Ga naar inhoud

Comic Van De Dag


Gilles

Recommended Posts

De aankomst (=The Arrival) is een prachtige strip en de "Nederlandse" uitgave van Quérido is inderdaad zeer verzorgd (en heeft zelfs een leeslint, voor de liefhebbers... :e012:).

 

Staat helemaal bovenaan in m'n top-whatever. Prachtig verhaal, prachtig getekend, perfect zonder tekst - het klopt allemaal...

 

Ik gaf de Nederlandse editie ooit cadeau aan een Colombiaanse inwijkeling - hij kon er zich helemaal in vinden...  :)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

JUDGE DREDD CLASSICS: THE APOCALYPSE WAR (IDW).

 

BLOCK MANIA en THE APOCALYPSE WAR staan hier in, opnieuw ingekleurd. Ik weet niet of de nieuwe inkleuring nodig was of beter is dan het origineel, dat laat ik aan anderen over. Dit is dus de eerste maal dat ik iets substantieels las van de oude/originele Dredd.

 

Het is inderdaad wel iets anders dan de nieuwe Dredd van IDW. Er zit dan ook dertig jaar tussen, deze hier is van uit de vroege jaren tachtig. Ergens hebben ze dezelfde grondbeginselen, beide Dredds zijn badasses, plichtsbewust tot het bittere einde. Als je Dredd (gelijk welke) vergelijkt met andere badasses uit comicland, dan zijn dat eigenlijk maar snertfiguren en lamzakken. Als je Dredd wil stoppen, dan moet je hem dood schieten, als dat al zou lukken... Dredd never stops, plicht uber ales! Voor mij, momenteel, is de IDW Dredd cartooneriger dan wat hier in staat, maar die van Ennis was dat ook ergens...

 

Ik lees dit vooral graag uit sympathie voor het personage, wie het schreef of tekende maakt me minder uit. In een wereld waarin alles herleid wordt tot muggeziften en politieke correctheid belangrijker is dan mensen met het nodige respect te behandelen (ik zeg maar wat) is er nood aan helden zoals Dredd en de verhalen waarin ze voorkomen. Op een bepaalde manier is Dredd de frisse lentebries die ik zocht. Al die fuckers met hun "we do not kill" shit, daar heb ik geen nood meer aan. Als je vijfentwintig kernraketten liggen hebt die elk op zich de kracht hebben om je vijand/de slechterik twee keer totaal uit te roeien, waarom er dan maar een van lanceren? Schiet ze allemaal richting tegenstander, gewoon een zaak van zeker spelen! Wat doe je met zij uit je eigen kamp die samen heulden met de vijand? Laat ze hun eigen graf delven en schiet ze erin. Het graf moet je niet toegooien, verbrand de lijken en laat de restanten zichtbaar liggen als afschrikking voor diegenen die misschien dezelfde fout zouden maken. Dat is Dredd! Batman en Wolverine (of andere so called badasses) zijn in het veld huppelende bloemenmeiskes in vergelijking met Dredd.

 

Ik wil maar zeggen... Fuck al die pansy-ass bullshit superheroes! Als je echt de wereld wil beteren, dan ben je beter af met Joseph Dredd!

 

Weinig subtiel, maar ik moest dit even kwijt...

post-503-0-65230000-1410994430_thumb.jpeg

post-503-0-72945500-1410994695_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Gisteren gelezen, en inderdaad, The Park is echt prachtig. Je moet wel houden van veel pratende hoofdjes ...

 

Als het pratende hoofden grand cru zijn....

 

Meer denkende hoofdjes met al die thought bubbles... ik begrijp de term talking heads überhaupt nooit zo. Je verwacht toch interactie tussen de verschillende personages in een boek? Anders zit je een continue monoloog te lezen, wat ook boeiend kan zijn, maar conversaties vind ik vaak toch interessanter. Either way Timhardt misschien wil je nog mijn review van vorig jaar lezen voor wat meer info: http://the9thblog.blogspot.nl/search/label/The%20Park

Link naar reactie

JUDGE DREDD CLASSICS: THE APOCALYPSE WAR (IDW).

 

BLOCK MANIA en THE APOCALYPSE WAR staan hier in, opnieuw ingekleurd. Ik weet niet of de nieuwe inkleuring nodig was of beter is dan het origineel, dat laat ik aan anderen over. Dit is dus de eerste maal dat ik iets substantieels las van de oude/originele Dredd.

