Ga naar inhoud

Film Thread: Hanzo The Celluloid Slicer


Recommended Posts

In tegenstelling tot Donnie ben ik geen Spielberg hater maar ik heb veel liever een regisseur als Nicolas Winding Refn dan Steven Spielberg. Spielberg's films zijn in feite boeken op film, waar jij zo'n belang hecht aan een verhaallijn is iets dat ik in de literatuur zoek en film is net een medium dat voor mij net dingen kan doen dat literatuur niet kan. Een film als Only god forgives kan je nooit op eenzelfde manier ervaren in een boek, Munich enz uiteindelijk wel. Enfin, dat zou natuurlijk nooit helemaal hetzelfde zijn maar je snapt wel het punt dat ik probeer te maken, ik hou van films die het potentieel van hun medium knap kunnen benutten en dan valt een duidelijke verhaallijn niet persé onder de hoogste prioriteit. En dat wilt natuurlijk ook niet zeggen dat ik niet geniet van boekverfilmingen of films waar het plot zeer belangrijk is

 

Aha I see. Je hebt een goed punt daar. Sowieso is dit jouw mening en hoe jij de dingen ziet dus ik zou daar niet eens iets tegen in durven te brengen. Misschien is het omdat ik relatief weinig boeken lees of misschien is het simpelweg omdat ik hetzelfde zoek in alle vormen van fictie, ongeacht of eht nu films, boeken, tv series, manga, anime, strips of zelfs games zijn: een goed en origineel of op z'n minst onderhoudend verhaal met sterke of anders invoelbare personages. Visueel is voor mij van ondergeschikt belang. Ik kan mooie beelden absoluut waarderen en het visuele aspect speelt zeker mee in mijn eindbeoordeling van iets maar het is voor mij niet het belangrijkste. Iets dat een solide plot en personages heeft maar bagger gefilmd is kan per definitie rekenen op een hoge score terwijl iets dat mooi is om te zien maar qua verhaal nergens op trekt per definitie een lage score zal krijgen. Hypocriet? Mogelijk wel maar mijn besprekingen gaan volgens mijn standaarden en ik kan niet met goed fatsoen een hoge score geven aan iets waarbij ik me doodverveelde of kapot aan irriteerde. Ik denk dan altijd aan die quote van Kurosawa: "Een matige regisseur kan nog een aardige film maken van een good script maar zelfs de meest voortreffelijke regisseur kan nog geen goede film maken vanuit een slecht script." (Hij zei natuurlijk iets in het Japans maar dit is naar het schijnt de vertaling) Het script: de vertelling, het raamwerk. Dat is verreweg het belangrijkste. Het visuele aspect is daaraan ondergeschikt. Maar misschien ben ik nu enkel mijn eigen ego aan het vergroten als amateur scenarist zijnde. ;)

 

What she said... Pushing the medium. Dat doet Spielberg nooit.

Stuvio heeft het bij het rechte eind als hij spreekt over film als ervaring.

Nog een favoriet van mij is Terrence Mallick, pure visuele gedichten die niet op het hoofd, maar op het hart en de ziel inspelen. Die man maakt films die in resonantie proberen te treden met de gevoelens van de kijker. Refn doet dat ook, maar dan op een andere frequentie.

 

Man, wat een pretentieuze bullshit dat ik hier verkoop, but i'll stand by it...

 

Dat is oké. Je mag zo pretentieus zijn als je wilt hier. Tenslotte ben ik dat ook regelmatig en dat mag. Dat is het leuke aan een forum. We kunnen af en toe ontzettend de snob uithangen maar we kennen elkaar een beetje en weten dat we elkaars uitspraken met een korreltje zout moeten nemen. Daarom kunnen we het van elkaar accepteren. (althans dat hoop ik, kom me alsjeblieft niet vermoorden vannacht ik neem alles terug wat over Refn heb gezegd. ;) )

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Bezig met de sterke Terminator reeks. Deel 1 staat nog steeds ruim bovenaan, wat een geweldige film, die soundtrack, die sfeer woohoo!!

