Ga naar inhoud

Film Thread: Hanzo The Celluloid Slicer


Recommended Posts

Hier de films die ik de laatste dagen heb gekeken, waaronder enkele van mijn Halloween Marathon. :)

 

I'm Here

Spike Jonze staat soms nogal in de schaduw van Charlie Kaufman, o.a. deze kortfilm bewijst dat dat onterecht is.

 

The Hit
Goed gemaakte film, maar nergens echt bijzonder, maar nergens ook echt slecht, speelt het veilig, zoals bijna alle films van Stephen Frears (High Fidelity vond ik wel lichtjes geweldig).
Problematisch genoeg moest ik wel constant denken aan Terrence Stamp's personage in "The Adventures of Priscilla, Queen of the desert", heel verwarrend :P
 

The Swimmer
Na een lange afwezigheid verschijnt Ned Merril in het zwembad van enkele vrienden. Ze praten even, iedereen is blij om hem te zien en dan merkt hij op dat er een soort "rivier" van tuinzwembaden doorheen de vallei loopt. Hij beslist om doorheen de vallei naar zijn huis te zwemmen. Een belachelijk idee dat Ned heel belangrijk, bijna essentieel vindt. Na elke stop, en de bijbehorende interacties met buren, leren we Ned steeds beter kennen.

Burt Lancaster speelt Ned als een complexe persoon. Hij is triestig, opgewekt, afkeurenswaardig en sympathiek tegelijkertijd. Waar Ned eerst nog ons oogpunt is in de reis doorheen de feestende high society van de voorsteden, ontvouwt hij zich als een schrijnend voorbeeld van de ondergang van de American Dream. Waar hij in het begin nog hartelijk wordt ontvangen, is hij gaandeweg steeds minder welkom. Naar het einde toe wandelt hij als een over een drukke straat, waar de grote moderne auto's niet willen wijken voor een primitieveling als hij (hij draagt enkel zwembroek). Er is geen plaats meer voor hem, hij is buiten de samenleving gevallen.

 

Ik verwachtte een goede film en kreeg een klein meesterwerkje, ik klaag niet. Dit zou net zo'n klassieker moeten zijn als "The Graduate".
 

Robocop
Eindelijk gezien. Een satirisch, controversieel en nog altijd relevant kunstwerkje vermomt als een pulpy, R-rated, over de top 80's blockbuster. Wie anders dan een buitenlander zoals Paul Verhoeven om de Amerikaanse manier van leven en vooral autoriseren te bekritiseren. Ik vind het gewoon geweldig hoe smerig en geweldadig de film soms kan zijn, een ontegensprekelijke, alhoewel veel zullen proberen, klassieker.

 

Ook zou men Paul Verhoeven dezelfde kans moeten geven als bij George Miller, zonder enige compromissen uiteraard.
 

The Final Girls
"Back To The Future: The Slasher"
Ik had eigenlijk niet verwacht dat dit zo goed ging zijn. Ook heel luchtig, het voelt een beetje aan als een verlengde aflevering van Gravity Falls maar dan met nog meer meta humor en een einde dat zo emotioneel is dat het bij wreed wordt om naar te kijken.
 

Hush
Nergens uitzonderlijk op gebied van plot, personages, acteerprestaties, emotionele betrokkenheid, spanning of geloofwaardigheid, maar visueel ziet hij er best wel goed uit.

 

Nergens echt verschrikkelijk, maar kon zoveel keer beter, nu is het gewoon lui gemaakt. Een verschrikkelijke ziekte in betrekking tot film maken, een besmettelijke ook.

 

Was eigenlijk ook veel te lang, zelfs voor 80 minuten. Die film bleef maar eindigen!

The Cabin in the Woods
Als luiheid een ziekte is met betrekking tot film maken, dan is dit het geneesmiddel.
 

Turbo Kid
De passie en verbeelding van kind, omgezet in een film over een superheld in een Mad Max-achtige woesternij. Met al dat nepbloed (nooit geweten dat ik daar zoveel van kon genieten) en kleine gekke details van een apocalyptische wereld die vast zit in de 80's, moet dit wel aanspreken tot het kind dat schuilgaat achter elke horrorfanaat. Ook al slentert de film zich wat door het einde, blijft het onweerstaanbaar leuk om naar te kijken. Het was al lang geleden dat ik hardop moest lachen bij een film.
Fuck de Power Rangers-reboot, geef mij liever nog meer van dit!

Link naar reactie

Over een maand weer Halloween Horrorshow met oa Southbound, The Windmill Massacre, Ouija: Origin of Evil (de eerste was echt kut dus dan ga ik effe pitten). De vierde film moet nog worden aangekondigd. :)

De eerste Ouija was inderdaad kut, maar de sequel is door Mike Flanagan (Absentia, Oculus) en het ziet er miljoenen keer interessanter uit. Toch maar niet gaan pitten, Spawn.

Link naar reactie

De Unrated Evil Dead 2013 remake komt eraan!!

 

evil-dead-unrated-version-359x201.jpg

Enkel digitaal voor het moment en Fede Alvarez heeft al aangegeven dat zijn director's cut diegene was die in de zalen is uitgekomen. Ik zie er de meerwaarde dus niet van in.

 

Zonet CERTAIN WOMEN, de nieuwe van Kelly Reichardt, gezien op het festival van Gent. Een puur meesterwerk zoals al haar films eigenlijk. Komt zeker in mijn top 3 van het jaar.

Link naar reactie

:D Ik vind het leuk hoe ze hun eigen folklore hebben opgebouwd, en alle scènes met de ondode waren ook de leuksten, maar voor de rest vond ik het niet zo geweldig. Pas op, een goeie film hoor, 't zal wel aan de generatiekloof liggen.

De 'transformatie' was voor die tijd baanbrekend. No CGI then. Voor de rest is het ook een erg onderhoudende film. In die tijd waren mainstream horrorfilms ook nogal dungezaaid.

Link naar reactie

AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON vind ik ook zijn cultstatus niet volledig waard eigenlijk.

THE HOWLING vind ik slechter dan AAWiL.

 

GINGER SNAPS vind ik dan weer wel een klassieker. De tweede vind ik op sommige vlakken beter dan de eerste. Veel donkerder en met Tatiana Maslany (die was toen al ontzagwekkend goed), maar ik miste Katherine Isabelle heel erg hard... De derde is duidelijk de minste, maar wel meer dan onderhoudend.

 

LATE PHASES is een meer recente weerwolvenfilm en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg goed.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...