Ga naar inhoud

Film Thread: Hanzo The Celluloid Slicer


Recommended Posts

Zal er een vertegenwoordiging van Brainfreeze op het Razor Reel Festival zijn ?  Ik ga zeker naar de openingsfilm 'Alleluia' van Fabrice Du Welz

Dit is de volledige selectie die wij gaan doen. Cinema Curioso is me vorige keer erg bevallen, toen was animatie het thema en nu slechte rip offs en grappige monsters. :)

http://www.billybop.be/rrfff/pages/content.asp?page=10100&Layout=1

 

----

Cinema Curioso 7 november 2014, om 20u00 in de Cinema Liberty (grappige horror clips aaneen gepraat door een presentator)

240.jpg

 

Sharknado 2, zondag 9 nov, 18u

339.jpg

 

Razor Reel animation (kortfilms), zondag 9 nov 22u, film village

18027.jpg

 

Crazy Bitches (horror comedie), maandag 10 nov, 18u

330.jpg

 

Zombeavers maandag 10 nov, 22u15

345.jpg

 

Rewind this (ducu over de videocassete en video verhuur), maandag 10 nov, 20u

346.jpg

 

Dead Snow II, dinsdag 11 nov, 22u15

331.jpg

 

Julia, vrijdag 14 nov, 20u15

17326.jpg

 

Slotfilm

What we do in the shadows, zaterdag 15 nov, 20u15

e3e5c4ee453bdb768de343de9ebc5a54.jpg

Link naar reactie

Nog wat Halloween 4DVD voor 10 pond:

 

Haloween2_zps798133a4.jpg

 

The Night Child: klassiek possessed child film, best te doen.

A Horrible Way to Die: Indie Horror. Zou een goede kortfilm kunnen geweest zijn. 60 minuten te lang.

Reykjavik Whale Watching Massacre (Harpoon): typisch crazy family with crazy mom film, maar verrassend goed.

Link naar reactie

Gisternacht een horrornachtje in Amsterdam Tuschinski achter de rug. Welp gezien, leuke backwoodshorror, nergens origineel maar wel goed gedaan.

Daarna Ouija gezien, categorie typische luidruchtige tienerhorror. Met andere woorden een rukfilm...

De derde film was weer ouderwets goed, dat was namelijk Rec 4. Prima Spaanse zombie geweld, ditmaal op een boot.

En als laatste de onzinfilm Zombeavers...ach ja dan weet je al wat je kan verwachten ;)

 

Geslaagd nachtje!

Link naar reactie
 

Gisternacht een horrornachtje in Amsterdam Tuschinski achter de rug. Welp gezien, leuke backwoodshorror, nergens origineel maar wel goed gedaan.

Daarna Ouija gezien, categorie typische luidruchtige tienerhorror. Met andere woorden een rukfilm...

De derde film was weer ouderwets goed, dat was namelijk Rec 4. Prima Spaanse zombie geweld, ditmaal op een boot.

En als laatste de onzinfilm Zombeavers...ach ja dan weet je al wat je kan verwachten  ;)

 

Geslaagd nachtje!

 

 

 

ff gegoogled-afbeeldingen. 

Ah, het zijn echte zombeavers ;)

Ik hoopte op zombie vagina dentata toestanden. :P

Link naar reactie

Interstellar gezien. Pracht ve film, geloof de goeie reviews maar. Ik kan me inbeelden dat niet iedereen dit goed vindt, maar dit moet op elke SF fan zijn bucketlist. 3u hebben nog nooit zo kort geleken.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

INTERSTELLAR

 

Interstellar_ALT_Artowrk.jpeg

 

Na het zien van The Wind Rises enkele maanden terug wist ik het zeker. Dit was de film van het jaar! Indringend, magisch mooi en diep ontroerend vol prachtige beelden. Hoe kon iets dit nog overtreffen? Nu ik Interstellar gezien heb twijfel ik heel erg of The Wind Rises nu werkelijke de beste film van het jaar is. Want ja Interstellar is goed, Interstellar is heel goed. Interstellar is durf ik zelfs te zeggen een meesterwerk. Het is zeer indringend, magisch mooi, diep ontroerend, somber, hartverwarmend, puntje van je stoel spannend en een feest voor het oog en het gehoor. Laat ik beginnen met zeggen dat Interstellar niet een film is die je kunt omschrijven. Het is een film die je moet zien. Het enige wat ik hier zal proberen te doen is een idee geven van deze heel erg bijzondere en mooie film.

