Ga naar inhoud

Invallende tekenaars na plots wegvallen reguliere tekenaar


Recommended Posts

2 minuten geleden, Lestat zei:

 

Dat kan wel zijn. Ik herinner me ooit gelezen te hebben dat zowel Roba als Peyo nog hebben meegetekend aan Robbedoes toen Franquin niet tijdig alles rond zou krijgen. Maar ik zou eens moeten zoeken waar ik dat vandaan heb.

Roba was gewoon een belangrijke medewerker van Franquin, zeker voor de extra verhalen die hij voor een krant maakte

 

Eind jaren 50 werd hij door André Franquin als medewerker aangeworven voor de reeks Robbedoes en Kwabbernoot. Franquin had toen zijn handen vol met het extra Robbedoes en Kwabbernoot-verhalen voor Le Parisien Libéré. Roba tekende als medewerker de decors, dieren en nevenpersonages van Tembo taboe (1958), Robbedoes en de bobbelmannen (1959) en Robbedoes en de miniatuurtjes (1959)

 

Dat was net voor hij Bollie en Billie begon.

Link naar reactie

ja, Franquin vermelde altijd zijn medewerkers. En niet weggestoken in een hoekje ergens in het album, maar gewoon mooi op de cover, vaak boven zijn naam.

In het geval van die Robbedoesverhalen deed Roba ook gewoon het meeste werk, Franquin tekende enkel de figuren van Robbedoes en Kwabbernoot.

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

Franquin tekende enkel de figuren van Robbedoes en Kwabbernoot.

Kon bijna niet anders, toen had Franquin ook nog elke week Robbedoes in het gelijknamige weekblad, afbeeldingen voor het weekblad en misschien zelfs ook nog Ton en Tineke toen.

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Roba was assistent bij de Robbedoes-verhalen voor Le Parisien Libéré, o.a. Tembo Taboe.

Peyo heeft alleen met het scenario bij Hommeles in Rommelgem meegewerkt (samen met Gos) maar zo ver ik weet nooit bij het tekenwerk (ik neem dat hij het zelf druk genoeg had in de tijd van de Smurfen).

 

Ik ben het ook niet helemaal zeker van Peyo, maar dacht het gelezen te hebben. Als ik het ooit terugvind, dan post ik het hier!

Link naar reactie
4 uren geleden, Lestat zei:

 

Ik ben het ook niet helemaal zeker van Peyo, maar dacht het gelezen te hebben. Als ik het ooit terugvind, dan post ik het hier!

Omgekeerd is het wel zo dat Franquin wel al eens iets voor Peyo tekende.

Link naar reactie
12 uren geleden, TDPB zei:

Omgekeerd is het wel zo dat Franquin wel al eens iets voor Peyo tekende.

 

Wel, ik zat me gisterenavond te bedenken of ik ze niet omgedraaid had: Franquin en Roba sprongen bij voor Peyo omdat die soms moeite had met deadlines. Ik vond alleszins terug dat Franquin heeft meegewerkt aan de De Hekserij van Bozerik.

Link naar reactie
2 uren geleden, WILCO zei:

Geit, paard en hond: 3?

 

Maar de hond is slechts een hond omwille van een vloek die over hem is uitgesproken.

Dus kan hij werkelijk als een dier beschouwd worden als dat niet zijn gebruikelijke vorm is?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...