Ga naar inhoud

Film Thread: Hanzo The Celluloid Slicer


Recommended Posts

Ik heb die film gisterenavond ook gezien.  Ik deel je mening.  Tijdens het kijken vond ik nogal wat verhaal-elementen super-ongeloofwaardig (ik zou hier een lijst kunnen typen met als meest ongeloofwaardige het feit dat Dunst en Gainsbourg zusters zijn) en tegelijk toch op bepaalde vlakken herkenbaar.   Prachtige beelden op het scherm, vaak in combinatie met hemelse muziek.  Het kwam bij mij over als een mislukt experiment die toch op een positieve wijze blijft nazinderen...  Die Von Trier is me er eentje .... 

 

melancholia-movie-poster.jpg

 

ik heb nog geen enkele von trier film gezien en hoe meer ik lees waar zijn films over gaan, hoe minder zin ik daar in heb. Dat de man zijn therapie wil delen met de wereld in mooi gefilmde visioenen met bekende acteurs is prima maar daar hoef ik dan niet aan onderworpen te worden. Okay, got it, je hebt trauma's. claustrofobische setting, slechte vrouwen die aan het eind meestal dood gaan en fetishistische p-bizar perverse sex en masturbatie scènes. Heeft je moeder je in je blootje in de kruipkelder gestopt omdat je masturbeerde? Da's spijtig. Maak er een film over hé. oh ... right ... you did ... over and over again :)

Link naar reactie

Antichrist wil ik niet zien. Ben niet zo'n fan van genitale mutilatie ;)

 

ik heb nog geen enkele von trier film gezien en hoe meer ik lees waar zijn films over gaan, hoe minder zin ik daar in heb. Dat de man zijn therapie wil delen met de wereld in mooi gefilmde visioenen met bekende acteurs is prima maar daar hoef ik dan niet aan onderworpen te worden. Okay, got it, je hebt trauma's. claustrofobische setting, slechte vrouwen die aan het eind meestal dood gaan en fetishistische p-bizar perverse sex en masturbatie scènes. Heeft je moeder je in je blootje in de kruipkelder gestopt omdat je masturbeerde? Da's spijtig. Maak er een film over hé. oh ... right ... you did ... over and over again :)

Heb Antchrist na Melancholia gezien en dat was nogal een afknapper. Zeer vervelend in het begin en dan wat slaughterhouse horror. En ja al zijn films gaan over depressie. Heb later ook nog The Idiots en Breaking Waves gezien. The Idiots was vrij goed, maar Breaking Waves stiiiiiikvervelend. Nog Manderlay en Dancer in de Dark te gaan, maar er is maar een beperkte hoeveelheid miserie die ik in een jaar aankan. Ik hou gewoon niet van deprimerende films.

 

Dat is natuurlijk een hoogstpersoonlijke mening :e012:

Link naar reactie

ik heb nog geen enkele von trier film gezien en hoe meer ik lees waar zijn films over gaan, hoe minder zin ik daar in heb. Dat de man zijn therapie wil delen met de wereld in mooi gefilmde visioenen met bekende acteurs is prima maar daar hoef ik dan niet aan onderworpen te worden. Okay, got it, je hebt trauma's. claustrofobische setting, slechte vrouwen die aan het eind meestal dood gaan en fetishistische p-bizar perverse sex en masturbatie scènes. Heeft je moeder je in je blootje in de kruipkelder gestopt omdat je masturbeerde? Da's spijtig. Maak er een film over hé. oh ... right ... you did ... over and over again :)

 

Dat je ervoor kiest om ze niet te zien omdat het u niet aanspreekt is volledig uw recht maar dat zijn al wel straffe oordelen, je doet precies alsof je de man en zijn films al helemaal door hebt wanneer je nog geen enkele film van hem hebt gezien,

Link naar reactie

ehm .. ik was eigenlijk begonnen met een lijstje op te stellen met overeenkomsten in al zijn films. Zieke mindfucks die resulteert in verwrongen sexuele handelingen, mannen verminkende vrouwen die in (de meeste/een aantal) films ook afgerammeld worden door de man, hier en daar dode kinderen of doodgaande kinderen die de actie aansturen (the kingdom, antichrist, dancer in the dark, ...), ... maar ik denk dat je zelf ook wel de paralellen kan trekken en er zal heus wel iemand op het net zo'n lijstje opgesteld hebben :)

 

Het zijn een aantal terugkomende thema's in de man zijn films. Volgens mij (en dat is uiteraard zo subjectief als de pest en totaal nergens op gestoeld dan op jarenlang werk in de sociale sector en de meeste mensen hun creatieve uitingen te zien, amateur psychologie en niet eens goede amateurpsych), dus ik herhaal ... volgens mij (:) ) is die mens bezig met zijn trauma's te verwerken in zijn films. En waarom niet? In de meeste gevallen zijn onverwerkte trauma's de aanzet tot schitterende meesterwerken. Of omgekeerd, blijken schitterende meesterwerken het gevolg van een onverwerkt trauma te zijn dat tot uiting komt in een werk dat de artiest moést maken.