 

Laat ik beginnen met een samenvatting van het verhaal. Wees gerust geen spoilers. Het lijkt misschien zo maar zoals in een echte Christopher Nolan film is er een twist aan deze samenvatting.

 

Matthew McConaughey speelt een voormalig astronaut die de beste in zijn vak was. Maar door een persoonlijke tragedie heeft hij het leven van de ruimte-exploratie achter zich gelaten en leeft nu op het platteland met zijn twee kinderen. Totdat Michael Caine hem komt halen want hij moet de ruimte in. De wereld vergaat en McConaughey is de enige die hem kan redden omdat hij de beste astronaut aller tijden was. Samen met Anne Hathaway en wat red-shirts gaat hij op ruimtereis om leven te ontdekken op een verre planeet. Tijdens deze ruimtereis raken McConaughey en Hathaway op elkaar verliefd. Na veel avonturen in de ruimte, waarbij een stel red-shirts doen wat red-shirts het beste doen, komen McConaughey en Hathaway aan op de nieuwe planeet en ontmoeten daar de aliens. Maar de boze militaire commandeur besluit de oorlog te verklaren aan hen. Gelukkig redden McConaughey en Hathaway de planeet en de aliens van de boze militairen waarop ze vrede sluiten met de aliens en terugkeren naar de aarde. Terug op aarde wordt McConaughey herrenigt met zijn kinderen die alllemaal reuze blij zijn hem te zien en wordt de volledige wereldbevolking verscheept naar eerder genoemde planeet. De film eindigt met een shot van McConaughey en Hathaway die handjes vasthoudend uitkijken over hun nieuwe thuis

 

Klinkt als een saaie film toch? Oké hier is de twist: dit is niet het plot van Interstellar! (de fake samenvatting was voornamelijk een mix van Armageddon en Avatar) De eerste twee zinnen kloppen ongeveer (hoewel ik het iest meer cliché heb gemaakt dan het in de film is) De rest moet je zelf maar achterkomen.  Ik ga niks verpesten. Interstellar weet netjes alle clichés van de ruimtevaart/rampenfilms te ontwijken en brengt in plaats daarvan een ruimte-avontuur zoals geen enkele andere. Ja Interstellar is een spektakelfilm maar het is geen spekakelfilm zoals The Dark Knight of Inception. Het moet het niet hebben van de spectaculaire actie maar eerder van zijn indrukwekkende artistieke visie. Interstellar is de eerste film die ik gezien heb die CGI gebruikt om visuele kunst op het scherm te toveren. De film toont op zeer indrukwekkende wijze de schoonheid van ons heelal maar meer nog dan dat doordat de film veel meer dan bijvoorbeeld Gravity echt een sci fi film is kan het ook creatief zijn met hun interpretatie van het universum. De kleurenschema's, de compositie. Vaak voelde het meer alsof ik naar een schilderij aan het kijken was dan naar een film. Er zitten her en dar wel wat actiescenes in. Anders had waarschijnlijk Nolan ook niet het budget voor de film gekregen dat hij gekregen heeft. Maar die zijn zeldzaam en duren nooit lang. Iemand vergeleek Interstellar met 2001 - A Space Odysea en hoewel ik dat een slechte vergelijking vind in termen van script, want Interstellar heeft een veel meer conventioneel script, zie ik visueel wel wat hij bedoelt. (afgezien van dat Interstellar zijn eigen HAL heeft. gelukkig wel wat aardiger)

 

