Ga naar inhoud

Mogen we nog overal om lachen?


Recommended Posts

7 uren geleden, cartoonesk zei:

Bv, Kan ik nog oude cartoons online plaatsen over schoonmoeders, geile dokters of secretaresses op de schoot van de directeur? Ik kan er soms wel nog om lachen maar het is wel hopeloos ouderwets en kan vast ook niet meer!

 

cartoon punch dokter.jpg

 

 

Die grappen over die schoonmoeders is wel uit het leven gegreee-ee-epen he!!! 😃

Link naar reactie
9 uren geleden, cartoonesk zei:

 

Ik plaats wel eens cartoons op een facebookgroep en soms verbaas ik me als die cartoons trieste of boze reacties krijgen. Ik plaats die cartoons juist om mensen te laten lachen!

 

 

Het kan ook generatiegebonden zijn.

Cartoons worden vaak als ouderwets beschouwd.

En jongere generaties gebruiken vooral memes.

 

 

Hier is bijvoorbeeld een ganse blog over de gedateerde aard van cartoons:

 

afbeelding.thumb.png.5dfc36959d1e3852878e8e3a4a7dd1af.png

https://www.distractify.com/p/boomer-humor-lame-jokes

 

afbeelding.thumb.png.cf6e8160bee7d887fa6d5437785fa24e.png

afbeelding.png.aa00229ca3bf510cf5d4e328e2ec0bed.png

 

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

Het kan ook generatiegebonden zijn.

Cartoons worden vaak als ouderwets beschouwd.

En jongere generaties gebruiken vooral memes.

 

 

Hier is bijvoorbeeld een ganse blog over de gedateerde aard van cartoons:

 

afbeelding.thumb.png.5dfc36959d1e3852878e8e3a4a7dd1af.png

https://www.distractify.com/p/boomer-humor-lame-jokes

 

afbeelding.thumb.png.cf6e8160bee7d887fa6d5437785fa24e.png

afbeelding.png.aa00229ca3bf510cf5d4e328e2ec0bed.png

 

Deze onderstaande is trouwens gebaseerd op een echt verhaal: https://www.boredpanda.com/toy-yoda-toyota-hooters-prank-gone-wrong-jodee-berry/

boomer-humor-3-1580156385306.jpg

Link naar reactie
13 uren geleden, cinco zei:

Het kan ook generatiegebonden zijn.

Cartoons worden vaak als ouderwets beschouwd.

En jongere generaties gebruiken vooral memes.

Dat zie ik meer als rebelleren tegen de vorige generaties.

Je weet ondertussen dat ik van ouderwetse humor houd. Dat vind ik niet erg, ook al weet ik dat sommige grappen niet meer kunnen tegenwoordig. Als ik wist wat de jonge mensen tegenwoordig leuk vinden, zou ik misschien meer succes hebben op instagram.

De jonge mensen verwerpen alles wat ouderwets is maar dan is er wel ineens een nummer van Kate Bush dat ze met zijn allen streamen.

Net als alles evolueert ook de humor maar daarom hoeven we de geschiedenis van de humor niet meteen weg te werpen.

Link naar reactie
13 uren geleden, sporoi zei:

Die grappen over die schoonmoeders is wel uit het leven gegreee-ee-epen he!!! 😃

Ik zag pas nog eens de Tex Avery-cartoon House of tomorrow en daar komt de schoonmoedergrap wel èrg vaak voor! Maar omdat het Tex is, kan ik er toch weer om lachen. (overdrijving is ook een vorm van humor!)

(p.s. de video is niet volledig)

 

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik zag pas nog eens de Tex Avery-cartoon House of tomorrow en daar komt de schoonmoedergrap wel èrg vaak voor! Maar omdat het Tex is, kan ik er toch weer om lachen. (overdrijving is ook een vorm van humor!)

(p.s. de video is niet volledig)

 

 

Tja, de humor is nu erg belegen maar het voelt aan dat het, ook in die tijd al redelijk flauw moet zijn geweest. Ik bedoel maar: het is een technisch redelijk gemaakt tekenfilmpje, maar het talent van de  grappenbedenkers lijkt me, zelfs voor die tijd, ondermaats geweest te zijn.