 

Het is inderdaad wel iets anders dan de nieuwe Dredd van IDW. Er zit dan ook dertig jaar tussen, deze hier is van uit de vroege jaren tachtig. Ergens hebben ze dezelfde grondbeginselen, beide Dredds zijn badasses, plichtsbewust tot het bittere einde. Als je Dredd (gelijk welke) vergelijkt met andere badasses uit comicland, dan zijn dat eigenlijk maar snertfiguren en lamzakken. Als je Dredd wil stoppen, dan moet je hem dood schieten, als dat al zou lukken... Dredd never stops, plicht uber ales! Voor mij, momenteel, is de IDW Dredd cartooneriger dan wat hier in staat, maar die van Ennis was dat ook ergens...

 

Ik lees dit vooral graag uit sympathie voor het personage, wie het schreef of tekende maakt me minder uit. In een wereld waarin alles herleid wordt tot muggeziften en politieke correctheid belangrijker is dan mensen met het nodige respect te behandelen (ik zeg maar wat) is er nood aan helden zoals Dredd en de verhalen waarin ze voorkomen. Op een bepaalde manier is Dredd de frisse lentebries die ik zocht. Al die fuckers met hun "we do not kill" shit, daar heb ik geen nood meer aan. Als je vijfentwintig kernraketten liggen hebt die elk op zich de kracht hebben om je vijand/de slechterik twee keer totaal uit te roeien, waarom er dan maar een van lanceren? Schiet ze allemaal richting tegenstander, gewoon een zaak van zeker spelen! Wat doe je met zij uit je eigen kamp die samen heulden met de vijand? Laat ze hun eigen graf delven en schiet ze erin. Het graf moet je niet toegooien, verbrand de lijken en laat de restanten zichtbaar liggen als afschrikking voor diegenen die misschien dezelfde fout zouden maken. Dat is Dredd! Batman en Wolverine (of andere so called badasses) zijn in het veld huppelende bloemenmeiskes in vergelijking met Dredd.

 

Ik wil maar zeggen... Fuck al die pansy-ass bullshit superheroes! Als je echt de wereld wil beteren, dan ben je beter af met Joseph Dredd!

 

Weinig subtiel, maar ik moest dit even kwijt...

Die verhalen waren oorspronkelijk niet in kleur, GD.

Als je een totalitaire politiestaat wil, dan pas ben je beter af DREDD. Het was satire op het Thatcher-tijdperk.

Wil je een betere wereld dan zoek je best iemand anders.

Hopelijk lees je nog meer "oude" dredd.

Link naar reactie

Stitched 1 t/m 7 gelezen. Origineel verhaal van Ennis, bewerkt en getekend door Wolfer. Gaat over door zwarte magie gecreeerde mummys die actief blijven door het geluid van steentjes in blikjes (no kidding). Deze zijn door zwarte geklede jihad strijders/mensen handelaren in het leven geroepen. Een groep millitairen bestaande uit britten en een paar Amerikanen (overlevenden van een verongelukte helicopter), worden door deze mummy's belaagd.

Goed geschreven en leest leuk weg, niet zo smerig zoals crossed al komt het wel in de buurt.

Altijd wel leuk om te zien dat er in bijna elke Ennis comic iemand zijn onderkaak verliest. :)

 

attachicon.gifStitched4wraparound.jpg

 

attachicon.gifgarth-ennis-stitched-issue-1-review_993.jpg

Volume 1. Zeer graag gelezen. Wolfer heeft wel het script geschreven, dat is dus wat meer dan alleen maar bewerkt. ;)

Dit deel is wat trager dan de twee volgende, omdat er één en ander moet uitgelegd worden.

Stiched als controleerbare, sterke zombies/mummies, gestuurd door een blikje met steentjes te schudden, dat is weer goed gevonden. Vraag me af of er effectief zo'n legendes bestaan.

 

Stitched 8  t/m 13 gelezen, nieuw verhaal en een andere betere tekenaar (Fernando Furukawa) dan Wolfer. Meer gericht op de oorsprong van de Stitched. Hier veel voer voor de gorehound, tot nu toe het favoriete verhaaltje.

 

attachicon.gifStitched11gore.jpg

Volume 2 : Ook mijn favoriete verhaal. Big fun, bloed en beuling en ook enkele sexy vrouwen. ;)

 

 

Stitched 14 t/m 19 een nieuw verhaal wat zich afspeelt in Japan. Hier worden de Stitched gebruikt in een bende oorlog (Yakuza stuff).. Eigenlijk vind ik het oorspronkelijke Ennis het minst en de 2 andere verhaaltjes het best. Vooral het einde van het laatste verhaal heeft een leuke twist. Nice!!

