Ga naar inhoud

Stelling: Hoe minder striplezers er zijn, hoe meer manieren er moeten gevonden worden om het maximale te verdienen aan het nog resterende publiek.


Recommended Posts

Het lijkt wel zo.

Ik herinner me een periode dat de sf-kopers verminderden, en toen zag je de uitgaven ook voortdurend duurder worden: van pocket naar paperback naar beterback naar gebonden.

Tegenwoordig verschijnen alleen nog maar gegarandeerde successen in het NL, zoals Dune, of de boeken van Paolini.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
1 uur geleden, sanderg zei:

Neemt het aantal striplezers in Frankrijk eigenlijk ook af? Of is dat met name in de lage landen het geval?


Ik denk het wel. Striptekenaars zegden wel eens dat je in de jaren 1970 met een plaat per maand goed rondkwam, en dat het nu niet meer lukt. Als de plaatprijs zo is gezakt, moet de afzet zijn gezakt. En het verklaart volgens mij ook wel waarom er veel wordt ingezet op de oudjes, waarvan maar albums blijven verschijnen. Ik wil er ook aan herinneren dat Andreas ooit zijn fans via sociale media heeft ingezet om de uitgever toch Capricornus op de voorziene 20 delen uit te brengen, i.p.v. de laatste vier te laten inkorten tot twee.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
1 minuut geleden, Peter Motte zei:


Ik denk het wel. Striptekenaars zegden wel eens dat je in de jaren 1970 met een plaat per maand goed rondkwam, en dat het nu niet meer lukt. Als de plaatprijs zo is gezakt, moet de afzet zijn gezakt. En het verklaart volgens mij ook wel waarom er veel wordt ingezet op de oudjes, waarvan maar albums blijven verschijnen. Ik wil er ook aan herinneren dat Andreas ooit zijn fans via sociale media heeft ingezet om de uitgever toch Capricornus op de voorziene 20 delen uit te brengen, i.p.v. de laatste vier te laten inkorten tot twee.

Aha! Dat stemt helaas weinig hoopvol...

Link naar reactie

Bah...Het is wat het is...Stripwinkels verdienen goed geld. Er wordt minder verkocht per titel, maar er verschijnen veel meer strips dan twintig jaar geleden....Dan is er ook nog de handel in originelen bij gekomen...Dat was twintig jaar geleden ook ondenkbaar...

Sommige auteurs hebben het moeilijker...Dat komt gedeeltelijk doordat de verkoop van populaire strips gezakt is. Maar hoe zit het eigenlijk met de verkoop van andere strips? Hoe doet uitgeverij Lauwert het? Dat lijkt me waard om eens uit te zoeken...

Link naar reactie
4 uren geleden, sanderg zei:

Neemt het aantal striplezers in Frankrijk eigenlijk ook af? Of is dat met name in de lage landen het geval?


Ik denk dat het aantal striplezers in Frankrijk stijgt, maar dat dit voor een groot deel te wijten is aan manga.  Hier in Vlaanderen zie ik bepaalde stripwinkels (Stripweb Kortrijk, Mekaniek,...) ook het aandeel manga in het aanbod redelijk vlug vergroten.  
In Frankrijk neemt men het beeldverhaal ook ernstiger. Mensen zullen er niet meteen vreemd opkijken wanneer je zegt dat je graag strips leest. Zie ook het recente verkoopsucces van 'De Weg'.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Koen Claeys zei:


In Frankrijk neemt men het beeldverhaal ook ernstiger. Mensen zullen er niet meteen vreemd opkijken wanneer je zegt dat je graag strips leest. Zie ook het recente verkoopsucces van 'De Weg'.

Dit is precies het probleem in onze lage landen naar mijn idee..

 

strips worden hier te weinig serieus genomen en worden teveel gezien als iets voor kinderen... als ik zeg dat ik, als 43 jarige, strips lees heb ik ook wel eens t idee dat mensen dat apart vinden (daar heb ik overigens lak aan 🙂

 

Ik zag laatst ergens op de reep overigens een reactie van iemand hier die een Oekraïense vriendin had. Hij meldde dat het medium aldaar ook echt werd gezien als iets voor kinderen en dat zijn vriendin daarom ook nooit strips las.

 

Benieuwd eigenlijk in welke landen strips net zo serieus worden genomen als in Frankrijk.. zijn die er eigenlijk wel?

Link naar reactie

 

1 hour ago, sanderg said:

 

Benieuwd eigenlijk in welke landen strips net zo serieus worden genomen als in Frankrijk.. zijn die er eigenlijk wel?