 

(Dus deze mensen zouden nu gemakkelijk hun broodkorstjes kunnen verdienen in de hedendaagse stripbranche. 😋😉. Voorbeelden te over) 

Link naar reactie
2 minuten geleden, sporoi zei:

Tja, de humor is nu erg belegen maar het voelt aan dat het, ook in die tijd al redelijk flauw moet zijn geweest. Ik bedoel maar: het is een technisch redelijk gemaakt tekenfilmpje, maar het talent van de  grappenbedenkers lijkt me, zelfs voor die tijd, ondermaats geweest te zijn.

Misschien maar, zoals gezegd, was herhaling in vroegere comedies een vorm van humor. Een taart in het gezicht is grappig, twee taarten in het gezicht al wat minder maar tientallen taarten in het gezicht is dan wel weer grappig (heeft eens een komiek gezegd).

Als je zou tellen hoe vaak dynamiet voorkomt in een bepaalde Tex Avery-cartoon, zou je ook denken, dat ze te weinig ideeën hadden, maar het was de stijl van toen, en een voorloper van Roadrunner en zo.

Link naar reactie
5 minuten geleden, cartoonesk zei:

Misschien maar, zoals gezegd, was herhaling in vroegere comedies een vorm van humor. Een taart in het gezicht is grappig, twee taarten in het gezicht al wat minder maar tientallen taarten in het gezicht is dan wel weer grappig (heeft eens een komiek gezegd).

Als je zou tellen hoe vaak dynamiet voorkomt in een bepaalde Tex Avery-cartoon, zou je ook denken, dat ze te weinig ideeën hadden, maar het was de stijl van toen, en een voorloper van Roadrunner en zo.

 

 

Link naar reactie
40 minuten geleden, cartoonesk zei:

Net als alles evolueert ook de humor maar daarom hoeven we de geschiedenis van de humor niet meteen weg te werpen.

 

Zeker voor humor is evolutie belangrijk omdat het verrassingselement een grote rol speelt om het komisch effect te doen slagen. Het nieuwe wist het oude niet uit maar kan een aanvulling betekenen en een nieuwe invalshoek creëren.

 

 

 

 

Link naar reactie
6 minutes ago, bouncer said:

 

 

Dat blijft een prachtfilm. Ik zou daar toch eens een degelijk exemplaar van moeten vinden.

 

Die discussies over humor zijn eeuwenoud. Het is niet enkel je persoonlijke smaak maar ook het publiek waarin je je bevindt. Hoe kan je anders verklaren dat Kamagurka en daarna Jeroom keer op keer de prijzen wonnen van de beste tekenaar bij Humo.

Eigenlijk zijn de oude grappen niet slechter geworden, maar vooral trager. Waar Gaston en Leo een uitgebreide sketch gebruikten om tot de clou van Joske Vermeulen te komen moet dat bij "loslopend wild" of "komt een man bij de dokter" op een paar seconden afgehaspeld worden. De lach is gelijk, het geduld om er te geraken is minder.

 

image.thumb.png.011b620889527fa6ce537afca7585716.png

 

Cringe humor lijkt me het enige echt nieuwe te zijn van de afgelopen eeuwen in humor. Bestaan daar oudere varianten van?

 

image.thumb.png.f8df653326a0e335c538549a69cb2c3b.png

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Misschien maar, zoals gezegd, was herhaling in vroegere comedies een vorm van humor. Een taart in het gezicht is grappig, twee taarten in het gezicht al wat minder maar tientallen taarten in het gezicht is dan wel weer grappig (heeft eens een komiek gezegd).

Als je zou tellen hoe vaak dynamiet voorkomt in een bepaalde Tex Avery-cartoon, zou je ook denken, dat ze te weinig ideeën hadden, maar het was de stijl van toen, en een voorloper van Roadrunner en zo.

 

Ja, maar ik gun die tijd hun beleving van humor hoor. 🙂

 

Om even bij je taarten te blijven: in "The Great Race" van Blake Edwards was er een taartengevecht dat gericht was op groter en groots. Hoe meer hoe beter lukte hier echter minder. Want het liet mijn vriendin en dochters niet echt lachen (maar dat verbaast me niet 😉), en ikzelf vond het leuk maar niet speciaal. Ook in reviews komt dit soms als een minpunt. Terwijl de film fantastische slapstick-momenten heeft waarvan mijn vriendin en mijn dochters zich dan wel een breuk konden lachen. Maar de acteurs waren dan ook over de top en goed. Ik als kind en jongere was trouwens er steeds bij de kippen bij om een herhaling van de film op tv te bekijken, hoeveel keren ik het ook gezien had. Want slapstick was echt wel mijn ding.

