Ga naar inhoud

Stripdagen Haarlem 1 en 2 juni 2024


Recommended Posts

11 uren geleden, De Fanaat zei:

Wat zijn de entreekosten van de Koepel? Hoe groot is de stripbeurs aldaar? Buiten op de grote Markt was beter geweest, maar goed...

 

Er zijn geen entreekosten.

https://www.stripdagenhaarlem.nl/Programma/de-koepel-stripbeurs-alfabetisch.html

 

https://www.stripdagenhaarlem.nl/Programma/de-koepel-stripbeurs.html

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
13 minuten geleden, De Fanaat zei:

Parkeren kan bij de Koepel, neem ik aan...


https://dekoepel.com/veelgestelde-vragen/
 

Het gebouw ligt op loopafstand van het centrum van Haarlem en het treinstation. Rondom de Koepel is er parkeergelegenheid aanwezig voor auto en fiets. Het autoparkeerterrein wordt beheerd door ParkBee en is te bereiken vanaf de Papentorenvest. Je kunt ter plekke een parkeerticket uit de automaat halen (pin only), of je kunt online een reservering maken via ParkBee.

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Wat ik begrepen hebt van iemand die vlakbij Haarlem woont.

Kreeg ik de onderstaande antwoord:

Parkeren bij De Koepel is zeer beperkt

en in de omgeving misschien ook.

De parkeergarage is nog in aanbouw.

Ik hou er rekening mee dat  ik 850 meter verderop moet parkeren

Bij de parkeergarage De Appelaar

Link naar reactie
7 hours ago, AHMO said:

Dit kwam ik nog tegen van Uitgeverij Personalia

Die zit niet in de Koepel,

maar in Studio Burgwal 69

Ik denk toch dat ik maar in het centrum gaat parkeren en niet bij de Koepel

 

personalia25_programma.thumb.jpg.c56e66265e37d4973066bf203e97c4ba.jpg

 

 

Jammer genoeg ben je al een kwartier kwijt als je van de Koepel naar Personalia op de burgwal loopt. Of een half uur als je daarna weer terugloopt naar de beurs in de Koepel.

 

Dit geldt algemeen: de activiteiten zijn over een vrij groot gebied in Haarlem verspreid, dus als je alles wilt zien, zul je veel moeten lopen.  

 

 

Haarlem 2024.png

Link naar reactie

Ik heb hetzelfde...

Het is heel erg versplinterd.

Plus er zijn overal feestjes waar je als liefhebber/fotograaf dan maar niet bij kan zijn.

En dan nog ook bepaalde stripmakers/personen, die ik nog graag even had gesproken, zal ik zodoende ook helaas mislopen.

maar ja....

Die zal ik dan wel op de Eppo stripdag wel weer zien

Link naar reactie

De route die Tweetie heeft aangegeven heb ik vandaag maar gelopen.

Begonnen bij Peronalia (Burgwal) en via Spaarnwouderstraat naar de Koepel gelopen

Hier zitten ook de galerie's die ik bezocht hebt.

Haarlem2024.png.15df1696ae65e2072493b46e

Hier mijn impressie

2024-06-01StripdagenHaarlemfoto(c)AlexOdijk(2).thumb.jpg.5c1567175169282fcc5fbc025373041b.jpg

Ik begon met 25 jaar uitgeverij Personalia,

waar Seb de twee redacteuren van Jump voorstelde

en ook het nieuws dat een andere manier van uitgeven gaat beginnen.

Elk album (en ook Stripglossy) die hij voortaan gaat voortaan uitgeven wordt via crowdfunding gefinancierd

2024-06-01StripdagenHaarlemfoto(c)AlexOdijk(78).thumb.jpg.f8a2330314e6d8cfaa432ac85208e9e7.jpg

Ook was hij trots dat drie nestors van de Nederlandse stripwereld

een alternatieve voorkant voor een Kaptiein Rob album had gemaakt

2024-06-01StripdagenHaarlemfoto(c)AlexOdijk(98).thumb.jpg.ae1087f5a8252c33b1650387756962df.jpg

Daarna richting de Koepel

waar ik in een Galerie Peter Koch tegen kwam

Die een tentoonstelling van zijn werk had.

Hier verkocht hij zijn eigen werk (voor een zeer redelijke prijs!)

en hij had ook een zeer gelimiteerde album "Mondkapje en de Coronawolf"

Nog niet gelezen, maar het ziet er leuk uit!

