid bijna iets poëtisch.
Hell Or High Water heeft duidelijk een boodschap, zonder hem door je strot te duwen, en je kunt er niet anders dan er mee eens zijn. De scène waarin een oude man wegmijmert bij de gedachte van vroegere, simpelere tijden, met cowboys en indianen, beschrijft de hele film.
The King of Comedy
Heerlijk geflipte komedie met een al even geflipte De Niro in een atypische rol.
Rebel without a cause
Soms is het moeilijk om mij in te leven in oudere films. De oppervlakkige manier waarop soms serieuze onderwerpen worden behandeld, en breek mijn mond niet open over de denigrerende en naïeve vrouwenpersonages. Spijtig, want er zitten zeker interessante thema's in deze film.
Volver
Geweldige film, alleen spijtig dat ik door het Spaans te veel moet vertrouwen op de ondertiteling, die natuurlijk weer zo stijf zijn als een hark.
Kiss Kiss Bang Bang
Ik hou ervan hoe Shane Black filmrealiteit tegenover onze realiteit plaats. Denk dat ik zoveel mogelijk van zijn oeuvre ga bekijken, zeker om te zien hoe die stijl wordt toegepast in work-for-hire zoals Iron Man 3, die ook weer met Robert Downey Jr. is.
The Guest
Goed, maar niet helemaal wat ik ervan verwachtte, toch best wel spannend.

Link naar reactie

Ja no shit dat het zo bedoeld was maar er waren nog momenten en dat voelt gewoon erg gemakkelijk aan, terwijl blair witch project voor mij voornamelijk die creepy uncanny sfeer is en dat kwam hier pas echt in het laatste stuk tor haar recht. Maar bon, heb er al bij al wel van genoten hoor

Blair witch project is not really that good... Niet meer dan 3,5 sterren op 5. Werkte bij mij in de cinema al niet helemaal en kijkbeurten erna zijn leuk tijdverdrijf, maar ook niet meer dan dat. Weet niet of je hem ondertussen al opnieuw gezien hebt, maar Blair Witch is veel creepier dan het origineel.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...