Ga naar inhoud

Gaat het nog goed met de strips?


Recommended Posts

Nu, bij boeken en strips met harde 'kaft,'  heb je de harde boekband (voor- en achterkant) met daarin de voorste en achterste schutbladen. In dit geheel werd het boekblok gelijmd.

Bij een oud Kuifje dus van voor naar achter: het voorplat van de boekband, op de achterkant van het voorplat een voorste schutblad gelijmd, dan het tweede voorste schutblad, dan het boekblok met het eigenlijk verhaal (bij de Kuifjesalbums is dit boekblok genaaid), dan het achterste schutblad, dan het tweede achterste schutblad op de achterkant van het achterplat gelijmd, en als laatste het achterplat. Bij de Kuifjes kloppen die 8 regel inderdaad (met titelblad inbegrepen). Ik heb wel oude albums harde boekband zonder schutbladen, maar dat lijkt me nu minder gangbaar. 

 

Bij softcovers (zachte boekbanden noem ik dat) zijn er nooit schutbladen, het boekblok is dan rechtstreeks in de softcover gelijmd met een gelijmde rug, of tesamen geniet.  

Link naar reactie
18 minuten geleden, sporoi zei:

 Bij de Kuifjes kloppen die 8 regel inderdaad (met titelblad inbegrepen).

Ik vermoed dat tegenwoordig, met digitaal drukwerk, boeken gewoon per blad geprint kunnen worden en er bij sommige uitgaven van die 8 regel afgeweken kan worden.

Link naar reactie
Op 9/1/2024 om 08:32, Waldorf zei:

 

Beste Paul_NL, 

Je jaarlijkse terugkeer met steeds dezelfde vraag is vals. Je begint wel steevast over de gezondheid van de strip, maar uiteindelijk verzandt het in gezeur over speculatie en vermeende hoge prijzen. Laten we deze draad afsluiten met de conclusie dat de strip een niche-product is voor wie bereid is er voor te betalen. Ik heb voldoende kwalitatieve strips aangedragen om te bewijzen dat er geen bloedarmoede heerst aan de productiezijde van het beeldverhaal, en dat volstaat voor mij. De tijden dat iedereen in de klas dezelfde Sus&Wis, Lucky Luke of Kuifje gelezen had zijn lang voorbij, net zoals de tijd dat je een carrière als kloefkapper kon hebben. U hoeft ook niet steeds een nieuwe gebruikersnaam aan te maken, dat doe ik ook niet. Toedeloe.

Dankzij je kloefkapper kwam ik het woord zurkeltrutte nog eens tegen... dat moet toch al meer dan 20 jaar geleden zijn...

Link naar reactie

Vind het soms wel gek om te leven in een wereld waarin de games, tv-reeksen en films van strips meer populariteit genieten dan de beeldverhalen waarop ze gebaseerd zijn.  Of zogenaamde comic-cons waar je met moeite één comics-verkoper kan vinden tussen de cosplayende massa.

Ik blijf genieten van al mijn strips, in elke mogelijke afmeting, taal en genre.  Momenteel de reeks Largo Winch helemaal aan het herlezen.  Die eerste Largo-albums heb ik al meer dan 25 jaar niet aangeraakt.  Levert nog steeds veel leesplezier op.

Link naar reactie
1 uur terug, Koen Claeys zei:

Vind het soms wel gek om te leven in een wereld waarin de games, tv-reeksen en films van strips meer populariteit genieten dan de beeldverhalen waarop ze gebaseerd zijn.  Of zogenaamde comic-cons waar je met moeite één comics-verkoper kan vinden tussen de cosplayende massa.

Ik blijf genieten van al mijn strips, in elke mogelijke afmeting, taal en genre.  Momenteel de reeks Largo Winch helemaal aan het herlezen.  Die eerste Largo-albums heb ik al meer dan 25 jaar niet aangeraakt.  Levert nog steeds veel leesplezier op.

Dat kan ook niet anders met Largo 😉

Link naar reactie

Neat Stuff doet het blijkbaar niet, en er zullen er wel nog zijn die het niet doen, maar er zijn toch handelaren waar ik ook mijn vragen bij heb.