2024-06-01StripdagenHaarlemfoto(c)AlexOdijk(110).thumb.jpg.1d75ce2fa067abbff55eb9602b08e384.jpg

2024-06-01StripdagenHaarlemfoto(c)AlexOdijk(130).thumb.jpg.ce6e7617aa35b850d7271f6740a49a58.jpg

Hierna nog weer twee Galeries aangedaan

Eentje over Peter Pontiac  en eentje Vloksböz

2024-06-01StripdagenHaarlemfoto(c)AlexOdijk(186).thumb.jpg.5d9083d3332d698ad9708c8aaf77acf8.jpg2024-06-01StripdagenHaarlemfoto(c)AlexOdijk(178).thumb.jpg.3bb7ab1c5de83fdda311f1c140f0b9a5.jpg

Eindelijk in de Koepel

Leuk knus opgezet beurs, wel heel erg klein

2024-06-01StripdagenHaarlemfoto(c)AlexOdijk(208).thumb.jpg.87e3a5b8dbbc771dcc91d6770ea1790a.jpg

Nog even, een niet officiële boekpresentatie van de strip Gentlemind bij uitgeverij Hum! meegemaakt.

En gelijk maar een mooie origineel van Lapone gekocht

Als ik hem een keer ingescand hebt, laat ik hem wel op de Getekende Reep zien.

2024-06-01StripdagenHaarlemfoto(c)AlexOdijk(219).thumb.jpg.32121eadbbde5d14fc84d4dc0b865d35.jpg

Remco Polman eindelijk een keer echt aan het werk gezien 😆

Hij was bezig met de opbouw van zijn stand.

2024-06-01StripdagenHaarlemfoto(c)AlexOdijk(232).thumb.jpg.16f912ca5c015813f2b49bd1fee2757b.jpg

Nog ook even bij Frodo geweest

Gezellig met hem gebabbeld

En ook eindelijk een keer een origineel van de Ridder van hem gekocht.

stond nog op mijn bucketlist.

2024-06-01StripdagenHaarlemfoto(c)AlexOdijk(256).thumb.jpg.ce4940ceaacfbe1a09a9c47303206af9.jpg

Helaas was het een kleine beurs en ik ben niet iemand die in de rij gaat staan voor tekeningen.

Dus naar drie keer of vier keer rond te zijn geweest (ben wel blut met kopen van originelen) ben ik maar, om half drie, naar huis gegaan.

Een zeer leuke beurs maar te klein variatie om me een hele dag te boeien.

 

Link naar reactie

De ervaring met Stripdagen Haarlem.

Laten we eerst even vaststellen dat ik een vrij traditionele striplezer ben. Ik lees strips puur als vermaak. Spannend/Grappig/Persiflage/Mooi vormgegeven met tekenwerk die bij het betreffende scenario aansluiten.
Daarnaast ben ik ooit bevangen door origineel werk en/of dedicaces en zijn beurzen altijd een mooie gelegenheid om er een paar te verkrijgen of om tekenaars te ontmoeten.

Haarlem heeft ervoor gekozen de traditionele beurs definitief te verlaten en zich meer te richten op wat men dan meer als hoogdravend of artistiek kan aanmerken. Veel Graphic Novel en ook veel tekenaars in deze stroming.
Op zich is dat prima, waarom zou je steeds hetzelfde oude traditionele concept aanhouden, dat is er al in Breda bijvoorbeeld, dus een bewuste keuze. De locatie van de Koepel is op zich niet verkeerd en de koepel zelf is echt een heel vriendelijk en open gebouw. De sfeer op de beurs (in de koepel) was prima en er was zeker een ander publiek dan op traditionele beurzen. Dus eigenlijk best geslaagd voor wat men wil zien.
Parkeren kon trouwens makkelijk voor de deur, maar was wel aardig aan de prijs, meer dan 4 euro per uur.
Restaurant/cafe was prima, niet goedkoop, maar voor een hapje of drankje OK. Verder is het altijd leuk een beetje bij te praten met standhouders of andere verzamelaars, dus een leuke dag gehad. Uitgeverij HUM had een geweldige gast in Lapone en er waren zeker nog een paar mooie namen aanwezig en als je houdt van "Small Press" of Graphic Novels zat je hier zeker goed.  

