Ga naar inhoud

Film Thread: Hanzo The Celluloid Slicer


Recommended Posts

Looper (2012)

Naar mijn mening is dit een zeer goede sciencefictionfilm (nu niet dat ik daar zo'n grote kenner van ben). De film heeft meerdere goede ideeën die in tegenstelling bij bv. Prometheus, wel goed zijn uitgewerkt. Wel spijtig van één kleine, overbodige verhaallijn, maar voor de rest vliegt deze film vooruit. Ik bedoel maar, een film als Stand By Me is toch zo'n half uur korter, maar lijkt dubbel zolang te duren.

Kortom, ik ben blij dat ik deze film een keer in mijn leven gezien heb.

 

Looper is inderdaad all-around degelijk. Zeer graag naar gekeken.

 

Die film heb ik al een lange tijd niet meer gezien, dat moest geleden zijn van toen ik 8 was. Toch eens opzoeken...

 

Zeker doen!

Link naar reactie

La Grande Bellezza (2013)

 

post-783-0-12421900-1455287972_thumb.jpg

 

De eerste tien à vijftien minuten dacht ik "ai, dit is geen film voor mij". De film opent immers met een heel opzichtig feest dat meer wegheeft van een kitscherige muziekclip. Pas later merk je dat dat juist is wat de maker wou bereiken (slimmere mensen hadden dat misschien al eerder door wink.gif).

Hoofdpersoon in deze film is Jep Gambardella, een schrijver die ooit jaren geleden een boek heeft geschreven, maar nu de koning is van de mondaine wereld van hedendaags Rome. Juist over die wereld en vooral zijn leegte gaat deze film. Jep stoort zich aan de pompeuze houding van zijn "vrienden" die hun tijd verdoen aan nutteloos feesten en het wiens monologen zijn opgeklopt met gebakken lucht. Alhoewel hij eigenlijk in hetzelfde bedje ziek is.

Sommigen zouden deze film kunnen beschouwen als "arty" en "hoogdravend", en in zekere zin hebben ze ook gelijk. Maar La Bellezza is een film waarin je je tijd moet voor nemen om in te verdwalen, te wennen aan het absurde en immorele wereldje. En nee, dit is niet een film voor iedereen, maar dat doet niks af aan zijn kwaliteiten.

Link naar reactie

The Wicker Tree. Deze film heb ik met verbazing (om niet te zeggen verstomming bekeken). Dit zou de perfecte spoof kunnen zijn, ware het niet dat het allemaal serieus bedoeld is.

 

Er zijn twee mogelijkheden: ofwel wou de scenarist een spoof maken en hebben de producenten er een 'serieuze' horrorfilm van gemaakt ofwel heeft de scenarist de producenten goed liggen gehad.

 

Maar alles bij mekaar is dit een van de beste komische horrorfilms die ik gezien heb :D

Link naar reactie

Gisteren The Voices gezien van Satrapi (ons eerder bekend van Persepolis).

 

The_Voices_film_poster.png

 

Man, man echt een rollercoaster film waar horror probleemloos humor opvolgt en omgekeerd. Zeer a-typiche film die ik misschien nog het best kan vergelijken met een mix van C'est Arriver pres de chez vous en de Royal Tennenbraums. Iedereen die openstaat voor maffe dingen moet deze film zeker eens bekijken en iedereen die niet open staat voor maffe films ook omdat deze film zo uniek is qua sfeer en presentatie. Kijk niet naar de trailer! Laat je gewoon verrassen. Waanzin is nog nooit zo hard en doeltreffend aangekomen als bij deze film.

Link naar reactie

Gisterenavond 'The Revenant' gezien.  Straffe bioscoop-ervaring. Sterke film.  Niet enkel door de xxx-treem intense vertolking van Di Caprio.  Het camerawerk is zóóóó mooi : de pracht en het gevaar van de natuur is magnifiek in beeld gebracht.  De surround sound was zeer goed gedaan, je had vaak het gevoel mee in het gebeuren te zitten.  De soundtrack van Sakamoto is top.  Voor mij kunnen de Oscars de pot op maar als het een paar van die beeldjes wint zal het zeker terecht zijn.  

