Ga naar inhoud

Strips als investering


Recommended Posts

26 minuten geleden, HebGeenGeldpakhuis zei:

Ik zag deze: https://www.marktplaats.nl/v/boeken/stripboeken/m2126190699-partij-stripboeken-plm-2400? 

En dan klinkt het wel rendabel. Maar vraag het me af in de praktijk. Iemand ervaring?

 

Ik heb 's op de link geklikt, en ik moest even lachen.

Er staat onder:

 

Goed bezig, wereldveranderaar!

Je bespaart gemiddeld 0.1 kg aan CO₂-uitstoot door tweedehands te kopen in deze categorie.

Dat staat gelijk aan van Amsterdam Centraal naar Amsterdam-Zuid rijden met een benzineauto.

 

Dat betekent dus: hoe meer we daar kopen, hoe meer CO₂-uitstoot we winnen. 🤔

Ergens klopt er iets niet in die redening. 😋

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
26 minuten geleden, HebGeenGeldpakhuis zei:

Ik zag deze: https://www.marktplaats.nl/v/boeken/stripboeken/m2126190699-partij-stripboeken-plm-2400? 

En dan klinkt het wel rendabel. Maar vraag het me af in de praktijk. Iemand ervaring?

 

De prijs is redelijk, zelfs erg laag.

Maar dat is volgens mij totaal niet rendabel, tenzij je de hele zwiek zou kopen om het door te verkopen, al blijft het dan een heel karwei om er echt winst uit te halen, want je moet ook rekening houden met de uren werk die je erin steekt om ze per stuk of pakket te verkopen, en de tijd die het zal kosten (jaaaren) voor ze eindelijk allemaal de deur uit zijn.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
26 minuten geleden, HebGeenGeldpakhuis zei:

Zijn er mensen die als particulier (dus niet stripwinkels) strips kopen als investering?

 

Ik zou het niet doen, maar ik denk dat het verklaart waarom van die S&W's waarvan er zowat zes versies bestonden, de duurste uitgaven altijd als eerste uitverkocht waren.

De vraagt blijft natuurlijk: als die zo snel zijn uitverkocht, kan er dan wel nog iemand winst maken als die zoveel jaar later op de markt komen?

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie

Advertentie aangeklikt, maar op het eerste gezicht ziet het er niet best uit, hoe iemand zijn strips opbergt

verraad al een boel, zo niet alles.

De strips zijn in niet al te beste staat, dat is bijna een randvoorwaarde, ook de titels zijn alledaags, geen

uitschieters zo te zien, ik zeg neen.

Investeren is ook afwachten tot het in waarde stijgt, dat is met deze partij geenszins het geval.

Link naar reactie

Als je materiaal zoekt om een jaar lang op rommelmarkten te gaan staan zit je gebeiteld met dat lot. Maar dan moet je echt wel erg graag op rommelmarkten staan.

 

Als je wil beleggen in boeken, wijn, kunst of oldtimers moet je al zeer goed op de hoogte zijn van de markt waarin je je begeeft. De vraag die u hier stelt is voor mij het teken dat u beter niet belegt in strips. Strips lezen raad ik dan weer van harte aan.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
26 minuten geleden, bouncer zei:

De strips zijn in niet al te beste staat, dat is bijna een randvoorwaarde, ook de titels zijn alledaags, geen uitschieters zo te zien, ik zeg neen.

 

 

Je moet eigenlijk een flink deel van de stapel bezichtigen om zeker te zijn of je die conclusie kunt trekken. Als er enkele tussen zijn die hoge prijzen kunnen halen, kunnen ze de zwakke die je beter weggooit, goedmaken.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
20 minuten geleden, Waldorf zei:

Als je materiaal zoekt om een jaar lang op rommelmarkten te gaan staan zit je gebeiteld met dat lot. Maar dan moet je echt wel erg graag op rommelmarkten staan.