Maar Interstellar is meer dan alleen een visueel spektakel. Het is ook een zeer filosofische film die huidige wetenschappelijke theoriën verbind met existentiële vraagstukken. Het gaat in op de menselijke natuur en onze plaats binnen het universum. De film stelt vragen over ons begripsvermogen maar bespreekt ook ons doorzettingsvermogen. het toont de mensheid in al zijn facetten zonder een oordeel erover te vellen. Het plot zelf is zoals te verwachten valt van een Nolan film ronduit fantastisch. Interstellar is waarschijnlijk wel de meest complexe en intelligente film die Nolan tot nog toe gemaakt heeft maar voor het grootste gedeelte zou je dat nog niet zeggen. In tegenstelling tot Memento waar je, je de hele tijd verloren voelt aangezien het centrale mysterie van de film is uitvogelen waar het nu feitelijk over gaat, zorgt Nolan er met zijn script voor Interstellar voor dat je als kijker nooit overdonderd wordt door het hoog intelligente en nogal abstracte plot. Hij weet precies wanneer een nieuw plotelement te introduceren en wanneer niet. Zijn opbouw is dan ook qua plot absoluut perfect met een vrij rechtlijnige vertelling die steeds groter wordt tot de volstrekt unieke en compleet overdonderende uiteindelijke onthulling. Toch ondanks de diep filosofische thema's en het uitermate complexe plot is naar mijn mening het absolute hoogtepunt van deze film het diep menselijke en zeer aangrijpende drama dat het hart vormt van dit existentiele ruimte-avontuur. Zelfs mensen die zeggen dat Nolan films nogal zielloos zijn zullen niet kunnen ontkennen dat Interstellar de uitzondering is. Het drama in de film is zeer sterk geschreven en mist zijn uitwerking niet. Er zijn weinig films die mij zo erg raakte op emotioneel niveau als Interstellar. Niets aan het drama is overdreven, er zijn geen goedkope emoties en toch is het bijzonder krachtig. Interstellar is bij tijden heel eg somber en deprimerend maar dan juist ook weer hoopvol en hartverwarmend. Maar wat misschien nog het meest indrukwekkend is, is hoe Nolan alle drie de aspecten, de filosofie, het plot en het drama uiteindelijk op compleet logische wijze bij elkaar weet te brengen voor een onvergetelijke climax die mij nog heel lang door het hoofd zal spoken. Tegelijkertijd faalt het script wel een beetje op één punt: tempo. Waar het plot perfect opgebouwd is, is de naratieve structuur net niet perfect. Het ietwat trage begin is geweldig want het zorgt ervoor dat je de personages echt leert kennen en voor hen gaat voelen alvorens er überhaubt iets gebeurt. Maar daarna gaat het opeens heel snel en het eerste stuk da zich afspeelt inde ruimte was heel mooi maar ging mij veel te vlug om er echt van te kunnen genieten. Ik had het gevoel dat Nolan er zojuist achter was gekomen dat zijn film al 45 minuten bezig was en er nog niets gebeurd was en vervolgen besloot om de volgende 60 minuten ruimte exploratie terug te dringen tot slechts 20 minuten alvorens aan het werkelijke verhaal te beginnen. Wat er was, was mooi maar het voelde afgeraffeld. Tegelijkertijd zegt het ook iets over een film van bijna drie uur dat ik graag had gezien dat hij wat langer had geduurd. Aan de andere kant (letterlijk) mijn andere probleem dat ik heb met de film is dat de laatste 15 minuten nogal overbodig zijn. Het werkelijke verhaal eindigt op een overdonderende climax en daarna was het voor mij afgelopen. Maar Nolan voelt de behoefte om nog even de laatste paar losse verhaallijnen te be-eindigen met een epiloog die de kracht mist van het voorafgaande en hoewel het einde van de film zeker niet slecht is voelde het voor mij als overbodig. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.Oh en de film is af en toe ook een beetje te pro-Amerika maar ik ben nu heel erg aan het nitpicken.