Persoonlijk miste ik de markt wel. Niet eens zo zeer de handel, maar meer om even lekker buiten te lopen, wat te eten en een beetje onderdeel van de stad te zijn. Dat mis je wel. Aangezien ik geen enkele interesse heb in een paar A3/A4 aan de muur (van tekenaars waar ik persoonlijk niks mee heb) op afstand van de koepel ben ik de zaterdag in de koepel gebleven.
Misschien een idee om de buitenruimte om de koepel heen als een soort kleine buitenmarkt in te zetten, zodat er iets meer ruimte is voor interactie met buiten en er wellicht iets meer stands mogelijk zijn.

Ik kan mij voorstellen als je niet een aantal mensen kent en je niet bij tekenaars in een rij wilt wachten, dat het wel magertjes is, je loopt de koepel inderdaad in 3 minuten door. Dus om nu te roepen dat Haarlem het grootste stripfestival van de Lage Landen is doet afbreuk aan de realiteit. Het is wat exclusiever geworden, maar nogmaals, dat is een keuze die ik zeker begrijp.......

Ik heb verder geen idee of de organisatie het als een succes zal zien, mij viel het zeker niet tegen, maar ik heb geen idee van bezoekersaantallen. Ook heb ik geen idee of er wel veel bezoekers nodig zijn, aangezien ik vermoed dat de beurs vooral zal draaien op subsidies (lijstje stond in de festival gids) en zolang die worden gegeven.......    
       

           

Link naar reactie
21 uren geleden, Richard Boom-vavavoom zei:
Op 3/6/2024 om 00:21, Lecram zei:

de beurs vooral zal draaien op subsidies

dat doen ze goed.

Wilde dat andere beurzen (Breda) dit ook hadden.

Je moet er ook mee oppassen.

Turnhout is er kapot aan gegaan omdat degene die de subsidie gaf, meer invloed wilde hebben
Waardoor de Stripliefhebbers die Turnhout het toen deden langzaam werden verdrongen, door anderen die het zogenaamd beter wisten.

en Breda is haast kopje onder gegaan omdat ze subsidiekraan dicht ging.

Ze werden eerst naar een dure locatie in het centrum gelokt met subsidie, omdat ze Breda stripstad wilde zijn

en dan na een aantal jaren, wegens bezuinigingen, daarmee stoppen.

Daarvoor hebben ze toen de "Vrienden van het festival" opgericht om de gat in de begroting op te vangen.

Link naar reactie

interessant leesvoer. Wilde het toch even delen hier

 

447961301_479166851156476_1089225846951738407_n.thumb.jpg.34aa9063839219e2a305e8ec8f40e4c2.jpg

 

Quote

Voer voor discussie...
Het is maar hoe je naar dingen kijkt.

De Stripdagen Haarlem 2024 heeft al voor veel discussie, moddergooien, onenigheid en vooroordelen gezorgd. Afgelopen weekend was het zover en ook dat leverde verschillende geluiden op. De één vond het fantastisch en de ander is teleurgesteld.

Twee bekende dames uit het Nederlandse stripland klommen in de pen en deelde hun ervaringen. Twee verschillende meningen. Natasja van Loon van Zone 5300 is enorm enthousiast. Terwijl Manon Albers (dochter van Henk Albers) vanuit Het Stripschap minder is te spreken over het evenement.

Is het de oude club tegenover de nieuwe ploeg? Is het de organisatie/medewerkers tegenover de verzamelaar/diehard liefhebber? Is het ‘niet vooruit willen’ tegenover ‘verandering is nodig’? Of is het gewoon smaak?

Een mooier voorbeeld dan deze twee epistels kunnen we niet krijgen

 

Bron : https://www.facebook.com/stripbericht

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Bij Natasja heb ik het gevoel van ...

Wij van Wc-eend adviseren: Wc-eend.

De reden waarom ik dat zegt, is omdat Natasja en Tonio een stel zijn

en Tonio was tot 2023 artistiek directeur van de Stripdagen Haarlem.

Manon kijkt meer met de ogen van een liefhebber van strips.

en dat gevoel, over Haarlem2024, van Manon, dat gevoel heb ik ook over Haarlem2024.

By-the-way!

Dit betekend niet dat ik het een slechte beurs vond.

Ik vond het een leuke, knusse, klein beursje.

Waar ik me wel goed vermaakt hebt.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...