Ga naar inhoud

Matla Collectie wordt geveild op Catawiki


Recommended Posts

1 hour ago, Christine said:

Ik ben hier omdat ikzelf nog steeds van het medium beeldverhaal houd. Betreft het maatschappelijk nut. De Nederlandse overheid of eender welk museum in België of Nederland heeft het niet aangekocht. Waarschijnlijk omdat het niet belangrijk is. Moest er een maatschappelijk nut zijn geweest, had wel iemand zo slim geweest die verzameling te conserveren.  

Zou het niet kunnen dat ze zelf al een grote collectie hebben en geen zin hebben om een groot deel dubbel aan te kopen?

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
20 minutes ago, Ambreville said:

De nationale bibliotheek heef in principe alles.

 

De Nationale Bibliotheek in Belgie en de K.B. in Nederland hebben een ander verwervingsbeleid.

In Belgie moeten uitgevers verplicht exemplaren aan de Nationale Bibliotheek afstaan.

Dat is in Nederland niet zo.

Heb ik eens van Jan Smet, indertijd bibliothecaris in Turnhout, gehoord.

Link naar reactie
1 minute ago, Ton Konincks 1948 said:

 

De Nationale Bibliotheek in Belgie en de K.B. in Nederland hebben een ander verwervingsbeleid.

In Belgie moeten uitgevers verplicht exemplaren aan de Nationale Bibliotheek afstaan.

Dat is in Nederland niet zo.

Heb ik eens van Jan Smet, indertijd bibliothecaris in Turnhout, gehoord.

Dan missen we niet veel ;)

 

 

 

Link naar reactie
4 hours ago, Pollock said:

Het was niet mijn bedoeling hier een vete te ontlokken. Sorry daarvoor. 

 

Beste Pollock, ik ben je innig dankbaar voor je interventie.

Gij brengt wat leven in de brouwerij !

 

Spanning en sensatie, roddel en achterklap, jaloezie en broodnijd.

Teleurstelling en opluchting, wijze raad en stokdove betweters.

Geniepige topsport en sullig amateurisme.

Beschaafde discussies op het forum met welgekozen bewoordingen.

Daar houd ik van.

 

Heb je wel eens op de forums van 'Voetbal International' gekeken?

Daar maken slonzige deelnemers gehakt van elkaar.

Met beledigingen waar een koe bij dood zou vallen.

Als de koe het had begrepen.

 

Ik ben deze draad gestart en tot op heden heb ik er geen spijt van.

 

Ook kreeg ik een keer een leuke reactie van de paus.

 

Belde mij op die zei : meneer konincks wil u heilig verklaard worden ?

Ik zei : hoezo ?

Nou, was het antwoord : want er zijn de laatste tijd te weinig heiligen uit nederland.

Maar u heeft wel pit;  u bent een inspirerend voorbeeld voor de jeugd.

Ik weer : maar wat levert het op ?

De paus zei : neen, geen centjes als u dat dacht, maar wel een hoop geloop aan de de deur.

Ik tot besluit : maar dan wil ik het niet hebben !

Link naar reactie

Als ik de veilingen zo bekijk die er al geweest zijn dan worden er toch veel luxes aangeboden. Wat de meerwaarde daarvan zou zijn voor de Koninklijke Bibliotheek, of het nu die van België dan wel die van Nederland is, zou ik ook niet weten.

Als je weet dat in België elke uitgave dient gedeponeerd te worden aan de KBR, dan weet je dat dit redelijk volledig gaat zijn.

Wat wel interessant geweest zou zijn is dat Matla de beide instellingen, het Letterenhuis in Antwerpen, het Stripmuseum in Brussel en het Vlaams Documentatiecentrum voor de Strip in Turnhout zou uitgenodigd hebben om eens te bekijken welke hiaten in hun eigen collectie ze zouden kunnen aanvullen hebben met stukken uit de Matla-collectie.

Ik begrijp ook wel dat het voor hem interessanter zou geweest zijn moest de KB Nederland gewoon 1 miljoen op tafel gelegd hebben, maar echt constructief was Matla nu toch ook niet.

