Ga naar inhoud

Film Thread: Hanzo The Celluloid Slicer


Recommended Posts

Op het einde van dat slate artikel gaat die gast ook in op de rest, de emotionele kant van de film. Ik begrijp zijn punten, maar het is duidelijk dat er geen poëtische ziel verloren is aan die man...

Maar ik doe waarschijnlijk gewoon moeilijk.

 

Zijn de concepten en het verhaal van interstellar nieuw? Ja en neen.

In boeken is dat allemaal al eerder gedaan, maar daar is ook gewoon meer materiaal! In het medium film heb je dit nog niet vaak gezien, amper zelfs...

 

Sorry voor de postdiarree, maar ik ben zo blij met deze film en ik hou gewoon van dit soort sci-fi...

 

O ja, read Charles Stross!!!

Link naar reactie

INTERSTELLAR

Deze film deed mij na zijn 3 uur zwijgen... Tot 10 minuten erna registreerde ik niets van wat er rondom mij gebeurde... Dit is de 2001 van mijn generatie. Dit is de film die enkele jonge, beïnvloedbare geesten filmfan voor het leven zal maken. Elke film die ze verder zullen zien in hun leven zal gemeten worden aan deze. Dit is de beste film van het jaar, bar NONE. Nolan, als je plaatsje in het pantheon van de filmgeschiedenis nog niet verdiend had, dan is je dat nu zonder twijfel wel gelukt. Meer heb ik daar niet over te zeggen.

 

Volkomen mee eens. Nu een paar dagen later nu de film wat bezonken is vind ik hem eigenlijk nog beter dan toen ik hem net had gezien. Echt een meesterwerk. (there I said it)

 

Ik heb er twee minpunten aan ervaren.

Ten eerste heb ik geen kwantummechanica gestudeerd, en hoewel ik wel al wat heb gelezen over de snaartheorie, zwarte gaten en wormgaten, kon ik de bij momenten erg wetenschappelijke argumentatie niet voldoende bevatten.

Probeerde ik net te plaatsen wat er het ene moment werd verteld, vloog de volgende loodzware zinsnede al voorbij.

 

Ten tweede was de muziek van Hans Zimmer me bij momenten te bombastisch.

Ik had op voorhand al wat kritieken gelezen van filmrecensenten op Imdb, en daar werd al opgemerkt dat de acteurs bij momenten verzwolgen werden door de film, o.a. door de bij wijlen oorverdovende soundtrack.

En ja, ik heb er me af en toe ook zitten aan ergeren. Soms gaan de stemmen gewoonweg verloren in de muziek.

 

Verder heb ik de film bekeken in een volle zaal in de Kinepolis in Gent, en viel het me naderhand op dat zowat iedereen om me heen, mijn gezelschap incluis, wel besefte dat ze naar iets heel intelligents hadden zitten kijken, maar dat de meesten even veel of zelfs minder van kwantumfysica snapten dan ik.

 

Op Moviemeter.nl hoor je uitgerekend daar geen mens over bezig.

Ze vonden hem door de band genomen allemaal heel erg goed, en bewieroken hem met elke overtreffende trap en superlatief die daarbovenop kan bedacht worden. Nolan is hip, dat is wel duidelijk. Zelfs Zimmer lijkt hier volgens de massa zijn beste werk ooit afgeleverd te hebben. Ik heb hier nochtans zowat elke soundtrack van de man liggen, en dat had een reden. Deze kon me alvast niet bekoren, hij komt er niet in.

 

Ik besef eveneens dat ik naar iets heel erg intelligents heb zitten kijken, maar ik geef ook grif toe dat de volgende keer dat ik hem kijk, in mijn luie zetel, er eerst wat studiewerk aan vooraf zal gegaan zijn.

 

Naar mijn mening hoef je geen kwantummechanica te snappen om de film te snappen. Ik heb ook absoluut geen verstand van kwantummechanica en ben sowieso heel slecht in het begrijpen van wiskunde en natuurkunde. Ik vond juist één van de pluspunten van de film hoe ze enorm ingewikkelde theoriën begrijpelijk uitleggen zodat een leek als ik het ook kan begrijpen. Ik denk eerder dat jou probleem erin zat dat ze op een gegeven moment heel snel gaan met nieuwe informatie geven en er grote delen van het plot allemaal in één scene worden uitgelegd. Het is dan ook geen film waarbij je even niet moet opletten.

