Ga naar inhoud

Hoelang zal Standaard Uitgeverij nog kunnen blijven bestaan?


Recommended Posts

Vergadering bij SU:

 

Marketing: We kunnen een reclamecampagne organiseren met Hot Marijke. Die is geweldig populair.

Redactielid: Ben je gek? Dat kunnen we die onschuldige kinderzieltjes toch niet aandoen?

Boekhouding: Onschuldige kinderzieltjes? Het meeste geld verdienen we aan al die ouwe viezerds die de luxe-edities kopen.

Grafische afdeling: Heb je die Hot Marijke al eens goed bekeken? Als je daarvoor valt, kun je het evengoed aanleggen met de buuv'.

Marketing: Dat merken die ouwe viezerds toch niet. Op die leeftijd hebben ze allemaal slechte ogen.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie

Mijn mening: die Hot Marijke inzetten lijkt me typische paniekvoetbal van conservatieve bedrijven bij wie het water tot aan de lippen staat, en die wanhopig proberen eigentijds te zijn, maar veel te ver van de jeugd afstaan om te merken wanneer ze een rode lijn overschrijden.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
28 minuten geleden, Waldorf zei:

 

Een Vlaamse onderneemster in de erotische sector. Ze heeft een wikipedia-pagina. 

 

Niet te geloven.

 

Ik lees daar o.a.: "In 2008 bracht ze ook haar autobiografie This iS My life uit, die verscheen bij Standaard Uitgeverij."

Tiens, da's ook toevallig.

 

En verder: "In 2020 kreeg Hot Marijke een column op de extreemrechtse satirische website 't Scheldt."

 

Ze weten daar bij SU dus echt niet meer waarmee ze bezig zijn.

 

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
50 minuten geleden, cinco zei:

SU is veel te geobsedeerd door het ganse BV-gebeuren.

Niet alleen zijn al hun nieuwere reeksen gelinkt aan bekende personen of tv-series, bovendien koppelen ze hun albumpromoties ook zo veel mogelijk aan TV-gezichten.

 

afbeelding.png.8e8244e7044611789fed428c49a93ac7.png

 

Aha, een prostituee vermomd als advocaat! Weer wat nieuws.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
15 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Aha, een prostituee vermomd als advocaat! Weer wat nieuws.

 

Misschien toch twee keer nadenken voor je post, Motte. Die vrouw is advocate, als je mensen wil uitschelden ga je beter naar het voetbal.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
38 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Aha, een prostituee vermomd als advocaat! Weer wat nieuws.

Davina Simons is een gepassioneerde en gedreven advocate die zich voornamelijk toespitst op het strafrecht, maar daarnaast is zij ook onderlegd in het sportrecht, procedures voor de Raad voor de Journalistiek en het tuchtrecht.

Link naar reactie
14 minuten geleden, bammar zei:

Davina Simons is een gepassioneerde en gedreven advocate die zich voornamelijk toespitst op het strafrecht, maar daarnaast is zij ook onderlegd in het sportrecht, procedures voor de Raad voor de Journalistiek en het tuchtrecht.

 

Zie je wel: gepassioneerd.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
9 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Zie je wel: gepassioneerd.

 

Davina Simons is een advocate die sinds de zedenzaak rond een radiomaker ook tv-figuur is geworden en naast duidingsprogramma's eveneens deelneemt aan entertainment-shows en meedraait in de BV-wereld.

 

Tja, het zal ook een onrechtstreekse vorm van promotie en werving van clienteel zijn voor haar carrière als advocate.

(zie ook Jef Vermassen)

 

afbeelding.png.781504a1b101b8ea66fcc671143d7486.png

 

Naamloos.thumb.jpg.6c16e1f560daed79fe16054636c8b41a.jpg

Link naar reactie
1 minuut geleden, cinco zei:

 

Davina Simons is een advocate die sinds de zedenzaak rond een radiomaker ook tv-figuur is geworden en naast duidingsprogramma's eveneens deelneemt aan entertainment-shows en meedraait in de BV-wereld.

 

Zie je wel: zedenzaak.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie

Standaard Uitgeverij wil vooral op de parasociale connectie inspelen die sommige kijkers met BV's hebben.

