Ga naar inhoud

Film Thread: Hanzo The Celluloid Slicer


Recommended Posts

Afgelopen weekend gekeken

Steve+Sky Steve is een ex-bajesklant die nadat hij vrijkomt een obsessie heeft gekregen in het trainen van zijn lichaam, maar voor de rest eigenlijk niet weet wat hij moet doen. Sky is een ex-prostituee, met ietwat eigenaardige trekjes, die stapel verliefd wordt op Steve. Een simpel verhaal, voornamelijk gesitueerd in een nachtclub in Gent.
Dit is de debuutfilm van Felix Van Groeningen, en, een uitzondering in de Vlaamse cinema, de acteurs komen niet uit het typische Antwerpse vriendenclubje, maar zijn allemaal rasechte Gentenaren. Ook leuk aan deze romantische komedie (een genre waar ik een voorliefde voor heb) is dat de personages niet echt standaard zijn en allemaal hun eigen, rare trekjes hebben (denk aan Silver Linings Playbook of Punch-Drunk Love, maar dan Vlaamser). Alleen bleef de humor na een tijd wat achterwege.

The Intern Mijn zus mocht kiezen, dus is het deze film geworden. Geen film die ikzelf direct zou kiezen, maar hij bleek best vermakelijk te zijn. Sommige grappen waren goed getimed en konden op gegniffel rekenen, en aangezien ik eigenlijk nooit echt hardop begin te lachen, is dat dus al zeer goed. Een klein puntje van kritiek, is dat er doorheen de film telkens nieuwe problemen opduiken, maar dat die even snel worden opgelost als dat ze waren opgedoken. Natuurlijk ook eens leuk, maar dit remt de film wat af.

American Beauty Toch wel de beste film van het weekend. Een zeer boeiend verhaal, een soort deconstructie van "The American Dream". Huisje, tuintje, kindje (alleen geen hond) en toch is er maar weinig plaats voor geluk. Sommige mensen beschouwen deze film als "navelstaarderig", en ik kan helemaal begrijpen waarom ze dat vinden, maar eerlijk gezegd, soms kan ik navelstaarderig best wel smaken :D

 

P.S. Wat is Kevin Spacey toch een geweldige acteur!

Link naar reactie

 

 

Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark (1981) Ik ga direct met de deur in huis vallen: deze film is doodsaai! Ik heb nog niet veel Spielberg-films gezien, maar ik heb dat wel vaker bij zijn films. Ik heb me hier echt bij doodverveeld.

Eigenlijk zou ik je nu persoonlijk uit dit topic willen smijten, maar aangezien meningen kunnen verschillen... . En ergens kan ik je ook wel begrijpen. 

Toch wil ik je Indiana Jones and the Last Crusade aanraden. Ja, je zal nu misschien denken 'waarom na dat waardeloze eerste deel?' maar geloof me: De chemie tussen Ford en Connery is fantastisch.   

Dat je deel 2 en 4 wil overslaan kan ik trouwens begrijpen, die zijn niet de beste. Hoewel in het geval van 4 toch ook enigszins onderschat naar mijn mening. Het acteerwerk is namelijk prima. 

 

The Royal Tenenbaums. Ik hou wel van zijn andere films, maar deze, meh. De personages wekken helemaal geen empathie en voor een komedie is het niet grappig genoeg (alhoewel Gene Hackman zijn best doet).

Misschien omdat het een van zijn eerste films is waarin hij nog wat conventioneler te werk gaat. Voor veel mensen een goede opstap naar zijn werk denk ik. Kijkers die zijn andere werk echter al gewoon zijn kan ik hierin wel begrijpen. 

 

 

Saving Mr. Banks (2013)

Zeer leuke film waarin Disney regelmatig een sneer maakt naar zijn eigen reputatie. Soms heel uitdrukkelijk (een kamer vol Disney-merchandise) en soms juist heel subtiel (Walt die hopen suiker in de thee kiepert).

Alhoewel ik persoonlijk vooral meer had willen zien over het tot stand komen van Mary Poppins, wisten de scènes over de jeugd Travers mij te boeien en geeft de film  toch een iets diepere lading mee

En natuurlijk ook nog een vermelding voor het geweldige spel van Colin Farrell, Tom Hanks en uiteraard Emma Thompson.

7,5/10

Inderdaad een schitterende film, nog vooral omdat het historisch juist is maar zowel positief als negatief uitpakt voor Disney (Travers huilt om de film, maar zegt dat het komt doordat het cartoons is terwijl het feitelijk de hele film is). Subtiel en goed. Fijn was ook het acteerwerk van de héle cast die zowel wanhoop als verbazing als plezier als verwerking enorm goed wisten over te brengen. Jammer dat deze film niet op zijn minst een oscar nominatie kreeg voor het scenario of het spel. 