 

Maar bijvoorbeeld Chaplin's korte stille filmpjes van de jaren '20. Prachtig en in die tijd echte dijenkletsers want hij werd er beroemd mee. En Chaplin als mimeacteur en clown was van hoge kwaliteit. Toch, ook als kind, vond ik het niet zo speciaal (die filmpjes kwamen nog regelmatig op de tv vandaar). Niet omdat het stille films waren, want Buster Keaton en Laurel en Hardy in hun stille periode vond/vind ik dan ook de top. Maar de langspeelfilms van Chaplin zijn dan zo weer fantastisch in acteerwerk, dramatiek en vondsten dat het de tijd veel meer heeft overleeft.

in 2025 ga ik een paar van Chaplin's stille werkjes bekijken in de schouwburg met live-orkest. Ik ben zeer benieuwd naar deze reünie met mijn oude herinneringen.

Link naar reactie
2 minuten geleden, sporoi zei:

Maar bijvoorbeeld Chaplin's korte stille filmpjes van de jaren '20. Prachtig en in die tijd echte dijenkletsers want hij werd er beroemd mee. En Chaplin als mimeacteur en clown was van hoge kwaliteit. Toch, ook als kind, vond ik het niet zo speciaal (die filmpjes kwamen nog regelmatig op de tv vandaar). Niet omdat het stille films waren, want Buster Keaton en Laurel en Hardy in hun stille periode vond/vind ik dan ook de top. Maar de langspeelfilms van Chaplin zijn dan zo weer fantastisch in acteerwerk, dramatiek en vondsten dat het de tijd veel meer heeft overleeft.

Jongere mensen zouden snel zeggen "Bah, zwart-wit!" maar zulke stomme filmpjes vind ik zelf ook mooi. Pas mijn eerste dvd van Buster Keaton cadeau gekregen, met o.a. Steamboat Bill jr. , met enkele bekend geworden scènes. Vind ik wel leuk.

 

buster keaton.jpg

Link naar reactie
9 minuten geleden, cartoonesk zei:

Jongere mensen zouden snel zeggen "Bah, zwart-wit!" maar zulke stomme filmpjes vind ik zelf ook mooi. Pas mijn eerste dvd van Buster Keaton cadeau gekregen, met o.a. Steamboat Bill jr. , met enkele bekend geworden scènes. Vind ik wel leuk.

 

buster keaton.jpg

 

Buster Keaton's masterpiece, The General, volledig op You Tube te bekijken.

Link naar reactie
2 uren geleden, BobFish zei:

Ondertussen is mijn video niet voor onder 18 verklaard! 🤬

Little Annie Fanny kan blijkbaar niet door de beugel...

 

Dat tekeningen zoveel ophef kunnen veroorzaken, heb ik toch altijd bizar gevonden.

 

Het hedendaagse youtube is een mijnenveld van regels.

De gouden tijd van de site was zo een vijftien jaar geleden toen zowat alles kon zonder al te veel restrictie met creativiteit als de belangrijkste drijfveer.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Ambreville zei:

Cringe humor lijkt me het enige echt nieuwe te zijn van de afgelopen eeuwen in humor. Bestaan daar oudere varianten van?

 

image.thumb.png.f8df653326a0e335c538549a69cb2c3b.png

Ik weet niet precies van "cring-humor" is maar Groucho was ook heel goed in het beledigen van mensen, zelfs en vooral als ze er zelf bij staan!

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

Is dat nu post-ironie of meta-ironie dat je toepast met die opeenvolging van smileys? :P

 

 

 

 

 

Slecht en oppervlakkig filmpje! 😶 Niet te verwonderen met die belachelijke (jonge 🙄) knul.

Het is natuurlijk een spori-oronic meme!!

 

Nog niet veel over te vinden. Maar dat betert wel als ik kassie wijlen ga.

Voor een begin van duiding:

 

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

De gouden tijd van de site was zo een vijftien jaar geleden toen zowat alles kon zonder al te veel restrictie met creativiteit als de belangrijkste drijfveer.

 

 

Dat is hetzelfde argument als wat Elmo, sorry, Elon Musk gebruikt om zijn veranderingen op Twitter te verantwoorden. 

Resultaat: het is een beerput geworden van haatzaaiers, racisten, vatniks en wat al niet. Tenzij je Oekraïne verdedigt, of Biden of de EU. Dan wordt je plots geshadowbanned. Ik zat zelfs 12 uur in twitterjail omdat ik iemand een "uneducated American" had genoemd en had gevraagd iedereen een plezier te doen en "to punch yourself in the face" om wakker te worden. Dat bleek dan een gewelddadige uitlating te zijn. Toch mag iedereen Marc van Ranst bv de goorste dingen toewensen...

