Ga naar inhoud

Film Thread: Hanzo The Celluloid Slicer


Recommended Posts

Spanning, horror, humor, sexisme, erotiek. De film bevat gewoon alles.

 

Men kan eindeloos doorbomen hoe de storyline van Inception, Loopers of Memento nu precies in elkaar zitten maar bij Samurai Cop daarentegen slagen ze erin het simpelste verhaal zelf compleet verkeerd te vertellen.

Men kan zeggen dat Mad Max:Fury Road en Interstellar geniaal camera werk bevatten maar bij Samurai Cop slagen ze erin om op een ongelofelijke wijze de film slecht in beeld te brengen.

Link naar reactie

KINGSMAN - THE SECRET SERVICE

Kingsman_The_Secret_Service_poster.jpg

Ten tijde van bioscoop release volledig genegeerd aangezien het op mij overkwam als het zoveelste young adult dingetje. Een geheime organisatie verliest één van zijn meest veelbelovende agenten en natuurlijk is de enige mogelijke vervanger een tiener uit "the hood" *zucht* Echter ik raakte geintresseerd toen ik erachter kwam dat deze film geregisseerd was door Matthew Vaugh de regisseur van Kick Ass één van de zeer weinige superheldenfilms die mij zeer kon bekoren. (de anderen zijn Hellboy 1 & 2) Dus vanavond toch eens geprobeerd en omfg ik heb serieus niet meer zo erg van een blockbuster genoten sinds ik twaalf was en voor het eerst Raiders of the Lost Ark zag!

 

Dit is allesbehalve zo'n young adult niemendalletje. Denk de stijl en humor van de oudere bondfilms,gecombineerd met de karakterontwikkeling van de nieuwe bondfilms. Gooi daartegenaan een script dat je steeds op het verkeerde been zet en bomvol zit met twists. En bovendien de meest over the top en brute actie die je ooit hebt gezien in een blockbuster. Kingsman is enerzijds een ode aan de traditionele spionagefilms maar anderzijds ook weer een bijzonder eigentijdse film. De film zit vol humor, vreemde gadgets en over the top personages maar tegelijkertijd zit er ook de nodige karakterontwikkeling in en een paar bijzonder schokkende en emotionele scenes. Bovendien is dit geen actiefilm waar de helden zonder kleerscheuren overal doorheen raken. Zeer vroeg in de film wordt duidelijk dat Kingsman geen lange levensverwaching hebben en zonder spoilers weg te geven kan ik wel zeggen dat lang niet iedereen het tot het eind van de film haalt. Hierdoor was het voor het eerst in tijden dat ik bij een blockbuster daadwerkelijk op het puntje van mijn stoel zat. 

 

Het acteerwerk is simpelweg subliem te noemen. Collin Firth ontpopt zich tot een onovertroffen actieheld, Samuel L Jackson speelt zijn beste en meest originele schurkenrol sinds Unbreakable en Michael Caine en Mark Strong spelen tegenovergestelde personages van hun normale typecasting. Caine speelt een absolute klootzak die geen greintje sympathie opwekt terwijl Strong juist een verbazingwekkend sympathiek en zachtzinnig personage speelt. Ook nieuwkomers Taron Egerton en Sophie Cookson kwijten zich perfect van hun rol.

 

Visueel is de film ook absoluut subliem. Dit is een Britse film en gemaakt op nog niet de helft van de gemiddelde Hollywood productie van tegenwoordig maar hij ziet er beter uit dan al die dertien in een dozijn blockbusters die Hollywood constant produceert. Matthew Vaughn heeft de gestyleerde, extreem bloederige actie die hij in Kick Ass liet zien genomen en dat geperfectioneerd met actieballetten zo over the top en gewelddadig dat zelfs Tarantino groen en geel ziet van afgunst. En het beste van allemaal: bijna alles is gedaan met practical effects en CGI is enkel gebruikt in scenes waar het echt niet anders kon. Dit alles wordt daan ook nog eens ondersteunt door een heerlijk voortdreunende en zeer goed getimede soundtrack.

 

Voor filosofische diepgang of bijtende maatschappijkritiek moet je bij deze film niet wezen maar voor zover actie blockbuster geldt is dit simpelweg een perfecte film en als je graag twee uur lang van je twee uur lang van je stoel geblazen wil worden terwijl je luistert naar geniale dialogen en het bloed nog net niet van het doek afspat is er geen betere aanrader denkbaar. Dit is topvermaak!

****1/2

 

 

Kingsman 2 zal ik zeker wel in de bioscoop gaan zien!