 

Het acteerwerk in de film is zoals alles van zeldzaam hoog niveau. Zoals we tegenwoordig van hem verwachten levert McConaughey een performance van wereldformaat en lukt het hem makkelijk de film te dragen. Zijn personage op zich is niet heel interessant maar door de kleine nuances die Nolan in hem aanbrengt maar ook in sterke mate McConaughey's performance is het een personage waar je echt mee kunt meeleven en meevoelen. De rest van de cast doet neit voor hem onder. Jessica Chastain levert naar mijn mening een Oscar waardige performance, Michael Caine is...wel Michael Caine en Casey Affleck herinnert mij weer eens aan mijn grote behoefte om hem meer op het witte doek te zien. Zelfs Matt Damon die een erg kleine rol heeft in de film zet een fantastische acteerprestatie neer in een voor hem vrij ongewone rol. De enige uitzondering hierop is Anne Hathaway. Ik weet niet waarom maar ik krijg altijd de kriebels als ik haar zie. Er is iets aan haar dat ik geen binding kan vinden met welk personage zij dan ook speelt. En Interstellar is daarop helaas geen uitzondering. Tot slot wil ik het nog hebben over een laatste actrice die ik nog niet genoemd had en tot mijn grote verbazing verreweg de beste acteerprestatie van allemaal neer zet: MacKenzie Foy: de veetienjarige actrice die McConaughey's personage zijn dochter speelt in de film. Meestal zijn minderjarigen in films geen succes. Ze moeten schattig zijn maar zijn enkel irritant door hun gebrek aan acteertalent. Soms als je geluk hebt vind je een minderjarige acteur die nog echt kan acteren ook. (zie Game of Thrones) Maar een minderjarige actrice die met haar performance mij diep kon doen voelen voor haar personage. Dat had ik nog nooit meegemaakt voor Interstellar.

 

De soundtrack is eveneens fantastisch. De muziek is wederom van Hans Zimmer maar wie denkt bij zijn naam aan de drums en snel vioolspel van blackbusters als The Dark Knight en Inception moeten heel vlug ergens anders aan denken. De muziek is kalm en mooi maar ook indringend en vol gevoel. Het is nergens bombastisch en dient ook niet om het spektakel te verhogen maar eerder om de gevoelens die de film oproept te versterken.

 

Interstellar is niet perfect. Het leidt tenslotte aan tempo problemen en eh...Anne Hathaway zit erin. Maar voor de rest is dit een film zoals ik er maar weinig van gezien heb. Het is een beleving om te zien en een film die je zowel stevig aan het denken zet als een film die je voelt tot in het diepst van je wezen. Dit is dan ook een film die ik ieder aanraad te gaan zien want werkelijk iets beters zul je momenteel niet vinden.

*****

De trailer doet de film geen eer aan maar het geeft een beetje een beeld ervan en is velen malen beter dan latere trailers die echt het idee geven dat dit een cliché blockbuster rampenfilm is. 

 

Wel nog een tip: kijk of je hem kunt zien in een filmhuis. Ikzelf heb hem in de bioscoop in imax gezien en dan komt hij waarschijnlijk beter tot zijn recht maar het was één van de slechtste bioscoopervaringen die ik heb gehad. Mensen zaten te zuchten, te lachen op de meest emotionele momenten en een aantal liepen ook gewoon weg of ging er er gewoon doorheen praten. Eerlijk gezegd kan ik het hen ook niet kwalijk nemen. De film is namelijk volkomen verkeerd aangekondigt. De aankondigingen doen de film overkomen als een blockbuster spektakelfilm zoals The Dark Knight of Inception maar dat is het absoluut niet. Een officiele reviewer noemde het de meest dure arthouse film ooit. Dat vind ik overdreven. Interstellar is beslist wel een Hollywood film maar het is een integere en intelligente dramafilm die het meer moet hebben van zijn artistieke beelden dan spectaculaire actie. Het is dus geen film voor het soort mensen dat de marketing probeert aan te trekken. Dus probeer een manier te vinden om hem te zien met een wat meer intellectueel publiek in de zaal.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

quote :  Ikzelf heb hem in de bioscoop in imax gezien en dan komt hij waarschijnlijk beter tot zijn recht maar het was één van de slechtste bioscoopervaringen die ik heb gehad. Mensen zaten te zuchten, te lachen op de meest emotionele momenten en een aantal liepen ook gewoon weg of ging er er gewoon doorheen praten.