 

Wat Hans Zimmer betreft: de muziek zelf vond ik prima. Ik zou het allemrinst als bombastisch ervaren. Het probleem zit m erin dat het volume van de muziek hoger stond dan dat van de spraak en daardoor kon je het vaak niet verstaan. Daarnaast was bij mij een heel groot probleem dat ze in de bios de bas op 100% hadden gezet waardoor het oorverdovend was. Tot op het punt dat ik met mijn vingers in mijn oren zat op een bepaald punt. Maar dat ligt dus aan de bioscopen en niet aan de film zelf.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Gisteren naar Interstellar gaan zien en het was best indrukwekkend, je moet het toch zien op groot scherm. Wel te luid op verschillende momenten wanneer ze met loeiharde effecten iets erg saai proberen op te fleuren, het werkt wel maar het is toch te luid.

 

Wetenschappelijk is er een heel pak dat niet klopt maar daar mag je niet teveel over nadenken, die kwantum dinges worden er maar bijgehaald omdat het zo mysterieus is. Bijna alle wetenschappelijke onjuistheden worden eigenlijk wel verklaard.

 

De Aarde staat op uitsterven en het is God die de mensheid wil redden voor 1 of andere reden, daarom ook de natuurkundige onmogelijkheden in de film. Het wormgat die spontaan verscheen en vreemde gigantische zwarte gaten. Vroeger zat God in de hemel omdat dat het onbekende was, tegenwoordig blijkbaar in een groot zwart gat.

 

Link naar reactie

Gisteren naar Interstellar gaan zien en het was best indrukwekkend, je moet het toch zien op groot scherm. Wel te luid op verschillende momenten wanneer ze met loeiharde effecten iets erg saai proberen op te fleuren, het werkt wel maar het is toch te luid.

 

Wetenschappelijk is er een heel pak dat niet klopt maar daar mag je niet teveel over nadenken, die kwantum dinges worden er maar bijgehaald omdat het zo mysterieus is. Bijna alle wetenschappelijke onjuistheden worden eigenlijk wel verklaard.

 

De Aarde staat op uitsterven en het is God die de mensheid wil redden voor 1 of andere reden, daarom ook de natuurkundige onmogelijkheden in de film. Het wormgat die spontaan verscheen en vreemde gigantische zwarte gaten. Vroeger zat God in de hemel omdat dat het onbekende was, tegenwoordig blijkbaar in een groot zwart gat.

 

Bonte, wat in je spoilertags staat, klopt totaal niet...

 

het is niet god, het zijn mensen die zo ver geëvolueerd zijn dat ze hogere dimensies overwonnen hebben. Tijd en ruimte zijn geen barrière meer voor hen. Dat wordt LETTERLIJK in de film gezegd.

 

Link naar reactie

Bonte, wat in je spoilertags staat, klopt totaal niet...

 

het is niet god, het zijn mensen die zo ver geëvolueerd zijn dat ze hogere dimensies overwonnen hebben. Tijd en ruimte zijn geen barrière meer voor hen. Dat wordt LETTERLIJK in de film gezegd.

 

Dat dacht Cooper in de film, het is dan ook een wetenschapper. :)

 

Als mensen dat ooit zouden kunnen dan zijn ze effectief goden geworden, dan is er geen verschil meer.

 

In de Film werd ook duidelijk gesteld dat ze niet terug konden keren in de tijd, enkel kijken en tips geven via zwaartekracht. Als het geëvolueerde mensen zouden zijn dan moesten ze teruggekeerd zijn in de tijd om zichzelf en Cooper te redden, dat klopt dus niet. Voor mij is het erg duidelijk dat God tussenkomt om de mens te behoeden van uitsterven, het gekozen volk. Daarom ook de vele vergelijkingen met 2001.