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Net zoals Kick Ass, is deze film gebaseerd op een comic reeks van Mark Millar. Ik zal 'm eens checken. Ik las de strip niet wegens Millar moeheid sinds Kick Ass 2 (de strip) en nog wat van die afkooksels.

 

Kick Ass was nogal trouw aan de strip. De Wanted film bijvoorbeeld, ook een zéér sterke strip van Millar, was eerder een losse bewerking (het trok er amper nog op). Misschien lees ik toch beter eerst de strip voor ik Kingsman bekijk ;)

Link naar reactie

Net zoals Kick Ass, is deze film gebaseerd op een comic reeks van Mark Millar. Ik zal 'm eens checken. Ik las de strip niet wegens Millar moeheid sinds Kick Ass 2 (de strip) en nog wat van die afkooksels.

 

Kick Ass was nogal trouw aan de strip. De Wanted film bijvoorbeeld, ook een zéér sterke strip van Millar, was eerder een losse bewerking (het trok er amper nog op). Misschien lees ik toch beter eerst de strip voor ik Kingsman bekijk ;)

Damn! Vergeten aan te geven! Ik wist dat ik in mijn enthusiasme iets vergeten was te schrijven. Kingsman is idd gebaseerd op de comic "The Secret Service" maar het is een vrij losse adaptatie. (vertelt imdb mij, ik heb m zelf niet gelezen) Misschien beter eerst de film zien anders ga je, je mogelijk irriteren aan alle veranderingen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Aan de veranderingen aangebracht om het verhaal van het ene medium naar het andere over te brengen, daar stoor ik me meestal niet aan, als het het verhaal ten goede komt. Niet alles wat werkt in een strip werkt ook in bewegend beeld, en omgekeerd. Waar ik me wel aan stoor is als ze een goeie strip helemaal om zeep helpen in de film, door bijvoorbeeld de sfeer van de strip volledig te negeren. Daarom lees ik altijd liever eerst de strip. (of als het een strip van een film of tv reeks is, zie ik liever altijd eerst de film of tv reeks) (euh, het origineel eerst) (euh, als ik een beetje duidelijk ben? ) (behalve als het gaat over romans die verfilmd worden, wegens tijdsgebrek ;) )

Link naar reactie

Gisteren The Matrix nog'ns gezien. 't Is naar mijn aanvoelen de laatste film die écht iets veroorzaakte in de wereld en filmindustrie. Of vergis ik me daarin?

Wat heeft het precies veroorzaakt? Behalve het veelvuldig gebruik van het bullet time effect. (dat al lang voor The Matrix bestond)

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Wat heeft het precies veroorzaakt? Behalve het veelvuldig gebruik van het bullet time effect. (dat al lang voor The Matrix bestond)

Het voornaamste was dacht ik dat het over VR ging.

 

Heb ze onlangs herbekeken en ze zijn nog altijd goed. De eerste is van 1999, raar ik had zo het idee dat ze veel ouder waren....

Link naar reactie

VR films bestonden al voor The Matrix: Tron, The Lawnmower Man, The Thirteenth Floor, Johny MnMonic, Strange Days, eXistenZ

Dark City

(waar The Matrix enigszins een rip off van is) hell zelfs Ghost in the Shell (waar The Matrix visueel gezien nogal van afgekeken is) bevat VR als verhaal element

 

Bullett Time is uitgevonden in de negentiende eeuw en werdt vooral in Hong Kong cinema gebruikt maar sommige Amerikaanse films gebruikte het ook al voor The Matrix. De enige die ik uit mijn hoofd weet is Buffallo 66 maar er zijn meer voorbeelden. Voor de rest gebruikte muziekclip regisseur Michael Gondry het nogal veel en is er zelfs beroemd mee geworden. Gondry was dan ook een inspiratie voor J0hn Gaeta de man die de effecten verzorgeden voor The Matrix. (inclusief 360 graden draaien effect)

 

Begrijp me niet verkeerd: The Matrix is een dijk van een film. Het is een intelligente actiefilm, wat op zich al punten verdient bij mij, die bovendien ook nog eens een bekend filosofisch principe interessant op interessante manier weet uit te leggen aan het grote publiek. Meer dan uitleggen doet het echter niet want het gaat niet dieper in op de materie en legt voor de rest ook geen nuance aan de dag qua thema's. Maar de filsm die dat wel doen zoals die ene die ik maar tussen spilertags heb gezet zijn dan weer geen films voor het grote publiek. The Matrix heeft op zich niks gedaan wat niet al eerder gedaan was maar wat het wel gedaan heeft is die dingen populariseren en toegankelijk maken. 

