Ga naar inhoud

Het Laatste Woord


Yncke

Recommended Posts

Sjoebidoebidoe!

 

Stuvio kent zelfs de Japanse naam voor bepaalde onderdelen van zijn Toyota. Oppassen, Stuuv. Er is een terugroepactie geweest voor de Auris. In sommige gevallen kon de sjoebidoebi beginnen smelten.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ben momenteel 'Command and Control' aan het lezen. Daar lees ik dat er bij de voorgaande 'conventionele' bombardementen op Japanese steden ontiegelijk meer doden zijn gevallen dan door de atoombommen.

 

Als ik mij niet vergis zijn er door de bombardementen in Japan meer burgerdoden gevallen dan elders ter wereld.

 

1001004006559533.jpg

Link naar reactie

Tja als je aan de ene kant honderdduizenden chinezen, koreanen, amerikanen, filipino's, indonesiers, australiers en hollanders om hals brengt en aan de andere kant in houten huisjes woont en je onoverwinnelijk waant voor luchtaanvallen, dan kan het nog wel eens verkeerd uitvallen.

Link naar reactie

Ben momenteel 'Command and Control' aan het lezen. Daar lees ik dat er bij de voorgaande 'conventionele' bombardementen op Japanese steden ontiegelijk meer doden zijn gevallen dan door de atoombommen.

 

Als ik mij niet vergis zijn er door de bombardementen in Japan meer burgerdoden gevallen dan elders ter wereld.

 

 

 

Volgens Wikipedia zijn er tijdens WO2 1,1 miljoen Duitse burgerdoden gevallen en een half miljoen Japanse. Allebei op een populatie van zo'n 70 miljoen. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Tja als je aan de ene kant honderdduizenden chinezen, koreanen, amerikanen, filipino's, indonesiers, australiers en hollanders om hals brengt en aan de andere kant in houten huisjes woont en je onoverwinnelijk waant voor luchtaanvallen, dan kan het nog wel eens verkeerd uitvallen.

 

Ik verdedig de Japanners heus niet hoor, wat die daar allemaal uitgestoken hebben in naam van de keizer en hun superioriteitsgevoel tart alles.

 

Ik wil maar zeggen: de Amerikanen konden er ook wat van.

Link naar reactie

Ik verdedig de Japanners heus niet hoor, wat die daar allemaal uitgestoken hebben in naam van de keizer en hun superioriteitsgevoel tart alles.

 

Ik wil maar zeggen: de Amerikanen konden er ook wat van.

 

Er speelden veel factoren. Op dat moment gloorde de Koude Oorlog al aan de horizon, en de Amerikanen wilden aan Stalin tonen wat ze op de plank hadden. Bovendien vreesden ze een lange campagne waarbij ze Japan eiland voor eiland (en dat zijn er veel) moesten veroveren op soldaten die zich liever doodvochten dan zich overgaven.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Er speelden veel factoren. Op dat moment gloorde de Koude Oorlog al aan de horizon, en de Amerikanen wilden aan Stalin tonen wat ze op de plank hadden. Bovendien vreesden ze een lange campagne waarbij ze Japan eiland voor eiland (en dat zijn er veel) moesten veroveren op soldaten die zich liever doodvochten dan zich overgaven.

 

dat is zo, Okinawa was een wijze les. De Amerikanen hadden uitgerekend dat minstens een miljoen GI zouden sneuvelen wanneer japan eiland voor eiland moest worden veroverd.... 

Link naar reactie

Er speelden veel factoren. Op dat moment gloorde de Koude Oorlog al aan de horizon, en de Amerikanen wilden aan Stalin tonen wat ze op de plank hadden. Bovendien vreesden ze een lange campagne waarbij ze Japan eiland voor eiland (en dat zijn er veel) moesten veroveren op soldaten die zich liever doodvochten dan zich overgaven.

Volgens Oliver Stone's Untold History of the US en het boek waarover ik het had hebben die bombardementen helemaal geen (of zeer weinig) invloed gehad op het capituleren van Japan. Het was de oorlogsverklaring van de USSR die de doorslag gegeven heeft. De atoombommen werden inderdaad gedropt om de schijn te wekken dat ze er ook iets mee te maken hadden en Rusland te imponeren.

 

De Amerikanen hebben er trouwens een handje van weg om de zege van WO II op te eisen. In werkelijkheid zijn het de Russen die de oorlog gewonnen hebben (en daar onnoemelijke verliezen voor geleden hebben).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...