Ga naar inhoud

Isabel door Will/Delporte/Macherot/Franquin als Integrale...


Recommended Posts

Deze vraag ik me al een tijdje af... : de prachtige reeks Isabel door bovenstaande topauteurs is vandaag de dag moeilijk compleet te verzamelen. Vooral de delen 8 t/m 12 zijn enkel nog 2ehands te vinden aan relatief dure prijzen.

Zijn er, door het succes van andere iconische reeksen uit dezelfde periode zoals Natasja, Minimensjes, Baard en Kale, 421, Clifton,... geen plannen om Isabel als integrale uit te brengen.

De Franstalige integrales werden reeds uitgegeven in 2007 (3 integrales met elk 4 verhalen bij Le Lombard).

Dit laatste vond ik ook wel vreemd, daar de oorspronkelijke 12 albums verschenen bij Dupuis. Waarom verschenen de integrales dan niet bij deze uitgeverij, maar onder de vlag van Le Lombard? 

Link naar reactie
9 uren geleden, thomas pips zei:

Deze vraag ik me al een tijdje af... : de prachtige reeks Isabel door bovenstaande topauteurs is vandaag de dag moeilijk compleet te verzamelen. Vooral de delen 8 t/m 12 zijn enkel nog 2ehands te vinden aan relatief dure prijzen.

Zijn er, door het succes van andere iconische reeksen uit dezelfde periode zoals Natasja, Minimensjes, Baard en Kale, 421, Clifton,... geen plannen om Isabel als integrale uit te brengen.

De Franstalige integrales werden reeds uitgegeven in 2007 (3 integrales met elk 4 verhalen bij Le Lombard).

Dit laatste vond ik ook wel vreemd, daar de oorspronkelijke 12 albums verschenen bij Dupuis. Waarom verschenen de integrales dan niet bij deze uitgeverij, maar onder de vlag van Le Lombard? 

De 3 Franse integrales zijn alvast jaren heel gezocht en gaan voor honderden Euros per deel over de toonbank. 

 

Waarom Isabelle bij Lombard : geen idee. De vraag zou misschien aan Eric Maltaite moeten gesteld worden. Maar Dupuis en Lombard horen wel bij dezelfde group. Misschien heeft Lombard intern de rechten overgekocht van Dupuis.

 

Op de Fabebook pagina Tif& Tondu heeft Eric Maltaite een paar jaar geleden gemeld dat het materiaal van Isabelle gerestaureerd wordt en zal worden uitgegeven op een groter formaat en met beter papier. Geen uitgever werd gemeld. Misschien dat deze uitgave dan een mooie basis kan zijn voor een vertaling.

 

 

Quote

On reprends tous les scans des couleurs d'époque, on commence par nettoyer, c'est à dire coller les couleurs aux traits, supprimer les petites taches, les "nuages" etc. Ensuite on repassera sur les couleurs, les gammes,les harmonies.... il y a des histoires , surtout au début, ou les couleurs piquent vraiment les yeux. Tout cela permettra d'éditer des albums sur un meilleur papier , en format un peu plus grand et offrira plus de détail , une meilleur mise en valeur du dessin de WILL.

 

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Werner zei:

Ben ik blij dat ik de albums heb gekocht toen ze nog gewoon nieuw in de winkel lagen...

Ik ben ook blij dat ik (haast) alles in de winkel hebt kunnen kopen .

Maar ik zou ook heel erg blij zijn als er een integrale kwam met heel veel achtergrond verhalen erin.

Deze strip verdient het!

Link naar reactie

De Duitse Splitter Verlag had al meer dan tien jaar geleden een integrale uitgave van de reeks aangekondigd. Die konde toen niet uitgegeven worden omdat er problemen met de erfgenamen en de rechten waren. Ik weet niet hoe er de aktuele stand is maar de uitgeverij vermeldt alle paar jaar weer in het Duitse Comicforum dat er geen nieuws zijn wat die integrale uitgave betrefft.

Link naar reactie
Op 5/7/2024 om 08:56, shakeitupguy zei:

Op de Fabebook pagina Tif& Tondu heeft Eric Maltaite een paar jaar geleden gemeld dat het materiaal van Isabelle gerestaureerd wordt en zal worden uitgegeven op een groter formaat en met beter papier. Geen uitgever werd gemeld. Misschien dat deze uitgave dan een mooie basis kan zijn voor een vertaling.

 

Zou mooi zijn moest dit effectief worden uitgegeven, en nog mooier moest dit opgepikt worden voor een Nederlandse vertaling (bij Saga of Arboris  die ons al eerder verblijdden met integrales voorzien van zeer verzorgde dossiers en extra's)

2 uren geleden, MarcusK zei:

De Duitse Splitter Verlag had al meer dan tien jaar geleden een integrale uitgave van de reeks aangekondigd. Die konde toen niet uitgegeven worden omdat er problemen met de erfgenamen en de rechten waren. Ik weet niet hoe er de aktuele stand is maar de uitgeverij vermeldt alle paar jaar weer in het Duitse Comicforum dat er geen nieuws zijn wat die integrale uitgave betrefft.

Als dit weer de zoveelste kwestie rond erfenisrechten wordt, kunnen mogelijke vertalingen/heruitgaven weer nog aanslepen. We hopen op het beste en kijken toch uit naar met rijkelijke dossiers uitgegeven integrales...

Link naar reactie

Moet mezelf corrigeren: Het was de Finix Verlag, niet Splitter (maar dezelfde mens die aan de uitgave werkte, die in zijn hoofdbaan een van de bazen bij Splitter is). De discussie rondom de niet verschenene Duitse Integraal kunnen jullie hier teruglezen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...