Deel 2 is een wat cleanere versie van de eerste, maar mist de scherpe kantjes. Neemt niet weg dat een leuke film is, maar overgewaardeerd is die zeker.

Deel 3 gisteren gezien, die is dan juist weer ondergewaardeerd. Met wat frisse ideeen, heerlijke actie en natuurlijk Kristanna Loken :hartje:

Vanavond deel 4 herkijken.

Link naar reactie

Vandaag The Imitation Game gaan zien. Een biopic over het leven van Alen Turing die zich al vlug ontpopt tot een historische thriller. Dat klinkt misschien als een stomme zet voor een film over een historische gebeurtenis waarvan iedere vijfjarige de uitkomst al weet. (nu ja de meesten, sommigen pas op hun tiende) Maar de spanning in de film zit m niet in het "gaat het ze wel lukken?" maar eerder in het proces. Je blijft rooten voor de wetenschappers en hun onorthodoxe methode terwijl ze ondertussen moeten vechten tegen de conservatieve militairen geleid door een voortreffelijke Charles Dance (Tywin uit Game of Thrones) en ze ondertussen gebukt gaan onder het besef dat iedere minuut die verstrijkt er weer meer soldaten sneuvelen. In die zin lijkt de film een beetje op de recente topserie Manhattan. Echter waar Manhattan een indringend psychologisch drama is over de tol die het werk heeft op de wetenschapper is The Imitation game een stuk luchtiger van toon en focust het vooral op het behalen van het resultaat in dit geval: het kraken van de code. In zekere zin is de film zelf één grote machine: iedere radertje ontsluit weer een nieuw stukje van de puzzel tot uiteindelijk alle stukjes op hun plaats liggen en de climax volgt. Helaas dringt dit mechanische in alles door en waar de film nogal faalt is...wel als biopic. De film portretteerd netjes alle facetten van Turings leven en op een manier dat het uiteindelijk allemaal bij elkaar komt om ons een goed beeld te geven van de man zelf. Maar het komt nooit echt binnen en uiteindelijk voelt de film ongemakkelijk afstandelijk. Benedict Cumberbatch  geeft het zijn alles en jaren als Sherlock hebben hem zeer bekwaam gemaakt in het vertonen van sociaal ongemakkelijke personages. Maar uiteindelijk kan zelfs hij niet redden wat feitelijk een zielloze film. Een machine. All brains and no heart. Bovendien weet de film ook niet altijd wat het wil zijn. Het grootste gedeelte is het de eerder genoemde historische thriller maar tegelijkertijd probeert het ook een karakterstudie van Alen Turing te zijn en het einde is feitelijk één grote aanklacht tegen homodiscriminatie. Alle drie zijn interessant op zich maar in combinatie met elkaar is het resultaat heel rommelig. Gelukkig wordt dit pas echt een probleem in de laatste akte waar even vlug voorbij gegaan wordt aan één van de meest beroemde en gruwelijke acties van de Bletchley Park code breakers en de film nog heel vlug het concept van de mens wil onderzoeken. Wat uiteindelijk uitmondt in een weinig waardige conclusie.

 