 

Er zou dan nog genoeg overgebleven zijn van luxes en dergelijke die nu ook op de veilingen terecht komen en die voor hem een aardig appeltje voor de dorst betekenen.

Link naar reactie

Hans Matla vermeldt in die onthullende interviews dat hij de mooiste edities nog voor hem zelf houdt.

 

Gelijk heeft hij.

 

En het zijn er zo te horen nog heel wat.

 

Welke albums die werden aangeboden op Catawiki en Bobbedoes waren nu echt heel bijzonder en uitzonderlijk?

 

Welk items haalden een uitzonderlijk hoge prijs?

 

En welke items haalden bij lange na niet een behoorlijke prijs?

 

En welke kostbare Matla-veiling-boeken zou je in handen nemen met heel zachte zijden handschoenen?

 

Of heeft die Matla opruiming te veel aandacht gekregen, want eigenlijk niet de moeite waard?

 

 

 

Link naar reactie
9 minuten geleden, Ton Konincks 1948 zei:

Welke albums die werden aangeboden op Catawiki en Bobbedoes waren nu echt heel bijzonder en uitzonderlijk?

En welke kostbare Matla-veiling-boeken zou je in handen nemen met heel zachte zijden handschoenen?

 

Bestaan er in het Nederlandstalig stripgebied buiten enkele eerste drukken van bekende, oude stripalbums veel van dat soort boeken?

 

Handschoenen aandoen om oude boeken of documenten te bepotelen wordt tegenwoordig overigens afgeraden. Je bent voorzichtiger zonder handschoenen is de uitleg.

Link naar reactie
9 minutes ago, TDPB said:

 

Bestaan er in het Nederlandstalig stripgebied buiten enkele eerste drukken van bekende, oude stripalbums veel van dat soort boeken?

 

Handschoenen aandoen om oude boeken of documenten te bepotelen wordt tegenwoordig overigens afgeraden. Je bent voorzichtiger zonder handschoenen is de uitleg.

 

Maar bij koperen FDC en Proof munten zijn schone- en droge  handen niet voldoende.

 

Elke vingerafdruk op de naakte muntjes laat op den duur bruine vlekken na.

 

Bij oude softcover Dupuis albums ook, maar geplastificeerde albums is ook geen ideale oplossing...

 

En vooral als de kinderen gaan hoesten boven de stripboekjes daalt de waarde later al snel met al die bruine vlekjes.

 

Ik lette daar vroeger niet zo op, maar er zijn verzamelaars die hun boeken met een soort brommerhelm op lezen....

Link naar reactie
13 hours ago, TDPB said:

Maakt allemaal niet uit. Niemand zal die strips nog kopen.

 

Afgelopen maanden heb ik via Lastdodo een aantal oude Dupuis albums gekocht in duidelijk mindere staat.

En hiermede de serie Johan en Pirrewiet in eerste druk compleet gemaakt.

Om de eerste twee albums compleet te krijgen heb ik ook albums in redelijke en ook zelfs in slechte staat gekocht.

Alles niet echt goedkoop, maar betaalbaar.

Ik ben een liefhebber van bepaalde strips in de oude originele drukken.

Hoeft niet helemaal eerste druk en puntgaaf te zijn.

Niet hinderlijke zogenaamde gebruikerssporen neem ik dan letterlijk voor lief.

Als beschadigingen mij blijven hinderen doe ik die exemplaren weg en vervang ze door betere.

Van 'De dwerg in het rotsbos' heb ik twee exemplaren.

Eentje met complete inhoud, maar met gerestaureerde rug met blanco papier.

En de andere met de volledige rug, weliswaar geplakt, maar een inhoud waarbij het laatste schutblad helaas onbreekt.

Allemaal jeugdsentiment, maar dan krijg je vaak zoals bij oude grammafoonplaten de tikken en het geruis erbij.

Ik heb ook oude foto's van familieleden met vlekken, scheurtjes, vouwen en stukjes er af.

Beter iets dan niets.

 

Maar ik heb ook deze week de gloednieuwe Engelstalige versie van IRIS gekocht bij Sherpa voor 75 euro, want ik wilde graag de uitgebreide extra toelichting  lezen.