 

attachicon.gifStitched_19_Wrap_cover_1024x1024.jpg

 

attachicon.gifStitched17wrap-600x463.jpg

Volume 3. Ook zeer graag gelezen. Laatste deel (?).

Deze reeks gaat met een rotvaart vooruit. Actie en bloody fun.

Edit : bij herlezen, is de derde mijn favoriet, nu. ;)

Link naar reactie

Tof he :) er is ook nog een film van :D geregisseerd door Ennis. Goed gevonden ook met de steentjes.

 

Jah, die film was er eerst, zeker ? Duurt 15 minuten of zo ?

Ik denk dat ik beter af ben met Wolfers strips.

 

Van mij zouden ze daar eigenlijk een reeks alla Crossed van mogen maken: verschillende creators, afgeronde verhaaltjes.

Voorlopig is nr. 19 het allerlaatste, dacht ik ?

Link naar reactie

@Gojira:

 

Je bedoelde waarschijnlijk beter af MET Dredd, als ik een politiestaat zou willen. Met mensen zoals hem valt idd niet alles op te lossen en mijn betoog van gisteren was simplistisch. Maar met de overgenuanceerde mentaliteit van tegenwoordig zullen we ook nergens geraken. Dredd is vooral geestige lectuur om eens lekker grof door te drammen na een werkdag.

 

Ik hou er van om naar de wilde konijntjes te kijken die in mijn tuin komen grazen. Binnenkort zullen die er niet meer zijn, de weide waar ze vandaan komen is verkocht en er komt een verkaveling. Dredd zal dat niet oplossen, maar ik zie ook niemand anders die het zal voorkomen.

 

Ik zal nog wel eens iets van de "oude" Dredd lezen, maar het zullen die Casefiles niet zijn. Bedankt voor de info, zo leer ik nog wat bij.

post-503-0-71009800-1411062942_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Black Widow tpb 1

Deze serie wil voor Black Widow doen wat Fraction en Aja deden voor Hawkeye. De opzet is hetzelfde, wat doet Natasha als ze geen Avenger is. Het blijft echter wat te standaard en teveel op de vlakte, met een mysterieus complot en elk deel wel een obligate vechtscene. Haar manager is wel een interessant personage, maar komt voorlopig nog niet veel aan bod. Niet slecht, maar ik weet niet zeker of ik het vervolg ook zal kopen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Deadly class tpb 1

Wow, dit is van een ander kaliber. Dit ga ik zeker blijven volgen. Marcus leeft op straat en wordt gevraagd om toe te treden tot een school voor moordenaars omdat hij er blijkbaar talent voor heeft. Er zitten enkele Potter echo's in, maar het blijft allemaal vrij realistisch, gewelddadig en hard. Hoe overleef je als buitenbeentje in een school waar iedereen je elk moment kan doden. Schrijver Remender heeft er volgens zijn nawoord verschillende elementen uit zijn eigen jeugd in gestoken, die ook niet de leukste was blijkbaar. Een absolute aanrader.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Nog wat dingen gelezen:

 

UNCANNY X-MEN: FEAR ITSELF

afgrijselijke tekeningen van Greg Land. Het belangrijkste wat hier gebeurt/ gebeurde is dat colossus een avatar van cyttorak wordt/werd.

 

AMAZING X-MEN: QUEST FOR NIGHTCRAWLER

Hij moest ooit eens terugkomen, he. Mooi getekend, goed geschreven, maar het is ietsje te luchtig. Desondanks leef je toch mee met het verhaal en is het minder vrijblijvend dan bv X-men door Wood.

 

AVENGERS: ADAPT OR DIE

Het vijfde volume ondertussen en het eerste na het fantastische infinity. Een event (dat ik iedereen aanraad overigens) dat blijkbaar maar een miniclimax was. Dit volume heeft vooral de bedoeling om de link te maken met die andere reeks, New Avengers (ook door hickman).

Ik ben geen grote fan van de tekenaar (larocca), hier toch niet en al zeker niet na wat vooraf kwam.