 

Kijk : daardoor ga ik niet graag meer naar de cinema. Mensen hebben geen geduld meer voor lange films, of respect voor andere kijkers. Heel jammer.

Daarom ook heb ik mij een grote UHD tv met redelijk dure soundbar gekocht. Ik zit dan misschien wel alleen, maar de kijkervaring benadert de cinema. :)

Link naar reactie

INTERSTELLAR

Deze film deed mij na zijn 3 uur zwijgen... Tot 10 minuten erna registreerde ik niets van wat er rondom mij gebeurde... Dit is de 2001 van mijn generatie. Dit is de film die enkele jonge, beïnvloedbare geesten filmfan voor het leven zal maken. Elke film die ze verder zullen zien in hun leven zal gemeten worden aan deze. Dit is de beste film van het jaar, bar NONE. Nolan, als je plaatsje in het pantheon van de filmgeschiedenis nog niet verdiend had, dan is je dat nu zonder twijfel wel gelukt. Meer heb ik daar niet over te zeggen.

Link naar reactie

INTERSTELLAR

Deze film deed mij na zijn 3 uur zwijgen... Tot 10 minuten erna registreerde ik niets van wat er rondom mij gebeurde... Dit is de 2001 van mijn generatie. Dit is de film die enkele jonge, beïnvloedbare geesten filmfan voor het leven zal maken. Elke film die ze verder zullen zien in hun leven zal gemeten worden aan deze. Dit is de beste film van het jaar, bar NONE. Nolan, als je plaatsje in het pantheon van de filmgeschiedenis nog niet verdiend had, dan is je dat nu zonder twijfel wel gelukt. Meer heb ik daar niet over te zeggen.

Ik heb er twee minpunten aan ervaren.

Ten eerste heb ik geen kwantummechanica gestudeerd, en hoewel ik wel al wat heb gelezen over de snaartheorie, zwarte gaten en wormgaten, kon ik de bij momenten erg wetenschappelijke argumentatie niet voldoende bevatten.

Probeerde ik net te plaatsen wat er het ene moment werd verteld, vloog de volgende loodzware zinsnede al voorbij.

 

Ten tweede was de muziek van Hans Zimmer me bij momenten te bombastisch.

Ik had op voorhand al wat kritieken gelezen van filmrecensenten op Imdb, en daar werd al opgemerkt dat de acteurs bij momenten verzwolgen werden door de film, o.a. door de bij wijlen oorverdovende soundtrack.

En ja, ik heb er me af en toe ook zitten aan ergeren. Soms gaan de stemmen gewoonweg verloren in de muziek.

 

Verder heb ik de film bekeken in een volle zaal in de Kinepolis in Gent, en viel het me naderhand op dat zowat iedereen om me heen, mijn gezelschap incluis, wel besefte dat ze naar iets heel intelligents hadden zitten kijken, maar dat de meesten even veel of zelfs minder van kwantumfysica snapten dan ik.

 

Op Moviemeter.nl hoor je uitgerekend daar geen mens over bezig.

Ze vonden hem door de band genomen allemaal heel erg goed, en bewieroken hem met elke overtreffende trap en superlatief die daarbovenop kan bedacht worden. Nolan is hip, dat is wel duidelijk. Zelfs Zimmer lijkt hier volgens de massa zijn beste werk ooit afgeleverd te hebben. Ik heb hier nochtans zowat elke soundtrack van de man liggen, en dat had een reden. Deze kon me alvast niet bekoren, hij komt er niet in.

 

Ik besef eveneens dat ik naar iets heel erg intelligents heb zitten kijken, maar ik geef ook grif toe dat de volgende keer dat ik hem kijk, in mijn luie zetel, er eerst wat studiewerk aan vooraf zal gegaan zijn.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Ik heb er twee minpunten aan ervaren.

Ten eerste heb ik geen kwantummechanica gestudeerd, en hoewel ik wel al wat heb gelezen over de snaartheorie, zwarte gaten en wormgaten, kon ik de bij momenten erg wetenschappelijke argumentatie niet voldoende bevatten.