 

Daarom ook de vele natuurkundige onmogelijkheden, om zo'n groot zwart gat te controleren bv heb je meer energie nodig dan dat er aanwezig is in het bekende heelal, je moet wel goddelijke krachten hebben.

 

(spoiler Interstellar & 2001)

 

936full-2001-a-space-odyssey-screenshot.

Link naar reactie

Bonte, de interne logica van je uitleg klopt niet.

eerst zeg je God en nu goden en dan zeg je weer God, de achterliggende gedachte is dus verkeerd. Je gebruikt de quote ivm met goden en magie van Clarke dan ook verkeerd (alsmede je verwijzingen naar 2001). Je bent nu zelf iemand waarover clarke het had iemand die hoge technologie verwart met een godwezen). Jouw opmerking dat als het geëvolueerde mensen zouden zijn ze terug zouden keren in de tijd is al even goed speculatie als wat ik zei, dus hoe dat bewijst dat het wel God zou zijn, is heel erg iffy (en dan ben ik nog heel vriendelijk). Je kan even goed zeggen dat ze nog niet aan het einde van hun evolutie zitten en, als dat mogelijk zou zijn, gewoon nog niet kunnen terugkeren in de tijd.
Het feit dat je ook aangeeft dat het voor jou duidelijk is dat God tussenkomt zegt veel over jouw geloofssysteem. In de wetenschap moet je bewijzen dat iets (voor jou God) bestaat, niet dat iets niet bestaat. Waaruit ook volgt dat je de uitspraken van cooper (een wetenschapper zoals je aangaf) eigenlijk maar lachwekkend vindt ("tuurlijk denkt hij dat, die wetenschapper, hahahaha). Er bestaat wel zoiets als de reductio ad absurdum, maar daarin toon je aan dat een waarheid ook echt waar is door het tegenovergestelde 'belachelijk' te maken. Je moet dus ook bewijzen dat iets waar is (want dat is hetgeen dat je wilt bewijzen!), dat iets bestaat en niet het omgekeerde, dat iets niet bestaat.
Jij mag daar gerust God in zien, maar pretendeer dan niet om iets te zeggen over de wetenschappelijke basis (waar heel veel speculatie in zit omdat het allemaal niet gekend is, Science FICTION, weet je wel) van de film.

O ja, ze controleren het zwart gat ook niet.

 

(spoiler Interstellar)

Link naar reactie

Bonte, de interne logica van je uitleg klopt niet.

 

 

eerst zeg je God en nu goden en dan zeg je weer God, de achterliggende gedachte is dus verkeerd. Je gebruikt de quote ivm met goden en magie van Clarke dan ook verkeerd (alsmede je verwijzingen naar 2001). Je bent nu zelf iemand waarover clarke het had iemand die hoge technologie verwart met een godwezen). Jouw opmerking dat als het geëvolueerde mensen zouden zijn ze terug zouden keren in de tijd is al even goed speculatie als wat ik zei, dus hoe dat bewijst dat het wel God zou zijn, is heel erg iffy (en dan ben ik nog heel vriendelijk). Je kan even goed zeggen dat ze nog niet aan het einde van hun evolutie zitten en, als dat mogelijk zou zijn, gewoon nog niet kunnen terugkeren in de tijd.

Het feit dat je ook aangeeft dat het voor jou duidelijk is dat God tussenkomt zegt veel over jouw geloofssysteem. In de wetenschap moet je bewijzen dat iets (voor jou God) bestaat, niet dat iets niet bestaat. Waaruit ook volgt dat je de uitspraken van cooper (een wetenschapper zoals je aangaf) eigenlijk maar lachwekkend vindt ("tuurlijk denkt hij dat, die wetenschapper, hahahaha). Er bestaat wel zoiets als de reductio ad absurdum, maar daarin toon je aan dat een waarheid ook echt waar is door het tegenovergestelde 'belachelijk' te maken. Je moet dus ook bewijzen dat iets waar is (want dat is hetgeen dat je wilt bewijzen!), dat iets bestaat en niet het omgekeerde, dat iets niet bestaat.