 

Ik betwist dus allerminst dat het een goede film is. Ik wordt alleen af en toe wat geirriteerd als mensen het verklaren voor dingen die het niet is vandaar dat ik toch even dwars moest liggen.

 

Cloud Atlas daarentegen. Dat vond ik nu wel echt een meesterwerk!

 

En natuurlijk Sense8  :hartje:

 

Dus ja: The Wachowski's zijn geweldig.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

VR films bestonden al voor The Matrix: Tron, The Lawnmower Man, The Thirteenth Floor, Johny MnMonic, Strange Days, eXistenZ

Dark City

(waar The Matrix enigszins een rip off van is) hell zelfs Ghost in the Shell (waar The Matrix visueel gezien nogal van afgekeken is) bevat VR als verhaal element

 

Bullett Time is uitgevonden in de negentiende eeuw en werdt vooral in Hong Kong cinema gebruikt maar sommige Amerikaanse films gebruikte het ook al voor The Matrix. De enige die ik uit mijn hoofd weet is Buffallo 66 maar er zijn meer voorbeelden. Voor de rest gebruikte muziekclip regisseur Michael Gondry het nogal veel en is er zelfs beroemd mee geworden. Gondry was dan ook een inspiratie voor J0hn Gaeta de man die de effecten verzorgeden voor The Matrix. (inclusief 360 graden draaien effect)

 

Begrijp me niet verkeerd: The Matrix is een dijk van een film. Het is een intelligente actiefilm, wat op zich al punten verdient bij mij, die bovendien ook nog eens een bekend filosofisch principe interessant op interessante manier weet uit te leggen aan het grote publiek. Meer dan uitleggen doet het echter niet want het gaat niet dieper in op de materie en legt voor de rest ook geen nuance aan de dag qua thema's. Maar de filsm die dat wel doen zoals die ene die ik maar tussen spilertags heb gezet zijn dan weer geen films voor het grote publiek. The Matrix heeft op zich niks gedaan wat niet al eerder gedaan was maar wat het wel gedaan heeft is die dingen populariseren en toegankelijk maken. 

 

Ik betwist dus allerminst dat het een goede film is. Ik wordt alleen af en toe wat geirriteerd als mensen het verklaren voor dingen die het niet is vandaar dat ik toch even dwars moest liggen.

 

Cloud Atlas daarentegen. Dat vond ik nu wel echt een meesterwerk!

 

En natuurlijk Sense8  :hartje:

 

Dus ja: The Wachowski's zijn geweldig.

Ja maar het was wel het eerste megacommerciëel succes en is in tegenstelling tot die andere nog altijd niet vergeten (Tron was indertijd een gigantsiche flop).

 

En Star Wars was ook niet de eerste Space Saga, Dirty Harry niet de eerste badass cop en Mad Max niet de eerste post-apocalyptische warrior. Nochtans zijn het deze films die nog gekend zijn.

 

Trouwens nu ik eraan denk LOTR moet eigenlijk ook in dat rijtje komen (alhoewel ik er zelf niet wild van ben).

Link naar reactie

Ja maar het was wel het eerste megacommerciëel succes en is in tegenstelling tot die andere nog altijd niet vergeten (Tron was indertijd een gigantsiche flop).

 

En Star Wars was ook niet de eerste Space Saga, Dirty Harry niet de eerste badass cop en Mad Max niet de eerste post-apocalyptische warrior. Nochtans zijn het deze films die nog gekend zijn.

 

Trouwens nu ik eraan denk LOTR moet eigenlijk ook in dat rijtje komen (alhoewel ik er zelf niet wild van ben).

 

Star Wars en Dirty Harry zijn mijns inziens extreem overrated. Het zijn leuks niemendalletjes maar meer ook niet. Vergeleken daarbij is The Matrix idd een meesterwerk.

Mad Max is niet mijn genre dus ik ga daar verder geen uitspraken over doen.

Lord of the Rings is een prachtige film en één van mijn all time favourites maar origineel valt ie alvast niet te noemen gezien het een boek adaptatie is. (nog best een goeie overigens)

.

Was het ook niet de matrix (of 1 van de sequences) die 1 van de allereerste world releases deed voor blockbusters?