Er zijn bv. drie "zeldzame" Rik Ringers-albums, die aan 25, 25 en 50 euro worden verkocht, terwijl die handelaren ze volgens mij met korting bij de uitgever hebben gekocht toen hij de reeks stopzette.

En die hele hoge prijzen die zo snel opduiken van luxe-uitgaven zijn ook verdacht.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie

Ik snap niet zo goed waarom naar Paul wordt verwezen? Die heeft hier al heel lang niet meer gereageerd en als hij reageerde altijd onder zijn eigen naam. Dus als jullie verwachten dat hij nu ineens onder een andere naam (@Beestachtig) hier is, dan betwijfel ik dat.

Link naar reactie
7 uren geleden, Peter Motte zei:

Neat Stuff doet het blijkbaar niet, en er zullen er wel nog zijn die het niet doen, maar er zijn toch handelaren waar ik ook mijn vragen bij heb.

Er zijn bv. drie "zeldzame" Rik Ringers-albums, die aan 25, 25 en 50 euro worden verkocht, terwijl die handelaren ze volgens mij met korting bij de uitgever hebben gekocht toen hij de reeks stopzette.

En die hele hoge prijzen die zo snel opduiken van luxe-uitgaven zijn ook verdacht.

Er zijn meerdere winkeliers die het doen of hebben gedaan. Het is zelfs zo dat sommige andere winkeliers hun bestelling niet (volledig) krijgen en vervolgens andere winkeliers overschot hebben.

Akim heeft het uitgevonden op Catawiki, heeft John ook gewoon vertelt.

Link naar reactie
Op 16/1/2024 om 19:11, JPAR zei:

Ik snap niet zo goed waarom naar Paul wordt verwezen? Die heeft hier al heel lang niet meer gereageerd en als hij reageerde altijd onder zijn eigen naam. Dus als jullie verwachten dat hij nu ineens onder een andere naam (@Beestachtig) hier is, dan betwijfel ik dat.

Niemand?

Link naar reactie
Op 16/1/2024 om 11:18, Peter Motte zei:

Neat Stuff doet het blijkbaar niet, en er zullen er wel nog zijn die het niet doen, maar er zijn toch handelaren waar ik ook mijn vragen bij heb.

Er zijn bv. drie "zeldzame" Rik Ringers-albums, die aan 25, 25 en 50 euro worden verkocht, terwijl die handelaren ze volgens mij met korting bij de uitgever hebben gekocht toen hij de reeks stopzette.

En die hele hoge prijzen die zo snel opduiken van luxe-uitgaven zijn ook verdacht.

 

Je doelt op, Hier 77, De laatste keizerin, en tegenwoordig de hogere nummers, die zijn alweer uit 2010, dus

echt nieuw kun je deze niet meer noemen.

En als de gemiddelde stripliefhebber zich al gedraagt als een handelaar, laat staan een stripwinkelier, die ook

gewoon reele prijzen biedt bij inkoop tweedehands van zijn ( vaste ) klanten.

Link naar reactie
12 minuten geleden, bouncer zei:

 

Je doelt op, Hier 77, De laatste keizerin, en tegenwoordig de hogere nummers, die zijn alweer uit 2010, dus

echt nieuw kun je deze niet meer noemen.

 

Ja, dat zijn de albums die ik bedoel.

Inderdaad, echt nieuw zijn ze niet meer.

Maar - en dat is de kwestie - de reeks werd stopgezet door de uitgever, en zal de laatste partijen met flinke kortingen op de markt hebben gebracht. Die albums verschenen dan al snel met hogere prijzen in die stripwinkels.

Dus: nee, mijn conclusie is niet verkeerd. We zien hier graaiflatie. De hoge prijzen zijn niét het gevolg van hoge vraag wegens beperkte aanbod, maar van speculatie door winkels die de hele voorraad hebben opgekocht en kunstmatig een tekort creëren.