 

De reden dat ik dit zeg over von trier is omdat ik toendertijd (bestaat dat woord wel?) breaking the waves gemist heb in de zalen (tja, grote hypes en ik, dat gaat niet samen :) ) en kingdom op TV en er wel spijt van had (mind you, internet was nog niet wat het nu was) en ik heb met veel goesting gelezen waar zijn films over gingen. Toen kwam the idiots uit en merkte ik (in recensies) wat van zijn thema's. Dan kwam dancer in the dark en las ik ergens dat hij het altijd over hetzelfde heeft (of dacht je dat ik dat zelf bedacht had :) zo intelligent ben ik nu ook weer niet :)) en hoe meer films er uit kwamen, hoe meer ik die elementen terugvond in de recensies. en steeds minder en minder had ik zin om naar een nieuwe Von Trier te gaan kijken.

 

Nu ja, eerlijk is eerlijk, ik heb ook geen enkel oordeel over de kwaliteit van zijn films. En ik heb een beetje overdreven, ik heb best wel zin om breaking the waves en dancer in the dark te zien. Die lijken me best goed (al weet ik dat nog niet aangezien ik ze nog niet gezien heb :) ). En eigenlijk spreken zijn films (of een aantal) me wél aan, twisted mindfucks, onverwerkte trauma's, verminkende vrouwen, dode kinderen ... dàt of avengers? Dan weet ik het wel, geef mij maar die trauma's  :)

 

En trouwens, de man die de videoclip voor bakerman maakte, blijft een held :) En bovendien gaan we binnenkort naar Trier in Duitsland, dus ik ben er nog niet mee klaar :)

Link naar reactie

Lynch is inderdaad ook zo'n vreemde vogel. Lost highway vond ik geweldig als trip in de cinema, een hele mooie lange videoclip. Ik heb met volle teugen zitten genieten in de zaal. Maar als verhaal was er natuurlijk niets te beleven. Een collectie coherente mooie en bevreemdende scènes. Volgens mij heeft die Lynch zich kapot gelachen met al die artikels achteraf die een verklaring probeerden te vinden voor de film :)

 

Mulholland drive kon me niet meer raken, helaas, maar toch viel het nog wel mee in de cinema. En zijn vorige films heb ik gemengde gevoelens. Wild at heart heeft me tot op het bot geraakt, maar dat had meer met zijn persoonlijke situatie te maken denk ik. Blue velvet vond ik magerkes, maar misschien had ik gewoon meer verwacht. Dennis Hopper speelt dat wel heel bizar en wel goed, maar ik had toch iets meer verhaal verwacht. Eraserhead was wel grappig de eerste keer, maar een tweede keer heb ik het uit verveling toch maar halverwege afgezet.

 

Twin peaks heb ik drie kwart gekeken, dan boeide het me niet meer (korte aandachtsspanne hé, wij apen)

Link naar reactie

Enorm is misschien wel overdreven, maar ze wisten het eventjes niet meer. :e012:

 

De film moet je zeker niet eerst kijken, dat zal wel een hoop verzieken.

 

 

Ik vond die grappige soap afleveringen in S2 ook goed. Maar ik moest er mij eerst bij neerleggen ;) dat ze het even over een andere boeg hadden gegooid. Misschien toch wel best dat de reeks werd gecancelled, nog zo'n soap seizoen zou er te veel aan zijn geweest. ;)

 

Ook leuk bij de extra's, is het einde dat ze voor de Pilot hadden gemaakt, mocht er geen reeks van zijn gekomen. Vooral die scène tussen de hulpsherrif Andy en zijn vriendin... (de  naam ontsnapt me, dat meiske die de telefoon opneemt). :)

Link naar reactie

 Ik vond Mulholland Drive dan weer zeer goed, dat snap ja als je een beetje fantasie hebt.

 

na lost highway vond ik mulholland drive wel ok, maar de wow-factor en verwondering die ik bij lost highway had, had ik niet meer bij mulholland drive. Maar een slechte film vond ik het niet.

Link naar reactie

Ah ja, Dune natuurlijk, die was ik nog vergeten. Dat vond ik ook wel een straffe film. Geef dat aan een spektakelregisseur en je krijgt wel een compleet andere film

 

The straight story vond ik trouwens een geweldige film. Puur genieten.

 

En dan rap eens gaan spieken op wikipedia, en ik wist niet dat hij ook The Elephant Man had gemaakt. Ook een goeie film.