Op visueel gebied heb ik echter niets te klagen. Regisseur Morten Tyldum betoont zich even bekwaam in het regisseren van over the top blockbusters als Headhunters (Hodejegerne) als suspensevolle thrillers als deze. Zijn typische eigen stijl schijnt door in ieder shot en hij houdt zijn camerawerk vaak up close en personale waardoor je als kijker als het ware in de setting zelf zit en dezelfde spanning voelt als de personages. Sowieso wil even aankaarten hoe fantastisch de film er uit ziet. De Britse cinema heeft de laatste paar jaar een enorme sprong voorwaarts gemaakt met films die op visueel vlak niet te onderscheiden vallen met Hollywood films. Denk aan The Theory of Everything die eerder dit jaar uitkwam. Of de meesterlijke spionagethriller Tinker, Taylor Soldier, Spy. Of het met vele Oscars bekroonde The King's Speech. Ik durf zelfs te spreken over de "big budget British film" En the Imitation Game valt daar zeker onder. Tyldum wisselt regelmatig scenes in Bletchley Park af met oorlogsbeelden en hoewel niet absoluut nodig zijn dit visuele wonders. Beelden van vliegtuigen die bommen gooien, torpedo's die door het water schieten en een hele vloot die vergaat is niets nieuws maar wel voor de Britse cinema en Tyldum weet het op zeer indringende wijze in beeld te brengen. Ik denk op zich ook dat Tyldum de perfecte regisseur was voor deze film want wat het script mist aan indringendheid maakt Tyldum voor een deel goed met zijn signature regiestijl. De soundtrack van Alexandre Desplat is fantastisch zoals te verwachten van de man.

 

Ik ben tot nog toe nogal negatief geweest over de film op veel punten. Mogelijk is dit ook omdat ik recentelijk nog het sublieme The Theory of Everything heb gezien en in vergelijking daarmee is The Imitation Game niet veel soeps. Maar in alle eerlijkheid geldt dat voor de meeste films dus dat zegt meer over hoe ongelooflijk goed The Theory of Everything is dan over de kwaliteit van deze film. The Imitation Game slaagt als een spannende en onderhoudende thriller maar faalt op alle andere punten. Wat het echter wel is, is bloody entertaining. De film verteld historische feiten na op een toegankelijke en laagdrempelige wijze en zolang je er niet teveel van verwacht is het een zeer vermakelijke film.

***1/2

 

tumblr_nffseoYYG61qzoziho2_1280.jpg

 

PS: Voor mensen die deze film goed vonden raad ik de 2001 Britse puntje van je stoel thriller "Enigma" aan. De film verteld een grotendeels gefictionaliseerde versie van de feiten maar is daarom ook meteen een stuk onvoorspelbaarder. Bovendien heeft het een uitermate goed geconstrueerd en intelligent plot. Naar mijn mening nog steeds de beste Bletchley Park film tot nog toe.

 

Edit: voor mensen die niet meer snappen waarom de conclusie steeds verandert. Mijn laptop heeft tot meerdere malen mijn aanpassingen niet geregistreerd waardoor ik hem steeds overnieuw moest schrijven. Er zijn daardoor een paar punten verloren geraakt evenals een paar zinnen die niet zo lekker lopen als in het begin. Maar ik ben er klaar mee. Mijn punt is duidelijk en mijn conclusie sta ik achter,

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Net Daybreakers gezien en ontzettend van genoten. Heerlijk sci fi actiefilm over een verre toekomst waarin de mensheid grotendeels geworden is tot vampiers en er een hongersnood heerst onder hen door de kleine hoeveelheid mensen die er nog maar over is. Ethan Hawke speelt Ed een laborant in een bedrijf dat bloed vervaardigt van mensen. Ondanks zijn functie walgt hij van wat hij moet doen en weigert zelf menselijk bloed te drinken. Dan op een dag komt hij een stel mensen tegen die hem vertellen dat ze een vaccin hebben tegen vampirisme.

 

De rest laat zich raden: Ed ziet door contact met de mensen het kwade in van zijn eigen vampirisch bestaan en besluit samen met hem af te rekenen met de vampiers. Maar dat is gerekend buiten Ed zijn in en in verdorven baas (een voortreffelijke Sam Neil) Ondanks de originele premisse is het verloop van de film heel standaard maar de Spierig Brothers houden het boeiend door een perfect tempo waarbij de spanning onaflatend is maar er genoeg ruimte is voor plot en karakterontwikkelling, mes scherpe dialogen en soms zeer inventieve jump scares een nog altijd zeer ondergewaardeerde kunst naar mijn mening. Daarnaast is de film visueel heel knap gedaan. De vampierwereld is een futuristische metropool gehuld in vrijwel eeuwig duisternis slechts af en toe afgewisseld met difuus neon licht terwijl het rijk der mensen weergegeven wordt als een dorre woestenij badend in het zonlicht. Tot slot is de gore in de film een kunst op zich. Een vampierfilm die niet bloederig is, is geen vampierfilm maar Daybreakers schiet wel heel erg uit met één van de meest bloederige eindscenes die ik al gezien heb, Tegelijkertijd is de gore nooit storend. Ik zou het zelfs wel kunstzinnig noemen en ik durf zelfs te zeggen...smaakvol. (pun intended)