 

Zou heel goed kunnen. Verdiep mij nooit in releases voorbij wanneer iets uitkomt in een bioscoop bij mij in de buurt.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

MISSION IMPOSSIBLE - GHOST PROTOCOL

Mission_impossible_ghost_protocol.jpg

In voorbereiding op de nieuwste Mission Impossible film de voorgaande vanavond bekeken. Waaat? Dio had MI4 nog niet gezien? Eh...nee, Shoot me if you want to, Ik heb geen excuus. Gewoon nooit aan toe gekomen. Anyway...Men in Black eh Mission Impossible 4 dus. Ik heb wat gemengde gevoelens bij de MI reeks. De eerste film was subliem, zeker voor een actie blockbuster. Een intelligent plot, goede personages en zeer sfeervol met ook nog gave actie. Ik ben niet de grootste fan van Brian de Palma maar hiervoor kan ik hem niet genoeg prijzen. De tweede film daarentegen ben ik bijna bij in slaap gevallen. Geregisseerd door John Woo oftewel de Michael Bay van Azie. Je kunt je voorstellen wat het resultaat was. De derde film echter kwam het roer in handen van JJ Abrams en ik ben groot fan van JJ Abrams en alles wat hij doet dus niet verbazingwekkend: MI3 is mijn favoriete MI film en zelfs één van mijn favoriete actiefilms in het algemeen. (MI1 was objectief gezien beter echter) En dan komen we nu aan bij MI4 geregiseerd door niemand minder dan Brad Bird regisseur van The Iron Giant (prachtige film) en The Incredibles (eh...ik hou niet van superhelden, ook niet als ze geanimeerd zijn) Dit is Brad Bird zijn eerste live action film en dat zie je eraan af. En dat bedoel ik allerminst in negatieve zin. Bird regisseert de actie scenes met een bijzonder losse stijl en camerabewegingen die je normaal niet ziet in live action films behalve misschien (hebbie m weer) The Matrix. Maar gezien die visueel de mosterd haalt bij anime bewijst dat enkel mijn punt. Hierdoor oogt de film zeer verfrissend en zijn de actie scenes des te spectaculairder. Brian de Palma was een meester van de scenesetting en camera oogpunten maar Bird weet zijn scenes op de meest dynamische doch navolgbare manier in beeld te brengen. De visuals zijn dan ook zonder enige twijfel het hoogtepunt van de film.

 

Dus laat ik dan nu maar meteen de nare kantjes uit de weg gaan en het over het dieptepunt van de film hebben: het plot. Mission Impossible - Ghost Protocol is in iedere zin Mission Impossible by the numbers. Ethan Hunt wordt weer eens verraden (hij moet zo'n gezicht hebben van "verraad mij, alsjeblieft ik smeek je") en zoals gewoonlijk moeten vervolgens hij en zijn ragtag team van semi professionals het opnemen tegen een megalomane schurk met onfrisse plannen voor onze planeet. Echter MI4 mist twee belangrijke elementen van de franchise. Laat ik beginnen met de positieve van de twee: het mist een macguffin. Meteen al in het begin wordt verteld waar het allemaal om draait en dat maakt het verhaal meteen een stuk navolgbaarder en spannender. Het tweede wat het mist echter is..."zee element of surprise!" Wat MI1 en MI3 zo goed maakten was dat beiden je steeds op het verkeerde been zette tot de grote climax aan toe. Niet het geval hier echter. Er zijn geen onverwachtse sterfscenes, geen grote plot twists, geen last minute verraad. Niets van dat alles. In het begin wordt opgezet waar het om draait en wie de schurk is en de film draait vervolgens netjes dat scenario af tot de volkomen voorspelbare conclusie. MI4 is evenwichtiger en navolgbaarder dan MI1 en MI3 maar ook een stuk saaier. Ik kon twintig minuten nadat ie begon al voorspellen hoe het zou eindigen en ik had gelijk.

 

De personages daarentegen valt meer goeds over te vermelden. Tom Cruise is nog steeds Ethan Hunt en Ethan Hunt is nog steeds de Ethan Hunt die we kennen. Echter Jeremy Renner zijn rol in de film is een welkome verassing en zijn subplot bevatte dan weer juist alle verassingen die de hoofdverhaallijn volledig miste. Simon Pegg keert ook terug en heeft dit keer een stuk grotere rol waardoor de film meer humor bevat dan zijn voorgangers wat weer perfect aansuilt op Bird zijn losse en experimentele regiestijl. Aan de andere kant Paula Patton loopt er eigenlijk voor niets bij. Lea Seydoux haar rol was interessant maar werdt te weinig mee gedaan en MIkael Nyqvist levert een fantastische performance af maar zijn personage heeft niet hetzelfde charisma en charme als de schurken uit MI1 en 3. 

