Ga naar inhoud

Comic Van De Dag


Gilles

Recommended Posts

THE LONESOME DEATH OF SATELLITE SAM en SATELLITE SAM AND THE SNUFF-FUCK KINESCOPE zijn zo van die titels die me doen wegdromen in visioenen van pulp en exploitation en dingen die lekker verkeerd zijn. Het zijn de titels van de eerste twee volumes van de Satellite Sam reeks door Matt Fraction en Howard Chaykin, een noir verhaal.

 

Het eerste deel had ik al enkele maanden liggen, maar door lezing van Koen's bespreking ervan was de schrik me om het hart geslagen... ;)

 

Volume twee is nu uit en uiteindelijk eens mijn stoute schoenen aangetrokken...

 

Na het eerste hoofdstuk was ik niet overtuigd. Een chaos van personages die door elkaar lopen, een verhaal dat totaal verbrokkeld lijkt. Toch maar verder gelezen, en zie, stilaan openbaarde zich iets waarvoor je de nodige moeite moet doen om er wijs uit te raken etc... Wat je naar mijn mening krijgt, is een subtiel gegeven dat stilaan onthult waarover het gaat en hoe het in elkaar zit. Na lezing is dit voor mij evenveel noir als bijvoorbeeld Brubaker en Phillips hun The Fade Out. Het is alleen ontoegangkelijker. Waar in TFO alles hapklaar als verhaal wordt aangeboden, moet je bij SS zelf meer alle stukken in elkaar zetten. TFO is een verhaal met een moordmysterie als gegeven, in SS zit het moordmysterie verborgen achter een verhaal over hoe het bij een tv-zender er aan toegaat. Ik doe hier niks af aan TFO, want ik vind dat ook zeer goed.

 

Ik hoop dat mijn theorie een beetje duidelijk overkomt, het is al wat laat... :)

 

Het enige wat ik tot nu toe gelezen blijk te hebben van Matt Fraction voor dat ik SS las, zijn Uncanny X-Men en Iron Fist. Dus ik ben geen kenner wat de man zijn oeuvre betreft.

 

Chaykin zijn tekenwerk vind ik hier zEEr mooi.

post-503-0-63319600-1413669024_thumb.jpeg

post-503-0-31866200-1413669047_thumb.jpeg

post-503-0-20601800-1413669070_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Bedankt om uw bespreking nog eens op te rakelen Koen.

 

Dat van moeilijk te herkennen personages is waar, had daar ook moeite mee. Een troost is dat in de trades achteraan ook de lijsten met hoofdpersonages per hoofdstuk staan.

 

Maar ik doe hier zeker mee verder. Als je er de nodige tijd voor neemt, is dit een schitterende reeks.

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Southern Bastards vol. 1: Scalped was fantastisch, Southern Bastards heeft het ook in zich om groots te worden.

Het is me na het lezen van volume 1 nog niet geheel duidelijk of hoofdpersonage Earl Tubbs ook in de volgende volumes zal opdraven of dat het eigenlijk om afgeronde verhalen gaat die draaien rond coach Boss??

 

Vijf sterren!

Link naar reactie

Southern Bastards vol. 1: Scalped was fantastisch, Southern Bastards heeft het ook in zich om groots te worden.

Het is me na het lezen van volume 1 nog niet geheel duidelijk of hoofdpersonage Earl Tubbs ook in de volgende volumes zal opdraven of dat het eigenlijk om afgeronde verhalen gaat die draaien rond coach Boss??

 

Vijf sterren!

 

 

Ik denk dat het Tubbs dochter zal zijn, in het volgende deel.

 

Zie ook de Aaron thread.

Link naar reactie

BLACK SCIENCE VOL. ONE: HOW TO FALL FOREVER.