 

Zelf zag ik gisteren trouwens A beautiful mind. Knappe film met misschien wel de beste rol van Russel Crowe en veel instant klassieke scene's. 

Link naar reactie

Eigenlijk zou ik je nu persoonlijk uit dit topic willen smijten, maar aangezien meningen kunnen verschillen... . En ergens kan ik je ook wel begrijpen. 

Toch wil ik je Indiana Jones and the Last Crusade aanraden. Ja, je zal nu misschien denken 'waarom na dat waardeloze eerste deel?' maar geloof me: De chemie tussen Ford en Connery is fantastisch.   

Dat je deel 2 en 4 wil overslaan kan ik trouwens begrijpen, die zijn niet de beste. Hoewel in het geval van 4 toch ook enigszins onderschat naar mijn mening. Het acteerwerk is namelijk prima. 

 

Ik heb mij toen iets te scherp uitgedrukt. Ik was op dat moment heel teleurgesteld in die film, en dat uitte zich in een die post, zonder echt goede onderbouwde kritieken te geven. Maar eerlijk gezegd, nu kan ik dat nog altijd niet. Ik had mij helemaal voorbereid voor die film. Mij een tijd uitgekozen dat niemand anders thuis ging zijn, een zak chips klaar en ik zat daar echt met de verwachtingen van de beste avonturenfilm uit mijn hele leven te zien.

En dan tijdens de film... Ik zal het zo uitleggen: ik zag het allemaal voor mijn ogen gebeuren, en ik was niet mee. Een teleurstelling, dus.

Link naar reactie

Gisteren gekeken

Layer Cake (2004) Aangezien ik nogal een fan was van Stardust, X-Men: First Class, en zeker Kingsman, was ik wel benieuwd naar deze debuutfilm van Matthew Vaughn. In tegenstelling van de voorgenoemde films, bevat deze zeer weinig humor, maar ondanks het vaak te veel serieus kijken van Daniel Craig (in zijn pre- James Bond periode) is dit toch wel een zeer vermakelijke film. Het einde vond ik nogal raar, maar hoe meer ik er over nadenk, hoe leuker ik het eigenlijk vind.

Annie Hall (1977) Mijn eerste Woody Allen, en één van de beste romantische komedies die ik ooit heb gezien. Het is heerlijk om Allen de neurotische, cynische New Yorker te zien spelen (of is hij gewoon zichzelf?). In deze film haalt hij alle trucjes uit de kast: scherpe dialogen, split-screens, animaties, zelfs het doorbreken van de vierde muur. Een ware klassieker!

 

En zometeen begin ik aan Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (2001)

Link naar reactie

Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (2001)

Doorheen zijn leven verzamelde Jean-Pierre Jeunet ideeën en kleine anekdotes die hij allemaal opspaarde voor één film: Amélie. Het resultaat is een geweldig, modern sprookje die zelfs de grote cynicus doet smelten als een dame blanche op een zonnig terrasje in midden juli.

In de jaren 90' scoorde Jeunet in Frankrijk een paar culthits met Marc Caro, maar had het ongeluk de niet echt zo succesvolle Alien: Resurrection te maken in Amerika (dit is geen waarde-oordeel, heb die film niet gezien). In 2001 keerde hij terug naar zijn thuisland en brengt een film uit die qua vormgeving en special effects de gemiddelde Hollywood voorbijstreeft. Dit is immers geen CGI-wangedrocht, maar een prachtig vormgegeven sprookjeswereld. De sets brengen een wereld tot leven die afwijkt van de onze, maar toch herkenbaar blijft.

Amélie is een echte dromer, want ze is te verlegen om echt iets te ondernemen. Om van haar schuchterheid af te komen, besluit ze, meestal anoniem, de mensen rond haar te helpen, om uiteindelijk de liefde te vinden. Een typisch sprookje, die nergens klef wordt. Waarom zou het ook. Het fabelachtige verhaal (waar denk je dat die titel vandaan komt) past perfect in het absurde universum van Jeunet, dat deels lijkt weggelopen uit een album van Isabelle Avondrood. Een realistisch verhaal zou gewoon botsen met de snoepjeswereld, wat natuurlijk niet wil zeggen dat er nergens een zuurtje verstopt zit.