 

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
20 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

- de reeks werd stopgezet door de uitgever, en zal de laatste partijen met flinke kortingen op de markt hebben gebracht. Die albums verschenen dan al snel met hogere prijzen in die stripwinkels.

 

 

 

Dat is een redenatie die niet te staven is met bewijzen, vermoedelijk werden de oplages steeds minder, en misschien zelfs per nummer, wie zal het zeggen.

 

De nummers 75 en 76 zijn bijvoorbeeld nog volop te krijgen, tegen de reguliere prijzen.

Dus nee, mijn conclusie is niet verkeerd, DE GEMIDDELDE STRIPLIEFHEBBER GEDRAAGT ZICH OOK TEVENS ALS HANDELAAR, Last Dodo, Last Dodo, Last Dodo.

 

Geen waardeoordeel hoor, we moeten iets doen om onze hobby te bekostigen, maar het ondergraaft iets, iets

waar je niet direct de vinger op kunt leggen.

Link naar reactie
17 minutes ago, Peter Motte said:

 

Ja, dat zijn de albums die ik bedoel.

Inderdaad, echt nieuw zijn ze niet meer.

Maar - en dat is de kwestie - de reeks werd stopgezet door de uitgever, en zal de laatste partijen met flinke kortingen op de markt hebben gebracht. Die albums verschenen dan al snel met hogere prijzen in die stripwinkels.

Dus: nee, mijn conclusie is niet verkeerd. We zien hier graaiflatie. De hoge prijzen zijn niét het gevolg van hoge vraag wegens beperkte aanbod, maar van speculatie door winkels die de hele voorraad hebben opgekocht en kunstmatig een tekort creëren.

 

Om van graaiflatie te spreken zou je de originele markt moeten manipuleren. Oplages van series als Rik Ringers liggen veel te hoog om dat zinvol te doen als stripwinkel. Zo van die oplages van 50 of 100 exemplaren zou dat nog kunnen, maar dan moet je je ook al afvragen of die oplagecijfers geen weerspiegeling van de markt zijn.

Wat er wel gebeurde de afgelopen jaren is dat vooral van SU-harcovers (dupuis, lombard,...) er consistent te weinig werden geleverd aan de winkels. Dus minder dan het aantal dat de winkel weken of maanden daarvoor opgaf. Dat leidde tot die voorbestel waarschuwingen bij SSZ en echte tekorten. Daar zijn toen effectief enkele winkels over de schreef gegaan door niet te leveren wat er gereserveerd was, maar dat wel naar Catawiki te brengen. Dat zorgt voor een algemene slechte reputatie. Ik kan alleen maar constateren dat er in Hasselt een goede en eerlijke stripwinkel is. 

 

Bijkomend probleempje. Een relevant deel van de oplages geraakt tegenwoordig beschadigd in transport naar de winkel. Dat is echt een tendens geweest. Daar zijn dus vaak geen vervangingen voor.

 

 

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Ambreville zei:

 

Bijkomend probleempje. Een relevant deel van de oplages geraakt tegenwoordig beschadigd in transport naar de winkel. Dat is echt een tendens geweest. Daar zijn dus vaak geen vervangingen voor.

Dat kan ik onderschrijven, ze worden gewoon in een krat geflikkerd, zonder enige inpak bescherming.

Zal nooit vergeten toen de laatste farao, oblong album werd uitgeleverd, allemaal flink beschadigd.

Link naar reactie
37 minuten geleden, bouncer zei:

De nummers 75 en 76 zijn bijvoorbeeld nog volop te krijgen, tegen de reguliere prijzen.

 

Die twee nummers zijn waarschijnlijk inderdaad nog gemakkelijk verkrijgbaar, maar dat zijn niet de drie gewraakte albums, nl. 68 (De misdaadverzamelaar), 71 (De laatste keizerin) en 77 (Hier 77!).

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
43 minuten geleden, bouncer zei:

 DE GEMIDDELDE STRIPLIEFHEBBER GEDRAAGT ZICH OOK TEVENS ALS HANDELAAR, Last Dodo, Last Dodo, Last Dodo.