 

De muziek is van Michael Giacchino (Alias,Lost) dus dat zit helemaal snor.

 

Zoals gezegd MI4 is Mission Impossible by the numbers. Het is een solide actiefilm met interessante visuals en goede humor maar meer moet je ook niet verwachten. Leuk voor een avondje hersenloos geweld met een beetje stijl maar niet direct iets dat je van je stoel blaast. Evengoed heb ik nu wel echt zin Rogue Nation te gaan zien. Nog maar een weekje wachten!

***1/2

 

 

Leuk feitje overigens: de crew van MI3 en MI4 is grotendeels afkomstig uit de crew van Alias. Tot de schrijvers en regisseurs aan toe. JJ Abrams die MI3 regisseerde en hielp met het scenario is de bedenker en co-scenarist van Alias en MI4 werdt geschreven door Josh Applebaum en Andre Nemec die Alias overnamen van JJ Abrams toen die vertrok om...je raad het al...MI3 te regisseren. En het wordt nog leuker. Eén van de trademarks van Alias is het zwaar overmatig gebruik van het woord "protocol" Met name in seizoen 4 en 5 (gerund door Josh Applebaum en Andre Nemec) liep het echt de pan uit met vreemde zinnen als "we activated the inferno protocol" in plaats van "we set off the fire alarm" En raad eens welk woord terugkeert in de titel van MI4?

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Toevallig gisteren MI5 gezien :

- het slimme plot had een hoog James Bond-gehalte maar dan zonder dat het hoofdpersonage met fotomodellen in bed kruipt

- je moest er je hoofd bij houden (werd me op een bepaald moment een beetje te heavy na een eerste kantoordag na de vakantie),

- knappe actie-scenes 

Geen grote topper maar zeker het bekijken waard, wel geen hapklare zomer-blockbuster, een frisse geest is handig.

Klinkt goed! Klinkt eigenlijk als precies het tegenovergestelde van MI4. (en een beetje als MI1) Ben benieuwd! Thanks for sharing.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

JODOROWSKY'S DUNE

Jodorowskys_Dune_poster_usa.jpg

Gisteravond laat nog deze film bekeken. Ik ben niet de grootste fan van Jodorowsky. Met name zijn films niet. Er is zelfs kans dat had hij de Dune film gemaakt ik hem niet erg goed had bevonden. Maar dat alles terzijde heb ik wel zeer genoten van deze opmerkelijke documentaire over de meest verbluffende sci fi film nooit gemaakt.

 

De ster van de film is in ieder opzicht Jodorowsky en laat ik je wat vertellen: voor zover "hoofdpersonen" gaan maakt hij voor fantastisch kijkmateriaal. De man is duidelijk mentaal gestoord maar op een charmante en vertederende manier. Hij verteld de meest bizarre dingen en bij tijden over niet goed te praten acties. Maar hij verteld met zoveel enthusiasme en passie dat je wel onmogelijk niet gecharmeerd kunt zijn van zijn aan gekte grenzende genialiteit. Of is het nu juist aan genialiteit grenzende gekte? Dat is niet om te zeggen dat zijn medespelers bijzonder voor hem onder doen. Jodorowsky had om hem heen een clubje verzameld van enkele van de meest begaafde mensen uit die tijd: Dan O Bannon, H,R, Giger, Udo Kier, David Caradine, Dali, Orson Welles en nog wat anderen. Velen van hen komen zelf aan het woord in de film (het zien van H.R. Giger was nogal verontrustend, bijna als een stem voorbij het graf) maar daarnaast hebben de film makers ook nog wat hotemetoten uit Hollywood opgetrommeld voor extra commentaar waaronder Nicolas Winding Refn (Valhalla Rising, Drive) en verbazingwekkend genoeg Richard Stanley wiens droom project: The Island of Dr Moreau misschien beter niet gemaakt had kunnen worden. Allen leveren ze hun kijk op het enigma dat Jodorowsky is. De enige grote afwezige in dit alles is helaas Jean Giraud of Moebius zo je wilt gezien deze al overleden was toen de film gemaakt werd. Dit is jammer aangezien ik vermoed dat hij Jodo beter kende dan wie dan ook gezien zijn jarenlange samenwerking met hem.

 

Dat brengt mij trouwens bij de leukste verassing van de film: er wordt uitgebreid gesproken over Jodorowsky zijn strips. Gezien strips nog altijd met een sceptische blik bekeken worden in de filmwereld had ik niet verwacht dat Jodorowsky zijn bijdrage aan de 9e kunst veel aandacht zou krijgen in de film maar dit was absoluut het geval met nog wat bijzonder grote en interessante onthullingen betreffende L'Incal en De Metabaronnen die ik hier niet zal spoileren.