Audrey Tautou is perfect als de ietwat naïeve Amélie, en weet haar zo te brengen dat het nooit gaat irriteren. Iets dat niet vanzelfsprekend. Als Disney ooit een live-action verfilming van Sneeuwwitje wilt maken, zou Tautou geknipt zijn voor de titelrol. Ook de rest van de cast weten hun licht karikaturale personages met verve te brengen.

Om het kort samen te vatten: in dit modern, absurd fabeltje weet Jeunet meesterlijk alle subplotjes te verbinden. Perfect om meerdere keren te herbekijken, met de ganse familie, zoals het een echt sprookje beaamt.

Link naar reactie

Le Fabuleux destin... vond ik ook een goede film.

 

Sante Sangria: (heel) goede film. Je kan natuurlijk niet zeggen wat dat nu is. Comedy, horror, fantasy, drama. Bizar is waarschijnlijk de beste omschrijving :e007:

 

Twee Leslie Nielsen spoofs:

Naked Space: verschrikkelijk slecht

Reposessed: die vond ik heel geslaagd. Pull your dress down :e005:

 

ps. die Indana Jones films kan ik ook inkomen dat de jeugd van tegenwoordig ;) die niet zo goed vindt. Heb er een paar herbekeken en dat valt toch wat tegen (tov de herinnering), een beetje zoals Star Wars. Leuk als nostalgie.

Link naar reactie

Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (2001)

 

Doorheen zijn leven verzamelde Jean-Pierre Jeunet ideeën en kleine anekdotes die hij allemaal opspaarde voor één film: Amélie. Het resultaat is een geweldig, modern sprookje die zelfs de grote cynicus doet smelten als een dame blanche op een zonnig terrasje in midden juli.

 

In de jaren 90' scoorde Jeunet in Frankrijk een paar culthits met Marc Caro, maar had het ongeluk de niet echt zo succesvolle Alien: Resurrection te maken in Amerika (dit is geen waarde-oordeel, heb die film niet gezien). In 2001 keerde hij terug naar zijn thuisland en brengt een film uit die qua vormgeving en special effects de gemiddelde Hollywood voorbijstreeft. Dit is immers geen CGI-wangedrocht, maar een prachtig vormgegeven sprookjeswereld. De sets brengen een wereld tot leven die afwijkt van de onze, maar toch herkenbaar blijft.

 

Amélie is een echte dromer, want ze is te verlegen om echt iets te ondernemen. Om van haar schuchterheid af te komen, besluit ze, meestal anoniem, de mensen rond haar te helpen, om uiteindelijk de liefde te vinden. Een typisch sprookje, die nergens klef wordt. Waarom zou het ook. Het fabelachtige verhaal (waar denk je dat die titel vandaan komt) past perfect in het absurde universum van Jeunet, dat deels lijkt weggelopen uit een album van Isabelle Avondrood. Een realistisch verhaal zou gewoon botsen met de snoepjeswereld, wat natuurlijk niet wil zeggen dat er nergens een zuurtje verstopt zit.

 

Audrey Tautou is perfect als de ietwat naïeve Amélie, en weet haar zo te brengen dat het nooit gaat irriteren. Iets dat niet vanzelfsprekend. Als Disney ooit een live-action verfilming van Sneeuwwitje wilt maken, zou Tautou geknipt zijn voor de titelrol. Ook de rest van de cast weten hun licht karikaturale personages met verve te brengen.

 

Om het kort samen te vatten: in dit modern, absurd fabeltje weet Jeunet meesterlijk alle subplotjes te verbinden. Perfect om meerdere keren te herbekijken, met de ganse familie, zoals het een echt sprookje beaamt.

 

Micmacs à tire-larigot is ook een aanrader!! Eigenlijk alles van JPJ wel ;)

Link naar reactie

Opgelet!!! Deze review bevat spoilers!

David Fincher brak midden jaren 90' door met Se7en, een politie thriller over de jacht op een seriemoordenaar. In het midden van het decennium daarop maakte hij dan weer Zodiac, over... de jacht op een seriemoordenaar. In de plaats van een eerder succesverhaal te remaken, ging Fincher juist een compleet andere richting uit. Zodiac wordt daarom soms ook wel eens de “anti-Se7en” genoemd. Ik bespreek ze alle twee en vergelijk ze eens.

Se7en (1995)
In deze film wordt Detective Somerset, die over een week op pensioen gaat, geconfronteerd met een gruwelijke serie moorden terwijl hij ook nog eens zijn opvolger, Detective Mills moet inwerken. De samenwerking verloopt niet direct vloeiend, terwijl de moordenaar steeds verder gaat tot het geheel in je gezicht ontploft tijdens de finale.