Ik wist niks over de inhoud van het verhaal en ben daardoor enkele keren ferm verrast geweest in tegenstelling tot mijn kameraad die blijkbaar een trailer vol spoilers had gezien.  

 

 

 

 

Gisteravond ook gezien. Niks aan toe te voegen, gewoon een film die iedere filmliefhebber moet zien. Iñárritu is hier weer een top verhalenverteller, net als bijv. in zijn 'trilogie' Amores Perros - 21 Grams - Babel.

 

Zijn Birdman heb ik ook nog op blu-ray liggen. Zal die vanavond eens kijken.

Link naar reactie

Heb hem ook eergisteren gezien. De film liet me vaak terug denken aan gravity eigenlijk. Wel opmerkelijk dat zoveel mensen, inclusief mezelf, zo geboeid 2 uur lang naar pure kwelling blijven kijken :P

Maar dit komt inderdaad door de zeer knappe acteerprestaties (ook van Tom hardy) en de geweldige cinematografie

Vooral van Tom Hardy, DiCaprio is al beter geweest.

Ik kijk constant naar films waar personages gekweld worden.

Soms word ook ik gekweld tijdens het bekijken van een film...

Link naar reactie

Gisteren The Voices gezien van Satrapi (ons eerder bekend van Persepolis).

 

The_Voices_film_poster.png

 

Man, man echt een rollercoaster film waar horror probleemloos humor opvolgt en omgekeerd. Zeer a-typiche film die ik misschien nog het best kan vergelijken met een mix van C'est Arriver pres de chez vous en de Royal Tennenbraums. Iedereen die openstaat voor maffe dingen moet deze film zeker eens bekijken en iedereen die niet open staat voor maffe films ook omdat deze film zo uniek is qua sfeer en presentatie. Kijk niet naar de trailer! Laat je gewoon verrassen. Waanzin is nog nooit zo hard en doeltreffend aangekomen als bij deze film.

Ik heb hem op blu-ray gekocht en vond hem fantastisch. Mijn vrouw vond er geen ruk aan. Ze snapte de humor niet, die er in feite geen is. We zien wat hij ziet, en dat komt al dan niet bedoeld grappig/smaakloos over, en ze kon maar niet begrijpen dat hij gewoon zo ziek was om datgene te zien wat je in de film ziet passeren. Alleen al het verschil tussen het kraaknette huis dat hij ziet en hetgeen de buitenwereld er aantreft... Maar als je beseft dat de hele film lang zijn gestoorde brein de werkelijkheid vervormt, jeetje... Ik vond hem grandioos, waanzinnig gestoord en weerzinwekkend luguber!

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Vooral van Tom Hardy, DiCaprio is al beter geweest.

Ik kijk constant naar films waar personages gekweld worden.

Soms word ook ik gekweld tijdens het bekijken van een film...

Op moviemeter krijgt Hardy de volle laag, wegens een overbodig, vlak en eendimensionaal slecht personage. Hij speelde zijn rol met verve, maar het was inderdaad wel een door-en doorslecht karakter. Ik begrijp de kritiek dus. De enige 2 minpuntjes vond ik

de val met zijn paard in de afgrond, waarbij de afloop voor het paard dermate erg is, dat het toch heel ongeloofwaardig overkomt dat hij er zo ongehavend uitkomt, en de eindscène, waarbij de sachem en zijn dochter uitgerekend dan terug tegen komen, en hem dan minachtend passeren zonder hem een haar te krenken (nadat hij er toch al heel wat heeft omgelegd).