 

De muziek is dan het enge dat tegenviel. De film gebruikt constant dezelfde psychedelische muziek en hoewel het goed past bij het thema is het geen mooie muziek en leidt het af. Ze hadden beter gewoon Vangelis goddelijke Blade Runner soundtrack gebruikt.

 

Ik weet dat ik tot nog toe Jodorowský Dune niet anders heb laten overkomen dan welke andere "making of" film. Dit is ook gedeeltelijk omdat bij documentaire's niet mijn expertise ligt. Maar wat deze film werkelijk opmerkelijk maakt en zo ontzettend vermakelijk is de passie en het enthusiasme van niet alleen Jodorowsky maar alle geinterviewden. Iedereen die aan de film werkte was ervan overtuigd te werken aan een meesterwerk en dat zie je eraan af. Dit is geen film over verzuurde mensen die praten over een gestrand project. Dit is een film over begeesterde creatieve zielen die praten over hun mekka der fantasie dat helaas nooit het daglicht heeft gezien. Het is een film over een geniaal geschifte regisseur die de meest creatieve mensen die op dat moment op de aardbol rondliepen bijéén bracht om een film te maken die het filmlandschap voor eeuwig zou veranderen al werdt de film zelf nooit gemaakt. Deze documentaire heeft mij niet direct een fan genaakt van Jodorowsky zijn werk maar wel absoluut van de man zelf.

****

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

WORLD WAR Z

MV5BMTg0NTgxMjIxOF5BMl5BanBnXkFtZTcwMDM0

Een zombie apocalyps breekt uit en vervolgens moet een UN onderzoeker op een queeste die hem de hele wereld overstuurt om erachter te komen waar de infectie vandaan komt en hoe het te stoppen. Klinkt goed niet? Wel dat is het niet. Absoluut niet. World War Z  is wat ze op het internet een "epic fail" plachten te noemen. Het doet alles fout dat je fout kunt doen in een film en meteen al vanaf het begin. Het voelt aan als een poor man's The Strain (afgezien van het feit dat The Strain van later dateerd) Het probeert ons te paaien met familiedrama maar deze familie wordt in welgeteld twee minuten geintroduceerd wordt en we leren vrijwel niets over hen waardoor het drama zo goed als niet bestaand is. World War Z is een out and out actiefilm die ons vrijwel meteen vanaf het begin in de chaos gooit van de zombie invasie en dat volhoudt tot het eind met nauwelijks een moment rust tussendoor. Daar is op zich niks mis mee maar voor zo'n over the top actieblockbuster te werken moet je niet de drama kant op gaan maarf het juist luchtig houden met droge humor en kleurrijke personages. En dat brengt mij meteen op de grootste doodzonde die deze film begaat: het heeft Brad Pitt in de hoofdrol en doet absoluut niet met zijn karakter! Je hebt :12::115::111: Tyler Durden als je hoofdrolspeler. Had hem een half russische, zwaar sarcastische biocheneticus die Descartes citeerd en verslaafd is aan fast food gemaakt. In plaats van is zijn personage in de film saaier dan de E.O. jongerendag tijdens een gastoptreden van Andries Knevel. En er is niets frustrerenders dan Brad Pitt zien en willen dat er ieamand interesanters in beeld komt. Niet dat die in de aanbieding is want alle personages in de film ontbreekt het aan een persoonlijkheid. Het zijn niets meer dan plot elementen. Nu ja, ook niet echt. Voor plot elementen is er tenslotte een plot nodig en dat is nu niet direct aanwezig. Er wordt gehint naar een plot, er zit zelfs nog een twist in. Maar een afdoende conclusie ontbreekt met één van de sleutelmysteries die volledig onbeantwoord blijft.