 

Daybreakers is een voortdenderende sci fi actiethriller met een originele premisse en een vrij cliché verhaal die toch boven de middenmaat uitsteekt door zijn sterke visuele presentatie en geweldig acteerwerk met name van Hawke en Neil. Dit is een aanrader voor zowel horror als science fiction en actie liefhebbers. Na Predestination was ik al benieuwd naar ander werk van The Spierig Brothers. Nu ik Daybreakers heb gezien durf ik wel te zeggen dat ik er een nieuwe favoriete regiesseur bij heb. (nu je technisch gezien regie duo)

****

MV5BNzg3NDYyMDU4Nl5BMl5BanBnXkFtZTcwODA5

 

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Heheh nu Undead alleen nog :D

Klopt maar daar ben ik ietwat meer huiverig voor wegens slechte kritieken en het feit dat ik niet zo'n zombie liefhebber ben, Zelfs The Walking Dead ben ik mee opgehouden. De enige zombie films die ik echt leuk vind zijn Shaun of the Dead en Cockneys vs Zombies en of je dat nu echt zombie films kunt noemen... <_<

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Klopt maar daar ben ik ietwat meer huiverig voor wegens slechte kritieken en het feit dat ik niet zo'n zombie liefhebber ben, Zelfs The Walking Dead ben ik mee opgehouden. De enige zombie films die ik echt leuk vind zijn Shaun of the Dead en Cockneys vs Zombies en of je dat nu echt zombie films kunt noemen... <_<

Juan of the Dead en Zombieland (en de grindhouse double feature) dan?

Link naar reactie

Klopt maar daar ben ik ietwat meer huiverig voor wegens slechte kritieken en het feit dat ik niet zo'n zombie liefhebber ben, Zelfs The Walking Dead ben ik mee opgehouden. De enige zombie films die ik echt leuk vind zijn Shaun of the Dead en Cockneys vs Zombies en of je dat nu echt zombie films kunt noemen... <_<

 

Het is een apart geval. Slecht is de film zeker niet. ;)

Houdt wel rekening mee, dat het hun eerste film is met weinig budget. Volgens mij is het allemaal opgenomen met lokaal volk (geen professionele acteurs). Sommige overacten wel heel erg.

Het is zombiefilm met een vleugje sci-fi :) Have fun!!

Link naar reactie

Had Inception nog niet gezien. Wat een hoop pseudo intellectuele bull. Heb het na 30 min afgezet, dat gaat nog 2 uur door zeg. En dat krijgt 8.8 op imdb. Sheesh...

Ik heb hem al twee keer doorworsteld, in de hoop te vatten wat zovelen hier zo goed aan vinden, en nog vind ik er geen ruk aan...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Had Inception nog niet gezien. Wat een hoop pseudo intellectuele bull. Heb het na 30 min afgezet, dat gaat nog 2 uur door zeg. En dat krijgt 8.8 op imdb. Sheesh...

Inception is naar mijn mening een originele en knap geconstureerde schi fi actiethriller met verbluffende visuals en sterke performances. Het slaagt als een inventieve thriller maar ook als een romantisch drama. En dat allemaal in de schulp va een sci fi heist film Wat de film wat naar beneden haalt naar mijn mening is dat het af en toe te luid is met teveel over the top actie is wat niet goed past bij de meer intelligente en artisiteke film die het is. Bovendien steelt de film ook redelijke vrijelijk van andere films zoals Dark City maar a la Nolan komt daar ook zelf voor uit.en dat is meer dan gezegd kan worden van The Wachowski Brothers en The Matrix. Over een overgewaardeerde film gesproken.