De enige film van Fincher die ik hiervoor had gezien was Fight Club (1999), een film die gevuld is met, maar niet alleen met, maatschappijkritiek en confronterend geweld. En ook in het begin van zijn carrière waren deze elementen al aanwezig. De lijken worden in niet zo'n typische, en ook wel onaangename poses getoond, en het geweld is bruut en komt hard aan. Dit past eigenlijk wel bij het decor, een donkere, vuile omgeving die “stad” heet. Fincher schildert de stad af als een smerige plek, die echter, zoals je langzaam door krijgt, representatief is voor onze huidige maatschappij.
Dit alles leidt echter allemaal af van het drama en de karakters.

Eigenlijk draait het in de film niet om de moorden, maar om de drie kijken op de wereld, die elk worden voorgesteld door een ander hoofdpersonage. Ten eerste heb je Detective Mills, de jonge idealist, opgegroeid buiten de stad, die denkt dat hij de wereld kan verbeteren. Detective Somerset is de oudere, pessimistische (of realistische) politie-inspecteur die al de criminaliteit op de eerste rij heeft meegemaakt. In het begin van de film wordt er vooral geconcentreerd op het contrast tussen die twee, maar later vervoegt er zich een derde kijk, in de vorm van het personage John Doe. Hij heeft dezelfde negativiteit tegenover de wereld als Somerset, maar gaat veel verder door zelf over te gaan tot immorele daden. Door deze driehoeksverhouding tussen de personages weet de film af te wijken van de typische police procedural die je elke week op televisie te zien krijgt.

Zodiac (2007)
De Zodiac moorden zouden Fincher beïnvloed hebben bij het maken van Se7en, en dat is er ook wel een beetje aan te zien. Dit verhaal is niet verzonnen maar gebaseerd op waargebeurde feiten. Je merkt ook wel dat dit daarom ook veel realistischer wordt behandeld. De helft van de film bestaat uit “talking heads” en een zaak wordt niet zo als in elke doordeweekse thriller gewoon in één korte periode afgehandeld, deze zaak blijft jaren aanslepen. Zelfs vandaag de dag weten we nog niet wie nu echt de dader was. Om in een film te durven gaan voor meerdere verdachten, zonder op het einde een finale voorkeur te hebben, verdient gewoon eindeloos respect.

Voor een film die toch vooral draait om feiten, komen de personages er toch erg goed uit. Ze komen over als echte mensen en je voelt wat zij voelen. Je voelt de teleurstellingen, de spanningen, de hoop en de obsessie, en hoe langer de zaak strekt, hoe harder je meeleeft. Dit komt natuurlijk ook wel door de geweldige acteurs. Robert Downey Jr., Jake Gyllenhaal en Mark Ruffalo zijn maar een kleine greep uit deze topcast.

Maar de grote ster van deze film is echter David Fincher zelf. Hij zoekt én vindt een evenwicht tussen personages, feiten, spanning en sfeer, en als hij het doet lijkt het zo gemakkelijk, maar veel regisseurs hebben hier gefaald. Fincher behandelt films als een wiskundige vergelijking waarbij alle variabelen moeten kloppen om tot een solide oplossing te komen. Hulde.

Vergelijking
Ik moet eerlijk zijn, alhoewel Se7en harder aankomt, is Zodiac voor mij toch wel de, hoe zal ik het zeggen, meest geweldige film van de twee. Akkoord, het verhaal van Se7en is filmisch gezien interessanter om te vertellen, maar juist omdat Zodiac zo gemakkelijk een saaie en droge bedoening had kunnen worden, en er zo sterk uitkomt, maakt hem zo indrukwekkend. Maar zonder partij te trekken, blijven dit gewoon twee topfilms van een regisseur die het vak tot in de puntjes beheert.

Link naar reactie

Les MicMacs heb ik toevallig zondag gezien. Is goede film, maar je moet wel van die stijl houden.

 

Zodiac vond ik een (heel) goede film met

 

 

 

een onbevredigend einde, maar wat wil je :)

 

 

Ik begrijp wel waarom je dat vindt, maar aan de andere kant vind ik het daardoor juist veel realistischer over komen.

Link naar reactie

SW: The Force Awakens. Het is een leuke sf avonturenfilm, maar waarschijnlijk leuker voor degenen die I tot VI nog niet gezien hebben, want het was verschrikkelijk copy-paste.

 

 

Het enige verschil is dat Luke Skywalker nu een vrouw is, Prinses Leia een neger en Han Solo dat is gewoon een andere Han Solo :D

 

 

En ik zie het al aankomen: eigenlijk is dit SW X en komt er na XI en XII ook de prequel VII, VIII, IX.