 

Marc Forster is naar mijn mening een overgewaardeerde prutser en deze film doet mij niet van mening veranderen. Het is simpelweg visueel geen mooie film. Onnavolgbare actie en fake as shit cgi schijnen te zijn waar deze film op draait. Meer nog, en dit is waar ik echt heel boos wordt, dit is een 12 jaar een ouder zombiefilm. WTF!!! Wat is het volgende? De nieuwe Saw film die MG6 blijkt te zijn? Ik ben geen gore fanaat maar zombie films hoort gore in te zitten en World War Z heeft er akelig weinig van en dat valt op in iedere scene. De zombies zien er niet eng uit omdat ze niet aan het rotten zijn (hoort toch echt bij het basisprincipe van de zombie) en tientallen mogelijk zelfs honderden keren wordt een zombie bijna in zijn gezicht geschoten, onthoofd, armen afgerukt. Maar nooit helemaal en de paar keer dat er lichaamsdelen afgehakt worden of een hoofd ontploft is het natuurlijk off screen. Want we mogen tenslotte niet de kleine kindjes bang maken met onze zombie film. Maar wacht...was dat niet precies waar zombie films voor zijn? Om mensen bang te maken. Yeah...wrap your head around that one. Ik had nog het geluk de extended version te zien die gelukkig nog twee full on gore scenes bevatten. En die smaakten abosuluut naar meer...Wat niet gebeurde.

 

De soundtrack van Marco Beltrami is fantastisch en wil ik op cd. Ik snap dat dit niet strookt met de rest van mijn tirade maar hey...de man levert goed werk af en dat moet toch ook aangegeven worden.

 

World War Z is het soort zombiefilm zoals Hollywood executives hem graag zien. Netjes, tandeloos en met bijna iedere minuut onnavolgbare nep uitziende actie zodat je geen tijd hebt na te denken over hoe ongelooflijk dom het plot is en dat de schrijvers vergeten zijn personages in de film te schrijven. World War Z is een slechte film die ik absoluut niemand aanraad. Ik haat deze film tot in het diepst van mijn hart. Wat een prut zeg!

**

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

THE DOUBLE

MV5BMTExMzY5MjAwODZeQTJeQWpwZ15BbWU4MDg0

Waar World War Z mij ziedend maakte liet The Double mij juist diep bedroefd achter. En niet omdat het een slechte film is. Allerminst zelfs. Na het fiasco van World War Z voelde deze film aan als een sprankje licht in de duisternis. Wat bijna contradictioneel is want de film zelf is één van de de meest grimmige en deprimerende films is die ik tot nog toe heb gezien. De film heeft Jesse Eisenberg in de hoofdrol als Simon James: een kantoorklerk die nauwelijks opgemerkt wordt door zijn collega's, niet de moed heeft zijn liefde te verklaren aan zijn overbuurvrouw (Mia Wasikowski) en wordt simpelweg door alles en iedereen als een voetveeg wordt gebruikt. Dan op een dag ontmoet Simon zijn dubbelganger die alles is wat hijzelf niet is: charismatisch, sociaal sterk en ambitieus. Hoewel deze dubbelganger oorspronkelijk helpt Simon over zijn angsten heen te komen en opgemerkt te worden slaat dit al vlug om in misbruik maken van en Simon besluit wraak te nemen op zijn dubelganger door hem psychologisch te slopen. Zich niet beseffende dat hij hierdoor zichzelf ook in de gekte stort. De film is gebaseerd op een boek van Fiodor Dostojevski. Ik heb zelf nooit iets gelezen van Dostojevski en als deze film enige indicatie is van zijn werk zal ik dat ook nooit doen. Als kijker voel je de hulpeloosheid en het oneindig leiden waaraan Simon dag en nacht onderworpen wordt zowel voor als na de aankomst van zijn dubbelganger. Simon is een intens sympathiek personage waar je niet dan het beste voor wenst. Hierdoor is het zien van hoe hij steeds weer faalt en zich steeds dieper de ellende in werkt bij tijden bijna ondragelijk. Wat al deze zwaarmoedigheid dan echter wel weer verlicht is de nogal surrealistische stijl van de film. The Double werd geschreven en geregisseerd door Richard Ayoade, voornamelijk bekend als Maurice Moss in The IT Crowd en hij voorziet de film van een Terry Gilliam achtig surrealisme perfect gepunctueerd met typisch Britse droge humor. Echter niet in zulke mate dat het afleid van het sterk karakter drama. Niet alleen Simon maar ook Hannah, zijn geheime liefde is een uitermate sympathiek personage. De dubbelganger James Simon daarentegen is het soort persoon dat alles plat brand waar hij mee in aanraking komt. Een gewaarwording die enkel nog heftiger gemaakt wordt door het feit dat niemand van de nevenpersonages dit doorheeft. Overigens gigantische lof voor Jesse Eiseberg die op volkomen overtuigende manier twee totaal verschillende personages neerzet.