 

Dit valt met de deur in huis, je belandt direct midden in de actie. Verdere uitleg komt doordruppelen met flashbacks. De personages hebben allemaal wel iets wat hen onsympathiek maakt, niet direct duidelijk wie zijn kant je moet kiezen. Ook vallen er doden, ze halen niet allemaal de eindmeet van dit eerste volume. Dit is een SF achtbaan die je van de ene vreemde wereld/situatie naar de andere slingert.

 

Personen die niks van Remender moeten weten, zullen hierdoor ook niet van gedacht veranderen vrees ik.

 

But me, I was born to read shit like this! :)

 

Hawel, ik heb dit ook zeer graag gelezen. Ja, het valt met de deur in huis, en ja ik moest het enkele comics de kans geven, maar dat was méér dan de moeite waard.

We all love science fiction   ;) don't need to be high for that.

 

bsv1_1.png

 

 

BlackScience_vol1-1.png

 

Met al die lagen in de ui, zou dit een goeie SF tv-reeks kunnen opleveren. 

Ik zeg maar wat...

Link naar reactie

post-704-0-12012900-1413974091_thumb.jpg

NAILBITER Vol. 1 There Will be Blood. (TPB) (J. Williamson & M. Henderson):

Een impulsieve/intuïtieve aankoop. Ik ken geen van beide makers, ook al omdat ik niet zo veel aandacht schenk aan wie wat allemaal maakt tegenwoordig en ik dat eigenlijk ook zelden kan onthouden. Maar de korte inhoud op de achterzijde en de tekeningen konden mij vlug overhalen om dit te kopen. En ik ben niet ontgoocheld.

Het stadje Buckaroo, Oregon, heeft ondertussen 16 seriemoordenaars voortgebracht. De laatste en meeste beruchte is Edward "Nailbiter" Warren. Een FBI agent is zo overtuigd dat 16 seriemoordenaars uit 1 stadje geen toeval kan zijn en onderzoekt als een bezetene de hele zaak. Hij staat op het punt om het grote geheim te onthullen als hij een vriend bij de NSA om hulp vraag. En dan is hij plots verdwenen. Tijd voor een detective/thriller waarbij de NSA agent samenwerkt met de lokale sheriff én, tegen wil en dank, ook wel een beetje met Nailbiter.

Het tempo is redelijk hoog en er vloeit meteen meer dan voldoende bloed zoals beloofd in de titel. Er is duidelijk meer aan de hand, met het stadje en z’n inwoners, de seriemoordenaars (de Buckaroo Butchers), de hoofdpersonages. Het verhaal zit doorspekt met verwijzingen naar Silence of the Lambs en waarschijnlijk nog wel andere klassiekers van het genre. Een aantal van de beschreven seriemoordenaars zijn een beetje over-the-top maar toch blijven ze geloofwaardig, alsof die zieke geesten echt bestaan. En er is dat beetje donkere humor.

De tekenstijl kon mij snel bekoren. Er zit een vleugje Marini in, Risso ook wel. Hier en daar kunnen de profielen beter en ik las in een review dat de gelaatsuitdrukkingen wat meer emotie kunnen gebruiken, wat ik achteraf ook wel als een gemis aanvoel. Maar da’s muggeziften. Kortom, ik ben fan.

Link naar reactie

east of west vol 1+2 (hickman)

 

uitdagend, moeilijk, maar very rewarding, zoals manhattan projects eigenlijk, maar nu een andere vertelling van de 4 ruiters vd apocalyps.

 

redelijk essentiële lectuur vind ik

volume 3 is ook weer goed. Alhoewel ik niet volledig meer mee was, maar dat komt allemaal terug tijdens het lezen. 

 

SF, Fantasy en Western, allemaal gemixt door Hickman. SF en Western zijn dan nog twee van mijn favoriete genres. :) Zeer goed. Ook zeer goed getekend. 

Link naar reactie

"There are still one hundred and fifty eight toilets in the South Louisiana region that still have intact plumbing and flush just as good as the day they were installed. I've crapped in everyone of them and will sell you a map so you can do the same."