Link naar reactie

Beste Mensen, ik ben tot het inzicht gekomen, dat het aanbod op Catawiki en Bobbedoes van stripmateriaal afkomstig uit de Collectie

 

Hans Matla slechts een onbetekenend restant is van de oorspronkelijke complete verzameling. 

 

Ik besteed er verder geen aandacht meer aan.

 

Het is mooi en vermakelijk geweest. 

 

Groeten uit Kaasstad Alkmaar, Ton Konincks.

Link naar reactie
34 minuten geleden, Ton Konincks 1948 zei:

Beste Mensen, ik ben tot het inzicht gekomen, dat het aanbod op Catawiki en Bobbedoes van stripmateriaal afkomstig uit de Collectie

 

Hans Matla slechts een onbetekenend restant is van de oorspronkelijke complete verzameling. 

 

Ik besteed er verder geen aandacht meer aan.

 

Het is mooi en vermakelijk geweest. 

 

Groeten uit Kaasstad Alkmaar, Ton Konincks.

 

Maar Ton, zo kun je ons toch niet verlaten, reddeloos verloren met vragen zoals waar, en wat is er dan gebeurd met de oorspronkelijke complete verzameling, afgezien van een onbetekenend restant.

 

 

Dit forum is ook opgezet om minder fraaie kanten van het "stripwezen " te laten zien, welke misschien wel geheime informatie wil je niet met ons delen ?

 

Ik neem aan dat hier toch geen dwangmiddelen zijn gebruikt, zoals bijvoorbeeld een vorm van chantage om maar niet te zeggen dreigementen aan jouw adres om alles onder de tafel te houden.

 

 

Link naar reactie
37 minutes ago, bouncer said:

 

Maar Ton, zo kun je ons toch niet verlaten, reddeloos verloren met vragen zoals waar, en wat is er dan gebeurd met de oorspronkelijke complete verzameling, afgezien van een onbetekenend restant.

 

 

Dit forum is ook opgezet om minder fraaie kanten van het "stripwezen " te laten zien, welke misschien wel geheime informatie wil je niet met ons delen ?

 

Ik neem aan dat hier toch geen dwangmiddelen zijn gebruikt, zoals bijvoorbeeld een vorm van chantage om maar niet te zeggen dreigementen aan jouw adres om alles onder de tafel te houden.

 

 

 

Haha, ik weet echt niets meer dan ik hier te berde heb gebracht.

Blijf wel nieuwsgierig naar hoe alles in werkelijkheid is gegaan.

Ik ben een buitenstaander, weet niks van al de geheime deals die er mogelijk geweest zijn.

Chantage en dreigementen, niks hoor.

En de roddel- en sensatieperslieden hebben mij nooit opgebeld.

Nooit gevraagd als gast in een podcast.

Mij zijn nooit steekpenningen aangeboden.

Vroeger toen ik meer betrokken was bij de roddels en achterklap in de eerste jaren van het Stripschap en Stripschrift, wist ik wel van zaken die het daglicht niet konden verdragen, zoals verduisteringen van originelen van Herge en diverse voorbeelden van vriendjespolitiek en incompetentie bij het Stripschap en Stripschrift.

Toen hebben zich wel wat schandaaltjes afgespeeld.

Maar dat is inmiddels 50 jaar geleden!

En wie heeft daar nu nog belangstelling voor ?

En de daders liggen inmiddels op het kerkhof, zijn verstopt in een urn op de schouw of bevinden zich ik weet niet waar.

Link naar reactie
21 minuten geleden, Ton Konincks 1948 zei:

 

Haha, ik weet echt niets meer dan ik hier te berde heb gebracht.

Blijf wel nieuwsgierig naar hoe alles in werkelijkheid is gegaan.

Ik ben een buitenstaander, weet niks van al de geheime deals die er mogelijk geweest zijn.

Chantage en dreigementen, niks hoor.

En de roddel- en sensatieperslieden hebben mij nooit opgebeld.

Nooit gevraagd als gast in een podcast.