 

Verrek, behalve inland Empire heb ik ze dus allemaal gezien :D

Link naar reactie

na lost highway vond ik mulholland drive wel ok, maar de wow-factor en verwondering die ik bij lost highway had, had ik niet meer bij mulholland drive. Maar een slechte film vond ik het niet.

Lost Highway was wel volledig geflipt, ik denk dat Spawn hier ooit een interview met Lynch over gelinkt heeft.

 

Iemand Inland Empire uitgekeken?

Ik herinner mij vaag dat ik daar indertijd naar gekeken heb. Heb hem onlangs gekocht, ga er eens na 22 uur met veel alcohol naar kijken.

Link naar reactie

Misschien is deze documentaire wel interessant :e012:

 

 

ik ben een grote liefhebber van de man zijn strips, maar ik vrees dat dit een onbekijkbaar gedrocht gaat worden. El Topo heb ik na een half uur afgezet.

 

Kuzuri vond Dune niet zo goed omdat het sterk afweek van het boek. En dat vond ik juist het sterke er aan. Het is eigenlijk meer een soort van verfilming van het boek maar met een compleet andere visie en cinematografie. Je kan het ook zo zien, je hebt nu een geweldig boek én een aparte verfilming die een andere visie op het boek geeft. Geen twee keer hetzelfde (zoals bij ender's game) maar een uitbreiding van het universum. Of je kan het als een slechte film bekijken, dat kan ook :) Maar ik vind de meeste boekverfilmingen die trouw een boek volgen over het algemeen iets missen. Ik wil niet veralgemenen, maar dat gebeurt toch vaak.

 

Lynch focust zich op het zieke en het transcendente van het boek. Dat moet Jodorowski niet nog eens overdoen. Dat hij dat eens met een ander populair boek doet :) Dat hij eens een geschifte versie van The chronicles of Thomas Covenant maakt of een ander boek van die sexueel gefrustreerde Stephen Donaldson (the gap cycle bvb)

Link naar reactie

Inland Empire vergeet ik altijd te gaan huren. De rest zag ik (bijna ? ik zou dat eens moeten opzoeken) allemaal.

Dune vond ik niet zo goed, wegens te verschillend van het boek.

 

Straight Story is één van mijn all time favourite films.

 

 

Ik vind de Straight Story ook geweldig (zeker ook de score). Een van mijn beste cinema ervaringen ook, aparte sfeer in een lege zaal in de limelight.

 

ps natte aap, ik zou toch eens von Trier gewoon zien en even proberen uw meta reflecties/emoties in te houden, go with the flow.  Nu ik er zo over nadenk, staat Melancholia ook niet zo ver van de Straight Story.   

Link naar reactie

 

ps natte aap, ik zou toch eens von Trier gewoon zien en even proberen uw meta reflecties/emoties in te houden, go with the flow.  Nu ik er zo over nadenk, staat Melancholia ook niet zo ver van de Straight Story.   

 

da's eerder van praktische aard vrees ik, mevrouw aap houdt niet zo van dit soort films, dus dan moet ik al eens alleen kijken. En ik heb gemerkt dat ik daar niet toe kom. Maar ik zal eens proberen om dancer in the dark met haar te bekijken. Dat er muziek in komt zou haar misschien kunnen overtuigen, ook al heeft ze geen idee wie Bjork is :)

Link naar reactie

da's eerder van praktische aard vrees ik, mevrouw aap houdt niet zo van dit soort films, dus dan moet ik al eens alleen kijken. En ik heb gemerkt dat ik daar niet toe kom. Maar ik zal eens proberen om dancer in the dark met haar te bekijken. Dat er muziek in komt zou haar misschien kunnen overtuigen, ook al heeft ze geen idee wie Bjork is :)

Je moet toch Riget (The Kingdom) eens bekijken, dat is echt geniaal horror/comedy op zijn best. En de Amerikaanse remake van Stephen King is ondanks alle zure commentaren ook heel goed.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Mocht men Dune nog eens verfilmen dan mogen ze geen Ami's met hun pollen eraan laten zitten. Jodorowsky, Nicolas Winding Refn, of een Europeaan van het continent. Of een Rus. Iets met een feel uit de sovjetfilm.

Link naar reactie

Je moet toch Riget (The Kingdom) eens bekijken, dat is echt geniaal horror/comedy op zijn best. En de Amerikaanse remake van Stephen King is ondanks alle zure commentaren ook heel goed.

 

oei, horror én comedy. Er is slechts 1 genre waar ik nog meer afkeer van heb en dat is romantische films. Vampieren en zombies reken ik dan bij de horror. Jaren 50/60 horror reken ik niet mee, dat is geniaal. 

 

Misschien moet ik het dan toch maar houden bij breaking the waves en dancer in the dark.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...