-over de SAM CRAPPED HERE TOUR uit Captain Sam's Fun Time Swamp Trivia-

 

Het leven is hard in de radioactieve wastelands vol allerlei soorten gemuteerd ongedierte. De stand van zaken ziet er niet goed uit voor Sally. Everything is going vEry south. Ik twijfel of het nog goed zal komen. A grimm ending next issue? Nog een maand de spanning de baas trachten te blijven!

post-503-0-82534700-1414880676_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

DART, een driedelige minireeks over het personage uit Savage Dragon. Erik Larsen liet een stel Australiers zich uitleven met Dart, wat tegelijkertijd een verhaal en een origin opleverde.

 

Het zijn boekjes uit zesennegentig, van bijna twintig jaar geleden dus.

 

Kwam het door hun bier? Stonden ze te lang in de zon? Leefden ze in de dream time? Waren ze high op een of ander brouwsel van de Aboriginals? Hadden ze te veel tijd tussen de kangoeroes doorgebracht? Wie zal het zeggen?... Een nog onnozeler verhaal uitdokteren was volgens mij niet mogelijk. Nog vreemder is dat het ergens werkt ook... Copyright en superheroes, je moet er maar opkomen. Dart krijgt verbod om nog langer rond te lopen als Dart omdat een firma haar valselijk beschuldigt van plagiaat van een van hun toy-franchises... Daartussen wordt nog eens haar jeugd vol kindermishandeling en verkrachting uit de doeken gedaan ook. Mijn hoofd begint tegenwoordig van minder te tollen.

 

Een rariteit zou ik zeggen...

post-503-0-91657900-1415132173_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

SAVAGE DRAGON/DESTROYER DUCK #one...

 

Geschreven door Steve Gerber, de geestelijke vader van Howard The Duck. Getekend door Chris Marrinan. Erik Larsen deed het inkten.

 

Op een bepaalde manier is dit gelinkt aan Spider-Man Team-up #vijf. De ganse uitleg kun je lezen achteraan deze comic. Spidey doet hier dus in mee, met een soort van toelating van Marvel... Dit komt ook uit zesennegentig, waarschijnlijk het jaar van de kangoeroe, ook dit gaat de kant van die Dart minireeks uit, iets meer over-the-top...

 

Voor de liefhebbers: de TMNT's passeren ook even door het beeld.

 

Een rariteit ook zeker?... Maar begrijp me niet verkeerd, ik las deze zaken graag.

post-503-0-74575000-1415139644_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Ik ben bijna door de eerste 3 volumes van UNCANNY AVENGERS door Rick Remender. Dit is een goede zusterreeks voor de 2 Avengers titels van Hickman en ook een soortement vervolg op Remenders Uncanny X-Force.

Ik hou wel van de richting die deze titel uitgaat, het is geschift genoeg om fris aan te voelen en het is ook leuk dat de personages uit verschillende hoeken van het Marvel Universum komen. Dat betekent ook dat ik sommige dingen niet doorheb (ik lees bv. Thor en Wolverine solo niet en Captain America niet meer), maar dat stoort nooit.

 

Blij dat ik dit aangeschaft hebt. Je krijgt waar voor je geld, zowel qua kwaliteit als leesduur (redelijk wordy). Ik kijk al uit naar AXIS.

Link naar reactie

-Captain Geriatric: Comics are dying because you youngsters keep complicating things with locic! Back in my day we could breathe in space, we had only one time zone and the whole darn universe spoke English!

-Dragonbert: Why do you need a walker if you can fly?

-Captain Geriatric: See?!! You're doing it again!!

:)

 

-THE LAND DOWN UNDER

-THE BUG RIDERS!

-THE ARENA OF DEATH!

-BREAKOUT FROM COMMAND "D"

-PERIL IN PITTSBURGH!

