Ga naar inhoud

Strips, een mannenwereld?


Recommended Posts

Dat is mooi, @Neat Stuff 

 

Ik vind dat je een stripliefhebber kan zijn zonder dat je fanatiek verzamelt en stripbeurzen en stripforums frequenteert.

 

Het topic gaat niet echt over de vrouwelijke stripmakers maar omdat de bij stripfanaten gebruikelijke namen al genoemd zijn, wil ik wel benadrukken dat in Nederland artiesten als Barbara Stok, Aimée de Jongh, Maaike Hartjes en Margreet de Heer ondertussen wel hun strepen hebben verdiend. Hun werk zie ik online, in stripbladen en in de boekenwinkel! Renée Rienties doet het ook heel goed. Er zijn echter ook nog vrouwelijke tekenaars die hun strips of illustraties meer onder de radar produceren, ik denk aan Maia Matches, Hester van der Grift, Gerrie Hondius, Andrea Kruis en Sandra de Haan, o.a.

 

Ook zijn er volgens mij genoeg dames, die voor hun plezier tekenen en bv. enkel op instagram publiceren. Ik ken een dame, die hele schetsboeken vol tekent met vervolgstrips. Heel leuk getekend maar ze hoeft niet per se te publiceren. Zo kan het ook, als je begrijpt wat ik bedoel, en ze weet een hoop over strips.

 

Hier iets van Sandra de Haan .

 

sandra.jpg

Link naar reactie
5 uren geleden, Neat Stuff zei:

Manga wordt bij ons in de winkel door meer vrouwen dan mannen gekocht/gelezen/verzameld. Bij de traditionele comics en de Franco Belgische strips ligt het aandeel lager. De graphic novel vindt dan wel weer meer aftrek bij de dames. Ik denk dat over de gehele linie het aandeel vrouwen bij ons op ongeveer een derde zal vallen. Niet slecht toch? 

 

Veel manga die in Europa verschijnt richt zich ook specifiek op het vrouwelijke publiek. Meer dan onze eigen strips meen ik. Ze hebben ginds hun eigen genres (shoujo, josei,...) en hun eigen fandom (fuyoshi). Bij ons is het vergeleken met vroeger al verbeterd wat dat betreft maar is er nog werk, dus onlogisch vind ik het niet. 

Link naar reactie

De Japanse stripmarkt is erg groot (125 miljoen Japanners is een hele boel), en bovendien zijn de tekenaars erg slecht betaald (ze concurreren elkaar kapot en zijn vaak overwerkt), waardoor er dus enorm veel verschijnt, en dat in een traditionalistisch ingestelde maatschappij leidt al gauw tot boeken die specifiek op een bepaalde doelgroep zijn gericht. Vandaar strips voor jongetjes (Shaman King), jongens (Bleach), meisjes (Fruit Basket), jonge vrouwen (Nana) en ga zo maar door.

Die specifieke meisjes-manga zijn dus eigenlijk het resultaat van een tamelijk conservatiefe maatschappij (Gij zult hoge hakken dragen of ontslagen worden! Pijnlijke voeten of geen pijnlijke voeten! - Gij zult uw haar zwart verven of van school worden gezet! Natuurlijk bruine kleur of geen natuurlijk bruine kleur!)

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
Op 11/6/2024 om 15:52, Yncke zei:

Ik was nieuwsgierig, en heb op de fediverse eens een poll gelanceerd met de vraag aan mensen die een web comic maken. Grote coverage heb ik niet, maar het is toch redelijk gebalanceerd in mijn steekproef, lijkt me:

WebComicMakers.png

 

50/50 ongeveer dus. Vergeleken met de 'traditionele' stripwereld is dat toch echt een opmerkelijk verschil.

 

Op 11/6/2024 om 21:44, Peter Motte zei:

Yncke zijn enquête liep niet lang genoeg. Maar een dag of twee. Hij zou het eens moeten overdoen, zodat ze beter kan worden rondgestuurd.

 

Er zijn natuurlijk ook nog een hoop vrouwelijke stripmakers die misgenderd worden omdat de lezers er nu eenmaal vanuit gaan dat het wel mannen moeten zijn.