Jij mag daar gerust God in zien, maar pretendeer dan niet om iets te zeggen over de wetenschappelijke basis (waar heel veel speculatie in zit omdat het allemaal niet gekend is, Science FICTION, weet je wel) van de film.

 

O ja, ze controleren het zwart gat ook niet.

 

 

Hmm

 

Ik begrijp niet alles wat je wil zeggen maar als het geëvolueerde mensen zouden zijn dan komen ze toch uit de toekomst en regelen ze dit alles vanuit de toekomst? Dat klopt niet met hetgeen ze zeggen over het terugkeren in de tijd. Het zou dan wel een ander alien ras kunnen zijn die geëvolueerd zijn in een soort goddelijke wezens, dan speelt het tijdaspect niet. Al kan natuurlijke evolutie de natuur niet overstijgen.

 

Het gigantische zwarte gat wordt wel gecontroleerd, Cooper en die robot laten zich er in vallen en eenmaal binnen het gat komt hij in een gecontroleerde zwaartekracht tijdvoorstelling en nadien worden ze getransporteerd naar ons zonnestelsel waar ze "toevallig" net op tijd gered worden.

 

God en Goden zijn hetzelfde, het zijn maar gelovigen die een verschil maken. Ik ben ongelovig zoals Cooper, laat daar geen twijfel over bestaan, maar in de film zie ik eigenlijk geen andere mogelijkheid dan dat een God er een hand in heeft net zoals in 2001 a space odyssey waar Interstellar veel verwijzingen naar heeft. De mens die dreigt uit te sterven en God die z'n schepping wil redden.

 

Dat Cooper in de film daar een eigen verklaring aan geeft veranderd daar niets aan, dat is juist het leuke aan het verhaal, ik was het niet belachelijk aan het maken.

 

(spoiler Interstellar)

Link naar reactie

Enkel de film maar ik begrijp wat je bedoeld

 

 

Zoals ik zei zijn aliens ook een mogelijkheid maar ook die moeten zich eveneens schikken naar de natuurlijke beperkingen, het is niet omdat je op een andere planeet woont dat je bovennatuurlijke zaken kan doen over heel het heelal. In de vele hypotheses komt het goddelijke zeker aan bod, bv toen hij op z'n sterfbed een vinger uitsteekt naar de monolith zoals in Michelangelo's schilderij. Het boek verschilt ook nogal van de film dus ik weet niet of je die 2 mag mixen.

 

Maar ik begrijp je, het is niet omdat we het niet verstaan dat het goddelijk moet zijn. Toch zie ik dat in de film net zoals ik het oude testament zie in een film als The Bible.

 

Battlestar Galactica ging dezelfde toer op maar dan duidelijker.

(spoiler Interstellar, 2001, Battlestar Galactica)

Link naar reactie

Enkele filmpjes bekeken:

 

CARRIE (de remake)

Bucht...

 

VIDEODROME

Ik moet hier dringend de unrated versie van vinden. Goeie film zoals steeds bij Cronenberg. Niet mijn favoriet, dat wel...

 

PROXY

De film begint met een grote schok en er volgen er nog een paar tijdens zijn 2 uur. Je denkt dat de film één kant opgaat en dan gooit de regisseur alles door elkaar. Ik wil niet te veel verklappen voor zij die de film zouden willen zien... Gans die mumblecore scene interesseert mij mateloos, daar komen verrassende en ook gewoon goeie films uit voort.

Link naar reactie

Tijdje geleden kwamen de films The Raid en Dredd 3D uit. En wat opviel is dat het plot van beide films bijna gelijk is.

De makers van die films hebben waarschijnlijk inspiratie gekregen van de film Enemy Territory uit 1987. Kort gezegd gaat het over een verzekeringsagent die mot krijgt met een bende in een flatgebouw genaamd The Vampires (de leider is nog een vrij jonge Tony Todd). 

Gisteren gezien en het is een grappige jaren 80 action flick van Charles Band. Leuk om een keer gezien te hebben.

 

post-531-0-93279200-1415696430_thumb.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...