De echte protagonist heeft hier en daar zijn verhaal serieus aangedikt.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Op moviemeter krijgt Hardy de volle laag, wegens een overbodig, vlak en eendimensionaal slecht personage. Hij speelde zijn rol met verve, maar het was inderdaad wel een door-en doorslecht karakter. Ik begrijp de kritiek dus. De enige 2 minpuntjes vond ik

de val met zijn paard in de afgrond, waarbij de afloop voor het paard dermate erg is, dat het toch heel ongeloofwaardig overkomt dat hij er zo ongehavend uitkomt, en de eindscène, waarbij de sachem en zijn dochter uitgerekend dan terug tegen komen, en hem dan minachtend passeren zonder hem een haar te krenken (nadat hij er toch al heel wat heeft omgelegd).

De echte protagonist heeft hier en daar zijn verhaal serieus aangedikt.

Overbodig? Zonder Tom hardy heb je de tweede helft van de film niet. Wat voor belachelijke zever zitten ze op moviemeter te verkopen...

Als Tom Hardy zijn karakter een-dimensioneel is dan is dat van DiCaprio het ook. Hardy's karakter is nu net heel menselijk. Gedreven door geld en toch nog proberen goedpraten wat hij doet. Een-dimensioneel? Ja, hardy is vooral de typische Marvel villain. <sarcasm>

Dat de personages archetypes zijn, daar kan ik nog inkomen, maar een-dimensioneel?

Link naar reactie

Huh, ik vond Fitzgerald net niet door en door slecht. Ik begreep de keuzes die hij maakte omdat hij zelf wil overleven en van zichzelf overtuigd is dat zijn manier de beste pragmatische manier is. Hij geeft zich op bepaalde kritische momenten over om snelle keuzes te maken die hij misschien niet zou gedaan hebben als hij de tijd had om rationeel na te denken maar die keuzes creëren een snowball effect waardoor hij verder deed wat hij moest doen om te overleven

Link naar reactie

Huh, ik vond Fitzgerald net niet door en door slecht. Ik begreep de keuzes die hij maakte omdat hij zelf wil overleven en van zichzelf overtuigd is dat zijn manier de beste pragmatische manier is. Hij geeft zich op bepaalde kritische momenten over om snelle keuzes te maken die hij misschien niet zou gedaan hebben als hij de tijd had om rationeel na te denken maar die keuzes creëren een snowball effect waardoor hij verder deed wat hij moest doen om te overleven

What she said.

Link naar reactie

(500) days of Summer

 

post-783-0-07672800-1455448097_thumb.jpg

 

Ik kan een goede romantische komedie wel waarderen. In feite draait een romantische komedie om de personages en de humor. De grappen moeten daarom geen dijenkletsers zijn, zolang ze maar binnen het geheel passen.

 

Joseph Gordon-Levitt speelt hierin Tom Hansen, een jongeman die schrik heeft om iets te ondernemen. Een voorbeeld, hij heeft gestudeerd voor architect, maar hij werkt als schrijver van wenskaarten. Hij wordt op hopeloos verliefd op Summer Finn (Zooey Deschanel) en beleeft een paar prachtige maanden met haar, ook al geeft zij in het begin aan dat ze niets serieus wilt. Als het uiteindelijk uitgeraakt (dit is geen spoiler, dit is de eerste scène van de film) is hij er het hart van in. Achteraf realiseert hij zich dat hij hun relatie misschien iets teveel door een roze bril heeft bekeken.

 

De regisseur (Marc Webb, bekend van The Amazing Spiderman-films) weet vaak op een inventieve manier zijn verhaal te vertellen. Dit zorgt ervoor dat de film de ganse duur verfrissend en interessant blijft. Een zeer aangename film om naar te kijken.

Link naar reactie

Science Fiction (of zoiets):

 

Red Planet: goeie film

 

Farenheit 451: Truffaut die een sf film maakt? Het is geen slechte film, daarvoor is het verhaal te goed. Maar zoals de meeste Franse filmmakers uit die tijd is Truffaut meer met zichzelf, met film an sich en stijl bezig. Zo'n knalrode brandweerwagen met stylish geklede mannen in onnatuurlijke houding erop kan voor velen het toppunt van originaliteit zijn, bij mij verknalt het de sfeer.

