Ga naar inhoud

Film Thread: Hanzo The Celluloid Slicer


Recommended Posts

Vanavond The Drop gezien. Psychologisch thriller van Dennis Lehane, de schrijver van o.a. Mystic River en Gone Baby Gone. De naam Lehane komt met bepaalde verwachtingen zoals rauw realisme en messcherpe dialogen. En die worden volledig ingewilligd. Maar toch is dit niet een typische Lehane film. Voor The Drop verruilt Lehane de smerige achterbuurten van Boston voor de smerige achterbuurten van New York. Maar meer nog dan dat verruilt hij het diep menselijk drama en felle maatschappijkritiek voor een wat meer oppervlakkige maar tegelijkertijd razend spannende psychologische thriller.De film volgt Bob(Tom Hardy), een stille en beetje suffige bartender die werkt voor "cousin Marv" (James Gandolfini) een voormalig gangster die zijn bar heeft moeten afstaan aan de Russische maffia. Dan gebeuren er vlak achter elkaar twee gebeurtenissen die Bob's hele leven op zijn kop zetten. Ten eerste red hij een pitbull puppy van de dood met hulp van een serveerster die net langs liep (Noomi Rapace) Ten tweede beroven twee overvallers Marv's bar. Daarop krijgt Bob niet alleen te maken met de psychopatische baas van de pitbull (Mathias Schoenaerts) maar bovendien ook met de Russische maffia die hun geld terug eisen en geen enkel middel schuwen om Bob en Marv te dwingen de overvallers te vinden en het geld terug te halen. Twee losstaande gebeurtenissen die veel nauwer verbonden blijken dan gedacht en uiteindelijk zullen leiden naar een hoogst schokkende ontknoping.

 

The Drop is een psychologische thriller die de noemer verdient. Lehane bevolkt zijn versie van Brooklyn met diverse personages die allen beschadigt en/of gewelddadig zijn op hun eigen manier. Hij schilt zijn personages als het ware las een ui en net als je doorhebt hoe iemand psychisch in elkaar steekt haalt Lehane weer een laag weg en blijkt dat je iemand totaal verkeert ingeschat hebt. Een groot gedeelte van de spanning in de film zit hem dan ook in het feit dat je nooit precies weet waartoe iemand in staat is. Hierdoor worden zelfs de meest saai scenes nog razend spannend. Het is alsof je een Tarantino film neemt maar het op serieuze en realistische wijze weergeeft. Bovendien zit de film vol plottwists die je nooit zult zien aankomen. Wie Mystic River of Gone Baby Gone heeft gezien weet dat Lehane een meester is van plot complexiteit. En zo ook in The Drop. De film lijkt een hele tijd nergens heen te gaan maar geloof me als ik zeg dat ieder plotelement van belang is en de film totaal niet zo onsamenhangend is als dat in het begin lijkt.

 

Tom Hardy speelt zoals we van hem gewend zijn alle sterren van de hemel met wederom een magistrale performance waarmee hij perfect dit zeer gecompliceerde personage weet neer te zetten. Maar ook James Gandolfini is een waardig afscheid gegund in de rol van Marv. Een man die nog veel heeft om voor te leven maar het zelf niet door heeft. Het is een rol Tony Soprano waardig. Noomi Rapace lijkt altijd emotioneel beschadigde personages te spelen. Niet dat ik klaag want ze doet dat fantastisch hoewel ik bij deze film af en toe toch niet na kon laten te denken aan Lisbeth Salander als zij in beeld kwam. (Wie de Millennium films nog niet gezien heeft - breng daar onmiddelijk vernadering in aan. Meesterlijke thrillers) De enige teleurstellende noot was Mathias Schoenaerts. Hij leek precies niet te weten in wat voor een film hij speelde. Terwijl Hardy, Gandolfini en Rapace volledig wisten te overtuigen met hun ingetogen maar krachtige performances had Schoenaerts zijn performance meer iets weg van een stereotype schurk. Nu moet ik toegeven dat hij ook niet de meest interessante rol had maar evengoed had een betere acteur er toch meer uit kunnen halen.

 

Voor de regie van deze film huurde Lehane de vlaamse regisseur Michael R Roskam in. De regisseur van het relatief goed onthaalde "Rundskop". Hoewel Roskam zoals te verwachten niet op kan leven naar de maatstaven van zijn illusterere voorgangers (oscarwinnars Clint Eastwood, Ben Affleck en Martin Scorcese) weet hij desondanks wel prima Lehane's visie van de smerighied van acherbuurten weer te geven. Voor de rest is de beeldregie, belichting etc... prima in orde en de film best mooi om te zien. Een pluim dus voor dit aanstormend talent. De muziek van Marco Beltrami is zeer ingetogen en soms nauwelijks aanwezig. Maar dit versterkt enkel de spanning en past bovendien perfect bij het wat meer ingetogen karakter van de film.

 

The Drop is een solide thriller dankzij een ijzersterk script, grotendeels sterke performances. uitstekende regie en een voortreffelijke soundtrack. Het is misschien niet zo overdonderend als Lehane's vorige films, met name Mystic River en Gone Baby Gone, maar het is een film die vrijwel alles goed doet en je op het puntje van je stoel houdt van begin tot eind. Een aanrader dus en zeker voor thrillerliefhebbers is dit een must see.

****

post-127-0-82005400-1429226284_thumb.jpg

 

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Zier er idd goed uit. Ik vond DKR niks mis mee hoor. En vond Batman Begins toch echt de beste van de trilogie, ondanks het sublieme acteerwerk van Heath Ledger in DKR.

 

Zou kunnen, ik heb gekeken naar een DVD versie en het geluid leek me zo onwerkelijk. Misschien was er iets verkeerd met die persing, ik zal de BR eens uitproberen, ik heb die ondertussen ook al eens in de winkel gehad.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...