Social media is kapot en wordt onze ondergang. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

 

Dat is hetzelfde argument als wat Elmo, sorry, Elon Musk gebruikt om zijn veranderingen op Twitter te verantwoorden. 

Resultaat: het is een beerput geworden van haatzaaiers, racisten, vatniks en wat al niet. Tenzij je Oekraïne verdedigt, of Biden of de EU. Dan wordt je plots geshadowbanned. Ik zat zelfs 12 uur in twitterjail omdat ik iemand een "uneducated American" had genoemd en had gevraagd iedereen een plezier te doen en "to punch yourself in the face" om wakker te worden. Dat bleek dan een gewelddadige uitlating te zijn. Toch mag iedereen Marc van Ranst bv de goorste dingen toewensen...

Social media is kapot en wordt onze ondergang. 

Het omgekeerde van facebook, zo te lezen...

Link naar reactie
28 minuten geleden, Rataplan zei:

Het omgekeerde van facebook, zo te lezen...

Facebook is niet veel beter. Toen het bij een NOS artikel in de comments over "Primaten van derde wereld landen" ging heb ik het gerapporteerd. Is niets meegedaan. Maakt mij moedeloos. Kijk, Tijden veranderen. Er is echt nog wel plek voor humor op het randje. South Park kan nog steeds scherp zijn. Seth MacFarlane zijn serie Ted was vorig jaar een aangename verassing. 

 

The Boys, Peacemaker, Guardians of the Galaxy, Allemaal super hero adaptaties met een flinke dosis humor. Het kan echt wel.

 

Op de vraag "Moeten we in 2024 nog om alles kunnen lachen"? is het antwoord echter nee.  Een "Buffel de negerreus" uit Robbedoes? Sorry dat is gewoon onacceptabel. Er is geen enkele verdediging voor dat soort karikaturen. Humor en vrijheid van meningsuiting zijn geen vrijbrief om mensen te beledigen of af te beelden als apen.

 

Soort vergelijkbare kwestie, Persoonlijk ben ik geen fan van de film Rain Man. Natuurlijk zal lang niet iedereen mijn mening delen en ze hoeven de film niet te wissen of zo. Het heeft voor een stereotype beeld van autistische mensen gezorgd waar veel autisten nu nog steeds last van hebben. Die film van Sia was helemaal verschrikkelijk.

Link naar reactie
53 minuten geleden, Michie zei:

Soort vergelijkbare kwestie, Persoonlijk ben ik geen fan van de film Rain Man. Natuurlijk zal lang niet iedereen mijn mening delen en ze hoeven de film niet te wissen of zo. Het heeft voor een stereotype beeld van autistische mensen gezorgd waar veel autisten nu nog steeds last van hebben.

 

Het echte probleem met Rain Man is niet dat het een stereotyp beeld van autisme geeft, maar dat er blijkbaar geen enkel probleem is met autisme als je er maar geld door verdient. De film verdedigt op een sluikse manier puur kapitalisme.

Kijk naar Musk: hij heeft een bonus van 50 miljard USD losgepeuterd uit Tesla. Als hij daar zo veel geld voor kan krijgen, heeft hij ofwel de klanten te veel aangerekend, ofwel de werknemers te weinig betaald, ofwel geld van de aandeelhouders zelf opgestreken. En waarschijnlijk deed hij het alledrie tegelijk.

Hoor je dat iemand zeggen?

Nee.

Waarom niet?

Omdat hij geld heeft verdiend en bij puur kapitalisme rechtvaardigt dat alle gedrag.

Eigenlijk hadden er zware protesten moeten losbreken bij de aandeelhouders (slechts één heeft dat gedaan, als ik me goed herinner), alle werknemers hadden het werk moeten neerleggen, en iedere klant zou moeten besluiten nooit meer een Tesla te kopen want ze zijn overdreven duur geprijsd.

Maar Musk komt weg met extreem asociaal en egoïstisch gedrag.

 

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
18 hours ago, cinco said:

 

Het hedendaagse youtube is een mijnenveld van regels.

De gouden tijd van de site was zo een vijftien jaar geleden toen zowat alles kon zonder al te veel restrictie met creativiteit als de belangrijkste drijfveer.

 

Zoals onthoofdingen van IS?

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...