 

Stalker: dit is uiteraard geen sf (wat bezielt de uitgevers toch om dat sf te noemen?). Het is ook geen slechte film, maar vééél te lang. In 90 minuten had ik de boodschap ook begrepen.

Link naar reactie

The Grand Budapest Hotel: Je moet van Wes Anderson zijn films houden. En ik hou ervan. Dit is weliswaar nog maar de vierde film die ik van hem heb gezien, maar zijn stijl van filmen fascineert me. In deze film komt die stijl dan ook het beste tot zijn recht.

 

When Harry met Sally...: Geen slechte romantische komedie, maar het personage van Meg Ryan irriteert mij wel doorheen de ganse film.

 

The Maltese Falcon: Deze films is een klassieker, en ook de oudste film die ik ooit heb gezien. Maar hij is zeer goed. Het verhaal is interessant en blijft je doorheen de ganse film boeien. En Sam Spade is waarschijnlijk één van de meest interessante karakters ooit verschenen op het witte doek.

Link naar reactie

Gisterenavond The Shining (1980) gekeken, en dat was dan ook direct mijn eerste horrorfilm. En wat voor een film! Geweldig geacteerd, en visueel was hij prachtig (die doolhofscène!). Ik denk dat ik toch meer van dit soort films ga opzoeken.

Kuch, STARRY EYES, kuch.

Plus, volg dan ook mijn horror digest column op brainfreeze. Hier de eerste: http://www.brainfreeze.be/2015/03/21/donnie-darkos-bi-weekly-horror-digest-1/

Link naar reactie

Kuch, STARRY EYES, kuch.

Plus, volg dan ook mijn horror digest column op brainfreeze. Hier de eerste: http://www.brainfreeze.be/2015/03/21/donnie-darkos-bi-weekly-horror-digest-1/

Toevallig, die was ik juist aan het lezen! :e005: Ik wist niet dat jij die had geschreven. Er staan heel interessante tips in.

Link naar reactie

En hier het eerste deel van een 5-delige Halloween special waar ik tips heef uit verschillende subgenres: http://www.brainfreeze.be/2013/10/27/15-filmtips-voor-halloween-nsfw-deel-1-home-invasion-anthologies-horror-comedies/

 

Van die horror digests is pas de 15de gepubliceerd trouwens. http://www.brainfreeze.be/2016/02/20/donnie-darkos-bi-weekly-horror-digest-15/

 

Ik werk ook nog aan een top 25 indie-horror.

Link naar reactie

En hier het eerste deel van een 5-delige Halloween special waar ik tips heef uit verschillende subgenres: http://www.brainfreeze.be/2013/10/27/15-filmtips-voor-halloween-nsfw-deel-1-home-invasion-anthologies-horror-comedies/

 

Van die horror digests is pas de 15de gepubliceerd trouwens. http://www.brainfreeze.be/2016/02/20/donnie-darkos-bi-weekly-horror-digest-15/

 

Ik werk ook nog aan een top 25 indie-horror.

Interessant! Ik kijk er naar uit :e005:

Link naar reactie

Gisteren PSYCHO herbekeken en onmiddellijk daarna PSYCHO 2.

 

PSYCHO vind ik vooral in de eerste helft geniaal gemaakt, maar na de beruchte scene stuikt de film voor mij ineen.

 

PSYCHO 2 vind ik persoonlijk veeeeeel beter dan het origineel, ook al zou het vervolg niet werken als je de eerste film niet gezien hebt. De sequel speelt meesterlijk met de gebeurtenissen uit de eerste film, is heel erg spannend en beklijvend en focust op dat schitterende personage van Norman Bates. Heel erg tragisch verhaal ook. Ja, ik noem PSYCHO 2 een meesterwerk.