Vlaanderen? Ik denk niet dat je de lage landen mag veralgemenen. De Carrefour hier heeft een grote striprayon en sinds enige tijd ook manga en een aantal comic tpb's (Engelse, Dark Horse zit bij de strips).

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, linthout zei:

Dan is er ook nog de handel in originelen bij gekomen...Dat was twintig jaar geleden ook ondenkbaar...

Dat is inderdaad een heel ding! (Waar ik zelf ook aan mee doe.. ) jij loopt al lang mee Willy- wilde vroeger in - pak m beet- de jaren 80 mensen geen originele platen of iets dergelijks kopen? Toentertijd was de populariteit van de strips volgens mij wel op zijn hoogtepunt immers en stonden mensen ook al in de rij om hun albums te laten signeren (en een tekening te laten zetten)

Link naar reactie
3 hours ago, linthout said:

Maar hoe zit het eigenlijk met de verkoop van andere strips? Hoe doet uitgeverij Lauwert het? Dat lijkt me waard om eens uit te zoeken...

Ik ken de cijfers niet, maar Lauwert heeft een gezonde structuur. Als filiaal van Stripweb hebben ze hun eigen kanaal waar al in een aantal winkels verkocht wordt met 100% marge. Door daar commercieel te pushen slagen ze er ook in om de vraag bij andere winkels omhoog te krijgen. En niet te vergeten, ze hebben een goed aanbod, dat ze op een handig, klein formaat uitbrengen (;) ).

 

 

 

Link naar reactie
31 minuten geleden, Ambreville zei:

 

Vlaanderen? Ik denk niet dat je de lage landen mag veralgemenen. De Carrefour hier heeft een grote striprayon en sinds enige tijd ook manga en een aantal comic tpb's (Engelse, Dark Horse zit bij de strips).

 

Een grote striprayon hebben heeft niks te maken met strips ernstig nemen. Handels is handel.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
2 uren geleden, sanderg zei:

Dat is inderdaad een heel ding! (Waar ik zelf ook aan mee doe.. ) jij loopt al lang mee Willy- wilde vroeger in - pak m beet- de jaren 80 mensen geen originele platen of iets dergelijks kopen? Toentertijd was de populariteit van de strips volgens mij wel op zijn hoogtepunt immers en stonden mensen ook al in de rij om hun albums te laten signeren (en een tekening te laten zetten)

Jawel, ik kocht originelen. (voor zover ik geld had) Maar er was geen groot aanbod en er waren weinig mensen die daarin geïnteresseerd waren. Gouden tijden eigenlijk...Het was nagenoeg allemaal zeer betaalbaar...

 

Link naar reactie
16 uren geleden, Ambreville zei:

Ik ken de cijfers niet, maar Lauwert heeft een gezonde structuur. Als filiaal van Stripweb hebben ze hun eigen kanaal waar al in een aantal winkels verkocht wordt met 100% marge. Door daar commercieel te pushen slagen ze er ook in om de vraag bij andere winkels omhoog te krijgen. En niet te vergeten, ze hebben een goed aanbod, dat ze op een handig, klein formaat uitbrengen (;) ).

Dat het aanbod goed is, ben ik met je akkoord, maar het formaat is toch echt een struikelsteen voor mij. (Of bedoelde je het ironisch?)

Link naar reactie
6 minuten geleden, linthout zei:

Ja, maar dat besef je altijd pas achteraf hé....Misschien zeggen ze over dertig jaar dat het NU gouden tijden zijn.

 

Dat is waar... 

 

Ik herinner mezelf met weemoed de prijzen bij petits papiers zo rond de eeuwwisseling voor hele mooi originelen van o.a. Schuiten en Rosinski..

 

nu moe(s)t ik daar een heel pak meer voor betalen... 

 

Enkel met hard sparen is het voor mij nu nog bereikbaar.. maar dat is eigenlijk ook wel weer mooi. Dat je dan na zoveel tijd toch iets kan kopen dat je zo graag aan de muur wilde hebben.

Link naar reactie
1 minuut geleden, sanderg zei:

Dat is waar... 

 

Ik herinner mezelf met weemoed de prijzen bij petits papiers zo rond de eeuwwisseling voor hele mooi originelen van o.a. Schuiten en Rosinski..

 

nu moe(s)t ik daar een heel pak meer voor betalen... 

Als je tegenwoordig vijf zeer goeie originelen koopt is je spaargeld op....

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...