 

Het probleem is dat je als gemiddelde stripliefhebber een boek waarvan je vindt dat het maar 10 euro waard is, niet kunt aanbieden aan 100 euro als de professionelen 100 euro vragen en krijgen, want dan geef je 90 euro weg. Dus je moet volgen.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
13 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Die twee nummers zijn waarschijnlijk inderdaad nog gemakkelijk verkrijgbaar, maar dat zijn niet de drie gewraakte albums, nl. 68 (De misdaadverzamelaar), 71 (De laatste keizerin) en 77 (Hier 77!).

 

Ik neem aan dat je collectie nu toch wel compleet is Peter.

Link naar reactie
On 1/16/2024 at 7:11 PM, JPAR said:

Ik snap niet zo goed waarom naar Paul wordt verwezen? Die heeft hier al heel lang niet meer gereageerd en als hij reageerde altijd onder zijn eigen naam. Dus als jullie verwachten dat hij nu ineens onder een andere naam (@Beestachtig) hier is, dan betwijfel ik dat.

Je bent heerlijk naief. 

Niet alleen herken je het typische onderwerp en zijn zinsbouw. Zijn publiekelijke fittie met @Neat Stuff kon je gewoon via Google volgen.  De man was gefrustreerd dat hij de East of West set niet voor een belachelijk lage prijs kon kopen.  Daarom had hij de moeite genomen om zijn winkel 1 ster te geven. 

(Hij benoemde specifiek dat hij deze set te duur vond. )

Wanneer je googled op zijn naam ontdekt je echter dat Paul_nl een druk handelaartje is en stevig speculeert met omnibussen en een enkele trade. Dat veroordeel ik niet, maar houd dan je mond tegen een ander. En hier heeft hij zichzelf ontmaskert door Neat Stuff te benoemen als speculant. 

Je kunt veel van Neat Stuff zeggen: 
 - Zijn winkel is rommelig 
 - Hij klaagt veel en vaak. 
 - Zijn administratie is een zooitje! 
 - Zijn leven is  een reality serie. 

 

Maar hij is absoluut geen speculant.  Neat Stuff hanteert prima prijzen voor zijn klanten. 

Link naar reactie
35 minuten geleden, Retardi zei:

Je bent heerlijk naief. 

Niet alleen herken je het typische onderwerp en zijn zinsbouw. Zijn publiekelijke fittie met @Neat Stuff kon je gewoon via Google volgen.  De man was gefrustreerd dat hij de East of West set niet voor een belachelijk lage prijs kon kopen.  Daarom had hij de moeite genomen om zijn winkel 1 ster te geven. 

(Hij benoemde specifiek dat hij deze set te duur vond. )

Wanneer je googled op zijn naam ontdekt je echter dat Paul_nl een druk handelaartje is en stevig speculeert met omnibussen en een enkele trade. Dat veroordeel ik niet, maar houd dan je mond tegen een ander. En hier heeft hij zichzelf ontmaskert door Neat Stuff te benoemen als speculant. 

Je kunt veel van Neat Stuff zeggen: 
 - Zijn winkel is rommelig 
 - Hij klaagt veel en vaak. 
 - Zijn administratie is een zooitje! 
 - Zijn leven is  een reality serie. 

 

Maar hij is absoluut geen speculant.  Neat Stuff hanteert prima prijzen voor zijn klanten. 

Touché... (zucht)

Link naar reactie

Welke fittie? Welke handel? Geef me dan even voorbeelden? Ik begeef me niet in die online wereld, vind ik niet interessant. Ik kom hier op het forum voor mijn plezier. Maar jullie refereren aan dingen die de mensen hier niet weten en volgen. En hoe weet je dat het dezelfde persoon is?

Link naar reactie
8 uren geleden, JPAR zei:

Welke fittie?

Ben je veel op de "straat"  :P

                                               rood want ik wil niet dood

                                               wit want ik geef geen sikkepit 

                                              blauw omdat ik van jou  houw

 

Link naar reactie

" A little mystery and mayhem ", stel je voor dat @Bonte de persoonlijke berichten die sommige leden onderling

uitwisselen hier zou kunnen plaatsen.