 

Raar hoe ik de spirituele nazaten van Hitchcock altijd beter vind dan Hitchcock zelf. Brian De Palma en Richard Franklin, die trouwens Psycho 2 regisseerde, maken films die me veel meer bekoren. Niet dat Hitchcock geen meesterwerkjes gemaakt heeft (Rebecca om er maar eentje te noemen)...

 

PsychoII.jpg

Link naar reactie

Gisteren PSYCHO herbekeken en onmiddellijk daarna PSYCHO 2.

 

PSYCHO vind ik vooral in de eerste helft geniaal gemaakt, maar na de beruchte scene stuikt de film voor mij ineen.

 

PSYCHO 2 vind ik persoonlijk veeeeeel beter dan het origineel, ook al zou het vervolg niet werken als je de eerste film niet gezien hebt. De sequel speelt meesterlijk met de gebeurtenissen uit de eerste film, is heel erg spannend en beklijvend en focust op dat schitterende personage van Norman Bates. Heel erg tragisch verhaal ook. Ja, ik noem PSYCHO 2 een meesterwerk.

 

Raar hoe ik de spirituele nazaten van Hitchcock altijd beter vind dan Hitchcock zelf. Brian De Palma en Richard Franklin, die trouwens Psycho 2 regisseerde, maken films die me veel meer bekoren. Niet dat Hitchcock geen meesterwerkjes gemaakt heeft (Rebecca om er maar eentje te noemen)...

 

Hitchcock heeft zijn belangrijkste films in de jaren 40 en 50 gemaakt (heb ze recentelijk bijna allemaal herbekeken). Je kan die films niet met de producties van latere  jaren bekijken. ze zijn meestal vrij naïef met soms lachwekkend eenvoudige plot. Zelfs zijn recentere en bekendste Psycho en The Birds kraken in hun voegen (om van de latere maar niet te spreken).

En het is een beetje tegenstrijdig: de plots van Hitchcock waren voor die tijd verbluffend, maar nu eigenlijk heel simpel.

 

Het is een beetje zoals met strips uit die tijd: zeer eenvoudige plot in vergelijking met nu.

Link naar reactie

Hitchcock heeft zijn belangrijkste films in de jaren 40 en 50 gemaakt (heb ze recentelijk bijna allemaal herbekeken). Je kan die films niet met de producties van latere jaren bekijken. ze zijn meestal vrij naïef met soms lachwekkend eenvoudige plot. Zelfs zijn recentere en bekendste Psycho en The Birds kraken in hun voegen (om van de latere maar niet te spreken).

En het is een beetje tegenstrijdig: de plots van Hitchcock waren voor die tijd verbluffend, maar nu eigenlijk heel simpel.

 

Het is een beetje zoals met strips uit die tijd: zeer eenvoudige plot in vergelijking met nu.

Ik heb nu eens niet gepraat over plot, se. Dat interesseert mij niet echt en heeft hier niets te maken met waarom ik Psycho 2 zoveel beter vind dan de eerste. Psycho 1 en 2 kan je qua plot met evenveel woorden beschrijven.

Plot is geen maatstaf voor kwaliteit of datering van een film.

Link naar reactie

Ik heb nu eens niet gepraat over plot, se. Dat interesseert mij niet echt en heeft hier niets te maken met waarom ik Psycho 2 zoveel beter vind dan de eerste. Psycho 1 en 2 kan je qua plot met evenveel woorden beschrijven.

Plot is geen maatstaf voor kwaliteit of datering van een film.

Scenario dan ;)

 

Heb je The Man Who Knew Too Much al gezien? Het origineel uit 1934 is ronduit lachwekken betreffende scenario. De remake uit 1956 toont al de evolutie op filmscenariogebied, maar is naar huidige maatstaven ook ongeloofwaardig (alhoewel het een van mijn favoriete Hitch's is :)).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...