Hickman zelf is het beste wat Marvel had kunnen overkomen! Ambitieuze verhalen die misschien nu niet ten volle geapprecieerd worden, maar die in de toekomst geprezen gaan worden voor hun ambitie, zowel in scope als in de manier waarop ze verteld worden. Hickie schrijft niet voor de trade, maar voor de run. Er zijn wel een soort story-arcs, maar dat zijn maar bewegingen in de symfonie.

De man vergeet echter ook zijn personages niet. Een geliefkoosd thema van hickman is immers de morele ambiguïteit van zijn helden, hoe ver kan je gaan om universa te redden. Hoeveel van je ziel verkoop je onderweg, hoeveel van je vrienden laat je in de steek, belieg je, verraad je? Een Griekse tragedie kortom. Episch, maar dan zonder de bombast.

Dit is comics voor gevorderden, voor mensen die meer verwachten van hun verhalen dan simpel entertainment. Superherocomics zijn niet voor iedereen en raad ze dan ook niet snel aan, maar hierover kan je niet anders dan lyrisch worden. Vergelijk het met blockbusters. Meestal leuk om te kijken, maar het is maar zelden dat je er echt superpassioneel over kan praten tot er zo iets langskomt als inception. Avengers door Hickman is ook zoiets, retestrak entertainment, maar nog veel meer dan dat.

 

TL;DR versie: buy this shit, this is the good shit!

Link naar reactie

OF ALL THE STRANGE AND TERRIBLE BEINGS WHO WORE THE BADGE OF THE SEARCH/DESTROY AGENCY, THERE WERE FEW MORE FEARED - OR MORE DESIRED - THAN THE WOMAN THEY CALLED DURHAM RED.

 

... ,Britain has been devastated by nuclear holocaust. The survivors rebuilt their lives, but many were warped by the mutating effects of Strontium 90 fallout. These mutants were forced to grow up in ghettos and take the only job open to them - bounty hunting. Durham Red is one of these unfortunate beings...

 

Vroeger al eens kennis gemaakt met de Durham Red uit de verre toekomst door Dan Abnett en Mark Harrison. Deze Red hier is een beetje closer to home. In dit boek staat het eerste Strontium Dog verhaal waarin ze mee deed. Het staat vol met parodie en kritiek over de tijdsperiode waarin het verscheen, maar het is terzelfdertijd ook een goed verhaal vol actie en avontuur met Red, Johnny Alpha en Ronald Reagan in de hoofdrollen. Ook nu nog vlot leesbaar.

 

Mooi tekenwerk van Carlos Ezquerra!

post-503-0-42334600-1411255405_thumb.jpeg

post-503-0-89881300-1411255705_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

JUDGE DREDD: THE XXX FILES.

 

Een verzameling van enkele wat exotisher JD verhalen. Het ene graaft al wat dieper dan het andere. Het triptiek LOVE STORY, LOVE STORY II FUTILE ATTRACTION en LOVE STORY III THE END OF THE AFFAIR is cynisch. SLEAZE en STONE KILLER zijn dan weer realistischer en maatschappij kritischer. DRIVING DESIRE getekend door Cliff Robinson en HARRY SHEEMER, MON AMOUR getekend door Andrew Currie spraken me visueel het meest aan. En zo heeft ieder verhaaltje wel zijn charmes. De rode draad doorheen deze bundel zijn liefde en sex in Mega-City One en hoe de Judges ermee geconfronteerd worden. Love means never having to say YOU'RE UNDER ARREST. :)

 

Deze bundel las ik liever dan die van The Garth Ennis Collection.

post-503-0-03233400-1411329171_thumb.jpeg

post-503-0-45763000-1411329457_thumb.jpeg

post-503-0-17701400-1411329527_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

JUDGE DREDD: THE XXX FILES.

 

Een verzameling van enkele wat exotisher JD verhalen. Het ene graaft al wat dieper dan het andere. Het triptiek LOVE STORY, LOVE STORY II FUTILE ATTRACTION en LOVE STORY III THE END OF THE AFFAIR is cynisch. SLEAZE en STONE KILLER zijn dan weer realistischer en maatschappij kritischer. DRIVING DESIRE getekend door Cliff Robinson en HARRY SHEEMER, MON AMOUR getekend door Andrew Currie spraken me visueel het meest aan. En zo heeft ieder verhaaltje wel zijn charmes. De rode draad doorheen deze bundel zijn liefde en sex in Mega-City One en hoe de Judges ermee geconfronteerd worden. Love means never having to say YOU'RE UNDER ARREST. :)

 

Deze bundel las ik liever dan die van The Garth Ennis Collection.