 

8.8 ben ik het wel mee eens. Inception is een steengoede film maar geen meesterwerk.

 

Enfin...das mijn mening.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Net JOHN WICK gezien. Ik ge eens onkarakteristiek boding zijn.

 

Verhaal in het kort:

John Wick is een huurmoordenaars die niet meer huurmoord.

Dan op een dag komt Theon uit Game of Thrones langs en legt John Wick zijn hond om.

Daarop vermoord John Wick EVERYONE!!!!

Einde samenvatting

 

Mijn mening: leuk voor actie fans. Helaas ben ik er niet één van. Cinematografie is goed gedaan, muziek dreunt vrolijk voort en Keanu Reeves mag weer fijn stoer kijken. Ik zelf heb me echt anderhalf uur lang stom verveeld. Het enige leuke aan de film is kijken welke tv ster er nu weer in beeld komt. Ik zat constant van "hey it;s that guy from Game of Thrones!" "Hey it's that guy from Millenium!" "Hey it's that guy from Fringe!" : Hey it's that guy from The Wire" "Hey it's that guy from Dadwood!" en ga zo maar door. Wat dat betreft is het nog wel een grappige film als je veel tv series kijkt. Nee eigenlijk dan ook niet. Dit zou het label moeten krijgen: actiefans only. Ik ga nu iets leukers en nuttigers doen met mijn leven. Zoals in mijn neus peuteren...of naar de wc gaan... Beide dingen waar ik veel meer van geniet dan dat ik van deze film genoten heb.

 

**

PS: Ik refereer naar Leon als grapje maar niet omdat ik de twee vergelijk. Leon vond ik heel gaaf en is naar mijn mening zonder twijfel Luc Besson zijn beste tot nog toe.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Net JOHN WICK gezien. Ik ge eens onkarakteristiek boding zijn.

 

Verhaal in het kort:

John Wick is een huurmoordenaars die niet meer huurmoord.

Dan op een dag komt Theon uit Game of Thrones langs en legt John Wick zijn hond om.

Daarop vermoord John Wick EVERYONE!!!!

Einde samenvatting

 

Mijn mening: leuk voor actie fans. Helaas ben ik er niet één van. Cinematografie is goed gedaan, muziek dreunt vrolijk voort en Keanu Reeves mag weer fijn stoer kijken. Ik zelf heb me echt anderhalf uur lang stom verveeld. Het enige leuke aan de film is kijken welke tv ster er nu weer in beeld komt. Ik zat constant van "hey it;s that guy from Game of Thrones!" "Hey it's that guy from Millenium!" "Hey it's that guy from Fringe!" : Hey it's that guy from The Wire" "Hey it's that guy from Dadwood!" en ga zo maar door. Wat dat betreft is het nog wel een grappige film als je veel tv series kijkt. Nee eigenlijk dan ook niet. Dit zou het label moeten krijgen: actiefans only. Ik ga nu iets leukers en nuttigers doen met mijn leven. Zoals in mijn neus peuteren...of naar de wc gaan... Beide dingen waar ik veel meer van geniet dan dat ik van deze film genoten heb.

 

**

PS: Ik refereer naar Leon als grapje maar niet omdat ik de twee vergelijk. Leon vond ik heel gaaf en is naar mijn mening zonder twijfel Luc Besson zijn beste tot nog toe.

Hij gaat wel met één prijs lopen, dat van meeste headshots ooit in een film.

Dat record breken zal moeilijk worden...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Hmmm... Inception vind ik toch wel een van de beste films die er is. Heb die drie keer in de bioscoop gezien. Prachtig gemaakt werkelijk en het einde...