 

Als je wil beleggen in boeken, wijn, kunst of oldtimers moet je al zeer goed op de hoogte zijn van de markt waarin je je begeeft. De vraag die u hier stelt is voor mij het teken dat u beter niet belegt in strips. Strips lezen raad ik dan weer van harte aan.

 

Ik ga het zeker niet zelf doen (of misschien over tig jaar na pensioen als hobby..). Was meer uit algemene interesse. Ik probeer Oom Dagobert 1ste drukken tegen redelijke prijs te verzamelen. Zo kwam ik erop.

 

Hans Matla (@andere poster hierboven) stelde, lees ik in Quote, in 2018 dat de prijs van bijzondere drukken elke 5 jaar verdubbelt; lijkt me sterk. https://www.quotenet.nl/nieuws/a211715/rijk-met-stripboeken-ongeveer-elke-5-jaar-verdubbelen-de-prijzen-211715/

Link naar reactie
10 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Je moet eigenlijk een flink deel van de stapel bezichtigen om zeker te zijn of je die conclusie kunt trekken. Als er enkele tussen zijn die hoge prijzen kunnen halen, kunnen ze de zwakke die je beter weggooit, goedmaken.

 

Laten we zeggen een kennersoog, in een vorig leven werkte ik in de grootste platen zaak van Amsterdam, daar

was ik ook inkoper van tweedehands, waaronder strips, helaas waren de strips tweedehands geen groot succes.

Zo'n zes jaar geleden ook begonnen als uitgever met dezelfde naam, helaas wegens ziekte heb

ik dit achter me moeten laten.

Link naar reactie

gewoon oude meuk, die je voor 1/e stuk op een rommelmarkt kan verkopen.
Tel daarbij alle uren op, en de huur van een kraam op een rommelmarkt, en je zit zó in de rode cijfers.

het is niet voor niets dat opkopers voor 10 cent per boekje opkopen.


Wat WEL leuk is (als je het geld hebt liggen) is om dit op te kopen en op verschillende basisscholen neer te leggen, voor leesvreugde van de kinderen :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
On 7/10/2024 at 9:04 AM, Ton Konincks 1948 said:

Beste Richard, noem eens tien strips ( per stuk of per serie ) die leuk en leerzaam zijn voor kinderen.

Ythaq, Bollie en Billie, Suske en Wiske, Rode Ridder, Yoko Tsuno, Storm, Llanfeust, Franka, Rode Ridder etc etc etc
Familie Doorzon, Garfield...

Kom op... zo moeilij kis het niet

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Strips dienen om te lezen.

Het kan een investering zijn, maar dat is vooral speculatie. Vooral tijdens corona toen alle mensen op een berg geld zaten kon het niet op.

Van alles kwam een luxe uit. Stripweb was hier een held in. Je hoefde er maar gelimiteerd voor te kleven en de week erop betaalden mensen al het dubbele uit angst het te missen. FOMO.

Ondertussen werden oplages vergroot en is die markt gelukkig naar de haaien.

Als je wil investeren in strips, moet je Bijna nieuwstaat kopen van suske en wiske, Kuifje en de zeer bekende.

Enkel die zie ik in de toekomst meer hun waarde houden en toenemen. Gewoon vanwege het aspect van nieuwstaat. Er waren grote oplages van en velen schreven er hun naam in of zijn teveel aangetast door al het lezen (waar ze voor dienen).

Zelf lees ik alles wat ik heb. Als ik enorme fan ben van een reeks, wil ik ze in eerste druk. Maar dat is puur uit persoonlijk aspect. Neem nu Asterix. Oplages en herdrukken van miljoenen? Maar vanwege dat dikke papier bij de eerste druk en de inkleuring, geeft dat album me veel meer leesplezier dan een herdruk.