Als persoon x van de televisie dat een goede strip vindt, dan zal het wel waar zijn.

 

Maar zo een korte bespreking op aanvraag voelt te oppervlakkig en te georchestreerd aan en ik denk dat de meeste striplezers daar doorheen kijken.

 

 

 

Vloggers die echter spontaan omwille van hun passie voor het medium albums bespreken, voelen veel oprechter aan.

Zeker als het gaat om hobbyisten die hun opinies delen zonder enige vorm van bezoldiging.

 

 

Link naar reactie
10 minutes ago, cinco said:

Standaard Uitgeverij wil vooral op de parasociale connectie inspelen die sommige kijkers met BV's hebben.

Als persoon x van de televisie dat een goede strip vindt, dan zal het wel waar zijn.

 

Maar zo een korte bespreking op aanvraag voelt te oppervlakkig en te georchestreerd aan en ik denk dat de meeste striplezers daar doorheen kijken.

 

 

 

Vloggers die echter spontaan omwille van hun passie voor het medium albums bespreken, voelen veel oprechter aan.

Zeker als het gaat om hobbyisten die hun opinies delen zonder enige vorm van bezoldiging.

 

 

 

Ik denk wel dat dat werkt. Mensen lezen niet veel strips meer, en als ze dan zo'n vedette zien die een strip promoot gaan ze die misschien eens meepakken de volgende keer als ze boodschappen doen in de Colruyt of de Delhaize. Het verbaast me wel dat ze niet nog bekendere Vlamingen aanspreken. Genre Natalia of Koen Wouters of zo. Misschien doen die dat niet onbezoldigd.

Link naar reactie

ik denk dat je dit moet bekijken in een breder kader.

 

bart smit, free record shop, nu game mania, zijn allemaal reeds uit de winkelstraat verdwenen

 

standaard boekhandel is nog de enige reden waarom ik nog in een winkelstraat zou lopen. en voor mijn broodje van de panos natuurlijk. als SU op de schop zou gaan zie ik de StBh ook niet lang meer mee te gaan. die twee zijn verweven, toch?

 

als ook de SU zou verdwijnen, dan wordt het wel heel dystopisch. Enkel nog kledingwinkels maar ook hier zie je veel faillissementen

 

overal leegstand. Wat gaan ze met die winkelstraten aanvangen? dat wordt lekker gezellig.

 

iedereen in zijn (konijnen)kot dan maar, bestellen op bol.com en naar netflix kijken

Link naar reactie

Sorry, die twee zijn niét verweven. SU en StBkh zijn twee verschillende bedrijven. Als de ene over kop gaat, hoeft dat de andere niet mee te trekken.

Maar ze zitten natuurlijk wel in dezelfde sector. Ik denk dat als StBkh over kop gaat, SU ook wel eens zou kunnen volgen, maar niet omdat het gelieerd is met StBkh, maar omdat het slecht gaat met de verkoop van boeken en strips.

Eenzelfde effect bij het verdwijnen van SU zou zich kunnen voordien i.v.m. StBKh, alhoewel ik vermoed dat StBkh sterker staat omdat ze niet alleen van strip- en boekenverkoop afhankelijk zijn, en ook omdat ze ten slotte meerdere merken kunnen brengen. Als de verkoop van klassieke strips zoals S&W en de traditionele stal van Dupuis, Le Lombard etc. achteruitgaat, kunnen zij nog altijd veel opvangen met bv. Dark Dragon Books.

In de plaatselijke StBkh zie ik bv. ook een grote afdeling Engelstalige young adult, dus dat vangt al die verdwenen klanten van Konsalik, Harold Robbins etc op. Van de "oude" garde houdt eigenlijk alleen nog Stephen King stand.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie

Ik denk dat als de bakstenen boekhandel verdwijnt, ook bol.com en dergelijke niet veel boeken meer zullen verkopen, want de boekenverkoop moet het erg van impulsaankopen hebben. Trouwens geloof ik in het algemeen niet erg in de online verkoop, want de reclamejongens ook mogen beweren.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie

Ik ben het eens gaan opzoeken, en als de gegevens op Wikipedia juist zijn, zat het zo:

 

Op 8 juni 1976 ging de Standaard-groep failliet. De verschillende onderdelen werden opgesplitst en gingen onafhankelijk van elkaar verder.