Probeerde ik net te plaatsen wat er het ene moment werd verteld, vloog de volgende loodzware zinsnede al voorbij.

 

Ten tweede was de muziek van Hans Zimmer me bij momenten te bombastisch.

Ik had op voorhand al wat kritieken gelezen van filmrecensenten op Imdb, en daar werd al opgemerkt dat de acteurs bij momenten verzwolgen werden door de film, o.a. door de bij wijlen oorverdovende soundtrack.

En ja, ik heb er me af en toe ook zitten aan ergeren. Soms gaan de stemmen gewoonweg verloren in de muziek.

 

Verder heb ik de film bekeken in een volle zaal in de Kinepolis in Gent, en viel het me naderhand op dat zowat iedereen om me heen, mijn gezelschap incluis, wel besefte dat ze naar iets heel intelligents hadden zitten kijken, maar dat de meesten even veel of zelfs minder van kwantumfysica snapten dan ik.

 

Op Moviemeter.nl hoor je uitgerekend daar geen mens over bezig.

Ze vonden hem door de band genomen allemaal heel erg goed, en bewieroken hem met elke overtreffende trap en superlatief die daarbovenop kan bedacht worden. Nolan is hip, dat is wel duidelijk. Zelfs Zimmer lijkt hier volgens de massa zijn beste werk ooit afgeleverd te hebben. Ik heb hier nochtans zowat elke soundtrack van de man liggen, en dat had een reden. Deze kon me alvast niet bekoren, hij komt er niet in.

 

Ik besef eveneens dat ik naar iets heel erg intelligents heb zitten kijken, maar ik geef ook grif toe dat de volgende keer dat ik hem kijk, in mijn luie zetel, er eerst wat studiewerk aan vooraf zal gegaan zijn.

Wat de muziek betreft. Die vond ik perfect passen en die was inderdaad oorverdovend, maar het zorgde er voor mij wel voor dat ik volledig opgenomen werd in de film. Het alsof je mee deel uitmaakt van de ervaring, je wordt als het ware omhuld door de muziek. Ik vond dat persoonlijk heel sterk. Bij momenten zat ik compleet stijf van de spanning, de film is een aanval op al je zintuigen (maar dan op een goede manier, if that makes sense) en het is onmogelijk om geen fysieke en emotionele reactie te hebben. En dat zonder dat je je gemanipuleerd voelt. Het is haast een transcendentale ervaring.

Fuck, tis moeilijk om uit te leggen...

 

Wat die wetenschap betreft. Ik denk dat je dat niet moet overschatten. Soms moet je je gewoon laten leiden door de ervaring. Ik vind het fantastisch dat ik soms niet alles snap. Ik lees heel wat hard sci-fi en dan zit ik daar ondanks mijn wetenschappelijke achtergrond soms ook heel hard in het haar te krabben, maar ik laat me gewoon meevoeren. Het is nog altijd Science-FICTION, maar dus eindelijk eens HARD sci-fi.

Link naar reactie

Hier alleszins al een artikeltje over de Science in de film: http://www.slate.com/articles/health_and_science/space_20/2014/11/interstellar_science_review_the_movie_s_black_holes_wormholes_relativity.html?wpsrc=fol_tw

 

Interessant, maar die schrijver lijdt aan het vakidiootsyndroom en really doesn't get the point of the movie (it ain't about the Science)

Je kan een heel realistische sci-fi maken (in welk medium dan ook), maar als het over space exploration gaat moet je heel vaak de wetenschap het raam uit gooien, want er is enerzijds te veel niet gekend en in nog meer gevallen is space exploration, in het kader van de film, gewoon niet mogelijk.

 

Lees onder andere dit: http://www.antipope.org/charlie/blog-static/2013/07/crib-sheet-saturns-children.html

 

En vooral dit: http://www.antipope.org/charlie/blog-static/2014/09/crib-sheet-neptunes-brood.html

 

See, hard as shit writing really realistic sci-fi.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...