Ga naar inhoud

Het Laatste Woord


Yncke

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Even verduidelijken: ik had het meer op hetgeen Stuvio zei over kansen enz. Eigenlijk niet direkt over Seinfeld. Alhoewel daar goeie grappen inzitten.

Het gaat hem meer over zoals de onderwijsstructuur momenteel is opgebouwd. Kijk, die vriend van jouw heeft geluk gehad dat hij in 1 keer zijn opleiding heeft kunnen afmaken. Even uitbreiden: hoeveel zijn er niet die aan iets beginnen, het niet afmaken, niet slagen en enkele jaren later dan toch nog iets opnieuw beginnen nadat men beter weet wat men echt wil studeren, wat dan een heel stuk moeilijker is: indien je een huis hebt gekocht of huurt, hoe regel je het dan om dan terug fulltime naar school te gaan om maar te zwijgen van alle bijkomstige kosten enz....Wat op zich dan weer een heleboel stress met zich meebrengt.

Terwijl kennisgaring niet iets zou moeten zijn waarvoor je eerst moet bewijzen op materieel vlak of je een opleiding zou mogen volgen of niet. Veel kans als die vriend van jouw zijn opleiding om een of andere reden niet had kunnen afmaken hij nu niet in Noorwegen zou resideren.

In theorie klinkt het allemaal mooi en zou het moeten van een leien dakje lopen, maar de realiteit is er eentje waarbij we allemaal onderhevig zijn aan grote willekeur, waar we geen vat op hebben.

Link naar reactie

Toegegeven, de kansen om verder te raken middels studie zijn groter wanneer je ouders beter bedeeld zijn. Maar ik ken uit mijn eigen omgeving tal van mensen die gewoon zelf hebben doorgezet, al dan niet ondersteund door hun ouders. Mijn stiefvader (Leids arbeidersmilieu) is onderwijzer geworden, rond 1946 was dat nog een eerzaam beroep, een kotgenoot (familie van slagersknechten)werd dierenarts. Ik verzet me tegen een deterministisch wereldbeeld waar mensen nooit van een dubbeltje een kwartje kunnen worden en waar minder opgeleide ouders hun kind nooit stimuleren en waarderen om hetgeen ze bereiken door studie en hard werken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Zolang er maar iets alcoholisch naar binnen te klokken valt is mij dat allemaal vrij eender...

 

Maar tegen een koffie met en flinke scheut whiskey, cognac of rum zeg ik natuurlijk niet nee.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...