 

The Double is een zeer fraai ogende film. Je ziet her misschien niet meteen aan af in de trailer waarin vooral veel grijze achtergronden te zien zijn. Maar daarin zit nu juist het visueel sublieme. Alles in de film is grauw en lelijk wat perfect niet alleen de bureacratische dystopie waarin de film zich afspeelt symboliseert maar ook fungeert als een analogie voor de hoofdpersoon zijn state of mind. Het eeuwig opgaan in de grijze massa. In dit geval letterlijk. Richard Ayoade weet prachtige shots in zijn film te stoppen die enerzijds niet onderdoen voor het beste werk van Gilliam maar anderzijds toch ook weer een typisch eigen stijl aantonen. 

 

De soundtrack bestaat uit aanzwellende vioolmuziek en Japanse popwat een vreemde combinatie lijkt maar verbazingwekkend goed werkt binnen de context van de film.

 

The Double is een zeer goede film maar beslist niet voor iedereen weg gelegd. Het is een film die wil dat de kijkers lijden en om eerlijk te zijn, af en toe leggen ze het er te dik bovenop met deze aangrijpende tragedie. Maar de ijzersterke personages, het fantastische acteerwerk en de geniale visuele stijl van de film maken dit dan weer goed. Als je, je anderhalf uur wil storten in de bizarre en verontrustende wereld die Ayoade en Dostojevski gecreerd hebben en er geen bezwaar tegen hebt er diep bedroeft weer uit te komen dan is deze film zeker de moeite van het kijken waard.

****

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Onderstaande film is een beetje de tweelingsbroer van THE DOUBLE. ENEMY vind ik persoonlijk beter. Betere regisseur achter het roer en betere acteur voor de lens.

Jake Gyllenhaal, dat is pas een interessante acteur.

 

 

Toch kijk ik ook uit naar de volgende film met Jesse Eisenberg, AMERICAN ULTRA.

Red band trailer dus inloggen zal nodig zijn.

Visueel ziet het er uit als een kruising tussen late David Fincher (zachtheid van het beeld) en het kleurrijke van (vooral) de latere Tony Scott films.

 

Ik ben momenteel volledig aan het genieten van mijn Vincent Price Poe verfilmingen.

Zonet The Fall of the House of Usher gezien en nu ga ik beginnen aan The Pit and the Pendulum.

Link naar reactie

JODOROWSKY'S DUNE

 

Gisteravond laat nog deze film bekeken. Ik ben niet de grootste fan van Jodorowsky. Met name zijn films niet. Er is zelfs kans dat had hij de Dune film gemaakt ik hem niet erg goed had bevonden. Maar dat alles terzijde heb ik wel zeer genoten van deze opmerkelijke documentaire over de meest verbluffende sci fi film nooit gemaakt.

 

De ster van de film is in ieder opzicht Jodorowsky en laat ik je wat vertellen: voor zover "hoofdpersonen" gaan maakt hij voor fantastisch kijkmateriaal. De man is duidelijk mentaal gestoord maar op een charmante en vertederende manier. Hij verteld de meest bizarre dingen en bij tijden over niet goed te praten acties. Maar hij verteld met zoveel enthusiasme en passie dat je wel onmogelijk niet gecharmeerd kunt zijn van zijn aan gekte grenzende genialiteit. Of is het nu juist aan genialiteit grenzende gekte? Dat is niet om te zeggen dat zijn medespelers bijzonder voor hem onder doen. Jodorowsky had om hem heen een clubje verzameld van enkele van de meest begaafde mensen uit die tijd: Dan O Bannon, H,R, Giger, Udo Kier, David Caradine, Dali, Orson Welles en nog wat anderen. Velen van hen komen zelf aan het woord in de film (het zien van H.R. Giger was nogal verontrustend, bijna als een stem voorbij het graf) maar daarnaast hebben de film makers ook nog wat hotemetoten uit Hollywood opgetrommeld voor extra commentaar waaronder Nicolas Winding Refn (Valhalla Rising, Drive) en verbazingwekkend genoeg Richard Stanley wiens droom project: The Island of Dr Moreau misschien beter niet gemaakt had kunnen worden. Allen leveren ze hun kijk op het enigma dat Jodorowsky is. De enige grote afwezige in dit alles is helaas Jean Giraud of Moebius zo je wilt gezien deze al overleden was toen de film gemaakt werd. Dit is jammer aangezien ik vermoed dat hij Jodo beter kende dan wie dan ook gezien zijn jarenlange samenwerking met hem.

 

Stanley's droomproject had wel gemaakt moeten worden, maar dan op zijn manier...

Zie de doc LOST SOUL: THE DOOMED JOURNEY OF RICHARD STANLEY'S ISLAND OF DR MOREAU

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...