-THE WORLD'S MIGHTIEST MAN

-HAVOC IN THE HIDDEN CITY

-TO CHALLENGE THE GODS!

-PANIC IN DETROIT

-HOMECOMING

-RAPTURE

-BRING ON THE BAD GUYS

-AMERICA'S FIGHTING FORCE

-KINGDOM KHAN

-END GAME

 

Toevallig begint dit in Australie. :P

 

Ben er eindelijk eens aan begonnen, mijn achterstand Savage Dragon inhalen, gelezen vanaf #eenentachtig t.e.m. vijfennegentig. Dragon is na het doden van een tijdreizende slechterik op een alternatieve Aarde beland waar Cyberface de plak zwaait. Deze nummers verhalen hoe SD hier alles wat krom is weer tracht te rechten. Met veel moeite en door samen te werken met zowel vriend als vijand slaagt...

 

Savage Dragon is fun! :)

post-503-0-87766300-1415231079_thumb.jpeg

post-503-0-58156200-1415231097_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

"I thought I could fix everything. Put it back to the way it was. It wasn't that simple."

 

-ESCAPE FROM THE VOID!/THE KILLING MACHINE/THE CREATOR!

-ENTER: SHE-DRAGON

-HOME

-SAVAGE BATTLE

 

Oftewel Savage Dragon #zesennegentig-negenennegentig. Deels de aftermath van gans het gedoe met de Cyberface uit de vorige hoofdstukken, deels Dragon die met de hulp van She-Dragon en de Eternal Youths terug op zijn eigen Aarde tracht te geraken. Wat niet eenvoudig of simpel blijkt te zijn.

 

All this time travel crap makes your head spin! :)

 

Benieuwd hoe het verder gaat...

post-503-0-66228400-1415317903_thumb.jpg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Nog een volume van BPRD herlezen (War On Frogs). Blijft beregoed...

Ik kan bijna beginnen aan het herlezen van BPRD Hell On Earth, daar kijk ik ook al naar uit.

 

Tussendoor wil ik wel nog het volledige Locke & Key uitlezen. De laatste 2 volumes had ik nog liggen op mijn stapel, maar ik wou toch het volledige beeld ineens hebben, waardoor ik de eerste 4 volumes opnieuw moest herlezen. De eerste is er al aan. De vierde keer dat ik dit lees en nog steeds voel ik dezelfde zaken als bij de eerste keer...

Link naar reactie

Nog een volume van BPRD herlezen (War On Frogs). Blijft beregoed...

Ik kan bijna beginnen aan het herlezen van BPRD Hell On Earth, daar kijk ik ook al naar uit.

 

Tussendoor wil ik wel nog het volledige Locke & Key uitlezen. De laatste 2 volumes had ik nog liggen op mijn stapel, maar ik wou toch het volledige beeld ineens hebben, waardoor ik de eerste 4 volumes opnieuw moest herlezen. De eerste is er al aan. De vierde keer dat ik dit lees en nog steeds voel ik dezelfde zaken als bij de eerste keer...

Walging? Afkeer? Slaperigheid? Nausea?
Link naar reactie

"They all be men o' th' north. Brave seamen, warriors forged in bloody battle. Men who swore a sacred oath to their fierce gods. Men who failed. It be why they wander th' seven seas, th' cold o' their souls, o' their frozen hell, like a cloak around their ship."

 

THE COLD SHIP, een nieuw avontuur van Bram en Weasel, de ROGUES van dienst. Een sfeervol, vijfdelig Sword & Sorcery verhaal met een zalige vorm van humor er in verwerkt. Een verhaal over vriendschap. Mooi getekend door Lolita Aldea en ingekleurd door Sandra Molina. Van mij mogen beide dames nog vaak samenwerken.

post-503-0-69547500-1415670213_thumb.jpeg

post-503-0-57893500-1415670248_thumb.png

post-503-0-90808900-1415670882_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...