 

 

Ik amuseer me voor het moment met deze :

feb14042511.jpg

 

De afbeelding is wat misleidend, want deze HC is eerder een vierkant van vorm.

Heb het 'eerste' verhaal gisteren met veel plezier gelezen : Block Mania. Heb het heel traag gelezen, veel tekst en prachtige tekeningen, en ik amuseerde me. :)

Ongelofelijk dat dit al van 81-82 is. Ik hou van comics uit die periode, maar dit is toch nog helemaal iets anders. Krankzinnig, mayhem & madness, SF & pulp, en ik moest het hier toen stellen met Sus&Wis of Merlina op tv... ;)

Ik zou een exposé kunnen afsteken waarom ik graag angelsaksische strips uit die periode lees, maar ik ga het maar zo laten.

 

Ik denk dat ik die 2000AD boeken niet ga kopen (Ennis, XXX-Files) en gewoon ga wachten op wat IDW allemaal in die Classics HC's steekt.

Die 2000AD boeken zijn trouwens altijd binnen de kortste keren uitverkocht. Dat is dus iets voor mensen die daar al veel langer mee bezig zijn.

Deze IDW HC is opnieuw ingekleurd. Ik heb geen idee of dit goed of slecht is (de sfeer van de ouwe uitgaven). Ik vind het alvast goed ingekleurd.

 

judge-dredd-classic-apocalypse-war-block

 

JDredd_Class_ApocoWar-pr-011.jpg

 

Tis lang geleden dat ik nog een Judge Dredd las. Toen was dat in het Nederlands. Bij de coiffeur lagen enkele magazines met JD verhaaltjes in. :)

Link naar reactie

GHOST: THE WHITE CITY BUTCHER.

 

Het tweede volume, maar eigenlijk is dit het eerste deel van de ongoing reeks. Maar die sluit aan op de miniserie van een tijdje terug, dus werd dit het tweede volume.

 

Mooi hoe de sfeer dezelfde is als van de originele Ghost uit de jaren '90, terwijl het toch allemaal aan de tijd van nu is aangepast.

 

Ghost is een soort van dood, maar leeft deels... Feit is dat ze zich haar verleden niet herinnert. Ze bezit de gave zichzelf ontastbaar te maken, maar het is haar onbekend hoe ze er aan kwam. Als een soort spookvigilante gaat ze op zoek naar haar verleden en wie ze eigenlijk is. De verhalen spelen zich af in Chicago.

 

Ghost gaat hier op demonenjacht en er waart ook een serial killer rond. Het vierde hoofdstuk neemt je mee naar een voorval uit Ghost haar jeugd, een mooie flashback.

 

Enkele paginas en de cover van hoofdstuk vier...

post-503-0-00147000-1411426932_thumb.jpeg

post-503-0-57802100-1411427144_thumb.jpeg

post-503-0-49040700-1411427165_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

the nao of brown.

 

schitterend boek: uitermate grappig soms, innemend, aangrijpend, tekeningen om één voor één in te kaderen. Het duurde een paar pagina's eer het me nam, maar daarna liet het me niet meer los. Zeer sterk!

 

Hellsing 1-10

 

vampires, vampire hunters, gore, blood, over the top action. what's not to like about this?

Link naar reactie

Judge Dredd Year One

 

Een meer realistische JD dan de lopende reeks van IDW, maar zeker niet slechter, vind deze zEEr spannend. Geschreven door Matt Smith, getekend door Simon Coleby. Year One is een beetje een ongelukkige titel. Het is geen origin verhaal, eerder iets dat gebeurde tijdens het eerste jaar dat Dredd Judge is.

 

Met realistischer bedoel ik vooral dat het realistischer getekend is.

 Ook zeer graag gelezen.

c9d43fcf20c458bb9e13819554e77c47.jpg?h=0

 

 

 

dredd1_page12.jpg

 

 

dredd.jpg

Link naar reactie

Ik heb dat prentje bekeken, maar ik snap nog steeds niet hoe dat hier van toepassing is. Verdien ik een klap in mijn muil omdat ik die JD van IDW lees, is dat het?

Jij verdient altijd een klap in je muil. Of nooit ????

Twas maar de afsluiter eh. Niks persoonlijk. Ik probeerde het IDW materiaal nog niet, dus ga ik zeker niet veroordelen. Die Year One spreekt me wel aan.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...