De Standaard N.V. bestond uit:

- Het dagblad De Standaard (1918-1940, 1947-1976)

- Het dagblad Het Algemeen Nieuws (1940-1944)

- De uitgeverij Standaard Uitgeverij

- De boekhandel Standaard Boekhandel

 

De vermelde datums bij het dagblad doen vreemd aan, maar 1976 is gewoon de datum van toen de groep failliet ging.

 

De krant De Standaard groeide tot een oplage van 290.000 in 1966. Hierdoor aangemoedigd besloot De Smaele tot een groot investeringsplan, dat in de crisisjaren faliekant afliep. Op 8 juni 1976 ging de Standaard-groep failliet. Op 8 juni 1976 ging de Standaard-groep failliet. Na een bedrijfsbezetting wierp de Antwerpse reder André Leysen zich op als redder. Zijn vennootschap Ibel werd hoofdaandeelhouder van de Vlaamse Uitgeversmaatschappij, die voortaan De Standaard uitgaf. De VUM verhuisde de redactie en drukkerij in 1980 naar de rand van de hoofdstad

 

De uitgeverij De Standaard was oorspronkelijk een onderdeel van De Standaard N.V., die na het faillissement in 1976 werd opgesplitst. De uitgeverij kwam in handen van N.V. Scriptoria, dit duurde voort tot 1987. In 1984 werden de uitgeefactiviteiten en de boekenwinkels van Standaard Boekhandel definitief gescheiden en Standaard Uitgeverij officieel geboren.

 

Dus de boekhandel is pas sinds 1984 volledig onafhankelijk van de uitgeverij.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
14 uren geleden, Peter Motte zei:

Sorry, die twee zijn niét verweven. SU en StBkh zijn twee verschillende bedrijven. Als de ene over kop gaat, hoeft dat de andere niet mee te trekken.

Maar ze zitten natuurlijk wel in dezelfde sector. Ik denk dat als StBkh over kop gaat, SU ook wel eens zou kunnen volgen, maar niet omdat het gelieerd is met StBkh, maar omdat het slecht gaat met de verkoop van boeken en strips.

Eenzelfde effect bij het verdwijnen van SU zou zich kunnen voordien i.v.m. StBKh, alhoewel ik vermoed dat StBkh sterker staat omdat ze niet alleen van strip- en boekenverkoop afhankelijk zijn, en ook omdat ze ten slotte meerdere merken kunnen brengen. Als de verkoop van klassieke strips zoals S&W en de traditionele stal van Dupuis, Le Lombard etc. achteruitgaat, kunnen zij nog altijd veel opvangen met bv. Dark Dragon Books.

In de plaatselijke StBkh zie ik bv. ook een grote afdeling Engelstalige young adult, dus dat vangt al die verdwenen klanten van Konsalik, Harold Robbins etc op. Van de "oude" garde houdt eigenlijk alleen nog Stephen King stand.

Standaard Boekhandel verkoopt amper strips, die dan ook nog eens een fractie kosten van de meeste andere boeken. Als die wegvallen zal dat geen zo'n groot verlies zijn.

also: hoe meer andere verkooppunten voor boeken er wegvallen, hoe meer klanten er zijn voor SB.

Link naar reactie

Ik heb geen idee van de kostenverhoudingen tussen de verschillende boeken, maar het wegvallen van andere boekhandels levert de SB volgens mij niet veel op. In Brakel was er bv. een, en die is verdwenen. De SB G'bergen hoopte daarvan enkele klanten te kunnen overnemen, maar dat is niet echt gebeurd.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

 In Brakel was er bv. een, en die is verdwenen. De SB G'bergen hoopte daarvan enkele klanten te kunnen overnemen, maar dat is niet echt gebeurd.

Da's al te ver van elkaar voor de doorsnee winkeler. Winkelaar? Winkelgaander? shopper!

Link naar reactie

als de grootste uitgever van boeken failliet zou gaan, dan is dit tekenend voor de boekenmarkt in zijn geheel. De winkels die boeken verkopen gaan het dan niet redden met boeken alleen.