Mij zijn nooit steekpenningen aangeboden.

Vroeger toen ik meer betrokken was bij de roddels en achterklap in de eerste jaren van het Stripschap en Stripschrift, wist ik wel van zaken die het daglicht niet konden verdragen, zoals verduisteringen van originelen van Herge en diverse voorbeelden van vriendjespolitiek en incompetentie bij het Stripschap en Stripschrift.

Toen hebben zich wel wat schandaaltjes afgespeeld.

Maar dat is inmiddels 50 jaar geleden!

En wie heeft daar nu nog belangstelling voor ?

En de daders liggen inmiddels op het kerkhof, zijn verstopt in een urn op de schouw of bevinden zich ik weet niet waar.

  

Over daders op het kerkhof gesproken, nou vooruit, een verhaal over de legendarische Johnn Bakker, bekend

van Blook en werd geschreven door Dick Matena en Lo Hartog van Banda.

 

image.png.05b78251f587f9e98d606efdf376f5c0.png

 

Toen in 1971 verschillende originele strippagina's van Bakker en andere Pep-tekenaars werden gestolen van een tentoonstelling, vermoedde iedereen meteen de subversieve Bakker. Jaren later gaf de kunstenaar aan Martin Lodewijk toe dat hij inderdaad de dader was in een poging om het verzekeringsgeld binnen te harken. Toen Lodewijk vroeg of hij in ieder geval zijn eigen pagina's terug kon krijgen, bekende Bakker schoorvoetend dat hij de pagina's had verbrand op dezelfde avond als de inbraak. 

Link naar reactie
19 hours ago, bouncer said:

  

Over daders op het kerkhof gesproken, nou vooruit, een verhaal over de legendarische Johnn Bakker, bekend

van Blook en werd geschreven door Dick Matena en Lo Hartog van Banda.

 

image.png.05b78251f587f9e98d606efdf376f5c0.png

 

Toen in 1971 verschillende originele strippagina's van Bakker en andere Pep-tekenaars werden gestolen van een tentoonstelling, vermoedde iedereen meteen de subversieve Bakker. Jaren later gaf de kunstenaar aan Martin Lodewijk toe dat hij inderdaad de dader was in een poging om het verzekeringsgeld binnen te harken. Toen Lodewijk vroeg of hij in ieder geval zijn eigen pagina's terug kon krijgen, bekende Bakker schoorvoetend dat hij de pagina's had verbrand op dezelfde avond als de inbraak. 

 

Zeer interessant oud nieuws over die subversieve Haagsche Bakker !

 

Ik vond zijn tekenwerk niet om aan te zien, maar dat is hier niet aan de orde...

( Toch even vermeld, want zulke opmerkingen kan ik niet laten ).

 

Nog meer oud nieuws :

 

'Ton Konincks ging even langs bij Hans Matla'.

Artikel/interview verschenen in Stripschrift.

Tijdschrift voor striplezers, nummer 33/34 - september / oktober 1971.

Bladzijden 46 en 47.

Met foto van Hans Matla die een oude druk van de Tuftuf-club heel zachtjes aan de borst drukt.

 

Misschien kan iemand die pagina's scannen en/of fotograferen en ze in de reep plaatsen.

Dank u, dank u, bijvoorbaat.

Ik heb daar helaas de middelen en kunde niet voor.

 

NB Er is gewaarschuwd dat er vandaag veel pollen in de lucht zijn !

Heb ik geen last van.

Maar ik ben gronings allergisch voor moderne apparatuur.

Kan ze niet bedienen.

Ook ik heb mijn beperkingen en tekortkomingen.

En die nemen met het jaar toe.

 

Hans was met het resultaat toen zeer tevreden, ik ben het nog.

Neen, ik ben niet omgekocht of zo.

 

Was wel in die tijd weer tijdelijk bij de redactie van Stripschrift.

Leuke mensen heb ik daar (en daardoor) ontmoet en mee samengewerkt.

 

Rob van Eijck, Sandra Boes, Fred a. Julsing en Frits de Winter : nogmaals bedankt voor de leerschool met theorie- en praktijklessen.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...