 

De voorgeschiedenis van Kylo Ren aka Darth Vader

 

 

De volgende afleveringen ga ik wel op Play More bekijken en er geen 6 euro aan geven

Link naar reactie

Superman (1978). Was lang geleden dat ik die gezien heb en ik denk trouwens dat het de enige Superman film is die ik ooit gezien heb.

Viel heel goed mee. Goede onderhoudende massaconsumptiefilm :)

 

The Fisher King: deze Gilliam had ik nog niet gezien omdat ik vreeste voor melodrama. Het is ook melodrama, maar van het goeie soort. Er wordt ook voldoende in gelachen. Leuke feelgood film.

Link naar reactie

Na de trailer gezien te hebben van Kayako vs Sadako (ofte the grudge vs the ring) had ik nog eens zin om me in de Aziatische horror (en films tout court) te smijten.

 

Deze zijn al toegekomen/aangeschaft (met nog wat ander spul bij ook)

 

post-624-0-56692600-1461933100_thumb.jpgpost-624-0-98715800-1461933109_thumb.jpg

 

En deze heb ik zonet besteld. Bijna alles tweedehands bij MusicMagPie (ex-Zoverstocks) op amazon omdat die nogal moeilijk te vinden zijn tegenwoordig... Ook vele goedkoper, de verzendingskosten zijn duurder dan de films zelf!

 

Red Shoes
Whispering Corridors
Confessions 
The Eye  
The Uninvited (Amerikaanse versie)
One Missed Call 
Koma 
Hansel And Gretel
Cello
Bangkok Haunted
One Missed Call
The Wig
Suicide Club
A Blood Pledge
Mirrors / Mirrors 2 Double Pack (Amerikaanse versies)
The Ghost
Dumplings (lange versie van kortfilm uit Three...Extremes)
The Uninvited
The Grudge/The Grudge II/The Return  (Amerikaanse versies)
MPD - Psycho Series 1 - Parts 1 And 2 - Drifting Petals / Memories Of Sin / How To Create A World
MPD - Psycho Series 1 - Parts 3 And 4 - The Life Constructed In Double Spiral / Smashed Ants
MPD - Psycho Series 1 - Parts 5 And 6 - Coronation Of Cursed King / Ascension Of Spirits And Bonds Of Mankind  
The Eye Infinity
Wishing Stairs 
The Doll Master
The Eye 2 
Phone 
Pulse 
The Ring/The Ring 2 (Amerikaanse versies)
Link naar reactie

 

Na de trailer gezien te hebben van Kayako vs Sadako (ofte the grudge vs the ring) had ik nog eens zin om me in de Aziatische horror (en films tout court) te smijten.

 

Deze zijn al toegekomen/aangeschaft (met nog wat ander spul bij ook)

 

attachicon.gif13116151_608636119292400_4973009488293455400_o.jpgattachicon.gif13048152_604832526339426_251645057931262962_o.jpg

 

En deze heb ik zonet besteld. Bijna alles tweedehands bij MusicMagPie (ex-Zoverstocks) op amazon omdat die nogal moeilijk te vinden zijn tegenwoordig... Ook vele goedkoper, de verzendingskosten zijn duurder dan de films zelf!

 

...

 

Ik koop daar bijna altijd bij, je betaalt eigenlijk voor de verzending, de (tweedehands) DVD's zijn spotgoedkoop (alhoewel ze misschien sinds de overname wat duurder zijn). Heb er ook nog nooit problemen mee gehad.

Link naar reactie

Ik koop daar bijna altijd bij, je betaalt eigenlijk voor de verzending, de (tweedehands) DVD's zijn spotgoedkoop (alhoewel ze misschien sinds de overname wat duurder zijn). Heb er ook nog nooit problemen mee gehad.

heb daar ook al veel bij besteld, maar ik heb toch liever nieuw...

 

Soms zijn de doosjes kapot, maar ik calculeer dat al in (heb stock liggen om te wisselen).

Link naar reactie

Hoeveel bedragen de verzendingskosten voor een of meerdere dvds of per dvd box?

 

Hij/zij verstuurt elke bestelling apart. Je moet de verzendingskost dus voor elk item nemen. Maar de meeste dvd's die ik besteld heb kosten minder dan 2 of 1 euro (ik heb zelfs al 0,01 euro gehad :D), dus neem ik er graag bij.

 

Laatste bestellingen was verzending 1,82 pond per item (zelfs voor X-files S4, nogal dikke box)

 

Je kan de verzendingskosten trouwens zien voordat je de bestelling finalizeert.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...