Hehe...dat dacht ik vroeger ook. Dark City is idd een stuk beter. Maar Inception blijft een dijk van een film naar mijn mening.

 

De twee lijken trouwens niet echt op elkaar behalve in visueel opzicht. En in dat geval is eht wel eerlijk te vermeleden dat Dark City ook weer vrijelijk de mosterd haalt bij The City of Lost Children en Akira.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Gatver! Niet zulke vieze plaatjes posten graag! Ugh Hellraiser. Ik heb daar niets mee. Ik kan het nog enigszins wel waarderen als artistieke impressie maar voor de rest...eikebah!

 

Dat is voor splatter gore fans. Doe mij maar een goede horrorfilm met knap opgebouwde suspense en goed getimede jumpscares. Zag laatst Occulus. Dat vond ik goede horror. Minder bah en meer puntje van je stoel en naderhand nog natrillen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Zelf vanavond gekeken naar A Walk Among the Tombstones. Formuleuze maar vermakelijke thriller. Liam Neeson speelt Matthewe Scudder: een privédetectiv die ingehuurd wordt om twee psychopathen op te psoren die de vrouwen van drugsdealers ontvoeren, verkrachten en vermoorden. De rest kun je zelf wel bedenken. "He will look for them, he will find them and he will kill them" Allemaal vrij standaard Liam Neeson spul. Wat deze film ehcter et boven de middenmoot uittrekt en het net geen dertien in een dozijn film maakt is de sfeerschepping. De film leent vrijelijk van eht film noir genre om een sfeer te scheppen die beklemmend en zelfs vrij duister is. Het doet een zeer goede poging ons een wereld te tonen waarin de glamour en glitz niets meer is dan een facede waarachetr de werkelijke gruweldaden en ellende schuil gaat. Daarnaast geniet de film ook soms bovengemiddelde karakterisatie en sterke performances. Hoewel niet heel ver van zijn bedstee is Scudder toch enigszins een beetje buiten de typisch Neeson personages van de laatste paar jaar. In de eerste paar minuten blijkt al dat hij geen problemen heeft met corruptie in het korps en hoe verder de film komt hoe meer het duidelijk wordt dat dit een man is met niet enorm veel scrupules. Bovendien is hij nu nit direct een actieheld te noemen. Sterker nog hij wordt zelfs tot twee keer toe in elkaar geslagen. Het is Neeson's getergde performance die ons doet voelen voor dit innerlijk geschade personage. Daarnaast hebben we TJ. Eén van de meest originele sidekicks die ik al gecien heb in thrillers. TJ is een straatjochie maar geboren met een goed brein en een goed instinct. Het is de chemie tussen TJ en Scudder die de film als het ware ondersteunt on vooruit helpt door zijn flinterdunne plot. Verder helpen de prima cinematografie en soundtrack ook goed mee.

 

Al met al dus geen topfilm maar wel een lekkere wegkijkthriller en niet geheel zonder zijn kwaliteiten. Het best te bekijken op een avondje dat je niet teveel eisen stelt aan het vermaak en gewoon iets wil om bij te ontspannen zonder al te diep na te hoeven denken.

***1/2

 

walk_among_the_tombstones_ver2_xlg.jpg

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Gatver! Niet zulke vieze plaatjes posten graag! Ugh Hellraiser. Ik heb daar niets mee. Ik kan het nog enigszins wel waarderen als artistieke impressie maar voor de rest...eikebah!

 

Dat is voor splatter gore fans. Doe mij maar een goede horrorfilm met knap opgebouwde suspense en goed getimede jumpscares. Zag laatst Occulus. Dat vond ik goede horror. Minder bah en meer puntje van je stoel en naderhand nog natrillen.

Oy vey, ik denk dat je nog nooit een splatter film gezien hebt... ????

Hellraiser is met recht en reden een klassieker. De sfeer en toon in die film is ongeëvenaard.

JESUS WEPT!

 

Maar Oculus is inderdaad ook heel goed.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...