Ga naar inhoud

favoriete Zweedse producten / series / films


Recommended Posts

Op 14/8/2024 om 12:26, cartoonesk zei:

Ik heb de eerste drie boeken van Pippi Langkous! Plus een ander jeugdboek van Astrid Lindgren.

 

pippi lankous.jpg

 

 

Ik had wel verwacht dat je deze ging vernoemen. :P

Na wat opzoekwerk merkte ik dat het personage vooral in Nederland erg populair was in de jaren '70.

De actrice bezocht zelfs Amsterdam in 1972 en daar was zo te zien ontzettend veel volk aanwezig, bijna alsof Sinterklaas zijn intrede deed.

 

Pippi_Langkous_Zweeds_kinderboek-_en_TV-figuur_in_de_oude_RAI_te_Amsterdam_Bestanddeelnr_925-5512.thumb.jpg.f4d841840882252c29a7030c88b90f6f.jpg

 

Pippi_Langkous_in_Nederland_1.thumb.jpg.0b51aa221c0fc25803f550c3246f6bab.jpg

 

Ook al vond dit slechts enkele jaren na de opnames van de reeks plaats, toch zag ze er al zichtbaar ouder uit.

Doordat kinderen zo snel groeien zijn al die afleveringen dus in een uiterst klein tijdsbestek opgenomen geweest, want ik ken de reeks van de heruitzendingen in de jaren '80 en ik herinner me dat de kinderen er altijd hetzelfde qua leeftijd uitzagen.

 

yJThOFo5CwIQ0ibmffSHG0NxG0t.thumb.jpg.28c7d6ed08207f5ab6218faeae44fedb.jpg

Link naar reactie
5 minuten geleden, cinco zei:

 

 

Ik had wel verwacht dat je deze ging vernoemen. :P

Na wat opzoekwerk merkte ik dat het personage vooral in Nederland erg populair was in de jaren '70.

De actrice bezocht zelfs Amsterdam in 1972 en daar was zo te zien ontzettend veel volk aanwezig, bijna alsof Sinterklaas zijn intrede deed.

 

Pippi_Langkous_Zweeds_kinderboek-_en_TV-figuur_in_de_oude_RAI_te_Amsterdam_Bestanddeelnr_925-5512.thumb.jpg.f4d841840882252c29a7030c88b90f6f.jpg

 

Pippi_Langkous_in_Nederland_1.thumb.jpg.0b51aa221c0fc25803f550c3246f6bab.jpg

 

Ook al vond dit slechts enkele jaren na de opnames van de reeks plaats, toch zag ze er al zichtbaar ouder uit.

Doordat kinderen zo snel groeien zijn al die afleveringen dus in een uiterst klein tijdsbestek opgenomen geweest, want ik ken de reeks van de heruitzendingen in de jaren '80 en ik herinner me dat de kinderen er altijd hetzelfde qua leeftijd uitzagen.

 

yJThOFo5CwIQ0ibmffSHG0NxG0t.thumb.jpg.28c7d6ed08207f5ab6218faeae44fedb.jpg

Hoi. Leuk dat de actrice in Nederland is geweest! Ja, ik vind dat wel leuk, ook de drie films, elk (losjes) gebaseerd op de eerste drie boeken, die ik heb (ik denk dat er meer boeken zijn maar ik weet het niet precies). Enkel nooit in de originele taal gezien. En, ja, ik heb al enkele fan-arts van Pippi getekend, meestal terwijl een film op tv bezig was, om de kleuren van haar kleedje en sokken enzo juist te krijgen (ongeveer).

 

pippi.jpg

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

 

NOS Nieuws•Vandaag, 10:19


Illustrator en kinderboekenauteur Marit Törnqvist wint Johannes Vermeerprijs

Illustrator en kinderboekenschrijver Marit Törnqvist (60) krijgt dit jaar de Johannes Vermeerprijs. Dat heeft de jury unaniem besloten.

Het is voor het eerst dat de onderscheiding gaat naar een kunstenaar die zich alleen richt op kinderen en jeugd. Törnqvist krijgt 100.000 euro, geld dat besteed moet worden aan een speciaal project binnen haar eigen vakgebied.

De jury vindt dat de Zweeds-Nederlandse Törnqvist heel goed is in het oproepen van emoties, in woord en beeld. "Het werk van Marit ademt een vrije en open manier van denken, sociale bewogenheid en een liefde voor de kleine en grote mens", omschrijft de jury. "Ogenschijnlijk eenvoudig, altijd herkenbaar en treffend, soms verlangend, dan weer surrealistisch, altijd schitterend."

Zilveren Griffel

Haar boeken wonnen meerdere grote prijzen en verschenen in verschillende talen. Zo werd haar boek Schildpad en ik vorig jaar bekroond met een Zilveren Griffel, de jaarlijkse vakprijs voor de beste kinderboeken.

Verder illustreerde Törnqvist onder andere het prentenboek van de Kinderboekenweek in 2014: Fabians Feest. Voor haar illustraties in het boek Pikkuhenki won ze een Gouden Penseel voor het best geïllustreerde kinderboek.

it's not too late we have the rest of our lives

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...