Ga naar inhoud

Wat is eigenlijk het meest iconische monument / bouwwerk / standbeeld in Nederland?


Recommended Posts

1 uur geleden, AHMO zei:

Ik wis het niet meer zeker

Dus Duitse en Franse gemeenschap hebben toch een regering

Ik wist wel de Vlaamse en Nederlandstalige regering één waren omdat de Vlaamse regering toendertijd een extra Nederlandse regering absurd vonden.

 

Maar terug naar iconische gebouwen 😉

 

Je gooit gewesten en gemeenschappen door elkaar.

Oorspronkelijk was er de Vlaamse gemeenschap, het Vlaamse gewest, de Waalse gemeenschap, het Waals gewet, en het Brussels hoofdstekelijk gewest.

In Vlaanderen werden gemeenschap en gewest samengevoegd tot één geheel, om het overzichtelijker te maken.

Voor zover ik weet is dat in Wallonië niet gebeurd.

De Duitstaligen vallen geografisch onder Wallonië, maar ze hebben wel eigen bevoegdheid voor cultuur. Dat valt onder de Duitstalige gemeenschap. Er is echter geen Duits of Duitstalig gewest.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
Op 29/5/2024 om 23:03, TDPB zei:

Als ik Belgium google en naar de afbeeldingen kijkt krijg ik amper twee foto's van het atomium te zien. Geen enkele van Manneke Pis en een hele hoop van Brugge, Gent en de Grote Markt in Brussel. Ik weet dus niet of dat atomium in het buitenland echt zo bekend is als wij denken.

Als ik The Netherlands google en ik kijk naar de afbeeldingen dan zie ik tientallen molens voor tulpenvelden. Met iets anders associeren ze in het buitenland nederland niet.

 

Manneke Pis is redelijk bekend in Japan aangezien dat de naam is van een populaire wafel winkel die overal wel te vinden is. Echter had mijn schoonzus geen flauw idee dat Manneke Pis  daadwerkelijk een beeld is. 

 

Overigens denk ik dat de Hollandse molen toch wel tot een van de meest iconische bouwwerken kan worden gerekend. 

IMG20231121130217.jpg

Link naar reactie
11 uren geleden, Air zei:

De koepel, in Haarlem 😉 

 

Da's een gevangenis! Ze gaan het wel renoveren, zodat ze er binnenkort werknemers kunnen in opsluiten.

 

En dat gebouw op de foto onder de koepel, dat is blijkbaar

de Einsteintoren, een sterrenwacht in expressionistische stijl van architect Erich Mendelsohn.

Maar die staat op de Telegrafenberg in Potsdam (Duitsland).

Ik begrijp dus niet waarom je hem hier vermeld.

 

Nog wat encyclopedie: de toren is in 1921 gebouwd in opdracht van de Albert-Einstein-Stiftung (Einsteinstichting) en de Duitse staat voor experimenten van de astrofysicus Erwin Finlay-Freundlich om Einsteins relativiteitstheorie te bewijzen door middel van astronomische waarnemingen.

In het gebouw is nu een zonneobservatorium gevestigd, en behoort tot het Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam.

 

390px-Einsteinturm_7443.jpg

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
Op 29/5/2024 om 23:03, TDPB zei:

Als ik Belgium google en naar de afbeeldingen kijkt krijg ik amper twee foto's van het atomium te zien.

 

Dat is omdat de erven van architect Waterkeyn indertijd het portretrecht van het atomium afdwongen. Het was wettelijk verboden het atomium te fotograferen en de afbeelding te verspreiden. Hoe ze dat dachten af te dwingen... geen idee. Maar men ging wel degelijk op zoek naar diegenen die de afbeelding ten gelde maakten, al was het maar met panoramafoto's van de stad Brussel.

 

Pas sinds 2016 mag het weer, omdat België eindelijk een einde maakte aan deze absurde situatie met de wet "vrijheid op panorama" waarbij men geen rechten kan doen gelden op “de reproductie en de mededeling aan het publiek [toegelaten is] van werken van beeldende, grafische of bouwkundige kunst, die zijn gemaakt om permanent in openbare plaatsen te worden geplaatst, indien de reproductie of de mededeling gebeurt van het werk zoals het zich aldaar bevindt en wanneer die reproductie of mededeling geen afbreuk doet aan de normale exploitatie van het werk en geen onredelijke schade wordt berokkend aan de wettige belangen van de auteur;” 

Link naar reactie
10 uren geleden, Michie zei:

 

Manneke Pis is redelijk bekend in Japan

 

Niet alleen de wafels, er zijn zelfs enkele reproducties van het beeld te vinden. Ik zag er een in Tokyo op het perron van het station Hamamatsucho (volgens google op het perron tussen sporen 3 en 4). Er zou, volgens wikipedia, ook ééntje zijn in het station Odawara (in de prefectuur Kanagawa) en in Nagoya (Aichi prefectuur).

Link naar reactie
22 minuten geleden, Tanuki zei:

 

Straffer nog, sta je ginds aan te schuiven voor de kabellift naar Misen op Miyajima, kom je een groepje Nederlanders tegen die proberen af te dingen... 

Laten ze mij toch altijd wijsgemaakt hebben dat Manneke Pis een Belg is. Weer iets geleerd op de Reep:e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
16 uren geleden, Michie zei:

 

Manneke Pis is redelijk bekend in Japan aangezien dat de naam is van een populaire wafel winkel die overal wel te vinden is. Echter had mijn schoonzus geen flauw idee dat Manneke Pis  daadwerkelijk een beeld is. 

 

Overigens denk ik dat de Hollandse molen toch wel tot een van de meest iconische bouwwerken kan worden gerekend. 

IMG20231121130217.jpg

In mijn herinnering heetten die wafels inderdaad Manneken Pis, maar een paar maanden geleden zag ik dat het eigenlijk gewoon Manneken is. (er staat een Manneken Pis kopie in een japans park)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...