Link naar reactie

afvragend hoeveel mangamakers vrouwelijk zijn kwam ik dit tegen:

 

What percentage of mangakas are female?

Women have always played a significant role in the manga industry, with over 70% of mangakas being female. Despite this, they often face sex-based discrimination and are forced to use pen names to hide their gender.

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

De Japanse stripmarkt is erg groot (125 miljoen Japanners is een hele boel), en bovendien zijn de tekenaars erg slecht betaald (ze concurreren elkaar kapot en zijn vaak overwerkt), waardoor er dus enorm veel verschijnt, en dat in een traditionalistisch ingestelde maatschappij leidt al gauw tot boeken die specifiek op een bepaalde doelgroep zijn gericht. Vandaar strips voor jongetjes (Shaman King), jongens (Bleach), meisjes (Fruit Basket), jonge vrouwen (Nana) en ga zo maar door.

Die specifieke meisjes-manga zijn dus eigenlijk het resultaat van een tamelijk conservatiefe maatschappij (Gij zult hoge hakken dragen of ontslagen worden! Pijnlijke voeten of geen pijnlijke voeten! - Gij zult uw haar zwart verven of van school worden gezet! Natuurlijk bruine kleur of geen natuurlijk bruine kleur!)

Ik denk persoonlijk meer dat manga gewoon onderdeel is van de Japanse cultuur. Ziet het overal in het straatbeeld. Iedereen kent Akira Toriyama of Oda. Boekwinkels met manga zijn groter dan de grootste warenhuizen hier. Kunt op google Book-off /"used books" intypen en je krijgt waarschijnlijk tientallen winkels in een straal van 1 kilometer. 

 

In de meeste restaurants heb je kasten vol manga. Ik ging naar de onsen en daar heb je een halve bibliotheek aan manga. Werd gelezen door zowel mannen als vrouwen 

 

In België/Europa lag de focus altijd voornamelijk op jongens/mannen. Nu die afhaken is er een probleem. Daarentegen ontdekken meisjes wel Demon Slayer of Naruto.

Link naar reactie

Ik heb ook niet gezegd dat het geen onderdeel is van de Japanse cultuur.

Wat dat voor B/NL betekent, geen idee.

Ik heb wel de neiging hetzelfde te zeggen als een van mijn collega-manga-correctoren: het is voor mij een gepasseerd station. Het was een gepassioneerd station, maar nu is het een gepasseerd station.

Maar het blijft boeiend om te weten wat er in het wereldje gebeurt.

Ik merk ook wel dat voor de hedendaagse lezer mijn station toch al een paar haltes terug ligt.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik heb ook niet gezegd dat het geen onderdeel is van de Japanse cultuur.

Wat dat voor B/NL betekent, geen idee.

Ik heb wel de neiging hetzelfde te zeggen als een van mijn collega-manga-correctoren: het is voor mij een gepasseerd station. Het was een gepassioneerd station, maar nu is het een gepasseerd station.

Maar het blijft boeiend om te weten wat er in het wereldje gebeurt.

Ik merk ook wel dat voor de hedendaagse lezer mijn station toch al een paar haltes terug ligt.

Wat ik meer bedoelde is dat het er niet zoveel mee te maken heeft dat Japan redelijk conservatief is (minder dan sommige denken). 

 

De markt is alleen zo groot dat het mogelijk is om specifieke groepen te bereiken. Het kwam meermaals voor dat Google maps mij naar een winkel bracht met uitsluitend yaoi/bl manga. 

 

Als je een markt van een paar miljoen hebt dan is klein percentage daarvan genoeg om rendabel te zijn. 

 

Meisjes hier komen vervolgens via Pokemon, vrienden, YouTube, TikTok of andere sociale media in aanmerking met manga en worden zo ook fan.

 

Overigens is weekly shonen jump een beetje wat voor ons de Donald Duck is. 1/3 van de lezers is vrouwelijk. Bepaalde reeksen als Gintama scoorde beter bij de vrouwelijke lezers. Bij Naruto stond het personage Iruka erg lang in de top 10 personages dankzij de grote groep vrouwelijke fans. Terwijl zijn rol al jaren geleden was uitgespeeld. 