Maar nogmaals, als men strips bekijkt als investering, dan zit men fout. Voor mij dient het om te lezen. Bevalt het me, dan wil ik het in prachtstaat om naar te kijken en nog eens vast te nemen. Bevalt het me niet, dan liefst asap weg en zoveel mogelijk van mijn geld terug voor iets dat men aandacht vereist.

Als belegging kan je beter naar Goud, zilver, bitcoin, aandelen, bouwsector gaan. Zaken genoeg.

Het striplezerspubliek wordt met de jaren kleiner. Vooral de oudere reeksen worden hierdoor plots minder en minder gewild. bv. Nero. Grote oplages, maar die prijzen zijn volledig gekelderd. Enkel als het topstaten zijn.

Neen, strips dienen voor plezier. Maak je er winst mee, zeer leuk, maar als dat het hoofddoel is, ga je vroeg of laat tegen een muur lopen zoals sommige sigarenbandjes -en postzegelverzamelaars

Link naar reactie
6 uren geleden, Johan zei:

 aangename herinneringen aan bvb. plaatsen waar ik anders nooit zou geweest zijn, aan grappige anekdotes, aan de kennismaking met gelijkgestemde zielen....

 

Dat vind ik een mooie gedachtesprong, herinneringen koesteren, waar gekocht, bij wie, gekregen van wie, aan 

ieder stripboek hangt dan een waardevolle soms bitterzoete herinnering.

Graag wil ik deze wijze woorden van Alan Parsons nog eens onder de aandacht brengen.

 

 

Link naar reactie

Dit soort advertenties blijven moeilijk te interpreteren. Ik verzamel Donald Duck van vóór 1980 voor de lol (heb best wat). Komt zo'n advertentie voorbij: https://www.marktplaats.nl/v/boeken/strips-comics/m2137009951-donald-duck-zeldzame-ansichtkaarten-1956?correlationId=fdd6cce0-617e-481d-9884-1ee1459eb80f

Nog nooit ergens gezien. Kan best €150 waard zijn. Maar hoe check je dat in hemelsnaam?

 

Link naar reactie

Googlen naar veilingresultaten of aan een Donald Duck expert vragen. Die lopen er rond en zijn beter bekend met die waardes.

Heb zelf ook prenten en kaarten. Bezie die niet als investering, maar puur als plezier om vast te nemen en toevoeging aan men verzameling.

Kan zijn dat die ansichtkaarten duur zijn, maar die advertentie lijkt me zeer duur omdat het niet de ganse serie is. Kan me moeilijk voorstellen dat iemand dat eraan zou geven. Mocht de serie compleet zijn, dan is dat een heel andere inkijk.

Link naar reactie
8 minuten geleden, HebGeenGeldpakhuis zei:

Dit soort advertenties blijven moeilijk te interpreteren. Ik verzamel Donald Duck van vóór 1980 voor de lol (heb best wat). Komt zo'n advertentie voorbij: https://www.marktplaats.nl/v/boeken/strips-comics/m2137009951-donald-duck-zeldzame-ansichtkaarten-1956?correlationId=fdd6cce0-617e-481d-9884-1ee1459eb80f

Nog nooit ergens gezien. Kan best €150 waard zijn. Maar hoe check je dat in hemelsnaam?

 

 

https://www.lastdodo.nl/nl/areas/401673-disney-donald-duck

 

Ongebruikt meer waard dan gebruikt.

 

Link naar reactie
47 minuten geleden, HebGeenGeldpakhuis zei:

Bedankt, lastdodo dus eigenlijk de makkelijkste optie e.e.a. redelijk betrouwbaar te checken.

 

Dank voor de reacties!

Pin je daar zeker niet vast op de 'cataloguswaarde'. Die is niet betrouwbaar. Kijk naar de prijzen waaraan de mensen ze aanbieden in hun shop en de verkoopprijzen. Voor deze reeks is dat moeilijk.Naar zoiets is echt weinig vraag, dus kan je sterk onderhandelen over de prijs.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...