Dat zou veel, zo niet alles kunnen verklaren, maar vanwege privacy gevoelige informatie is dit natuurlijk niet

mogelijk, en dat is misschien maar goed ook.

Link naar reactie

 

On 1/21/2024 at 9:12 AM, bouncer said:

" A little mystery and mayhem ", stel je voor dat @Bonte de persoonlijke berichten die sommige leden onderling

uitwisselen hier zou kunnen plaatsen.

Dat zou veel, zo niet alles kunnen verklaren, maar vanwege privacy gevoelige informatie is dit natuurlijk niet

mogelijk, en dat is misschien maar goed ook.

😁

 

Link naar reactie
3 uren geleden, bouncer zei:

" A little mystery and mayhem ", stel je voor dat @Bonte de persoonlijke berichten die sommige leden onderling

uitwisselen hier zou kunnen plaatsen.

Dat zou veel, zo niet alles kunnen verklaren, maar vanwege privacy gevoelige informatie is dit natuurlijk niet

mogelijk, en dat is misschien maar goed ook.

 

De samenzwering om de Drie Delen van RIk Ringers kunstmatig duur te houden zou uitlekken.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Link naar reactie
25 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

De samenzwering om de Drie Delen van RIk Ringers kunstmatig duur te houden zou uitlekken.

Hoezo samenzwering? Van alle 3 de Rik Ringers staat een ruim aanbod op Last Dodo te koop voor een hoog bedrag. Gezien het veel groter aantal verzamelaars die deze albums in een zoeklijst hebben staan zouden ze als warme broodjes over de toonbank moeten gaan.

Dit gebeurt niet dus waarschijnlijk zijn de meeste verzamelaars niet zo dom om hoge prijzen te betalen en wachten ze tot de prijzen dalen of de integrale uitgaven verschijnen waar deze albums in staan. Uiteindelijk keert de wal altijd het schip.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Blunder in Utrecht is nu al een legendarische stripwinkel.

In de sfeervolle binnenstad aan een rustieke gracht.

Aardige man, de eigenaar, die ook exclusieve- en  bijzondere strips verkocht,

(Ik ben er in de tachtiger en negentiger jaren een paar maal geweest).

Maar ook met een rijk gevulde bak met uitzoeken voor ongeveer een riks.

Een legendarische winkel die nog bestaat met Asterix achter de winkelruit.

Dat is ook slim, want dan herkent iedereen dat het ook een gewone stripwinkel is.

Waar je voor een ruime sortering terecht kan.

Voor jong en bejaard en voor betaalbare prijzen.

 

Hulde, hulde. 

Is de burgemeester al langs geweest ?

 

Een bezoekje om eens rond te snuffelen is nog steeds ten zeerste aan te bevelen.

Begrijp ik uit het artikel.

Link naar reactie

Vind het lastig om deze vraag met een simpel antwoord te bevestigen. Gaat het nog goed met de strip?

 

Spider-Man op de PS5 verkoopt gigantisch goed. Met het mcu gaat het momenteel iets minder al verwacht men dat Deadpool 3 de grote zomer film wordt. 

 

En dan is er nog de manga/anime die momenteel razend populair aan het worden zijn. Als ik in Japan de vele strip winkels zie die nog altijd ongekend populair zijn dan denk ik dat de strip nog wel jaren mee kan. Wordt altijd blij als ik in de trein kinderen zie lezen en vandaag lukte het het amper om vooruit te komen in book off. Zaten een groot aantal kinderen aandachtig Naruto te lezen.

 

Deze strips zullen uiteindelijk ook naar het westen komen. Zijn nog een aantal erg populaire reeksen die ongetwijfeld populair zullen zijn in Europa/Amerika. Bij de Spa heb je enorme kasten, niet met boeken maar met strips. Oude vrouwen tot jonge mannen. Iedereen leest het. 

 

Of de Belgische strip nog lang mee gaan durf ik echt niet te zeggen. Daar weet ik te weinig van. Hoop het van harte uiteraard. 

 

Strip als medium is nog altijd springlevend gelukkig 

IMG20240104201035.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...