 

Kleine correctie;

Quote

Vandaar strips voor jongetjes (Shaman King), jongens (Bleach), meisjes (Fruit Basket), jonge vrouwen (Nana)

Nana is net als Fruit basket Shojo. Zou het zich op jonge vrouwen richten dan valt het onder Josei. Shaman King en Bleach stonden beide in shonen jump en delen dezelfde doelgroep. Shaman king ging zelfs vaak iets verder dan Bleach betreffende bloed en dood. 

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

Al eens de Bijbel gelezen? Alle katholieke kindertjes van 12 jaar krijgen ook de kruisiging op hun bord.

 

Deze kreeg ik toen ik 8 of 9 was.

Een 'Bijbel voor Kinderen' zoals de titel claimt, maar het staat vol realistisch getekende scènes zoals op de cover.

Vaak ook de meest gruwelijke momenten die uitgewerkt werden in grote tekeningen. (bijvoorbeeld mensen die verdrinken tijdens de zondvloed)

 

pdf_be2ff190-e86e-012f-2d10-005056942d16.thumb.jpg.64dbb8990f0328c5082010ee61c720a3.jpg

Link naar reactie
53 minuten geleden, cinco zei:

 

Deze kreeg ik toen ik 8 of 9 was.

Een 'Bijbel voor Kinderen' zoals de titel claimt, maar het staat vol realistisch getekende scènes zoals op de cover.

Vaak ook de meest gruwelijke momenten die uitgewerkt werden in grote tekeningen. (bijvoorbeeld mensen die verdrinken tijdens de zondvloed)

 

pdf_be2ff190-e86e-012f-2d10-005056942d16.thumb.jpg.64dbb8990f0328c5082010ee61c720a3.jpg

Klassiekertje dit! Als kind ben ik ook voorgelezen uit deze versie.

 

Ik vond de tekeningen overigens al kind al erg goed gedaan! Erg gedetailleerd en nog prachtig met de hand gemaakt (leve het pre digitale tijdperk!)

 

Inderdaad waren de tekeningen wellicht voor een kinderbijbel misschien wat shockerend maar ik heb dat nooit als zodanig ondervonden (en ik was geen held als kind.. eerder wat bangig aangelegd)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
6 minuten geleden, WILCO zei:

De Fransen weten hoe ze jongeren kunnen warm maken voor geschiedenis én voor het beeldverhaal. In Albi bv. wordt de geschiedenis van de Pont-Vieux verteld aan de hand van een stripverhaal op infopanelen.

 

 

Daar geloof ik nu eens geen bal van, dat jongeren warm worden van dergelijke borden.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Waldorf zei:

 

Daar geloof ik nu eens geen bal van, dat jongeren warm worden van dergelijke borden.

Het is alleszins een originelere en kindvriendelijkere manier om duiding te geven bij iets dan informatieborden met (droge) tekst op.

Link naar reactie

Enkele maanden geleden was ik op de stripbeurs van de "nieuwe garde" in Zwolle.  Van de 29 personen die een tekening maakten voor mij waren er 15 tekenaressen !!! 😁

 

En nog andere : 

in Roubaix (Frankrijk) 13 tekenaressen van in totaal 22 personen

in Erlangen (Duitsland) 22 tekenaressen van in totaal 65 personen

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter Motte zei:

Interessant. Maar misschien werkte de organisatie met quota?

 Ik denk dat de organisatie gewoon tevreden is met de mensen die zich willen aanmelden.

Misschien ook een vraag : wie durft zich het meest zichzelf aanbieden om tekeningen/boekjes/allerhande  te tonen ??

 

Meestal ga ik eerst bij de beginnelingen (die ik meestal nog niet heb), maar sommigen durf ik zelfs meermaals te doen omdat ik fan ben van hun albums of persoonlijkheid.  Ik hoop dat Yncke, Sylvia Tops, Ingrid De Vuyst, Jessica Raes,... dat kunnen beamen.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...