 

standaard boekhandel is nu reeds zijn aanbod aan het verruimen, met gezelschapsspelen en cds, zij het nog beperkt.

 

maar ja, dat zijn ook al twee artikelen die steeds minder aftrok kennen

 

hoe lang kan de standaard uitgeverij nog blijven bestaan?

 

Niet lang, als ik er over nadenk. Torenhoge inflatie, boeken worden steeds minder gelezen, minimalistisch interieur is de mode, niemand heeft nog boekenkasten in de woonruimte want dat staat niet sexy.

 

En toch, is er een heel beperkt deel van de bevolking die fanatiek boeken leest. Je merkt dat aan sommige prijzen op bol.com. Prijzen van meer dan 100 euro voor het betere boek dat reeds lang uit de handel is, meestal non-fictie omtrent de bananenrepubliek belgië. Die boeken worden ook effectief voor die prijzen verkocht.

 

Als niche markt is de boekenwereld zeer actief, maar over de brede bevolking gezien lijkt mij dit niet lang financieel houdbaar

Link naar reactie

Waar maak je je druk over ? Dat uitgeverijen failliet gaan?

Mij maakt dat eerlijk gezegd niets uit.

Ik ben zeer tevreden met de prachtige boeken die na 2000 en nog dit jaar uitgekomen zijn. 

De meeste boeken zijn slechts bedrukt papier en de meeste uitgeverijen brengen waardeloze zooi uit.

80 % van alle boeken uitgebracht in de laatste honderd jaar is overbodige rommel.

 

Het gaat mij om de mooie en waardevolle producties.

En die zijn er genoeg. 

Keus genoeg.

En dat mogen ook dunne pocket books zijn.

 

Vrijwel alles waar de Amsterdamse grachtengordel enthousiast over is heeft weinig  intrinsieke waarde.

Wie nog een beetje vrij besteedbaar inkomen heeft kan de beste boeken en tijdschriften kopen.

Nieuw en/of antiquarisch.

Dus niet zeuren en klagen.

Ja, als je Mulisch of Cornald Maas iets vindt, mag je voor mijn part naar de pomp lopen.

Link naar reactie

Je kunt deze eens probleren:

 

"Flossenbürg: een vergeten concentratiekamp. Een ooggetuigenverslag van Léon Calembert", bezorgd door Gie van den Berghe

Het boek opent met een degelijke en begrijpelijke wetenschappelijke inleiding door de tekstbezorger, Gie van den Berghe, over de achtergrond van het werk en de aard en de beperkingen van dit soort ego-documenten.
Daarna volgt het ooggetuigenverslag van Léon Calembert zelf, onderbroken door verduidelijkingen van Gie vdB over de inhoud.

De inhoud vertelt de periode dat Calembert in het kamp Flossenbürg terechtkwam, tot de tijd dat hij er - na deelname aan dodenmarsen - uit weggeraakte.
Het is een opeenstapeling van gruwelen veroorzaakt door corrupte en dwaze SS'ers, geholpen door (krankzinnige) criminele toezichthouders (kapo's), die de gevangen zo slecht behandelen dat het al verwonderlijk is dat sommigen het overleefden.
De joden hebben nogal de neiging zich het alleenrecht toe te eigenen op de slachtoffers van de concentratiekampen, maar Calembert vermeldt in zijn verslag nauwelijks een jood. Wel enkele, maar al bij al niet veel. Overigens merkt Gie vdB ook op dat het bekende "Hitler's Willing Executioners" door Daniel Jonah Goldhagen ook te gauw de klemtoon legt op de joodse doden, en de term "dodenmars" te vaak toepast. Ook zijn boek past dus in de joodse propaganda die na de oorlog nogal eens ontstond, wat enigszins merkwaardig is omdat Goldhagen pas in 1959 werd geboren.

Soit, "Flossenbürg: een vergeten concentratiekamp. Een ooggetuigenverslag van Léon Calembert", bezorgd door Gie van den Berghe is geen erg opbeurende literatuur, maar bij verhalen over WOII kun je altijd één ding voor ogen houden: op het einde winnen de goeien.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...